חג ושבת חג ושבת השבוע הזה היה קצר

מיקי*

New member
קריאת השבוע - שבת שובה


שובה ישראל

שבת שובה, בין אם קוראים בה את פרשת וילך או את פרשת האזינו, היא השבת הראשונה של השנה. דבר זה מציין כביכול כי המאמץ המתבקש מהאדם כאשר שב ומתגלה המימד הראשיתי של "זה היום תחילת מעשיך", אשר בו טמון כח ההתדשות הוא דוקא במאמץ של השיבה.

אבל מה טיבה של השיבה הזאת? היא מוגדרת קודם כל כיכולת להתגבר על הכשלון. כך אכן מוגדר העוון: "כי כשלת בעוונך". כאילו אין בעוון יותר מאשר כשלון. חומרתו הדורשת תיקון ומחילה אינה יכולה למנוע מלהשיב: "הנני" לקריאתו של ד': "שובה ישראל עד ד' אלקיך".

והנה ישראל כביכול שומע במילים אלה הדים לפחדו של האדם המתעורר לחומרת תוצאות מעשיו ומתקשה להאמין שאכן התשובה אפשרית ומועילה.

על זאת משיב ישראל "השיבנו ד' אליך ונשובה". תשובה של ממש פירושה להכנס אל הבית פנימה, להגיע אליו בלי פירוד וריחוק. ונדמה לישראל כי אין זה כלל ביכולתו ורק חסדי ד' יגרמו שאם כך רצונו, ישיבם אליו ואז תהיה ממילא תשובה של ממש.

על זה עונה הנביא: "קחו עמכם דברים ושובו אל ד'!" ומה הם אותם הדברים שאומר הנביא שבכחם לפתוח שער ולשבור מנעול? יש שאמרו שמדובר בכח התפילה החודרת פנימה ואין דבר היכול לעמוד בדרכה. ויש דעה הטוענת שמדובר במעשים טובים שיהיו על האדם כמליצי יושר כדי שתשובתו תהיה לרצון ויתקבל בשובו.

ויש שאמרו כי מדובר בצורך להתוודות בפה מלא ובדברים ברורים על מה שנעשה כדי להגיע עד שרשי החטאים וכדי לעקור את הרע בשרשו.

דו שיח זה בין השם לישראל על מי צריך לקחת יוזמה ולעשות כביכול את הצעד הראשון, דומה מאד לויכוח הידוע בדבר ראשית צמיחת גאולתנו. גם כאן ישנם אלו שגרסו שהקב"ה מחכה לנו שנגאל את שכינתו מגלותה - בחינת שובה ישראל עד ד' אלקיך, ולא עד בכלל, היינו שייתכן שבשיבה זו עדיין היחס והקשר עם השם עצמו לא התחדש - וזה יהיה דוקא השלב הבא שהוא בידי ד' כפי שמתואר בפרשת נצבים. לעומתם יש שגורסים שאין לדחוק את הקץ ושעלינו להמתין לביאתו, בחינת השיבנו ד' אליך (ואז) ונשובה, ולא קודם לכן.

ויש עוד דרך אחרת, והיא האומרת שלאמיתו של דבר זה אכן מה שקרה, שהשם השיב אותנו אליו ובשוב השם את שבות ציון (דווקא) היינו כחולמים ולכן ישנם שלא מכירים בניסים ונפלאות אשר פעל איתנו ית' ועל דבר זה אנו מתפללים: "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים", משום שישנה סכנה שתחזור ונהיה בבחינת "עיניים להם ולא יראו" וצריך לזה הרבה רחמים.

ולכן באה שבת שובה דוקא בין ר"ה ליום הכיפורים לומר לך כי ידו פשוטה לקבל שבים: עליך להתקרב עד השם, להכיר ולהודות שהעוונות היו לך למכשול והננו שבים כבקשתו. ואז הוא ית' ירפא את משובתנו יאהבנו נדבה, יהיה כטל לישראל יפרח כשושנה ... ישובו יושבי בצילו יחיו דגן ויפרחו כגפן ... כי ישרים דרכי השם וצדיקים ילכו בם.

גמר חתימה טובה ושבת שלום
 

yoelnd

New member
משהו לשבס'

פרשת וילך כבקרת רועה עדרו

ימי תפילה הם ימינו אלה. תפילה ההולכת ומתעצמת ביום כיפור.
ובתוך יום כיפור עצמו ישנן תפילות וישנן תפילות. חלקן יותר נוגע בנו חלקן פחות אולם ללא ספק אחד הפיוטים היותר נוגעים הוא הפיוט "ונתנה תוקף". לא רק תוכנו של פיוט זה מעורר מחשבה אלא גם הסיפור האופף את חיבורו. אותו סיפור על ר' אמנון ממגנצא כשהוא שוכב במיטתו חבול ופצוע ומבקש ברגעי חייו האחרונים לומר, לדבר, לשתף במחשבות. מעבר לסיפור הרקע של ר' אמנון נוסף לפיוט זה לחנו של יאיר רוזנבלום בעקבות נפילתם של בני קיבוץ בית השיטה במלחמת יום כיפור. ודרך נקודות אלה עומד הקהל כולו בבית הכנסת ומזמזם עם שליח הציבור את מילות הפיוט:

"כבקרת רועה עדרו מעביר צאנו תחת שבטו כן תעביר ותספור...נפש כל חי".

כציבור שעולם בעלי החיים לא רחוק ממנו, יכולים אנו לדמיין את הרועה המעביר צאנו במעבר צר ומייחד רגע לכל אחד מהצאן. רגע של מחשבה, רגע של מבט, ומי יודע לאן הולכות מחשבות אלה? איזה רגע של התייחדות ביני לבין בוראי, מלכו של עולם. או אולי רגע של התייחדות ביני לבין עצמי.
מערכת כזו של הרועה והצאן נמצאת לא פעם כמבטאת את הקשר בינינו לבין הקב"ה. בספר יחזקאל ל"ד פונה הקב"ה לרועי ישראל – למנהיגים, וטוען קשות כלפיהם על אי רעיית הצאן, על חוסר הטיפול והדאגה לעם ישראל, ומתוך כך –
"כי כה אמר אדנ-י אלוקים הנני אני ודרשתי את צאני ובקרתים.כבקרת רועה עדרו ביום היותו בתוך צאנו נפרשות, כן אבקר את צאני והצלתי אתהם מכל המקומות אשר נפוצו שם... והצאתים מן העמים,וקיבצתים מן הארצות והביאתים אל אדמתם... את האובדת אבקש ואת הנידחת אשיב ולנשברת אחבוש..."

עומדים אנו ומפזמים את פיוט "ונתנה תוקף" ומחשבותינו מפליגות לעבר השנה העומדת בפתח. אך יחד עם מחשבות אלה עלינו לזכור את הפסוקים בספר יחזקאל – בפני מי אנחנו עומדים.
אותו רועה המביט וסופר ומונה הוא אותו אחד הדואג לצאנו, החובש ומרפא.
אם בתפילת יום כיפור מתקבל הרושם של מידת הדין הנטויה על כל אחד מאתנו הרי שבאים פסוקי יחזקאל ומביטים בנו במידת רחמים גדולה. מידה האוספת את הנדחת וחובשת את הנשברת וכך מצילה אותנו מהרועים הרעים.
גם אם באו ובאים עלינו ימים לא פשוטים הרי שהם באים מאותו מקור שהוא בעל הרחמים.
עד כדי כך הם פני הדברים שיונה הנביא לא רצה לפעול את שליחותו דוקא בגלל שהקב"ה "א-ל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד וניחם על הרעה" ולכאורה אין זו מידת הצדק האמיתי, כך חשב-טען יונה הנביא.
יחד עם זימזומי יאיר רוזנבלום ומה שהם מסמלים בתפילה זו, נפייט ונדמיין את התמונה מספר יחזקאל
ונתמלא בבטחון בבורא עולם המצפה לנו.
ודוקא אנו, שבנו התקיימה אותה נבואת יחזקאל של הוצאה מן העמים, של קיבוץ מכל הארצות והבאתנו אל אדמתנו. אנו שזכינו לכל אלה, כמה מתחברת היא אותה תמונת הרועה על שלל צדדיה.
 
חג ושבת חג ושבת השבוע הזה היה קצר

אז שוב הגענו לשבת, והשבת הזו נקראת כידוע לכולנו שבת תשובה או שבת שובה ע"ש ההפטרה ובגלל שהיא בתוך עשרת ימי תשובה. אז כרגיל אתם יודעים מה לעשות כל דברי התורה, המתכונים, התפריטים, השיר והפעם שניים ואיחולים לשבת שלום הכל הכל לכאן.
השבוע מלאה שנה לפטירתו של הרב חנן פורת זצ"ל וגם אחת עשרה שנה להירצחה של סלעית-הדסה שטרית הי"ד בפיגוע ירי בכביש הבקעה, אז נקדיש לזכרם את כל דברי התורה שנגיד כאן.
 

חוטהשני

New member
משהו קטן לפרשה פרשת וילך.

סליחה שאני לא כאן הרבה- יש לי עומס... וגם כל הנושא של שבת חג שבת חג מטריף...
 
מה תאכלו השבת
תפריטים ומתכונים זה כאן

אז מה מתבשל לכבוד השבת הראשונה של השנה
נשאר אוכל מהחג או שמכינים הכל מחדש
כל התשובות לשאלות האלה וכל התפריטים הכל לכאן.
אז אצלינו לא נשאר כלום, הכל חוסל ביומיים האחרונים ולכן מכינים הכל מחדש וזה מה שיהיה:
לערב:
חצילים במיונז-עושה לבד לא קונה.
חסה עם גזר ואגוזים.
סלט פלפלים בשלושה צבעים הידוע בכינויו "סלט רמזור".
קציצות אפויות על בצל.
בטטות בתנור כמו אנטיפסטי.
גלידה ביתית.
פירות.
עוגת דבש קנויה.
לצהריים:
סלטים מהערב.
מוקפצים עם נודלס שהכנתי לא מזמן.
קינוחים מהערב.
 
שיר לשבת!!

השבוע יהיו לנו שני שירים. הראשון הוא שיר שנקרא סתיו יהודי וכתב אותו אברהם חלפי, והלחין יוני רכטר ושר אריק איינשטיין ולדעתי השיר מתאים לימים האלה, והמילים שלו מדברות בעד עצמן.
השני הוא השיר הכל זהב של חיים חפר ז"ל שנפטר השבוע, והמילים שלו מצורפות בקישור.
 
איחולים לשבת שלום

אז אני כרגיל מאחלת לכם חברי הפורום היקרים שבת שלום, שבת שמחה וטובה.
 
שבת שובה עם ישראל משובה לשבת,ומשבתלשובה

ראש השנה התשובה מתעוררת ביתר שאת,ובשבת שובה,מתעצמת,וביום כיפור מגיעים כבר ל99% ואז הסוכה ושבעה אושפיזין(האבות הקדושים עוזרים)ובהושענה רבה חתימת החתימות,ואז אפשר לשמוח בשמחת התורה,שמחה אמיתית של תשובה ויראת שמיים.
ה' יזכינו ובזכות ימים קדושים אלו ניזכה לגאולה שלימה,וכל השיבעים זאבים יהיו כפגרים מתים.
שנה טובה וגמר חתימה טובה
 
למעלה