שרשור שאלות לרב יובל שרלו

../images/Emo221.gif שרשור שאלות לרב יובל שרלו ../images/Emo221.gif

בעז"ה, ביום שלישי הקרוב, בשעה 21:00, נזכה לארח בפורום שלנו את הרב יובל שרלו . הרב יובל שרלו ממקימי ישיבת ההסדר בפתח תקווה ומהעומדים בראשה. הרב מלמד בישיבתו, במדרשה התורנית לנשים בבר אילן ובמקומות נוספים. הרב הינו ממקימי עמותת "צוהר", שפועל לגישור בין העולם הדתי והחילוני. היה והינו מבין הרבנים הראשונים, והנשאלים ביותר, שפרסמו תשובות לשאלות בנושאי הלכה והשקפה, כמו גם בעניינים רגישים, אישיים וצניעותיים, באינטרנט. הרב כתב כעשרה ספרים ומאמריו מתפרסמים דרך קבע בעלוני השבת השונים ובאתרים רבים. הרב מתמחה בנושאים אתיים, ובין השאר הוא חבר ועדת סל התרופות, ועדת הלסינקי העליונה לניסויים רפואיים בבני אדם, וועדות אתיות אחרות. הרב יענה לשאלות בנושא הקשר הזוגי והמשפחתי ודילמות הלכתיות וחינוכיות של הבית היהודי בעידן שלנו.
אתם מוזמנים לשרשר לכאן שאלות החל מעכשיו לכב' הרב.
כמה הערות טכניות: 1. בבקשה אל תהפכו את השרשור הזה לדיון בין חברי הפורום. ניתן לפתוח שרשורים אחרים ולהתייחס בהם לעולה כאן. 2. נראה לפענ"ד שבשאלות הנוגעות למקרים ספציפיים עדיף לציין בשאלה את מס' שנות הנישואין/ מס' הילדים/ גילאי הילדים וכדו' (אם זה רלוונטי כמובן). שיהיה לימוד משמעותי לכולנו
 
האם מותר בשעת הדחק ללחוץ יד לאשה?

הרב וסרמן ר``מ בישיבת הסדר (כמדומני בגבעתיים) מתיר בשעת הדחק (ולא כקבע) ללחוץ יד לאשה, וכן אשה לגבר ומסתמך על הש``ך. מה דעתך בעניין?
 
איזו מין שאלה זו?

מה זה "שעת הדחק"? הרי תמיד יש את הבחירה אם ללחוץ או לא. ובכלל למה לעמת את הרב וסרמן עם הרב שרלו?
 
לחיצת יש לאישה

נקודת המוצא היא שלא לוחצים יד. ברם, יש שתי סיבות שבהן במצבים מיוחדים כן עושים זאת: א. איסור הלבנת פנים חמור מאיסור לחיצת יד לאישה. ב. חלק מהראשוני פסקו כי מדובר באיסור דרבנן כאשר מדובר בלחיצה ללא כל משמעות מינית. על כן, ראוי להיות עם שפת גוף בה לא לוחצים יד וברור גם לנשים ממול. ברם, לא משיבים יד ריקם
 
שאלה -

שלום, כבוד הרב. העניין הנדון - גבר העונד/לא עונד טבעת נישואין. אחד המשתתפים תהה על קנקנו של נושא. מהי דעת הרב? - תגובתי לשאלת הטבעת - "אישי עונד. לא מדובר בהתקשטות, כי אם בסמל המרמז על שייכות. כתב אחד המשתתפים "ערסומטי". ובכן, אין צורך לענוד טבעת מעוטרת בשלושת סוגי זהב + ריקועי פלדת אל-חלד תחרתיים, שנרקמו במיוחד בעבורה, ומכסים את שלושת רבעי האצבע. כתבתי פעם על חרדים החיים באקלים ים תיכוני, אך עניינים הלכתיים, כנראה, אינם נוגעים להם, והם בוחרים לחקות בלבושם אצילים פולניים מן המאה ה-16. מישהו אי פעם העלה את סוגיית הלבוש החרדי לדיון? לא. מדוע? ככה. מנהג גויים? ודאי! חיוב הלכתי? ודאי שלא! צנוע ומקובל? ודאי! את אותן שאלות ניתן לשאול בעניין הטבעת, ולהשיב בדיוק את אותן התשובות".
 
טבעת לגבר

בלי כל הנימוקים המורכבים, אני ממליץ מאוד לגברים נשואים ללכת עם טבעת. זה שידור חד משמעי לכל מי שמסביב כי הם נשואים, וכי אין ליזום קשר אתם מול המציאות שם היום זו הדרך הנכונה לנהוג
 

מיקי*

New member
לא - כי יש בזה בעיה הלכתית או שלא כי פשוט לא

צריך אבל אם רוצה יכול?
 
אין אדם הנמצא תמיד בסביבה

תורנית. ניתן לאמר "רוב הזמן", אך מה בדבר שאר הזמן? הוא נוסע בתחבורה ציבורית. מסתובב ברחוב. יוצא לקניות במקומות בהם נמצאים אנשים נוספים, שחושבים אחרת. נוהגים אחרת. אני חושבת שצריך להזהר. לתחום את עצמך בעזרת פריט כלשהו, שכיום מוכר כטבעת.
 
שאלתי היא..

שלום וברוכים הבאים לרב שרלו, כאשר בני זוג מחליטים (כמובן לאחר היתר מרב) למנוע הריון, האם מבחינה הלכתית ישנה עדיפות לגלולות או להתקן? יישר כחכם..
 
שאלה נוספת

כיצד לנהוג כאשר ישנה התערבות מצד הסבתא בחינוך הילדים, במיוחד כשזה מגיע לנושאים הלכתיים, כגון בביתנו הנהגנו שבש``ק לא שותים לפני הקידוש (לילדים מעל גיל 9) וכשמגיעים לסבתא אצלה ``מותר`` לשתות. כיצד לנהוג? (הילדים מגיעים הרבה לסבתא. מדובר בסבתא דתית)
 
אחלק את תשובתי לשני חלקים

מבחינה עקרונית, אין מעמד לסבתא בשיקולים הלכתיים. למעלה מכך, יש חרות לבני הזוג לנהוג בדרך שהם רוצים, אפילו מול הוריהם: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד". ברם, אין גם שום מצווה להתעקש מול אישה מבוגרת על עקרונות שאינם מהותיים. ועל כן, אם מדובר במנהג שנוהגים בו רבים מישראל והסבתא נוהגת כך - אין כל בעיה להסביר לילדים כי בשל כבוד סבתא שותים בביתה, אולם בביתכם - לא.
 
שאלת המשך לשאלתי הראשונה

משפחה בת חמשה ילדים, בנים ובנות, מה הם העקרונות ההלכתיים ואולי גם השקפתיים לגבי מניעה?
 
לא מדובר בעקרונות.

מדובר ביישום שצריך לדון בו בכובד ראש. באופן כללי, אנו רוצים מחד גיסא משפחות גדולות, ומאידך גיסא משפחות בריאות - פיזית, נפשית וזוגית . שני הדברים מתאימים אחד לשני פעמים רבות, אך לעתים יש סתירה, ואז צריך לברר.
 
זו שאלה מורכבת מאוד

באופן הלכתי ברור כי גלולות עדיפות. ברם יש הרבה שיקולים. חלקם רפואיים, חלקם סגנון חיים וכדו'. על כן, יש לברר כל מקרה לגופו.
 
למעלה