"מה נעמת שבת המלכה..."-שרשור השבת של הפורום

yoelnd

New member
ד"ת לשבת

פרשת נח מהמבול – אל הגבול
אני מבקש לעיין בפרשתנו באספקלריא של פרקי ההפטרה: ישעיהו נ"ד ונ"ה – א'-ו'; המקרא מספר לנו שדור המבול חטא בשני אירועים, שנראה שהמכנה המשותף להם הוא - הסרת גבולות:
• ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו (בראשית ד, ב)
• הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים (בראשית י"א, ד)

מהנאמר בפרשת נח מתברר שבני האדם כלל לא קבעו מגבלות, לא באשר לקיום המין האנושי, ולא בקשר למיקומו של האדם לפני אלוהיו. מי הגשם הם ברכה לעולם וחיים לאדם, אולם ירידת גשם ללא הפסקה, ללא גבולות – במילים אחרות: מבול - מביאה אסון על כלל האנושות. האנושות חייבת להציב לעצמה גבולות.

אנחנו עדים בדור הנוכחי לתופעה בה עמים ותיקים (כגון באירופה) נתונים בסוג של עקרות לאומית מפני שתגבור דמוגראפי שהם זימנו למדינתם בדור הקודם כדי למלא את החסר בכוח אדם ולפרנס את צמיחתם, מתנקם ומתנפץ מול עיניהם בדור הנוכחי ברעש גדול.

יש מדרשים הרומזים על אנוכיותו של נח (שמציל עצמו) לעומת נדיבות לבו של אברהם (שמציל גם אחרים). אנוכיות הדור הקודם ["ילד וכלב" בארצות אירופה], או קוצר הראייה [מתן אישור להוליד רק ילד אחד על ידי השלטון בסין] הביאו לקריסה דמוגראפית: אם אין דור המשך, אזי המדינה עלולה להתמוטט מבפנים ומבחוץ: מבפנים – כי אין מי שישלם את שנות הזיקנה של המתבגרים. מבחוץ –הצורך בידיים עובדות כדי להפעיל את מערכות הכלכלה חייב, באין דור המשך, הבאת עובדים ובמקרים רבים בני אמונה שונה מאוכלוסיית הרוב.

כותב הרב שטיינזלץ בדרשה לפר' נח:
בסך הכל הבעיה של המבול קיימת לא רק בזמנו של נח. הקב"ה הבטיח, כמו שכבר אמרו כל עורכי-הדין שעשו דין עם הקב"ה, שלא יהיה עוד מבול מים בעולם, אבל הוא לא הבטיח להימנע ממבולים אחרים. כמעט בכל דור יש מבול: בדור הקודם היה זה מבול של אש... ישנם דורות שהמבול בהם אינו גשמי אלא רוחני. יכול להיות מבול שיורד מן השמים, ויכול להיות מבול כמו זה שאנו נמצאים בו, שבו כל הביבים נפתחים, ארובות השמים נפתחות וכל מי השופכין יורדים עלינו...

זו מציאות מאקרו של רבות מארצות העולם המערבי, וכן מציאות מיקרו בה גם חברה ערכית הומוגנית מתקשה להעמיד דור המשך כדמותה. מצב זה טופח על פני קיבוצים רבים, לרבות חלק מקיבוצי הקיבוץ הדתי. כל חברה המתקשה לשרטט גבולות ומסגרות, לכידות וערכים משותפים, בכל הכיוונים ובכל המובנים, עלולה לדרדר עצמה להיחלשות.

הנביא ישעיהו חוזר במעין פרפראזה על המילה "ברית" (המופיעה, אגב, למעלה מ-200 פעמים בתנ"ך). ראוי לשים לב שההבטחה האלוהית מופנית לנח ולכלל האנושות, ולאו דווקא לעם ישראל. הסיבה – לכאורה – לבחירת קטעים אלו מנבואתו של ישעיהו כהפטרת פר' נח הוא פסוק ט' בפרק נ"ד: "כי מי נח זאת לי, אשר נשבעתי מעבור מי-נח עוד על הארץ, כן נשבעתי מקצוף עליך ומגער בך". הנביא מזכיר את הברית, כלומר את הבטחתו של ריבונו של עולם לנח ולבני דורו שלא יהיה עוד מבול על הארץ.

בפרקים שלנו מאמץ-מקשר הנביא את "ברית מי נח" לעם ישראל. בישעיהו פרק נ"ד הפותח ב'רני עקרה לא ילדה' יש הבטחה לאישה שאין לה דור המשך, לעתיד מלא תקווה. יש סבל בהווה, אבל הכל פתוח למחר טוב יותר.

ב'רני עקרה' המועקה היא פנימית, עכשווית, עם תקוות לעתיד: "הרחיבי מקום אהליך". ב'עניה סוערה לא נוחמה' הסבל הממוקד בהווה ומוצגת גאולה עתידית: "ואכלו טוב והתענג בדשן נפשכם". ופרשתנו מסתיימת בפסוק טראגי: 'ותהי שרי עקרה, אין לה ולד' אך ההפטרה פותחת 'ברוני עקרה'...

בתרבות השורשית של עם ישראל, גם היום, טמון האושר בהבטחת דור ההמשך. זו תובנה שספק אם עדיין קיימת בעולם המערבי, לרבות קהילות יהודיות, הקרוע בהתמודדויות לנוכח מבני זוגיות אחרים.

מסיים הנביא: "כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה, וחסדי מאתך לא ימוש וברית שלומי לא תמוט"... לו יהי!
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת נח


מגן אברהם

פירוט התולדות של נח ושלושת בניו מופיע בתורה כרשימה יבשה של רשם האוכלוסין.

יש ברשימה זו שני יוצאים מן הכלל (במובן המקורי והמדויק של הביטוי דהיינו שהם תוצאה וייצוג של הכללים שאליהם הם משתייכים): הרי הם נמרוד ופלג שהם בני אותו הדור, דור הפלגה, הראשון בשושלת של חם והשני בשושלת של שם.

כבר הסברנו בשנים הקודמות שייחוסו של אברהם (ואחריו כל עם ישראל) לעבר מבטא את עצם העובדה שהוא הדור האחרון השייך למימד האחדותי של האנושות. בתור שכזה, עם ישראל אינו כלל אחת מאומות העולם המופיעות דוקא מתוך התפלגות האנושות. הוא אינו אחת משבעים האומות והוא יופיע על במת ההסתוריה רק כמה דורות מאוחר יותר, כהצלחת התהליך של השימור של הבחינה האחדותית הזו והרחבת נושאי כליו עד כדי הממדים של עם שלם. תהליך שימור זה הנקרא דרך ארץ האבות הוא תנאי מקדים לאפשרות קבלת התורה.

ממול ניצבת הציביליזציה נוסח נמרוד. שמו מעיד עליו: הוא כולו מרד. גבורתו בעיני הבריות היא בכך שהוא מעיז לקום כדי למרוד בריבונו של עולם. הוא מקים חברה שהיא ליכוד של אינטרסים מפורדים ומנוגדים במטרה אחת שהיא להחליף את ה"למען שמו באהבה" ב"לעשות לנו שם".

שתי הדמויות של אברהם ונמרוד מוצבות זו מול זו במדרשים. אברהם ומשפחתו הם ניצולי השואה של אותה התקופה אשר בה העברים הושלכו אל תוך כבשני האש של נמרוד.

לאמיתו של דבר, ההבדל בין אברהם ונמרוד אינו כלל בכך שזה מורד וזה מציית. אברהם אבינו הוא לא סתם צייתן; הוא יודע גם ללחום, להתנגד, להתווכח עם ריבונו של עולם. אכן שניהם הינם מורדים; ההבדל ביניהם הוא נגד מה הם מורדים.

נמרוד מסתכל על גופותיהם של מתי המבול וזה מביאו למרוד בהקב"ה שהביא את המבול על האנושות.

אברהם מסתכל על גופותיהם של מתי המבול וזה מביא אותו למרוד ברוע שגרם למחייתו של דור המבול. זה ישתמש ברגשות ובכאב של בני דורו כדי לבסס באופן דמגוגי את שלטונו האימפריאליסטי בהדגישו את גודל האסון והצורך ללחום נגד מי שחולל אותו; וזה ידגיש את גודל מידת טובו של הקב"ה, שהרי עצם העובדה שהננו פה ויכולים למרוד בו נובע מכך שאותנו הוא דווקא הציל. והמרד הזה הוא כפיית טובה (ראה רש"י על פסוק "וירד ד' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם" – בראשית יא ה).

המרד של אברהם יוליד גם אצל בניו את התכונה של "עם קשה עורף". הוא איננו נכנע בקלות, אין זה מטבעו להיות צייתן. אבל זה גם מה שמביא אותו לכחש בעבודה זרה. והכחשה זו היא אשר מעמידה את אברהם בסכנה בפני נמרוד לפי המדרש המפורסם המספר איך אברהם כילד, שבר את הפסלים בחנותו של אביו. מי שיודע לעשות פסל וכל תמונה של אלהים אחרים הוא בעצם מי שיודע לתת צורה במציאות של העולם הגשמי לאידאות ולאמונות של בני גילו. יש לו מבחינה זו מעמד של כהן דת. אברהם גדל באוירה זו של המאמץ לתת מציאות ריאלית לאידאות המופשטות. המדרש מביא אותנו להבין שאמונתו של אברהם באחדות הבורא אינה תוצאה של איחוד פילוסופי של הדמויות האלהיות הנפרדות והמרובות המייצגות כל אחת פן מסויים של מידות האלוה. כדי להגיע לאותה בחינה של אמונה חייבים להפוך להיות אתאיסתים כלפי האלוהים האחרים וזאת במיוחד בגלל שהאמונה בעבודה זרה היא בראש ובראשונה אמונה דתית מטפיזית (אפילו כשהיא פושטת את הצורה הדתית המסורתית ולובשת את הצורה של האידאולוגיות המודרניות למיניהן ועל מיתוסיהן) בעוד שהאמונה באלוקי אברהם היא בראש ובראשונה אמונה בכך שהישועה נקנית על ידי המאמץ המוסרי של האדם. בין שתי תפיסות אלו אין גשר ומעבר. ה"דתיות" אינה כלל אחידה בתוכנה ורק משתנה בתופעותיה החיצוניות – או ליתר דיוק זה ההבדל בין אמונת ישראל וכל הדתות האחרות כולל אף אלו אשר אמורות להיות מושפעות ע"י התנ"ך. לכן אמונתו של אברהם הנה עילה למלחמה ללא פשרה נגד נמרוד וכל מה שהוא מייצג ומסיבה זו נמרוד ואביזרייהו נלחמים נגד ישראל ורוצים להשמידו וכפי שאמר דוד המלך נעים זמירות ישראל: "למה רגשו גויים ולאומים יהגו ריק. יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו-יחד – על ד' ועל משיחו".

לכן, אע"פ שאנחנו בני אברהם יצחק ויעקב ומתפללים לאלקינו ואלקי אבותינו, אלקי אברהם, אלקי יצחק ואלקי יעקב, אנו חותמים מגן אברהם. למגן הזה אנו זקוקים כאשר אנו מתמודדים עם המזימה הנמרודית למחוק אותנו מעל פני האדמה. אמונתו של אברהם היא שכנגד כל הסיכויים הבטחתו של ד' תתקיים וזרעו יירש ארץ.

שבת שלום
 
"מה נעמת שבת המלכה..."-שרשור השבת של הפורום

והפעם בשרשורינו כרגיל: דבר תורה, תפריטים, שיר, איחולי שבת שלום ופינת הספר. אז קדימה אתם יודעים מה צריך לעשות
יאללה לעבודה.
 
מה תאכלו השבת


אנחנו נוסעים לאמא שלי אז לא מבשלים אבל, אתם בטח נשארים בבית ומבשלים אז שתפו מה תאכלו השבת.
 
"ובא שבת הוא יזמר..." שיר לשבת

בטח חשבתם שאני אשים את השיר הידוע של מתי כספי: נח לכבוד פרשת נח אז גם אני חשבתי, אבל השבוע שמעתי את השיר החדש של יזהר אשדות נגד חיילי צה"ל, שיר שבו הוא טוען שלחיילים שלנו יש הרגל להרוג והיה לי מאד קשה עם המילים האלה, אז אני לא יכולה לא להתייחס לזה ולכן השיר שלנו השבוע יהיה שיר של אריאל הורוביץ שנקרא כמו רקפות בין הסלעים והוא בעיני התשובה ההולמת ביותר לאחד כמו יזהר אשדות ודומיו והמילים שלו יותר אקטואליות מתמיד.
 
שבת שלום לפורום

לשיר במנגינה של שבת שלום ל...:
שבת שלום לממתינה.
שבת שלום ליפיופה.
שבת שלום לדה קומבינה.
שבת שלום לדירה21.
שבת שלום למיקי*.
שבת שלום לyoeland.
שבת שלום לרוזהלי.
שבת שלום לחוטהשני.
שבת שלום לאתיקולה.
שבת שלום לענן עם קשת ולכל מי ששכחתי וגם לכל מי שנעלם לו מכאן.
בקיצור שבת שלום לכולם.
 

יפיופה62

New member
השבת בעלי בבית חולים עם אמא שלו- יש לה את

המחלה רק לפני שבועים מצאו לה
ככה ששבת שעברה נסע כל השבת והשת גם נוסע
אז פעם ראשונה שהזמנתי את עצמי לחברה טובה
ואני עוזרת לה לבשל
 
יפיופה שבת שלום ובריאות איתנה לחמה

זו מחלה לא קלה חמי היה לו את זה וליויתי אותו. ממש לא פשוט
 

יפיופה62

New member
באמת קשה הם כבר קראו

לבעלי יום אחד לבוא לבית חולים שנשנכסה להנשמה בטיפול נמרץ כי פחדו שזה יומה האחרון
 
שבת שלום לכולם רוב נחת ובריאות

השבוע ההיתי לחוץ וגם הט'ל היה בתיקון אז בגלל זה לא ביקרתי'שבת שלום ומבורך
 

רוזהלי

New member
דה קומבינה

כשהפלאפון בתיקון לא נותנים לך חלופי?
האמת שחשבתי על זה שלא כתבת הרבה זמן, אבל כל אחד עסוק בעניניו.
שבת שלום!
 
למעלה