אז מה עם השבת
ומה עם ראש השנה

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת נצבים-וילך


שני פנים לתשובה

הפרשיות אותן אנו קוראים השבת, הינן הפרשיות שבאופן קבוע מסיימות את מעגל השנה. או ניצבים הינה האחרונה ווילך נקראת בשבת שובה, או ששניהן מחוברות כמו השנה.

וכאשר אנו מתבוננים בפרשיות אלו , אנו יכולים לראות שעניינם העיקרי של שתי הפרשיות הוא עניין התשובה לא רק באופן אישי, אלא ביחס להתפתחותה של ההסתוריה בעולם.

ואולם כאשר אנו מתבוננים בשתי פרשיות תשובה אלו, כפי שהינה מובאת בפרשת ניצבים וכפי שהינה מובאת בפרשת וילך, רואים אנו שני פנים שאינם דומים האחד למשנהו. בעוד בפרשת ניצבים מופיע הנושא של ההכרח של התשובה; זאת שהתשובה בא תבא על כל פנים ללא קשר לפעילות האדם; בפרשת וילך מופיע הקושי של התשובה במציאות הכללית הלאומית שתגרום לסופו של דבר להסתר פנים "והסתרתי פני מהם" ולמדרגה אף קשה יותר של הסתר בתוך הסתר "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא".

ואכן בהבנת שני צדדים אלו של ההסתר, נוכל גם להבין מדוע השוני בין שתי פרשיות תשובה אלו.

בעוד ענינו של ההסתר הראשון הינו הבנת מהותה של ההשגחה בהסתוריה, זאת בבחינת "רבות מחשבות בלב איש", כלומר האדם הוא זה הפועל במציאות בבחירתו החפשית והוא עושה זאת מטעמיו ומרצונו האישי. ואולם "עצת ד' היא תקום", כלומר, הקב"ה דרך מעשיו החפשיים של האדם, הטובים והטובים פחות, מנהג את העולם אל עבר הצלחתו של העולם למילוי ייעודו.

לעומת זאת ענינו של ההסתר השני, הינו לסופו של דבר, להכריח את עם שיראל להחליט בחופש מוחלט על משמעות ייעודו. כלומר, במצב של הסתר גמור, בה ההשגחה אינה מורגשת כלל, במצב שבו היות שהאדם רצה לראות את המציאות "בלא אלקיו בקרבו", אזי מראה ההשגחה לאדם, הן הפרטי והן בבחינת הכלל, איך סובב העולם.

כך שני פני התשובה המובאים בשתי הפרשיות. בפרשת נצבים מובלטת העובדה כי לאחר כל התלאות, שלב אחר שלב, "ושבת עד ד' אלוקיך ושמעת בקולו וגו' ושב ד' אלוקיך את שבותך וגו' והביאך ד' אלוקיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירישתה וגו' כי תשוב אל ד' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך: כי המצוה הזאת . . . לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא . . . כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו".

ואכן, אם התשובה לא יכולה שלא לבא, הקושי הוא בוידוי החייב ללוות את התשובה. הסתר הפנים המלווה את תהליך התשובה, במה שאנו מתקשים להכיר במהות שובנו לארצנו, להודות כי עצם הגלות הוא זנות אחרי אלהי נכר הארץ, דהיינו התנכרות לארצנו ואף כי אנו תולים את המצב בחוסר השגחה "על כי אין אלקי בקרבי", נובע הדבר מחוסר מעש מצידנו. ולכן בא הסתר בתוך הסתר, כמובא בפרשת וילך, עד כי לבסוף תעיד השירה הידועה כי לא תשכח מפי זרע ישראל ודם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו.

ואשר על כן מובא לאחר מכן, בהמשך פרשת וילך, עניינה של מצוות הקהל, המתקיימת בסופה של שנת השמיטה. שהרי במצוה זו מתקיים המפגש המכריע בין הפרט והכלל; בין היחיד מישראל לעמו בכללותו: גברים, נשים וטף ובמעמד זה מעיד כל אחד על קישורו למשפחתו, לעמו ולארצו

שבת שלום ושנה טובה
כתיבה וחתימה טובה
 

yoelnd

New member
משהו לשבס'......

היי
מיקי - השבת קוראים רק את פרשת ניצבים בלבד!!!

הנסתרות לה' א-להינו

פרשת ניצבים כוללת בתוכה את דברי הברית הנכרתת בין הקב"ה לבני ישראל מרגע הכניסה לארץ ישראל ועד עולם. בלב הברית מצוי עונש חמור על העובד עבודה זרה, והשלכה על הקהילה כולה שתיהרס בעקבות חטא העבודה זרה. הפרשיה מסיימת במשפט הבא:

הנסתרת לה' א-להינו והנגלת לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת. (דברים כט,כח)

רוב הפרשנים ראו במשפט זה את סיום דברי הברית וקביעה שהחוטא חטאים נסתרים יקבל את עונשו מהקב"ה ("הנסתרות לה' א-להינו"), וצפייה שהציבור יעניש את החוטא על החטאים הנגלים לעיניו ("הנגלות לנו ולבנינו .. לעשות את כל דברי התורה"). מדברים אלו עולה שהעונש המתואר בפרשה אינו רק על חטא העבודה זרה, אלא גם על ההתעלמות מחטאי עבודה זרה בקהילה. אמנם הציבור ייענש על חטא היחיד, אך רק אם הציבור היה מודע לו ("הנגלות"). אם החוטא עשה זאת בסתר והציבור לא היה מודע לחטא ("הנסתרות"), הציבור לא יענש על כך. על פי כיוון זה פסוק הסיום של הברית מתאר את עצמת חטא העבודה זרה המשפיעה לא רק על העובד אלא גם על המתעלם מהעבודה זרה הנעשית בתחומו.

פירוש ייחודי לפסוק זה מציע הרמב"ן:
דעתי בדרך הפשט כי "הנסתרות" הם החטאים הנסתרים מן העושים אותן, כמו: (תהלים יט, יג) "שגיאות מי יבין מנסתרות נקני", יאמר: הנסתרות לה' לבדו הם, אין בהם לנו עוון אשר חטא, אבל הנגלות שהן הזדונות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת חקת עולם, שכך קבלנו על: אשר איננו פה לדורות עולם, ולפי שהביא באלה את ישראל לעשות כל המצות הוציא מן החרם העושה בשגגה, שלא יקולל באלה הזאת, עד כאן.

לדעתו אין הפסוק מדבר על מחויבות הציבור לעקור עבודה זרה מתחומם, אלא על כך שהחטא נובע מהמודעות לחטא ולא מהמעשה. אדם שחטא ופשע, אך ללא מחשבת זדון וללא מודעות לכך שהוא אפילו ביצע את המעשה אינו עובר על הברית עם הקב"ה. אמנם מעשה החטא נעשה אך הוא נכנס לתחומו של הקב"ה ואינו משפיע על האדם, "העושה בשגגה לא יקולל באלה הזאת". רק חטא שנעשה מתוך מודעות ("הנגלות") מהווה מרד מול הקב"ה ועל כן מהווה הפרה של הברית וגורר בעקבותיו את העונש. לדברי הרמב"ן העונש אינו על החטא אלא על המרד וערעור מערכת היחסים של האדם עם הקב"ה.

בווידוי של יום הכיפורים אנו מצטטים פסוק זה ודומני שבציטוט זה טמון פירוש אחר לפסוק. וכך אנו אומרים בווידוי של יום הכיפורים:

מה נאמר לפניך יושב מרום ומה נספר לפניך שוכן שחקים. הלא הנסתרות והנגלות אתה יודע

אתה יודע רזי עולם ותעלומות סתרי כל חי..... יהי רצון מלפניך ה' א-להינו וא-לוהי אבותינו שתמחול לנו על כל עונותינו ותסלח לנו על כל פשעינו ותכפר לנו על כל חטאתינו

על חטא שחטאנו לפניך באונס

על חטא שח"ל בבלי דעת

על חטא שח"ל בגלוי

על חטא שח"ל בדעת ובמרמה...

על הגלוים לנו ועל שאין גלוים לנו. הגלוים כבר אמרנום לפניך. ואת שאין גלוים לנו הכל גלוי לפניך כדבר שנאמר הנסתרות לה' אלהינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת.

פיוט הווידוי שואל את השאלה הברורה – כיון שגם הנגלות וגם הנסתרות הם לה' א-להינו והוא יודע את כולם, בשביל מה אנו מתוודים? התשובה שעולה מתחילת הדברים היא שאני מפרט את החטאים כדי שאוכל לבקש עליהם מחילה. על כל חטא שאני מזכיר אני בעצם מדגיש אנא מחל לי על חטא שחטאתי באונס. אנא מחל לי על חטא שחטאתי בדעת וכו' וכו'. מטרת הפירוט היא כדי שאוכל לבקש מחילה על כל חטא וחטא בנפרד. אמנם הקב"ה יודע את החטאים עוד לפני שדיברתי אך אני פורט אותם כדי שאוכל לבקש עליהם מחילה.

מסיום הקטע עולה שאני סמוך ובטוח שעל הנסתרות ה' ימחל כיון ש'הנסתרות לה' א-הינו', אך כדי לבקש מחילה על 'הגלויות לנו' אני צריך להכיר בהם. פיוט זה מחדד שהקב"ה הוא אכן מלך 'מוחל וסולח' ומוכן לסלוח על כל דבר אך בתנאי שנבקש. אם איננו יודעים על מה לבקש את המחילה הוא ימחל גם ללא הבקשה אך אם אנו יודעים ולא מבקשים מחילה הוא לא ימחל.

הפיוט העביר את הפסוק שלנו מתחום העונש אל תחום המחילה. במקום שהפסוק ידגיש את חלוקת התפקידים בין ישראל והקב"ה בשאלה מי מעניש את החוטאים, העמיד הפיוט את הפסוק בתחום המחילה. את הנסתרות מוחל הקב"ה גם ללא אזכורם, וביחס לנגלות מוטל עלינו לבקש כדי שימחל לנו אף עליהם.

יה"ר שימחל לנו על כל עוונותינו, שנה טובה
 
אז מה עם השבת
ומה עם ראש השנה


לכבוד השבת האחרונה של השנה ולכבוד ראש השנה השרשור מאוחד: גם לשבת וגם לראש השנה. אתם יודעים מה לעשות ולא צריך להגיד לכם, כל דברי התורה, המתכונים, השיר והאיחולים לשבת שלום ושנה טובה הכל הכל לכאן!!!
 
פרשת השבוע פרשת ניצבים וראש השנה

דברי תורה לכבוד שבת וראש השנה זה כאן. בהזדמנות הזו תודה גדולה לרב מיקי וליואל על כל דברי התורה שלהם לאורך השנה, כיף כל שבוע לפתוח את הפורום ולקרוא את הדברים שלכם.
 
גם לשבת וגם לראש השנה

מה בתפריט שלכם לשבת הקרובה ומה לראש השנה
כל התפריטים וכל המתכונים הכל הכל לכאן.
אנחנו חשבנו שנהיה השבת ב
אבל, אמא שלי הזמינה אותנו אליה ואנחנו נוסעים וחוזרים במוצ"ש ובחג נהיה בערב הראשון אצל ההורים של החצי ואת שאר הארוחות נאכל בבית וזה התפריט שלנו:
ליל חג ראשון-מתארחים.
צהרי חג ראשון-בשרי:
כרישה בסויה.
גזר מרוקאי.
סלק בתחמיץ.
עוף בנוסח המזרח הרחוק.
אורז בעטרת שקדים וצימוקים.
מחית תפוחי עץ.
ת דבש קנויה (התנור החלבי מקרטע).
פירות.
ליל חג שני-בשרי:
סימנים: תפוח בדבש, כרישה בסויה, גזר מרוקאי, גפילטע פיש קנוי, סלק בתחמיץ, תמרים וזיתים.
פאי רועים.
שעועית ירוקה ברוטב לבן.
קינוחים מהצהריים.
צהרי חג שני-חלבי:
טחינה.
סלט עגבניות ואפונה.
ביצים קשות.
קישואים ממולאים בגבינה+תפו"א.
עוגה.
פירות.
שנה טובה
.
 
אלינו יתבשל בעז'ה

שבת;
בערב אורז עם איטריות.וקציצות דג ברוטב.
לבוקר צולנט.
ראש השנה;
ערב ראשון קציצות בשר עם כרפס,ואורז.
בבוקר קוסקוס.
בערב השני עוף עם תפוחי אדמה ואורז
ובבוקר מה שנישאר מכל ההכנות.
וכמובן הסימנים בשני הלילות.
קרע,דג,ראש של דג,ביצה תמרים,תפוח בדבש,רימון,לוביה.
שבת שלום,ואם אשכח גם שנה טובה .
ויהי רצון הקנה גאולה שלימה לכל עם ישראל הן בכלל והן בפרט
 
"יפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה לה בשיר"

וגם השבת מתחילה בשיר. הפעם יש שלושה שירים:
הראשון זה פיוט ספרדי שנקרא "עת שערי רצון" והוא מושר לפני תקיעת שופר ומדבר על עקידת יצחק. מצאתי באתר הזמנה לפיוט את הביצוע הזה של גיא זוארץ. זה הלחן שמושר אצלינו בבית הכנסת ובטח אצל עוד כמה מכם והביצוע מקסים בעיני, ולמי שלא מכיר הנה המילים.
השני הוא "ונתנה תוקף" והוא נאמר בקהילות אשכנז ואצל חלק מקהילות ספרד. חיבר אותו ר' אמנון ממגנצא ובשנים האחרונות נכנס מאד חזק לבתי הכנסת הלחן היפה של יאיר רוזנבלום. יש לזה כמה ביצועים אבל, לדעתי אין כמו הביצוע המקורי של חנוך אלבלק לתפילה הזו.
השלישי והאחרון הוא שיר מאד יפה שכל שנה שרים אותו ומקווים שבאמת נראה כולנו "כמה טוב יהיה בשנה בשנה הבאה" ולמי שלא מכיר אני מצרפת קישור עם המילים.
 
מה מאחלים לכבוד השנה החדשה ולכבוד שבת


אני מאחלת לכם שבת שלום ושנה טובה וצירפתי קובץ עם ברכה.
 

רוזהלי

New member
שנה טובה ומתוקה


מאחלת לכם שנה טובה,
שנת בריאות,
שנת בשורות טובות,
שנת עשיה חיובית מועילה,
שנת התגשמות התוכניות והמשאלות לטובה,
שנת סיפוק,
שנה של כייף ושמחה.
כתיבה וחתימה טובה!
 
שנה טובה לכולם וחודש טוב ומבורך

שבוע טוב לכולם,

מחודש תשרי נשמתנו זועקת
כאילו מנסה אותנו ללמד ללכת
ואנו צועדים ברעידה קלה

כמו דילוג של איילה שלוחה
חלק נופלים וממשיכים ללכת
והשופר זועק וזועק ,ואין שומע

ראה בני את העולם פתח את דלתך
לתשובה ולתפילה ולמצווה ולברכה
כך תכין את ליבך ונפשך ליום בו תתן את דינך,
ראש השנה יום בו יגל לבך ונפשך
כי משם אתה מתחיל את דרכך,

בעולמנו זה הכול חולף ועובר
ועל הכול האל במרומים שומר,
אז אם הבנים והבנות שמחה
ואבא יגל בתרועה למענך
והשטן יבכה שלא הצליח לכבוש אותך

וממך אבא שבשמיים מבקשת אני
סלח לי ולבני ביתי על חטאנו בעולם זה
שחשבנו שהוא שווה יותר מהבורא,
וקבץ את כול מצוותנו לזכות
וגלגל את כול חובותנו כגולה קטנה
שלא שווה גם מבט לשניה
ונעלה להר ציון בתפילה ובקשה
תן לנו חיים ובריאות לשנה הבאה
 
מסמני מאכלי החג

סימני מאכלים לחג

חסה - שה´ יחוס וירחם עלינו.
פיצה - שיתפוצצו אויבנו ומבקשי רעתנו.
בשר - שנתבשר בשורות טובות (הערה: לא לאכול ביחד עם הסימן הקודם!).

בקר - שנזכה לבקר בבית מקדשנו ותפארתנו (כנ"ל!).
אבטיח - שתהיה שנה מבטיחה ושנגלוש בבטחה באינטרנט.
סחוג - שישרפו אויבנו ומבקשי רעתנו.
פלפל - שנהיה מפולפלים בתורה ובחכמה.
מלח - שנהיה ממולחים ופקחים.
צנון - שיצטננו שונאינו.
פיתה - שנתפתה רק לדברים טובים.
מצה/מיץ - שנמצה את כל יכולותינו.
סוכריה - שיסכרו דמעותינו ונהיה רק שמחים.
שניצל - שנינצל מגזירות קשות.
נקניקיה - שנתנקה מחטאנו ומעוונותינו.
תפוח אדמה - שנהיה ענווים ושפלים כאדמה.
קציצה - שיקצצו לנו את תשלומי המסים.
גפילטע פיש - שנקיא את כל חורשי הרעה ממנו.
אפונה - שנתפנה ללימוד תורה וחסד.
כיפלי - שתהיה שנה כיפית ומאושרת.
גומי - שתהיה שנה גמישה ונינוחה.
קולה - שתמיד יאמרו לנו "קולה כבוד!".
חלב עז - שלא נעבוד ע"ז.
טחינה - שישמעו ויתקבלו תחינותינו.
חומוס - שנתרחק משוד ומחמס.
אורז - שנזכה לארוז חבילות צדקה וחסד.
חרוב - שיחרבו בתי תפלות ועבודה זרה.
דג - שתהיה לנו שנה מצחיקה ומדוגדגת.
לשון - שלא נדבר לשון הרע!
 
למעלה