"פני שבת נקבלה"-קבלת שבת של הפורום

"פני שבת נקבלה"-קבלת שבת של הפורום

כמו בכל שבוע, גם השבוע כל דברי התורה לפרשת בהעלותך, כל הבישולים, כל המתכונים וכל האיחולים לשבת שלום הכל הכל לכאן. הפעם אני מחלקת את השרשור לתתי שרשורים כדי שיהיה מסודר, אז נא לשרשר כל דבר בהתאם לנושא שלו.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת בהעלותך


פרשת בהעלתך / החומר והרוח בגאולת ישראל

כאשר אנו מחפשים את המשותף בין הפרשות להפטרות, עלינו להעמיק יותר מלמצא דבר החוזר בשניהם ולמצא מהות המשותפת לשניהם ולא רק פרט דומה. הפטרת השבוע בזכריה עוסקת בגאולה שפוספסה בשעתה, אך מקובלנו שלא נכתבה אלא נבואה שהוצרכה לדורות. אם כן מה באה נבואה זו ללמדנו? הרי כאשר אנו קוראים את הפרק, נראה כאילו מדובר בשלושה עניינים שאינם קשורים האחד לשני: תחילה בגאולה עתידה, לאחר מכן בחזון עם יהושע הכהן הגדול ובסופו של דבר חזון על זרובבל יוסד הבית. אך לא כן הדבר ודוקא הבנת הקשר ביניהם מגלה לנו את החיבור של ההפטרה לפרשה.

ואמנם אין תחילת ההפטרה עוסקת בגאולה עתידה אלא בגאולת בית שני עצמה; מתחילה ההפטרה בפס': "רני ושמחי בת ציון כי הנני בא וגאלך" אמרו חז"ל שהכוונה ב"הנני בא" זה - עכשיו. ואולם לא התקיים הדבר משום שכידוע העם לא עלה לארץ ובעצם "הסכים לגלות ולשיעבוד", (וסכנה זו קיימת גם בימינו - לא רק באחינו היושבים בארצות הגולה, אלא ישנה גם דרך להסכים לגלות גם ביושבנו בא"י).

לאחר תחילת החזון המתאר את הגאולה המתקרבת, רואה זכריה את יהושע הכהן הגדול לבוש בגדים צואים, ולאחר שמסירים מעליו את הבגדים הצואים ומלבישים אותו בגדי כהונה מנבאים לו: "ושמתי לך מהלכים בין העומדים האלה ... כי הנני מביא את עבדי צמח", כלומר ליהושע האחראי על הצד הרוחני של העם בא המלאך ואומר לו שהמשיח עומד להגיע, כלומר, נבואה על ביסוס המלכות המדינית. אח"כ רואה זכריה בחזונו את דבר המלאך אל זרובבל, האחראי על הצד החמרי של העם ובניין הבית, ולו אומר המלאך "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי", כלומר על הצורך ברוחניות. (ואין להבין מכאן שאין חשיבות לחומר ולחיל, אלא שאין זה הדבר המכריע, אלא רוחו של הקב"ה היא שתכריע את הכף לאחר השתדלותו של האדם). בין שני חזונות אלה רואה זכריה מנורת זהב ושני זיתים עליה אחד מימין ואחד משמאל ואין הוא מבין מה אלה, על כך עונה לו הקב"ה "אלה שני בני היצהר העמדים על אדון כל הארץ" - כלומר קרן כהונה וקרן מלכות הנמשחים בשמן המשחה, אלה הרוחניות והחמריות הבונים שניהם יחדיו את בית ישראל. וזהו מה שבא המלאך ללמד לזכריה ושאנו בדורינו צריכים להטמיע בקרבנו ולזכור תמיד, אין רוחניות בלא חמריות ואין חמריות שיכולה להמשך בלא רוחניות. יש צורך הן בזה והן בזה ובניתוק האחד מהשני צפון חורבן ועיכוב הגאולה. וצריך האדם לידע כי הענין האלקי אינו חל על האדם אלא לפי הכנת האדם אם מעט ואם הרבה. ואילו היו מוכנים לכך היתה מתרחשת הגאולה כבר בבית שני ולא היה צורך בבית שלישי כלל. ועלינו מוטלת אם כן האחריות שתפלותינו לא יהיו רק בחינת "דיבור התוכי וצפצוף הזרזיר", אלא שתהיה גם "כוונת הלב" - באמת.

דבר זה באה גם פרשתנו ללמדנו, גם היא מלאה בפספוס גאולה. משה אומר ליתרו חותנו "נסעים אנחנו אל המקום אשר אמר ד'" ומפרש רש"י "מיד עד שלשה ימים אנו נכנסים לארץ" - שבאמת היו צריכים להכנס עם משה תוך שלושה ימים לארץ ישראל אלא שבגלל חטאם נתעכב הדבר עד שבחטא המרגלים הושלמה הגזירה שיהיו סובבים במדבר עד תום כל הדור ההוא. ואולם מהו חטאם הגדול שבגללו נתפספסה הגאולה?

אומרת התורה "ויסעו מהר ד'" לאחריו באים הפס' הידועים של ויהי בנסע הארון ואומרים המפרשים שבאו כאן להפסיק בין פורענות לפורענות, ומהי הפורענות שהיתה לפני שנסעו מהר ד' ומהי הפורענות שאחרי ויהי העם כמתאוננים ומיד "והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאווה". וכאן מתגלה הקשר להפטרה. שהרי היות וידעו שהולכים להיכנס לארץ, היו שתי תפיסות בעם אחת שאמרה הרי אנו נוסעים לארץ ישראל, אזי אין צורך יותר להיות בהר ד' אנו לא צריכים בארץ את המצוות שהעמידו אותנו בגלות. חלק אחר של העם היות ועומדים הם להכנס לארץ כבר מגיעים למצב שהם מתאווים להיות תאוים כלומר, הם רוצים כבר להיות במצב של חמריות ושל תאווה. חלק מהעם רוצה להתנתק מהרוחניות וחלק מהעם רוצה להתחבר לחמריות, על כך אומר הקב"ה לאלו הרוצים להתנתק מהרוחניות ולאלו הרוצים להתחבר לחומר צריך להוסיף רוח לפני החומר לכן "אספה לי שבעים איש ... והאצלתי מן הרוח אשר עליך" ולאחר מכן אוריד להם בשר.

וראוי לשים לב לכך שספר במדבר הינו בעצם כמו ספר ויקרא המשכו הישיר של סוף ספר שמות, כך שבעצם הוא מקביל לספר ויקרא, ללמדנו שרק בחיבורם של הרוח והחומר יחדיו יכולים ישראל לסופו של דבר להיכנס לארצם ולהביא לגאולת העולם.

שבת שלום
 

yoelnd

New member
משהו לשבס'

מי שברך לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון מן הפרשה – מניין?
ישנו סיפור מוכר – גם אם לא אמיתי – על בחור חרדי שנקלע לתפילת שבת באחת מקהילות "המזרחי". הוא התחלחל מרמת הפטפטת בתפילה, ולאחר קריאת התורה כבר לא היה מסוגל לסבול את העניין, ויצא אל מחוץ לבית הכנסת. אבל לאחר שיצא, הוא פתאום נדהם לשמוע שקט מנסר בחלל בית הכנסת. הוא נכנס פנימה וראה את כל הקהל עומד בדומייה וביראת כבוד כשהחזן אומר את המילים "ברך את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו...".
לאחר התפילה הוא ניגש לכמה ממלומדי הקהל, ושאלם איך ייתכן שבחלקי התפילה שאמירתם היא חובה אנשים מדברים – בקריאת שמע וברכותיה, בחזרת הש"ץ ובעוד מקומות שלפי ההלכה ברור שאסור לדבר באמצעם, ואילו בתפילה ש"הומצאה" בדורנו כולם נאלמים דום.
כל המלומדים נאלמו דום, כי באמת מה ניתן להשיב? אכן קשה להצדיק את תופעת הפטפוט בתפילות. רק מלומד אחד נענה ואמר שמבלי להצדיק את הפטפטת, לדעתו אכן יש היגיון במנהג המקום ואם הפטפטנים אינם נביאים הם – בני נביאים הם.
ידועה המחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן אם מצוות תפילה היא מן התורה או מדברי חכמים. הרמב"ם בספר המצוות (עשה ה') מנה את התפילה כמצוות עשה מהתורה. הרמב"ן בהשגותיו שם חלק עליו וטען שמצוות תפילה היא מדרבנן.
כשהרמב"ן מסכם את דעתו בעניין התפילה הוא כותב: "אלא ודאי כל עניין התפילה אינו חובה כלל, אבל הוא ממידת חסד הבורא יתברך עלינו ששומע ועונה בכל קראנו אליו". מדבריו ניתן לשמוע אמירה עקרונית: תפילה היא הרי זכות ומתנה! וכי תעלה על דעתך שה' יצווה על התפילה? מי שרוצה את הזכות להתפלל – הקב"ה מאפשר לו, אך אינו דורש זאת ממנו.
אלא שגם הרמב"ן מסכים שיש מקרים שבהם ישנה מצוות תפילה מהתורה: בעת צרה. כראיה לכך הוא מביא את הפסוק בפרשתנו: "וְכִי תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרוֹת וְנִזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם וְנוֹשַׁעְתֶּם מֵאֹיְבֵיכֶם" (במדבר י, ט). מכאן לומד הרמב"ן: "והיא מצווה על כל צרה וצרה שתבוא על הציבור לצעוק לפניו בתפילה ובתרועה".
לכאורה היה ניתן להקשות על הרמב"ן מדבריו עצמו: אם הקב"ה במכוון לא ציווה על התפילה כי היא חסד, מדוע בעת צרה הוא כן מצווה עליה? נראה שהרמב"ן סבר שבעת שגרה הקב"ה אינו דורש מהאדם להתפלל, אלא הוא מותיר זאת לשיקולו. ירצה – יתפלל, לא ירצה – אל יתפלל. אולם בעת צרה לישראל, הקב"ה – שעמם בצרה – כביכול כבר אינו יכול להיוותר אדיש, והוא תובע מאתנו להתפלל אליו כדי שיושיענו.
אמר אותו מלומד: לו יצויר שהיו הרמב"ם והרמב"ן מזדמנים בשבת לבית הכנסת שלנו, ונשאלים באיזה שלב במהלך התפילה אנו מקיימים מצוות עשה של תפילה מהתורה. הרמב"ם היה משיב שבעת תפילת עמידה (ואף קודם) קיימנו את המצווה, אולם הרמב"ן היה אומר שכל התפילה שלנו היא מצווה מדרבנן. והנה, כאשר אנו מתפללים לקב"ה שיושיענו מהצר הצורר אותנו בארצנו בכל עת ובכל שעה (והרי כוחות הביטחון – וגם אזרחים – עומדים כיום מול אויב בכל רגע), וכשאנו מבקשים שיסייע בעדנו ובעד חיילינו לנצח – או אז אנו מקיימים את מצוות תפילה מהתורה אפילו לפי הרמב"ן.
כשישמע הרמב"ן את בעל התפילה אומר: "חזק את ידי מגיני ארץ קודשנו והנחילם א-להינו ישועה ועטרת ניצחון תעטרם", ידפוק הרמב"ן על הסטנדר ויאמר: "כעת קיימתם את מצוות תפילה מהתורה!". וכשהוא ישמע "מי שברך" שלם למען "העומדים על משמר ארצנו" הוא יאמר שתפילה זו כולה היא קיום המצווה שבפרשת בהעלתך להתפלל בעת מלחמה על הצר הצורר.
ומה היה אומר הרמב"ן על בית הכנסת של אותו אורח, שבו אין אומרים את התפילות הללו? כיצד היה מתייחס לציבור השוכח שהצר הצורר מאיים עלינו בכל שעה? לציבור שאינו יודע להתפלל לה' שיחזק את ידי מגיני ארץ קודשנו, כפי שדורשת התורה בפרשתנו? נסיים את הדברים הפעם ב – 'צריך עיון'.
 
בישולי השבת אצלינו

אז מה מתבשל ב
ים של ממתינה לכבוד שבת:
בערב אם לא נאכל אצל ההורים של החצי:
גזר מרוקאי.
טחינה.
חצילים בתחמיץ ו/או סלט חצילים וקישואים.
עוף בשקית קוקי עם תפו"א וירקות.
קסטות ביתית.
שטוחים.
מלון.
ענבים.
בצהריים אוכלים ב
:
סלטים מהערב.
מוקפץ ו/או חזה עוף בפילפלים.
אורז לבן.
קינוחים מהערב.
לסעודה שלישית אני מתארחת אצל חברה והחצי יאכל בבית הכנסת.
שבת שלום
.
 

אתיקולה

New member
סלט חצילים מטוגנים

ממתינה אני כל כךשמחה שהעלת את נושא הבישולים שכל כך אהוב עלי
אי אתן מתכון לסלט חצילים שאני עושה אותו כל שבוע לא מוותרים עליו
סלט חצילים מזרחי
החומרים:

1חציל גדול פרוס לפרוסות
שמן לטיגון
1\2גמבה חתוכה לקוביות
2כפות חומץ
2שיני שום כתושות
5-6 גבעולי פטרוזליה קצוצה
1.\4כפית מלח
אופן ההכנה:
טגני את החצילים בשמן עד להשחמה נאה
ערבבי עםשאר החומרים צנני והגישי
 
למעלה