השבת בדרך לכאן

yoelnd

New member
משהו לשבס'

פרשת שלח לך

חטא המרגלים


במה זכה "חטא המרגלים" שנכנס למקום הראשון ברשימת החטאים של בני ישראל מאז ועד עולם? מה עושה את חטא המרגלים כה אקטואלי, כה דרמטי, כה רומנטי?

קשה בדף קצר זה להרחיב את היריעה. אם נשאל ילדים צעירים בכיתות היסוד מהו החטא הגדול של בני ישראל במדבר, יש להניח שנקבל את התשובות "חטא העגל" ו "חטא המרגלים".

חטא המרגלים במבט שטחי, נראה חמור מחטא העגל. חטא העגל נסלח, חטא המרגלים לא נסלח ובעקבותיו נגזר על כל הדור לבלות 40 שנה במדבר ולא להיכנס לארץ.

תילי תילים של פרשנויות נכתבו לאורך התקופות. החל ממשה רבינו ועד ימינו אלה. ניסיונות רבים נעשו על מנת להבין את החטא ואת עונשו. כאשר העונש כה כבד, כנראה שגם החטא כבד מנשוא. כאשר העונש הוא כה כבד ומוטל הן על דור המדבר והן על הדורות הבאים, יש לנסות ולמצוא את המרכיבים "הכבדים" בחטא, הגורמים לחומרת העונש.

מעניין לראות בהקשר זה את דברי הנצי"ב:

פרשת המרגלים יפה נדרשת, משום שהיא שייכת לכל הדורות, שכן חטא המרגלים הוא הגורם לכל הגלויות. כפי שאפשר לדייק מהפסוק בתהילים המדבר על חטא המרגלים "וירגנו באהליהם... להפיל זרעם במדבר ולזרותם בארצות" (תהלים קו, 24) והעונש הזה "ולזרותם בארצות" לא התקיים בדור המדבר, אף לא בגלות בית ראשון שגלו בבלה, אלא בגלות בית שני, שאז נתפזרו בארצות רבות, וכפי שהמצב היום, עד בא עת גאולתנו. משמע שבגלל חטא המרגלים שעדין לא תוקן, אנו עדיין בגלות ("העמק דבר", הקדמה לספר במדבר).

ננסה להבין מהם סעיפי החטא. הסעיף הראשון החוזר בפרשנים רבים: "וימאסו בארץ חמדה" (תהילים קו', 24).

"חטא המרגלים במדבר בימי משה הוא אחד החטאים הכלליים הגדולים הרובץ על עם ישראל בכל הדורות עד היום." כך כותב רבי הלל ריבלין משקלוב בשם רבו הגדול הגאון מוילנה, וממשיך: "ובעוונותינו הרבים, רבים הם החוטאים חטא גדול של וימאסו בארץ חמדה, גם רבים מתופסי התורה לא ידעו ולא יבינו שנתפשו בחטא המרגלים, נסחפו בקליפת חטא המרגלים בכל מיני סברות כוזבות ותואנות שווא ומדוחים, גם מכסים את סברותיהם בדעת המופרכת שאין מצות ישוב ארץ ישראל נוהגת בזמן הזה..." ("קול התור", פרק חמישי).

הסעיף השני הוא עניין האמונה. נראה כי בדבריו של משה רבינו הנאמרים בספר דברים אל כל ישראל – "לאשר פה עמנו היום ולאשר איננו פה עמנו היום - ר"ל שכאשר הוא אומר "אתם" גם אנחנו במשמע: "ולא אביתם לעלות", "ובדבר הזה, אינכם מאמינים, בד' אלוקיכם", מגלה לנו הכתוב כי המבחן האמיתי של האמונה הינו דווקא ביחסנו לארץ ישראל, בישיבתנו בה, בקשר הבלתי ניתן לניתוק איתה. או במילים אחרות – המבחן הוא בשאלה: האם ארץ ישראל היא חלק מאיתנו ואנחנו חלק ממנה?

המרגלים יודעים שהמורל הלאומי בנוי משלושה מרכיבים מרכזיים: א. הכרה בצדקת הדרך; ב. הרצון להשיג את המטרה; ג. האמונה ביכולת הביצוע. על מנת לקעקע את המורל הלאומי, הם תוקפים בדבריהם את שלושת המרכיבים. חטא המרגלים פוגע ביסודות הבסיסיים ביותר של העם, התורה והארץ. זאת כנראה הסיבה שהחטא כה חמור והעונש הוא מידתי.

המרכיבים האחרונים נכונים בכל דור ודור. זאת כנראה גם הסיבה שפרשת המרגלים נשארת אקטואלית ועכשווית. ברור לכן שגם אצלנו בימים אלה, כאשר מארגנים "שבת הארץ הטובה", מתכנסים בשבת פרשת "שלח-לך" על מנת להרבות בשבחה של ארץ ישראל. יש רק שתי בעיות קטנות בשבת הזאת: א. מתכנסים לשבתות אלו בד"כ אנשים ששבחי א"י תמיד בפיהם; ב. את שבת ארץ ישראל, אפשר וראוי לציין בכל שבת.
 
השבת בדרך לכאן

השבוע החלטתי להוסיף לשרשור הזה משהו חדש: נכון שאנחנו לא פורום מוזיקה ישראלית אבל, יש שירים יפים לכבוד שבת פחות מוכרים מהזמירות, ומכיוון שכך אני מוסיפה עוד נושא לשרשור והוא שיר לשבת.
השבוע חשבתי על שיר מקסים של אביהו מדינה לכבוד שבת, ואני מצרפת קישור גם למילים שלו ומקווה גם לביצוע, ואם גם לכם יש איזה שיר יפה לכבוד שבת שאתם אוהבים במיוחד אתם מוזמנים לצרף אותו לשרשור.
שבת שלום
.
נ.ב מחר אני אהיה כאן לזמן מועט או שבכלל לא אהיה, כי חלק מהיום אני לא בבית, חלק מהיום אצל אמא שלי ובערב בחתונה אז תסתדרו בבקשה בלעדי.
 

מיקי*

New member
|ספר\קריאת השבוע - פרשת שלח


חטא המרגלים מאז ועד עתה

"חטא המרגלים במדבר בימי משה הוא אחד החטאים הכלליים הגדולים הרובץ על עם ישראל בכל הדורות עד היום." כך כותב רבי הלל ריבלין משקלוב בשם רבו הגדול הגאון מוילנה. וממשיך: "ובעוה"ר, רבים הם החוטאים חטא גדול של וימאסו בארץ חמדה, גם רבים מתופסי התורה לא ידעו ולא יבינו שנתפשו בחטא המרגלים, נסחפו בקליפת חטא המרגלים בכל מיני סברות כוזבות ותואנות שוא ומדוחים, גם מכסים את סברותיהם בדעת המופרכת שאין מצות ישוב ארץ ישראל נוהגת בזמן הזה..."

וידועים כל מדרשי חז"ל ודברי המפרשים המדברים בשפה ברורה וכמעט אין צורך להוסיף מאומה, אלא שנראה בעליל כי נדמה כי סוף דבר הכל נשמע ואין איש שם על לב וכאילו חוזר הגלגל בעולם ושוב ושוב מצדיקים בלא בושה התנהגות שהביאה דור אחר דור אסונות על ישראל ומעיד על כך רבי הלל ריבלין: "כמעט בכל יום דבר אלינו רבינו ברטט והתרגשות כי 'בציון ובירושלים תהיה פליטה', ולא לאחר את המועד". היה כדאי - לו היה אפשר - לצטט את כל דבריו בספרו החשוב קול התור ובמיוחד בפרק החמישי שממנו המובאות הנ"ל.

ואין לדעת אם האוירה הקשה השוררת בפרשה מקבלת מהקדרות של אירועי ימינו או להיפך אבל נראה כי דבריו של משה רבינו הנאמרים בספר דברים אל כל ישראל - לאשר פה עמנו היום ולאשר איננו פה עמנו היום - ר"ל שכאשר הוא אומר "אתם" גם אנחנו במשמע: "ולא אביתם לעלות", "ובדבר הזה, אינכם מאמינים, בד' אלקיכם". ומגלה לנו הכתוב כי המבחן האמיתי של האמונה הינו דוקא ביחשנו לארץ ישראל, בישיבתנו בה, בקשר הבלתי ניתן לניתוק איתה; או במילים אחרות המבחן הוא: האם ארץ ישראל היא חלק מאיתנו ואנחנו חלק ממנה בעצם ולא במקרה, באופן שאי אפשר לנו בלעדיה או שמא אפשר לוותר עליה בלי להקריב בתהליך עיקר מהותנו ויעודנו.

די במפתיע, ההפטרה מספרת על עוד שליחות מעין זו ששלח משה. וכמובן שהדמיון בנושא בולט לעין וכן גם ההבדלים. למשלחתו של משה נבחרו אנשים לעיני כל. שמותיהם נמסרו בפומבי וכמעט שהיו מועברים בהודעה רשמית לעיתונות הבינלאומית. מספרם כמספר השבטים שהם מייצגים ואין שום דבר חשאי בשליחותם ובמשימתם.

לעומתם, כמעט ואין אנו יודעים דבר על שני האנשים שיהושע שולח חרש לאמר "לכו וראו את הארץ ואת יריחו". יתירה על כן, בקריאת ההפטרה נראה כי שליחות זו הינה כשלון מוחלט. טרם הספיקו לראות דבר מעבר לחומת העיר (בה גרה רחב) שנוכחותם מתגלה והם חייבים לברוח. דרך אגב, לא ברור בשביל מה יהושע שלח אותם. המידע המודיעיני שהיו מסוגלים להביאו כלל אינו נחוץ לביצוע סוג האסטרטגיה שתמסור את יריחו לידינו. אלא שבאמת, שליחותם מסתיימת כראוי ברגע שהמשימה הושלמה וזה קורה בשומעם את דברי רחב: "ידעתי כי-נתן השם לכם את הארץ, וכי-נפלה אימתכם עלינו וכי נמוגו כל-יושבי הארץ מפניכם". סוף פסוק וסוף שליחות. עתה חשוב להחזיר את המסר לשולח. "ויאמרו אל-יהושע כי-נתן השם בידינו את-כל-הארץ, וגם נמגו כל-יושבי הארץ מפנינו". השם נתן לנו את הארץ. אלו שבינתיים יושבים עליה יודעים זאת וכבר הסיקו מסקנות. מה עוד חסר? האם גם אנחנו יודעים זאת? האם גם אנחנו מוכנים להסיק מסקנות? האם הסיפור של הפרשה כהוייתה, ותוכחותיו של משה לדור באי הארץ שאנחנו כאמור חלק ממנו, ודברי ההפטרה המסכמים את המצב, האם יהיה מספיק כח בכל אלו או בנו מספיק אמונה כדי שע"י בנין ירושלים וישוב הארץ בבחינת הרחיבי מקום אהלך, נראה בטו"ב הארץ, ונתקן בכך את חטא המרגלים בב"א.

שבת שלום
 

חוטהשני

New member
פרשת שלח לך הנה הדברים שהעלתי בבלוג:


פרשת שלח לך

כמה מילים על הפרשה ממטעמי שבת.

פרשת שלח לך (או שלח) היא פרשת השבוע הרביעית בספר במדבר. היא מתחילה בפרק "ג ומסתיימת בפרק ט"ו.

הפרשה פותחת בסיפור שליחת שנים-עשר המרגלים (נציג לכל שבט) על מנת לאסוף נתונים לצורך כיבוש ארץ כנען שהובטחה לבני ישראל. כאשר הם שבו לאחר מסע של ארבעים יום, הם הציגו אמנם את פירותיה המשובחים של הארץ, אך שדרו פסימיות מוחלטת ככל הנוגע לסיכויי הכיבוש נוכח עוצמת הכוח של עמי כנען.

רק שניים מבין המרגלים, יהושע בן נון וכלב בן יפונה היו נחושים בדעתם לעלות לארץ ללא היסוס. מאחר ובני ישראל קיבלו את דבריהם של עשרת המרגלים ואף הביעו את רצונם לשוב מצרימה, נגזר עליהם לנדוד במדבר ארבעים שנה ורק צאצאיהם זכו לרשת את הארץ המובטחת.

בהמשך הפרשה מובאים דינים שונים העוסקים בקורבנות; במצוות הפרשת חלה; ובדין המקושש עצים בשבת.

הפרשה מסתיימת במצוות ציצית שראייתה מהווה תזכורת לקיום המצוות.


ולדבר התורה:

כמה פנינים לפרשה

"שלח לך אנשים" (במדבר י"ג; ב')

"לדעתך, אני איני מצווה לך, אם תרצה שלח" (רש"י).
כאשר בא משה לשלוח אנשים לתור את הארץ, אמר לו הקב"ה: האנשים אוהבי גלות הם ועתידים להוציא את דיבת הארץ רעה. מוטב לך לשלוח את הנשים, שהן אוהבות את הארץ ועוד בהיותן בגלות מצרים, הוכיחו שאיפה לגאולה כדברי חז"ל (סוטה יא, ב): “בשכר נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו ישראל ממצרים".
אבל אם לדעתך האנשים כשרים המה "שלח לך" - לדעתך.
לפי המדרש (ילקוט שמעוני, תשעג): "בשעה שאמרו בנות צלפחד למשה 'תנה לנו אחזה', אמר להן: ישראל אומרים: 'נתנה ראש ונשובה מצרימה', ואתן מבקשות נחלה בארץ? אמרו: יודעות אנו שסוף כל ישראל להחזיק בארץ". (עפ"י כלי יקר).




"ויקרא משה להושע בן נון יהושע" (במדבר י"ג; ט"ז)

"התפלל עליו, יה יושיעך מעצת מרגלים" (רש"י).
נשאלת השאלה - למה לא התפלל על כל האנשים במשלחת המרגלים שלא ייכשלו? אלא שמשה חשש בעיקר מפני סכנת כישלון שליחותו של יהושע:
אם איש יפה נפש כמוהו, מופת לרבים ביושרו, צדיקותו וענוונותו, ישוב משליחותו וישמיע דעה רעה על הארץ, יקבלו בני ישראל את דבריו באמון וללא היסוס.
לא כך ביחס ל"ראשי בני ישראל". משה העריך שאם המרגלים, עסקני הציבור, יחזרו מתור הארץ וידברו עליה סרה יתייחס העם אליהם ואל כוונותיהם בחשדנות ולא ייגרר אחרי הצהרותיהם שנועדו לזרוע מבוכה ובהלה. לכן לא חשש מעצתם הרעה והתפלל רק על יהושע. (ע"פ יפה עיניים).


"ויספרו ויאמרו באנו אל הארץ" (במדבר י"ג; כ"ז)

כל מה שהמרגלים סיפרו אמת היה ולא בדו המרגלים דבר מלבם.
אלא שאין שקר גדול יותר מאשר "אמת" שטחית, כלומר ראיית ארץ ישראל במראה עיניים בלבד, מתוך שיקול של "אפס כי עז העם הישב בארץ".
את ארץ ישראל יש לראות באמת עמוקה יותר, אמת של אמונה בהבטחת ה'.

על המרגלים הוטל לתור את הארץ "אשר אני נתן לבני ישראל" וחטאם היה שהם לא ראו את האמת הזו. (ע"פ נפלאות חדשות).

רבי מנחם מנדל מקוצק היה אומר: המרגלים דיברו אמת, ואף על פי כן פשעו וחטאו. ללמדנו שלא כל דבר שאינו שקר אמת הוא, ולא כל מי שאינו שקרן הוא איש אמת.




שתהיה לכולם שבת שלום



זמני כניסת השבת:

ירושלים- 19:11. תל-אביב- 19:26. באר-שבע- 19:27. חיפה- 19:19.



זמני יציאת השבת:

ירושלים- 20:29. תל-אביב- 20:32. באר-שבע- 20:30. חיפה- 20:33.

רבנו תם: 21:03
 

חוטהשני

New member
יש את אתר הזמנה לפיוט שם אפשר למצא המון פיוטים בנושאים שונים וגם פיוטים ושירים לשבת.


הפיוט הראשון שמצאתי דרכו היה 'אנא בכוח' של עובדיה חממה.... (עשיתי חיפוש בגוגל ודרך זה הכרתי את האתר...)
 
בשבת צריך לאכול 3 סעודות נכון? נכון אז...

כל התפריטים, המתכונים והמאכלים הטעימים הכל הכל לכאן.
אנחנו השבת לא ב
אלא אצל אמא שלי, וממש לא ברור מה הולך להיות כי אמא שלי חולה (הצטננות ולא משהו רציני תודה ששאלתם) אז אולי נקנה אוכל או שאני אבשל אצלה הכל.
 

פרומית1

New member
עכשיו סיימתי עם הבישולים לשבת

מחר נעמיד מרק עוף,טשולנט פרווה ושניצלים

במקפיא יש מעט עוגות,עוגיות וחלות

עוד מעט נאפה עוגיות קוקוס ועוגת שמרים/גבינה-הבצק הוכן מאתמול בערב

סלטים-טחינה ביתית,סלט חומוס ביתי,פלפלים קלויים,חציל מבושל,חציל מטוגן
וגם הכנתי סירופ להכנת ליקר קקאו-אחרים לא שווים
דג בסגנון מרוקאי,יצא מעט חריף
אטריות ואורז למרק
עוף צלי
קישואים מאודים
ביצים
חמין פרווה
כבד צלוי עם בצל מטוגן
 

רוזהלי

New member
פרומית

את חרוצה

אני בטוחה שאפילו שסיימת את הבישולים לא תתבטלי מחר

למה חמין פרווה
אפשר לקבל מתכון
 

פרומית1

New member
תודה על המחמאה

בעז"ה מחר לא אתבטל,אסדר את הבית,אקפל כבביסה,אגהץ קצת,אעמיד מרק טשולנט ושניצלים
ובצהריים כשהבן יגיע מהישיבה אעמיד גם כמה מכונות

חמין פרווה כי ליד יש שניצלים או עוף שנשאר מהערב

מתכון לחמין פרווה
לטגן בצל קטן עם מעט שמן+כפית סוכר,עד שזהוב מאד ווקצוות חרוכים

להוסיף מים

תפוחי אדמה לפי מס' הסועדים +אחד נוסף ,כוס גריסים או חיטה,אפשר להוסיף גרונות הודו או עוף

לכסות הכל במים,לתבל בכף מלח,כף וחצי אבקת מרק עוף,פלפל שחור ופפריקה מתוקה וחריפה,להרתיח ,ולבשל שעה וחצי ולהעביר לפלטה

בהצלחה
 

רוזהלי

New member
פרומית

על המתכון.
אצלנו אוכלים חמין רק בחורף וגם לעיתים רחוקות.
אני גם עושה חמין פרווה, כי אני צמחונית.
אני לא שמה סוכר וכן שמה גם שעועית מכל הצבעים, חומוס, ביצים מבושלות וגם קיגלים קטנים.
 

פרומית1

New member
הסוכר עושה גוון יפה

ובמקום אפשר לשים דבש או קליפת בצל או קפה קצת
 

פרומית1

New member
ח ח ח טוב שיש אפשרות לצחוק

אבל לקפה לא נשאר ממנו כלום רק צבע,וגם לא לסוכר ולא לדבש
כי הבישול הוא ארוך מאד
 
שבת שלום לכולם


שבת חמה נקווה שניסתדר בלי מזגן,וממתינונת איך היה החתונה?ומה שלום אימך?בשורות טובות לכולם
 
למעלה