שבת המלכה מגיעה ובאה

מיקי*

New member
|קריאת השבוע - פרשת קרח


פרשת קרח / מחלוקת ומלוכה

כאשר אנו מתבוננים בפרשה וההפטרה, נראה לנו לכאורה כאילו רק מציאותו של פסוק דומה, אותו אומרים משה ושמואל הוא המשתף את הפרשה וההפטרה. הכוונה למה שאומר משה: "לא חמור אחד מהם נשאתי ולא הרעותי את אחד מהם" ולמה שאומר שמואל: "את שור מי לקחתי ואת מי עשקתי את מי רצותי ומיד מי לקחתי כפר". ואולם אם נתבונן לעומקם של דברים, אין הקשר מסתכם רק בכך וכפי שאנו מוצאים תמיד ישנו קשר הדוק יותר בין הפרשה להפטרה מרק ענין או פסוק דומה ונראה כי כל הרעיון הכללי העובר בפרשה מחוזק ע"י הנאמר בהפטרה הבאה לחזק ולהדגיש את הנאמר בפרשה. ואמנם פסוקים אלו הדומים שאמרו משה ושמואל הינם פתח להבנת דבר זה החוזר בפרשתנו ובהפטרה.

ואמנם בפרשה באים קרח, דתן ואבירם, ומערערים על מנהיגותו של משה, באמרם שמליבו בדה זאת ולא ד' אמר עליהם למלוך. בעצם אם נעמיק יותר נראה שזאת רק דתן ואבירם טענו, טענתו היחידה לכאורה של קורח היתה "כל העדה כולם קדושים", ישנו שויון קדושה אין מי שקדוש יותר ומי שקדוש פחות ואף אין מדריגות בקדושה עצמה, אם כן "מדוע תתנשאו על קהל ד'", שם ד' חוזר ונשנה בדבריו של קרח. לעומתו דתן ואבירם מדברים בציניות ומוציאים דיבת הארץ וממשיכים שאין דרגות בקדושה לא רק באנשים אלא גם במקומות ו"עושים דוקא"; על כך אמרו שבעצם חטאו של קרח לא היה בדבריו, כי יתכן ודבריו צודקים, אלא מה הוא היה מוכן לעשות כדי שדבריו ישמעו. קרח היה מוכן למען האידיאולוגיה האולי צודקת שלו להתחבר לרשעים שכל רצונם לקעקע את מנהיגותו של משה, וכפי שנאמר "אוי לרשע ואוי לשכנו".

לפני הקטע שאנו קוראים בהפטרה באים העם ומבקשים משמואל "תנה לנו מלך לשפטנו ככל הגוים". ושמואל בהפטרה אומר את הפסוק שפתחנו בו וכועס על העם "כי רעתכם רבה אשר עשיתם בעיני ד' לשאול לכם מלך". ואין אנו מבינים על מה כועס שמואל כ"כ והרי כבר בתורה מצווים אנו לפי דיעות מסויימות ורשאים אנו לפי שאר הדיעות "שום תשים עליך מלך ככל הגויים". אם כן לא על עצם הבקשה כועס שמואל ולא על הטענה שהמלך יהיה "ככל הגוים". אלא אם נתבונן בפסוקים נראה שהעם לא ביקש להמליך עליהם מלך שישרור עליהם; אלא הם ביקשו לתת להם מלך, שהם ישררו בו. על כך כועס שמואל שאמרו "תנה לנו מלך", ולא "תנה עלינו מלך". כאן נתגלה שכל רצונם אינו במלך עבד ד' שיכפה עליהם את דבר ד', אין כוונתם בבקשת מלך שיוביל את דבר ד' במציאות, אלא בבובה שהם יוכלו לעשות בו כאוות נפשם, במלך שכל רצונו יהיה למלאת את רצון העם, ולהתחנף אליהם על מנת שיזכה בקדנציה הבאה גם כן.

על כך כועס שמואל ולכן חוזרים בהם העם לאחר שמעמיד אותם שמואל על טעותם ואומרים: "כי יספנו על כל חטאתנו רעה לשאול לנו מלך" ולכן בהמשך כל הפרק מדבר שמואל על כך שצריכים העם להמליך עליהם את הקב"ה, כי כל מערכת שלטונית שאין ד' בתוכה, בעצם הינה מעמידה אדם אחד או קבוצה בתוכה והשויון אינו שויון אמיתי, אלא בפני הרודן.

וזהו מה שמתרחש בפרשה: יתכן ודבריו של קרח הינם נכונים, אולם בהתחברותו לדתן ואבירם גילה שלא מתכוון בדבריו באופן נקי, אלא מסתתר מאחוריו רצון אישי לגדולה. ומכאן שהוא הופך טענה שיש בה מן האמת לכלי דמגוגי; גם שם אין ד' במרכז, כי אם לא כן לא היה מתחבר קרח לדתן ואבירם המניפולטיביים, אלא היה פועל לבדו אילו היו מניעיו טהורים.

וזהו מה שאומרים מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים ומחלוקת שאינה לשם שמים אין סופה להתקיים; ואיזוהי מחלוקת שהיא לשם שמים זוהי מחלוקת הלל ושמאי ואיזוהי מחלוקת שאינה לשם שמים זו מחלוקת קרח ועדתו. קרח ומשה אין כתיב כאן משום שהמחלוקת היתה בין קרח ודתן וקרח ואבירם ואון בן פלת ודתן. בין עדת קרח לקרח היתה מחלוקת שהדבר היחיד שאיחדם היתה השאיפות העצמיות והשנאה למשה, זאת מחלוקת שאינה לשם שמים ומי יזכרנה. לעומת זאת מחלוקת הלל ושמאי סופה להתקיים בכך שאין בית מדרש שלא עוסק בה ולא לומדה.

גם בפרשה וגם בהפטרה רואים אנו רצון למערכת שלטונית אחרת שלא ראי זאת כראי זאת, ואולם גם זאת וגם האחרת, אם הקב"ה נמצא במרכז השאיפות של השליטה, סופה להתקיים אם האדם היוזם נמצא במרכז אין סופה להתקיים.

שבת שלום
 

yoelnd

New member
משהו לשבס'

וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים (במדבר י"ז, כ"ג)
שני חפצים תוחמים את פרשיית קורח ומשמעותה: המחתות והמטות.
מאתיים וחמישים איש – נשיאי עדה ואנשי שם, מתייצבים לפני ה' ובידם מחתה, קטורת ואש. מהו המניע המדרבן את אנשי עדתו של קורח להיוועד ולמרוד? האם רק המניע האישי? וכי לא הבינו את הסכנה שיש בדבר – אש זרה כמעשה נדב ואביהוא? ואם אינם מבינים, האין משה רבינו חושש?
להסרת תלונות בני ישראל מטיל הקב"ה את מופת המטה. מה פשרו? הזוהי הדרך להסיר את תלונות בני ישראל? אם שריפת החטאים לא הועילה, ואם הבריאה, אותה ברא ה' לבלוע אותם ואת בתיהם, לא הוליכה אל הידיעה: 'כי ניאצו האנשים האלה את ה', ? במה יועיל המטה הפורח?
כנדב ואביהוא, גם גיבורי הפרשה שלנו לא יכלו להגביל את עצמם בדרך המסורתית-ישנה של עבודת הא-לוהים. הם מבקשים את ההרגשה העליונה, את חוויית המפגש והעמידה הישירה והפשוטה מול הא-לוהים. גם הם מבקשים לעצמם את התחושה הרעננה של עבודת א-לוהים. הם מבקשי ה' באופן הקשור לעצמיותם, והם חפצים באפשרות לחדש.
מה ניתן לעשות כשההנהגה של הדור הישן כבר לא מדברת בשפה רלוונטית אל בני הדור החדש?
משה רבינו מבין כי הצעירים החדשים מבקשים להבעיר אש, להיות כיורה רותחת? בחייהם הרוחניים. הצעירים החדשים יודעים שדרכם מסוכנת, אך בלעדיה למה להם חיים? שריפת האנשים ובליעת חבריהם באדמה, מכה את המוטיבציה הבוערת הזו מכה קשה וקובעת שההתפרצות לא תיתן את המענה הנחפץ, אולם עם ישראל, עם קשה עורף הוא, וטענתו בפיו. וכי שריפת האנשים החוטאים היא המענה היא לתביעתם הדתית? וכי אין פתיחת האדמה את פיה אינה אלא כיסוי על השאלה האמיתית? והיכן היא הסערה? איה היצירה? איפה החידוש בחיי הדת ובדרך עבודת א-לוהים?
המענה הא-לוהי לתביעה צודקת זו מגיע במופת המטה:
שעת לילה בבית ה'. מטות הנשיאים, מונחים זה בצד זה, זקנים ודוממים. היחיו העצמים הללו? האם מיובש זקנתם יצמח המזון הרוחני לעם רב? והנה, המטה הזקן מכולם, זה שנדו לו הכל כי עבר זמנו וחלף מארצות החיים, דופק של תחיה ניכר בו. ?בישיבה לפני ה', בחדרון עטור בספרים הישנים, בין קירות שהקשיבו לתפילות הדורות, הנפש המטמיעה בתוכה את אוצרות חיי האומה כולם מצמיחה חיים חדשים. דווקא המטה הזקן מתעורר לחיים. דווקא הדבקות בישן תוך נאמנות ותקווה, תוך אמונה בחיים החדשים החייבים להתעורר, דווקא היא מולידה את היופי – פרח, את חיי הנעורים מלאי החידוש – ציץ, ואת המענה המלא, הנותן חיים חדשים לעם רב – שקדים.
הישן והחדש, הזקן והצעיר, החוק ותוכיותו, הנצחי והעכשווי, יחדיו יצעדו. אולם ללא תביעה עזה, ללא אומץ של הקרבה, לא נזכה למופתים, ?לא יוערו החיים הרדומים הגנוזים בתורת הדורות, לכלים חדשים. בעולם שלנו היום, לא פחות אם לא יותר מכל זמן אחר, משתוקקים הלבבות לשיח בין משה ['זכרו תורת משה עבדי] ואליהו [משיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם], מצפים לחבירת סערת אש וענן אל קול הדממה הדקה. אתגר זה מגולגל באופן טבעי לפתחנו. עלינו להשכיל למצוא את הנתיבים להוליד חיים חדשים מן הישן והזקן, על בסיס התמדה בלילות שימורים ובחיבור הטבעי לבית המדרש.
 
שבת המלכה מגיעה ובאה


כל דברי התורה, הבישולים, השיר לשבת (חידוש מהשבוע שעבר) והאיחולים לשבת שלום הכל הכל לכאן
 
אז מה ב
ים שלכם השבת


כולם מוזמנים לשתף בתפריטים ובמתכונים.
אצלינו יהיה:
בערב:
חצילים עם זיתים ושום.
גזר מרוקאי.
כרוב אדום עם רוטב סויה.
עוף בקישואים.
אורז שטרם הוחלט האם הוא יהיה צהוב או לבן.
מלון.
ענבים.
כדורי שוקולד על בסיס שמן.
בצהריים:
סלטים מהערב.
פאי רועים.
שעועית ירוקה עם רוטב לבן (בשמל).
קינוחים מהערב.
 

פרומית1

New member
בוקר טוב

קמתי מוקדם והעמדתי סירים

במקפיא יש גלידות קטנות,עוגת כושי,חלות

בסלטים-סלט חומוס ביתי,טחינה ביתית,סלט כרוב בתחמיץ עם אגוזים שומשום ואטריות קלויות,חציל מבושל,חציל מטוגן

דג סלמון במיץ תפוזים-פעם ראשונה ניסיתי ויצא ממש מעדן
מרק עוף
עוף צלי
שעועית ירוקה ברוטב עגבניות

לבוקר
דגים
ביצים
כבד עם בצל מטוגן
חמין פרווה עם שניצלים

הנה הקישור לדג סלמון במיץ תפוזים
http://www.allmag.co.il/page/20681

הכנות נעימות לשבת קודש
 
שיר לשבת

כמו שאתם בטח זוכרים מהשבוע שעבר החלטתי להכניס חידוש לפינה: שיר יפה לכבוד שבת. אז השבוע אני הולכת לספר לכם על השיר היפה של ביאליק שבת המלכה, שמתאר מאד מאד יפה את קבלת השבת והנה הביצוע של יהורם גאון לשיר הזה, שהיה מנוגן בבית של ההורים שלי על טייפ סלילים וכילדה מאד אהבתי לשמוע אותו ועד היום הוא אחד היפים בעיני.
אם גם לכם יש שיר לשבת שאתם אוהבים במיוחד אתם מוזמנים לצרף אותו לכאן.
 

אתיקולה

New member
פרשת שבוע

כמה צריכים להזהר מהמחלוקת ולחיות בשלום עם כולם
מצרפת מתכון לסלט חצילים במיונז אני חברה של החצילים אוהבת אותם מטוגיםעלהאש ועוד
סלט חצילים במיונז
החןמרים:
2 חציליםגדולים
4שיני שום
4כפןת מיונז
מעט מלח
מעט פלפל שחור
3 ביצים קשותמגורדות בפומפיה
2 כפות מיץלימון
אופן ההכנה
לאפות בתור או על האש 2 חצילים גדולים
לקרר לקלוף ולמעוך במזלג
להוסיף: 4שיי שום כתושות 4 כפות מיונזמעט מלח מעט פלפל שחור 3 ביצים קשות מגורדות בפומפיה 2כפות מיץ לימון
לערבבהכולולהגיש קר
נאחל לכולם שבת שלום
 

רוזהלי

New member
אתיקולה

על המתכון.
גם אני עושה סלט חצילים כמוך ולפעמים אני מוותרת על הביצים
.
 

רוזהלי

New member
אתיקולה - ב'

ברח לי מקודם.
לפעמים אני שמה במקום מיונז טחינה משומשום מלא וללא ביצים.
 
למעלה