שבת שבת שבת

yoelnd

New member
ד"ת לשבת

פרשת וירא "וירא" - מי ראה ומה? מי ירא וממה?

בקריאת הפרשה נראה לי שפרשת וירא – על ענייניה הרבים החשובים – מלאה במיוחד בראייה וביראה.
ייתכן שלא יעמדו הדברים בבחינה לשונית-דקדוקית ו/או פרשנית-מדוקדקת, אך ברצוני לטוות כאן חוט אסוציאציות המקשר בין הדברים.

"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' ... וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא" - אלוקים נראה לאברהם, אברהם רואה "שלושה אנשים". בהמשך, שרה שאינה נראית ("אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ?"), צוחקת לשמע בשורת המלאכים, אך מכחישה: " כִּי יָרֵאָה". משם הולכים האנשים לסדום ומשקיפים עליה (רש"י: כל השקפה שבמקרא - לרעה). ואז מחליט אלוקים: "אֵרְדָה נָּא וְאֶרְאֶה" (רד"ק: עניין הראייה להתבונן במעשה ההוא, אם יש דרך לפטרם מן העונש... וזה פתח לאברהם דרך). אברהם משתדל, אך אינו מוצא, אינו רואה צדיקים בסדום. בהמשך, לוט עושה מה שלמד מאברהם "וַיַּרְא וַיָּרָץ [אברהם] / וַיָּקָם [לוט]... וַיִּשְׁתַּחוּ...". אך לוט ראה מלאכים ואברהם ראה אנשים (רש"י: שהיו המלאכין תדירין אצלו כאנשים).

אנשי סדום, כידוע, אינם רואים את הזולת ואינם יראים, אלא מרעים, וכעונש מכים אותם המלאכים בסנוורים – בעיוורון. לאחר הפיכת סדום, בניגוד להוראות, מביטה אשת לוט לאחור (רד"ק: כי היתה קטנת אמונה...) "וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח". אברהם משקיף על סדום החרבה - אולי עכשיו הוא מבין עד כמה היתה רעה, "וַיַּרְא וְהִנֵּה עָלָה קִיטֹר הָאָרֶץ כְּקִיטֹר הַכִּבְשָׁן" (ואולי עלה בזיכרונו באותה שעה מראה כבשנו של נמרוד...).

לוט ירא להישאר במצער, כי נראה לו שגם היא עומדת להיחרב, ובורח למערה - שם בנותיו אינן רואות את המצב נכונה ("וְאִישׁ אֵין בָּאָרֶץ"), וגם הוא אינו רואה ואינו יודע מה בנותיו עושות לו.

לגרר - נחזור בהמשך.

יצחק נולד וגדל לצד ישמעאל. "וַתֵּרֶא שָׂרָה" לעומת "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם". הקב"ה עוזר לאברהם להבין כי שרה היא הרואה נכון... הגר וישמעאל מגורשים למדבר. הגר אינה רוצה לראות במות הילד, המלאך קורא לה: "אַל תִּירְאִי" ואז "וַיִּפְקַח אֱלֹקִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם..." (מה שמזכיר את "בְּאֵר לַחַי רֹאִי" מהפרשה הקודמת).
לקראת סיום הפרשה מגיע שיא השיאים ביראה ובראייה - עקידת יצחק.
"וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא..." – כך נכתב גם בבוא האנשים וכך ייכתב גם לכשיבוא האיל (ספורנו: וישא עיניו - התכוון להסתכל, והוסיפו בהערה: שהתכונן לחזון נבואה, ולא היה במקרה).
יצחק אינו יודע ואינו רואה את השה לעולה, ואברהם עונה לשאלתו בכפל משמעות: "אֱלֹקִים יִרְאֶה לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי...".
ברגע האחרון קורא אל אברהם מלאך אלוקים: "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר... כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה...".

מה משמעות המושג ירא אלוקים?

ישעיהו ליבוביץ (ב"שבע שנים של שיחות על פרשת שבוע") מגדירו כ"אמונה". אך מהי משמעות האמונה? והרי המושג "יראת אלוקים" מופיע לנו כבר בפרשה, בביקור הראשון בגרר. אחרי שאבימלך מוזהר בחלומו על ידי הקב"ה, הוא בא בטענות לאברהם שעונה לו: "כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי". ממשיך ליבוביץ ומסביר כי יש שתי משמעויות למושג.

"יראת אלוקים" שאברהם חשב שאין בגרר, היא: "... מערך רעיוני ומעשי, המהווה גורם המונע שהאדם יהרוג את זולתו... זהו למעשה הביטוי למה שנקרא בלשון חכמים 'שלא לשמה', כאשר האדם מכיר את אלוקים וירא מפניו משום שדבר זה מהווה צורך הכרחי לעצם קיומו התקין. במילים אחרות, קיומו ושלומו של האדם הם-הם התכלית והאלוקים הוא האמצעי" (עמ' 79-80).

לעומת זאת, אברהם אבינו "ירא אלוקים" בצורה אחרת: "פרשת העקידה מורה לנו כי מה שנותר לאברהם לאחר צו זה היא אך ורק עבודת ה' הטהורה, שאינה קשורה בשום הבטחה או שכר, ואין בה כל הנחות בדבר דרכי השגחת אלוהים בעולם, וזוהי האמונה במשמעותה העמוקה ביותר" (עמ' 83).

אברהם אבינו יודע לעמוד מול ה' כאשר מדובר בגורל אחרים, אך כאשר מדובר בו, הוא אינו רואה דבר לנגד עיניו מלבד הקב"ה והוראותיו. זוהי יראת אלוקים לשמה - אהבת ה' טהורה, מתוך ראייה אמיתית של מעמדו של האדם בפני האל.
מיד לאחר הקרבת האיל לעולה קורא אברהם למקום: "ה' יִרְאֶה אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם בְּהַר ה' יֵרָאֶה" - זה המקום אשר בו ראה הקב"ה את יראתו-אהבתו של אברהם ויזכרה לצאצאיו, זה המקום אשר אליו יעלו וייראו עולי הרגל עם "עולת ראייה" שלוש פעמים בשנה, כדי להראות את דבקותם בדרכו של אברהם.
ואנחנו כיום - כאשר מושם דגש על מה שנראה, כשאנחנו מוצפים בהשקפות ומותקפים במצגות (ועוד יותר בימי בחירות...) - מה אנחנו רואים? ממה אנחנו יראים?

הפרשה מביאה מגוון אפשרויות ודוגמאות, אך הלוואי שנזכה להגיע לדרגתו של אברהם אבינו, כפי דבריו של רש"ר הירש בתחילת הפרשה: "וירא אליו – אין מקום פנוי משכינה, אך לא כל אדם זוכה לראותה. רק מי שמסר את נפשו לה'... זוכה לראות את פני ה'".
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת וירא


פרשת וירא / שבזכותו הכל עומד!

פרשתנו מסתיימת בעקידת יצחק שהיא הנסיון העשירי מעשרת הנסינות שבהם נתנסה אברהם אבינו - ועמד בכולם.

רש"י על פרקי אבות במשנה ג' של פרק חמישי, תולה את נסיונותיו של אברהם אבינו בעשרה מאמרות שבהם נברא העולם, זאת ללמדך "שהכל בזכותו עומד" - דהיינו כל העולם וסדרי העולם עומדים וקיימים בזכות אברהם.

נשאלת השאלה : מה פירוש שהכל בזכותו עומד ?

במדרש בראשית רבא פרק י"ב, על פסוק "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" נאמר : "באברהם הן הן אותיות בהבראם - בזכותו של אברהם".

הזכות של אברהם היא להפוך את האדם להיות הנושא של ההיסטוריה, דהיינו הנפש הפועלת בה. זאת אומרת להיות מי שעושה את מה שצריך על מנת שהעולם יצליח - מה שנקרא "לתקן עולם במלכות שדי".

התוֹלַדות הן ההיסתוריה של אותו המאמץ להוליד את הבן-אדם העונה לציפיית הקב"ה.

אם הפועל בפסוק "אלה תולדות השמים והארץ" הוא בבֹּראָם - ללא הה"א הזעירא - אזי הנושא הינו הקב"ה הבורא אותם והשמים והארץ הם רק מושא, ואברהם נקרא עדיין אברם.

אם הפועל הוא בהִבָּראָם - עם הה"א הזעירא המסורתית - אזי השמים והארץ הם הנושא של המשפט (אע"פ שברור שנושא הפעולה הינו הקב"ה).

אזי זוכה אברהם להוספת הה"א שמשנה את שמו מאברם לאברהם.

זהו עצם משמעות הברית הנכרתת ע"י הקב"ה עם אברהם בסוף פרשת לך-לך, שהיא ברית המילה, שאז מתאפשרים גם תולדותיו של אברהם שנתבשרו בברית בין הבתרים. לכן כל פרשת וירא הינה הפרשה של ההכנות הדרושות למען יתקיימו באברהם ובזרעו ההבטחות שהבטיח לו הקב"ה והמפורטות בסיפור גילויה לאברהם של כוונת הבורא על הפיכת סדום: "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ד' לעשות צדקה ומשפט".

זאת היא גם הסיבה לכך שאמרו חז"ל שמאברהם מתחיל העולם להתחדש ועל זה רומזות אותיות שמו של אדם הראשון: אברהם דוד ומשיח, בבחינת ראש, תוך וסוף (ר"ת סתר, שהן בחינת הסתר המתגלה בהסתוריה ומובן רק מסופו, לכן נראה דר האותיות הפוך).שזה גם מה שאמרו שסגולתו של אברהם היא במה שהכיר את בוראו. אכן לא היתה חסרה מסורת מאדם לשת ומשת עד נח ומנח לשם ועבר. ענין הכרתו של אברהם את בוראו קשור למשמעות של אותה הידיעה שהיתה, בצורה זו או אחרת, נחלת האנושות כולה. לא נאמר שהיר אברהם את הבורא, אלא שהכיר את בוראו. ז"א שאברהם הכיר את עצמו כנברא והבין שמתוך כך יש לו חוב (חובה, התחייבות( שהוא חייב את עצם המצאו לבוראו. לא משמעות תיאולוגית או מטה-פיסית, אלא משמעות מוסרית, שהיא עצם היסוד שעליו מושתתת האפשרות של כל המוסריות.כפי שהוא יתברך עשה עבורי מקום בעולמו, כך במסירות נפשי עלי לעשות מקום לזולת בעולמי.והתורה הזהירה על הסכנה העלולה להתרחש אם לא אעשה זאת ולכן הקדימה את סיפור קין והבל לסיפור התהוות עם ישראל כתולדות האבות; ובעקידת יצחק מצוי היסוד של ההצלחה.

אברהם הוא הגיבור שבמסירות נפשו לוקח על עצמו את האחריות של האתגר להתהלך לפני ה' להאיר הדרך לבני אדם. ע"י כך האדם הופך להיות אחראי על אותה ההיסתוריה.

לפני הוספת האות ה"א בשמו הוא נקרא אברם, אותיות בֹּראָם. העולם עדיין בילדותו והקב"ה הוא המקיים אותו. עתה, לאחר הוספת הה"א בשמו, מתחיל, בזכותו של אברהם, תהליך ההתבגרות של העולם שיוביל להופעתו של עם ישראל המקבל את התורה כדי להביא גאולה לעולם.

שבת שלום
 
שבת שבת שבת


הנה היא מגיעה שבת המלכה
וגם בפורום מתכוננים לכבודה. אז אם אתם רוצים דבר תורה מעניין, או לבשל דברים טובים, או אולי איזה שיר יפה, או שיש לכם מישהו מהפורום שאתם מאחלים לו שבת שלום ואולי אתם גם רוצים לקרוא איזה ספר טוב הכל הכל כאן.
 
פרשת השבוע פרשת וירא

בשבוע שעבר לא הצלחתי לשרשר לכאן את דברי התורה של יואל ומיקי*, אני אנסה שוב השבוע אבל אם זה לא יצליח איתכם הסליחה.
 
מה אוכלים השבת


מה מתבשל אצלכם ב
ים
בטח דברים ממש טעימים. אז שרשרו לכאן את התפריטים.
התפריט שלנו הוא כזה:
אחרי הברית חוזרים לשיגרה ומתחילים רשמית את החורף.
לערב:
גזר מרוקאי.
סלט בורגול מיוחד.
חצילים בתחמיץ.
מרק עדשים שמתבשל עכשיו על הגאז (חזרתי מזבד הבת של חברים טובים ולכן המרק נעשה עכשיו) ויהיה לפעמיים.
חזה עוף בפטריות.
אורז לבן.
פירות.
עוגה קנויה.
בצהריים:
סלטים מהערב.
מרק מהערב.
למנה עיקרית פותחים באופן רשמי את החורף עם חמין!!! יאמייייי!!!
קינוחים מהערב.
 
שירים לכבוד שבת

השבוע חל יום פטירתה של רחל אמנו, ולכבוד התאריך הזה החלטתי לצרף שני שירים על רחל אמנו, שניהם קצת ישנים אבל, מאד מאד יפים.
השיר הראשון נקרא /www.youtube.com/watch?v=hEPKbw5bACE" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=hEPKbw5bACE" rel="nofollow" target="blank">בשדמות בית לחם והוא פחות מוכר והנה המילים שלו, והשיר השני הוא /www.youtube.com/watch?v=O1eRFAgjtuc" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=O1eRFAgjtuc" rel="nofollow" target="blank">שוב לא נלך רחל שכתב שמוליק רוזן החידונאי והלחין אפי נצר, ואני מתפלאת איך עד היום אין זמר חסידי ששר את השיר הזה, אבל נעזוב את זה ואת המילים אני מצרפת בקישור בסוף.
 

יפיופה62

New member
הי רוזהלי תודה -אצלנו ב"ה בסדר

התורות לדלק עדין מטורפים מקוום שיסתדר כבר
 
למעלה