באה שבת באה מנוחה-שבת פרשת ואתחנן שבת נחמו

yoelnd

New member
משהו לשבס'

המטרה: חיזוק שלשלת המסורת
בפרשת ואתחנן, פונה משה – המורה הגדול, לתלמידיו בדברי פרידה נלהבים. הוא מזרזם לזכור לעולמים את החוויה החד-פעמית של התגלות הא-לוהים אליהם במעמד הר סיני:
רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ: יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אלקיך בְּחֹרֵב בֶּאֱמֹר ה' אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן: וַתִּקְרְבוּן וַתַּעַמְדוּן... וַיְדַבֵּר ה' אֲלֵיכֶם מִתּוֹךְ הָאֵשׁ קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל: )דברים ד, ט-יב).
בפסוקים אלה מצווה משה את בני ישראל להעביר את החוויה העל-טבעית הייחודית של מעמד הר סיני מדור לדור, וזאת כדי להבטיח שיקיימו לדורות עולם את מצוות ה' שנצטווו בהן באותו המעמד. הרמב"ן מפרש את דברי משה כפשוטם, ואף רואה בהם ציווי פורמלי :
הכתוב הזה לפי דעתי מצות לא תעשה, הזהיר בה מאד, כי כאשר אמר שנזהר בכל המצות ונשמור החוקים והמשפטים לעשותם, חזר ואמר רק אני מזהירך מאד להשמר ולשמור עצמך מאד מאד לזכור מאין באו אליך המצות, שלא תשכח מעמד הר סיני מכל הדברים אשר ראו שם עיניך הקולות והלפידים את כבודו ואת גדלו ודבריו אשר שמעת שם מתוך האש, ותודיע כל הדברים אשר ראו עיניך במעמד הנכבד ההוא לבניך ולבני בניך עד עולם. ופירש הטעם כי השם עשה המעמד ההוא כדי שתלמדו ליראה אותו כל הימים ואת בניכם תלמדון לדורות עולם, אם כן עשו אתם ככה ואל תשכחו אותו. והנה קודם שיזכיר הדברות שנאמרו שם [בהמשך הפרשה], הזהיר במצות לא תעשה שלא נשכח דבר מן המעמד ההוא ולא נסירהו מלבנו לעולם, וצוה במצות עשה שנודיע בו לכל זרענו מדור לדור כל מה שהיה שם בראיה ובשמיעה.
על פי הרמב"ן יש בפסוקים אלה שתי מצוות: מצוות לא תעשה האוסרת על כל אחד מבני ישראל לאורך כל הדורות לשכוח את המעמד הפלאי, ומצוות עשה המחייבת כל אחד מבני ישראל לדורות להודיע לזרעו את עצמת החוויה שחשו בני ישראל בעת התגלות ה' אליהם בהר סיני. ציווי זה הוא אכן יסוד מרכזי בקיומו של עם ישראל לאורך הדורות. הוא שמבטיח את המשך המסורת ומשמר את חוויית ההתגלות האלוקית כחוויה חיה ומשמעותית בעבור כל צאצא המצטרף לעם ישראל. הגמרא במסכת קידושין לומדת מפסוקים אלו דברים נוספים: דתניא: 'ולמדתם אותם את בניכם' אין לי אלא בניכם, בני בניכם מנין? ת"ל 'והודעתם לבניך ולבני בניך'. אמר רבי יהושע בן לוי כל המלמד את בן בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מהר סיני שנאמר 'והודעתם לבניך ולבני בניך' וסמיך ליה 'יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב'. (בבלי קידושין ל.)

הברייתא כאן לומדת מהפסוקים שלנו שהחובה להעביר את מעמד הר סיני לדורות הבאים אינה מתמצה רק במסירת החוויה הרגשית של אותו מעמד אלא גם בהעברת תכניו. כלומר חובה על האב ללמד את בניו את התורה ומצוותיה. בנוסף, לומדת הברייתא מכאן מצווה מיוחדת על סבים ללמד את התורה לנכדיהם. האמורא ריב"ל אף רואה במעמד המיוחד הזה של סב המלמד את נכדו תורה, שחזור של קבלת התורה במעמד הר סיני! על מנת להבין את הערך המיוחד של לימוד התורה לנכדים, יש להבין את כוונת המלים "מעלה עליו הכתוב כאילו קיבלה מהר סיני". מי הוא זה שהכתוב מעלה עליו כאילו קיבל את התורה מהר סיני? אפשרות אחת היא שמדובר על בן הבן. על אף שלא נכח במעמד הר סיני, כשלומד הנכד מפי סבו – שהוא קרוב יותר בזמן למעמד קבלת התורה, זוכה הוא ללימוד תורה ברמה עמוקה יותר ולחשיפה ישירה יותר לתורה. ולכן מעלה עליו הכתוב כאילו הוא, הנכד, קיבלה בעצמו מהר סיני. אפשרות אחרת להבנת דברי ריב"ל היא שמי שמעלין עליו כאילו קיבלה מהר סיני, הוא הסב המלמד את נכדו תורה וזוכה להעבירה לא רק לדור הבא אחריו אלא גם לדור שלאחר מכן. הוא שזוכה להגשים את כוונת הקב"ה במעמד הר סיני: "אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן". אותו סב מתחבר לשרשרת הדורות ומחבר אליה את זרעו אחריו, ובכך הוא מאפשר את המשכיות המסורת שראשיתה בהר סיני, ולכן מעלין עליו כאילו קיבל את התורה ישירות במעמד הר סיני. מהרעיון הזה נוכל ללמוד כי קיומה הנצחי של מסורת עם ישראל תלוי בקשר המשפחתי הבין-דורי. קשר זה בין הדורות הוא המפתח להעברת השלשלת. כאשר החוויה הדתית הרגשית, ידיעת התורה ואף עצם הגשמת מצוותיה מועברים מן הסב לנכדיו – מתחזק החיבור בין עם ישראל למורשתו, ומעמיק הקשר הפרטי והלאומי בין עם ישראל לאלוקיו. בדורנו זוכים סבים וסבתות רבים לחיות לצד נכדיהם (שלא כמו בדור קודם – כשעלה הכורת על משפחות עם ישראל – ונכדים רבים נותרו ללא כל קשר לסביהם ולדורות הקודמים). יש בידינו הזדמנות לטפח את הקשר הבין דורי, להעביר לנכדינו חוויות, ידיעות ואירועים – ובכך לחזק במו ידינו את שלשלת המסורת של עם ישראל לדורותיו. "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אלקיך בְּחֹרֵב".
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת ואתחנן, שבת נחמו


פרשה מיוחדת לי, שכן זו פרשת בר מצוה של סבא שלי ז"ל.

קיום המצוות וארץ ישראל

בפרשתנו מופיעה כארבע פעמים, בצורות שונות הנוסחה של קבלת החוקים והמשפטים "למען תחיו" וכד' ועלינו להבין מדוע צריכה התורה לחזור כל כך הרבה פעמים על דבר זה?

עלינו לדעת שבאמת התורה אינה באה כדי להיות לטורח על האדם שהרי אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו ואף על פי שלפעמים נראה לנו שקשה לעשות את כל אשר ציוה ד' וזה לטורח כביכול עלינו, מוטלת עלינו החובה של הבנת מהות המצות.

מהות המצות איננה בתורת חוקים בתור שכאלה, אין המצות ניתנות רק כדי לבחון את מידת הציות של האדם, אלא המצות בעשיתן מזככות את נפשו של האדם. אנו יכולים לראות זאת ברמז, בכך שאמנם חכמינו חלוקים בינם לבין עצמם על מצות מסויימות האם הן חלק מתרי"ג מצות, אך על דבר אחד אין הם חלוקים וזה שיש תרי"ג מצות רמ"ח עשין ושס"ה לאוין כנגד רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו של האדם.

וזו המשמעות של הביטוי "בר-מצוה", דהיינו: שאמנם מבחינת גופו הוא בן להוריו, אולם מבחינת בנית אישיותו העצמית היחודית, הוא מוליד את עצמו על ידי מצות התורה.
אך באמת ישנם שני הבדלים מהותיים בקיום המצות, בין חוצה לארץ לבין קיומם בארץ ישראל. כאשר מקיים האדם מצות בחוץ לארץ הוא בעצם מחזק את הסטרא אחרא, הוא בעצם שופך קדושה אל תוך הטומאה ובכך מזין ומקיים את הטומאה, בעוד שכאשר מקיים הוא מצות בארץ ישראל אזי הוא מחזק את הקדושה הטבעית של ארץ ישראל.

שהרי בחוץ לארץ הטבע מנוגד לקדושה והקדושה מנוגדת לטבע, לכן, בדור המדבר ההנהגה הניסית היתה הכרחית כדי ליצור מציאות מיוחדת שבה העולםהחיצוני העומד בסתירה עם עולם הקדושה הנובע מן התורה לא יוכל להפריע. ואילו בארץ ישראל בגלל הקדושה הטבעית של ארץ ישראל הקדושה והטבע יכולים לשמש יחדיו בהרמוניה ולחזק זה את זו וזו את זה. ולכן כשנכנסו ישראל לארץ לא היה צורך עוד בהתנהגות על טבעית של הטבע ולכן החלו לפעול תוך הנהגה טבעית רגילה ונורמלית.

ההבדל השני שבקיום המצות בארץ ישראל לעומת חוץ לארץ הוא: שבחוץ לארץ המימד של קיום המצות הוא אך ורק בבחינת פרט, כאשר בארץ ישראל כל מצוה ומצוה שהיחיד מקיים היא באמת בבחינת "ליחד קודשא בריך הוא ושכינתיה בשם כל ישראל". כלומר בארץ ישראל יש בחינה של כלל ישראל שאינה קיימת בחוץ לארץ. על ידי קיום המצות בארץ אנו גם מחזקים את אחדות העם מבחינת "ישראל ערבין זה בזה".

ואכן אמרו חז"ל היות ועיקר קיום המצות הוא כמו שאומר הכתוב: "לעשות כן בקרב הארץ" שקיום המצות הוא בארץ וכן היות וקיום המצות בחוץ לארץ מחזק את הסטרא אחרא והבחינה של הפרטיות האישית לעומת הכלליות הלאומית דהיינו אחדות העם נשאלת השאלה מותר לקיים מצות בחוץ לארץ ועל זה אמרו חז"ל "הציבי לך ציונים" שבכל זאת יש לקיים מצות בחוץ לארץ כדי לדעת איך לנהוג בשובנו לארצנו.

ובאמת דבר זה בא משה ללמדנו שיש קשר של חיים בין תורת ישראל לבין ארץ ישראל וכפי שאומר הכתוב: "שמע ישראל אל החקים ... למען תחיו ובאתם וירישתם את הארץ..." שניהם אגודים זה בזה קיום המצות וארץ ישראל.

ונזכה בעז"ה "ואתם הדבקים בד' אלקיכם חיים כלכם היום".

שבת שלום
 
באה שבת באה מנוחה-שבת פרשת ואתחנן שבת נחמו

הנה סוף סוף הסתיימו להם ימי בין המצרים והגענו לשבת נחמו, שבה הקב"ה מבקש מהנביאים "נחמו אתם הנביאים נחמו את עמי" אז יהי רצון שתהיה לנו נחמה מהימים האלה ושנזכה לגאולה השלמה.
עכשיו אחרי ההקדמה הממש קצרה הזו אני פותחת כמיטב המסורת את שרשור השבת שלנו. אז כרגיל כל דברי התורה, הבישולים, השיר השבועי שחוזר אחרי הפסקה קצרה והפעם משהו יפה לט"ו באב והאיחולים לשבת שלום הכל הכל לכאן.
שבת שלום, שבת של מנוחה ושמחה ושל נחמה.
 
דברי תורה זה כאן.

יואל ומיקי אמרו כבר את שלהם ותודה רבה להם ואם גם לכם יש איזשהוא וורט יפה ששמעתם או שיעור לפרשה שסיכמתם אתם מוזמנים לכתוב אותו כאן.
 
"העיקר שיצא הקוגל מוצלח"-בישולים לכבוד שבת

אז מה אתם מבשלים לשבת
יש אצלכם בטח ריחות טובים של אוכל טוב נכון
אז בואו לספר כאן עליו.
אצלינו השבת יהיה:
בערב:
גזר מרוקאי.
סלט תורכי ביתי.
ממרח כבד צמחי.
חזה עוף עם רוטב פטריות.
אורז לבן.
ביתית.
קנויה.
פירות.
בצהריים:
סלטים כמו בערב.
עוף בנוסח המזרח הרחוק.
תפוחי אדמה shake&bake.
קינוחים כמו בערב.
אם נעשה סעודה שלישית תהיה פשטידת בצל ואם לא אז החצי יאכל בבית הכנסת ואני או שאנוח או שאוכל אצל חברה.
עכשיו תורכם.
 

חיוך

New member
אפשר מתכון לממרח כבד צמחי?

עשיתי פעם ולא יצא לי טעים (כל כך מזמן שכבר לא זוכרת מה בדיוק היה המתכון). אבל אני מאוד אוהבת אז אשמח לקבל מתכון חדש ובע"ה להצליח יותר הפעם.
תודה


עליתי באוב....
 
בטח בכיף

ואני מקווה שתבואי יותר לבקר.
מימרח כבד צמחי-דודה שלי.
2 בצלים גדולים-לטגן הרבה זמן ולשים בקערה.
5 ביצים-לבשל עד שהן נעשות קשות ולהוסיף לבצלים.
אפונה משימורים-להוסיף עם המים לביצים ולבצלים.
אגוזי מלך-להוסיף לקערה.
את כל זה להכניס לבלנדר או למעוך בבלנדר מוט ולתבל.
 
שיר לשבת

אחרי הפסקה קצרה הפינה חוזרת והפעם עם שיר מיוחד לט"ו באב שחל הערב. בחרתי הפעם את השיר בקיץ הזה תלבשי לבן של נעמי שמר. אני מאד אוהבת את השיר הזה וחשבתי תמיד שהוא נכתב לכבוד איזושהיא חתונה עד ששמעתי שהוא נכתב על ט"ו באב ולט"ו באב כמובן בהשראת המשנה שאומרת שבתאריך הזה היו בנות ישראל יוצאות לבושות לבן לרקוד בכרמים כדי לזכות להתחתן. אז כאן ברוך ה' כולנו נשואים אבל, עדיין זה תאריך שיש בו הרבה חתונות (למשל חברה שלי שהתחתנה היום לפני 9 שנים) ולכן בחרתי בשיר הזה, והנה המילים שלו למי שביקש ורוצה לשיר את השיר.
 
איחולים לשבת שלום

מאחלת לכולם שבת שלום, שבת של שמחה, מנוחה ונחמה. מזכירה לכם שהשבת קוראים בבית הכנסת את עשרת הדיברות וכולם צריכים לשמוע.
 
למעלה