פדיון כספים בביטוח מנהלים - ניהול כלכלי.

שיווקי

New member
פדיון כספים בביטוח מנהלים - ניהול כלכלי.

איזה ערך מוסף יש בכספי ביטוח המנהלים.
אני לא רואה ערך מוסף בכספי ביטוח מנהלים.

כשיש פיטורין, עדיף לפחות להוציא את הכספים הפטורים ממס, כיוון שאם לא מוציאים - זה מתפזר לתשלומים רבים בפנסיה עד המוות, וזה לא ממש משנה, כי ההחזר מס גלום בפריסה ארוכה, אם בכלל (בגיל מבוגר קצת קשה להילחם), (אין ערך מוסף להשארת הכסף, כי לכל היותר מקבלים אותו הכסף, וכפי שהבנתי, השאר - מקבלים השארים. לא יודע איך ומתי, וגם זה אשמח לדעת, גם במקרה שאני יורש, וגם במקרה שאני מוריש).

אנחנו צריכים להפריש לפנסיה, כלומר כופים עלינו ועל מעסיק הפרשה לפנסיה.

לא ברור גם מה זה נותן רצף קצבה (אי אפשר להפריש תשלומים עצמאית, כך שאם אתם מובטלים בגיל 60 עד הפרישה, אז אין לכם רצף קצבה עד גיל 67. בכך מקרה כסף שעבדתם והפרשתם לביטוחים השונים - ממילא מוחזר בחלקו בקבלת הקצבה).

כן, ייתכן ותשלמו מסים מיותרים. מי שמרוויח מעל 24 אלף ש"ח ומפריש כספים - זה אחרי שניכו לכם מס הכנסה וביטוח לאומי, כלומר שילמתם על הכספים מס.
למה כספים שהוצאתם בעצמכם - בעת רצון לפדות פיצויים, אתם תצטרכו לשלם עליהם מס. נראה אבסורד. עדיף במקרה זה לחסוך לבד.

כן, יש איזו תקרה של קצבה חודשית עלובה למדיי (הבנתי שתלוי כמה חסכתם לפנסיה). לשכר של 30K ייתכן ובקושי תקבלו 4K קצבה חודשית.
האם קצבה המשולמת עקב ביטוח מנהלים גורמת לכך שלא תקבלו פנסיה היישר מביטוח לאומי או בסכום מופחת.

כן, יש עמלות מטורפות (לי יוצא איזה 6,000 בשנה על שכר של 30K חודשי. נגיד כ-5 אחוז מההפקדה ו1.1 אחוז מהחסכון ועוד איזה 0.16 אחוז הוצאות ניהול והשקעות) - האם לסוכן הביטוח יש אח ורע בתשלומים גם ישירות מול חברת הביטוח.
איך אפשר להוזיל זאת, והאם שווה לפטר סוכן (יש פה גם עניין של הנחה ישירות מול חברת הביטוח). אני מעוניין לעבוד בלי סוכן, אך מאידך גם לדעת איך להוזיל עלויות.
אפשר להעביר מקופה של חברת ביטוח אחת לאחרת?

כן, אם העמלות מחסלות את ההשקעה, וגם סכום זניח מקבלים בפנסיה - עדיף לחסוך עצמאית, אך זה בעייה ששמו לנו בחוק (עם כל הכפל מס המשולם).

אני גם שוקל לפדות את כל הכסף. אז יהיה לי השלמה לדירה, ועדיף לקבל הכנסה מדירה. זה עוזר בזמן פנסיה.

במידה ואני פודה חלקית, אני צריך להצהיר שאני מעביר את שאר הכספים לייעוד קצבה (זה הנחייה ממס הכנסה) ואז כשאני רוצה לפדות, אז צריך לקבל את הרשימה העדכנית של הכספים בקופה ולהצהיר על חרטה מקצבה (האם אפשר לפדות חלק מהסכום, גם כשלא מפטרים אותי, במידה ואני ממשיך באותה חברת ביטוח, או שעדיף חברות ביטוח שונות?)

גם יש עניינים מעצבנים - לא נותנים לי ממש תשובות. לא חברת הביטוח ולא מס הכנסה. למשל שאלתי כמה מס אני אצטרך לשלם על סכום של חצי מיליון ש"ח (אמרו לי לפי משכורת אחרונה, אך לא רצו לתת לי אסמכתא לגבי סכומים מדוייקים). זה לא הוגן, כיוון שהמשכורת האחרונה היא לא כפי המשכורות הקודמות שהרווחתי פחות, ואף יכולתי לשחרר כספים בפיטורין קודמים והייתי משלם פחות מס. אז זה אומר כשלא ארוויח כספים רבים, אוכל לפדות כספים (מתאר לקראת פנסיה). גם למה לא להוציא איזה פתקית לא מחייבת ממס הכנסה על אפשרות של תשלומים במקרה הצורך (רוצה לדעת כמה בדיוק, כדי להתנהל כלכלית).
כמו כן, אמרו לי מחברת הביטוח שלא כדאי להוציא כספים פטורים ממס (אני לא רואה בזה ערך מוסף כפי שתארתי לעייל. אולי ערך מוסף לחברת הביטוח).
לא יודע אם זה מחוסר הבנה של אנשים, שרק יודעים לנהל ולקבל משכורת בגין שירות ביטוחי, אך לא איך לגרום ללקוח שלהם להיות מרוצה עם תשלום עבורם שאיננו עושק, וגם ניהול כלכלי נכון עבורו.

תודה.
 

k-don

Well-known member
כנראה שהגיע הזמן שתתיעץ עם יועץ פנסיוני

כאן אפשר לענות לך על שאלה שאלה. לא בבת אחת.
לחלק מהשאלות תוכל לראות תשובות באתר פנסיוני או אולי באתר הון (גוגל יעזור לך לחפש)

אם הסוכן לא נותן לך תשובות, אולי באמת זה הזמן להחליף סוכן (אתה זכאי לבחור סוכן שלך)
אם חברת הביטוח לא מוצאת חן בעיניך (מסיבות שרות/דמי נהול/תשואה) אתה יכול להעביר את הכסף לחברה אחרת או לקופת גמל או חלק מהכסף לקרן פנסיה (בגלל שהשכר מעל 18K). לכל פעולה כזו יש השלכות. (ייתכן שיש לך מקדמים מובטחים לקצבה בביטוח הנוכחי, יתכן שיש לך בעיות בריאות שמגבילות את המעבר ...)

תנסה להתקדם שאלה שאלה
1. כספי הפיצויים (רצף קצבה/רצף פיצויים/משיכת כספים פטורים)
2. קרן פנסיה/ביטוח מנהלים/קופת גמל או למשוך את הכסף או לקחת הלוואה וגם דמי הנהול במסלולים האלה והתשואות
3. האם מקבלים קצבת זקנה בנוסף על הפנסיה וממתי

אז במה תרצה להתחיל?
 

k-don

Well-known member
לגבי הפרשות שכר מעל 24K - בזמן ההפקדה אתה משלם

על הפרשות המעביד על שכר מעל 24K מס הכנסה (יש חברות שמפרישות לפנסיה רק על חלק מהשכר, יש חברות שנותנות לך את האפשרות לקבל את ההפרשה הזאת ישירות לשכר כמו שנותנים לך בקרן ההשתלמות על שכר מעל 15K)

בתיאוריה (ועדיין לא ברור לי איך זה מתבצע) ההפרשות מעבר לתקרה אמורות להצבע בצבע אחר ותוכל לקבל אותן במסגרת קצבה מוכרת (קצבה שעליה לא משלמים מס כי שילמת עליה מס בזמן ההפקדה)
שווה לברר בחברת הביטוח אם זה אכן כך
 

k-don

Well-known member
מתברר שזה הפרשות המעביד על שכר מעל כ 40K שזה 4 פעמים השכר

הממוצע במשק, כפול 7.5% - הסכומים האלו אמורים להיות קצבה מוכרת.
בנוסף - הפרשות העובד מעל ה 7% כפול השכר הממוצע במשק הם גם קצבה מוכרת (כי לא קיבלת עליהם הטבת מס כשהפקדת אותם)

http://www.kolmas.net/Encyclopedia/Entry/12
 

שיווקי

New member
העניין הלא ברור.

תמיד יש בביטוח דברים לא ברורים.
אם אני מסתכל על הפנסיה המשולמת מתוך ביטוח מנהלים זה סכום ממש מגוחך (רשום איזה 8,500 ש"ח, אך אני רואה שהסכום יורד עם השנים), אך לא ברור מה יהיו התנאים באותו היום, ואם ימשכו את הקצבה לגיל 90. וגם לא ברור אם משיכות משפיעות על הקצבה ולמה? אם זה משהו שפטור ממס, אז זה בכל מקרה אותו כסף שמתקבל בפנסיה (בהתייחס ל-20 שנה), או במשיכה (או שפשוט ההנחה מסוכנות הביטוח היתה שגויה ומטעה, כיוון שאמרו לי בפירוש שאותו הסכום הפטור ממס, מקבלים כמס). לא ברור אם שינויים בשכר או הפסקת עבודה משפיעות גם על הקצבה (הלוואי, אך לא סביר שאעבוד עד הפנסיה, או שהשכר שלי יהיה אותו שכר כשל היום).

לא ברור הפרשות מעבר לתקרה, ואם אני פועל עצמאי מול חברת הביטוח, ספק אם יתנו לי את המידע (לוקח להם חודשים להגיב. זה לא מתאים לימי הפנסיה).

צריך מספרים - כמה כסף? כמה זמן? מה קורה עם השארים (כבר שנים שאני מנסה להשיג תשובה. האם זה באותו היום - את כל שארית הכסף, או שהם גם צריכים לחכות לגיל פרישה שלהם, או שמקבלים חודשית)? רק מספרים!!! מה קורה אם המשכורת משתנה (ויש סיכוי שארוויח משכורת אפסית לקראת גיל 60. האם זה משכורות אחרונות, או משכורת ממוצעת בכלל השנים).

המספרים של הסכומים במדוייק יעזרו לי לדעת להתנהל כלכלית, ואם בכלל.

מספיק שבדף אחד - ייתנו לי את כל הפרטים. לא צריך מעבר לכך. איך דף זה נקרא - רק אלוהים יודע. מה לעשות עם הפרטים, ואיך אני מממש זכויות (גם אם אני באמצע עבודה - יש עבודות קודמות, שגילגלתי את הכסף ...).
יש אתר של "המסלקה הפנסיונית" שקצת עוזר בעניין. תשובות עקיפות - איכשהו אפשר להשיג. מהביטוח עצמו - חלילה!

תודה.
 

k-don

Well-known member
למה אתה חושב שהסכום יורד עם השנים?

ברור ששינויים בשכר או הפסקת עבודה משפיעים על הקצבה.

לא ברור הפרשות מעבר לתקרה - מה לא ברור - קצבה מוכרת?

הקצבה של ביטוח מנהלים לא תלויה במשכורת באופן ישיר. היא תלויה ביתרה שהצטברה בלבד.

בדוח השנתי יש את המידע שאתה מבקש.

באתר האינטרנט של חברת הביטוח באזור האישיר, יש את כל המידע באותה חברה
 

nox120

New member
בקשר לירידה בקצבה הצפויה:

יש לי ביטוח מנהלים שהפקדתי אליו לאחרונה ב-2006. אני משלם כמובן דמי ניהול מקסימליים. זוהי תכנית "משתתפת ברווחים", כלומר דמי הניהול הם 0.6% מהצבירה ועוד 15% מהרווח, אם יש כזה.

בשנים 2008, 2011, 2014 חלה ירידה נומינלית בקצבה הצפויה. בשאר השנים (כלומר 2007, 2009, 2010, 2012, 2013, 2015, 2016, 2017) חלה עליה בקצבה הצפויה.

בסך הכל, ב-11 השנים מ31/12/2006 עד 31/12/2017 הקצבה הצפויה עלתה נומינלית בכ-26%, כלומר בערך ב-5% ריאלית.

לפי דעתי זה מראה שבסך הכל לאורך זמן, נוסחת הההערכה היא די מדויקת, וזה סביר לצפות שהקצבה בפרישה תהיה לפי הקצבה המשוערת בדו"ח של חברת הביטוח.

אני חושב שהטיות קוגניטיביות, ביחד עם זה שהירידות ב-2008 וב-2011 היו גדולות במיוחד, יכולה לגרום למי שעוקב בצורה חלקית לחשוב שהסכום "יורד עם השנים".
 

k-don

Well-known member


 

k-don

Well-known member
התחשיב לפיו מעריכים את הפנסיה הינו מדד + 4% כלומר 4% ריאלי

לשנה.
אם אתה אומר שזה 5% ב 11 שנה, זה פחות מ 1/2% שנתי.
זו אכן סיבה לכך שהצפי של הקצבה יירד (למעט זה שעצם ההפקדה השוטפת מגדילה קצת את הפנסיה הצפויה)
 

nox120

New member
לא הסכום הצבור עלה ב-29%, אלא הקצבה הצפויה.

כלומר, בסוף 2006 הקצבה הצפויה בגיל 67, לפי הדו"ח השנתי הייתה 1000 ש"ח, ובסוף 2017 היא היתה 1290 ש"ח. כמובן שהסכום הצבור עלה הרבה יותר.
 

k-don

Well-known member
תשואה ריאלית של 4% מודדים על הצבירה, לא על הפנסיה הצפויה

ומודדים אותה לפני דמי נהול.
בהנחה שהתשואה היתה מדד פלוס 4% הקצבה הצפויה היתה צריה לעלות רק בהתאם למדד.
אם היא עלתה ב 29% במשך 11 שנים
ובמשך אותן 11 שנים המדד עלה ב 20%
http://www.hon.co.il/מחשבון-מדד-מחירים-לצרכן/?sent=1&M1=01&Y1=2007&M2=12&Y2=2017&Sum2Calc=100

זה אומר שהתשואה מעבר ל 4% היתה 1.29/1.20 ל 11 שנה = 7.5%.
כלומר 0.66% שנתי.
מסקנה: התשואה השנתית הריאלית היתה בקרוב 4.66%
 

SupermanZW

Well-known member
הקצבה הצפויה עלתה אם כך פחות מהאינפלציה בפועל

וכשאני אומר האינפלציה בפועל אני לא מתכוון למדד המחירים לצרכן, המעוות בכוונה כדי להשלות את האנשים שהאינפלציה נמוכה ממה שהיא במציאות (נתתי על כך פירוט בשרשור אחר) אלא לעליית יוקר המחיה בפועל. השווה סל קניות שהיית יכול לקנות בסופרמרקט ב1000 ש"ח ב2006 לאותם מוצרים היום, בדוק כמה יוצא, אני משוכנע שיצא לך לפחות 1500 ש"ח.
 

SupermanZW

Well-known member
צא מנקודת הנחה שהפנסיה שלך לא תספיק למחייתך

ושכל סכום שנצבר בחשבונות הפרישה שלך קריטי ביותר (בחשבונות הפרישה הכוונה לקרנות פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל, ביטוחי מנהלים ופיצויי פיטורין) והמטרה היא למקסם את הקצבה ככל האפשר ובנוסף לכך לחסוך בנפרד גם מהנטו כדי שאפשר יהיה להמנע מעוני לאחר הפרישה (ומי שלא יחסוך בנפרד מובטח לו שיהיה עני מיום הפרישה לשארית חייו)

קח בחשבון שיהיה לך קשה מאוד להתנהל לאחר הפרישה עם הכנסה שפחותה מ80% מזו שהייתה לך לפני הפרישה ושבפועל הפנסיה שלך תהיה רק בין 25% ל30% מהכנסתך לפני הפרישה, נשאר עוד 50%-55% להשלים ואפילו אם לא תוציא אגורה מביטוח המנהלים ושאר חשבונות הפרישה זה יהיה רחוק מאוד מלהספיק, לכן עשה לעצמך טובה ואל תמשוך מחשבונות אלה אפילו שקל, אפשר לכל הכסף בהם להצטבר לקצבה אשר ממילא תגיע במקרה הטוב ביותר לפחות מ50% מהכנסתך לפני הפרישה. תיזהר שלא תיאלץ בזקנתך לקחת משכנתא הפוכה כדי לשרוד, כי אז תגזור על עצמך גם עוני וגם לא יישאר לך דבר להוריש לילדיך.
 

שיווקי

New member
מה זה אומר בין 25% ל-30% מהכנסותיי לפני הפרישה.

מחשבים לפי משכורות אחרונות?
אם הרווחתי כל חיי ושילמתי ביטוח מנהלים בהתייחס לשכר של 30K, ובשנה-שנתיים אחרונות לפנסיה אני ארוויח 2K משכורת (סביר להניח שאדם בן 67 קצת יותר קשה לו למצוא עבודה, אם לא יאריכו את זה לגיל 90). האם הפנסיה משוקללת כל השנים, או מתייחסת לשנים האחרונות בלבד?

כן, האם פנסיה יכולה להגמר בשלב מסויים (נניח אחיה עד 140), כלומר האם ישלמו לי בכל מהלך חיי? או שהפנסיה תהיה מופחתת ברבות השנים?
האם פנסיה צמודת מדד ויש מעיין "תוספת יוקר", או שהיא נומינלית וזהה בכל השנים?
אשמח לדעת את הנוסחה המדוייקת לחישוב הקצבה? האם הנוסחה יכולה להשתנות (למשל בפריסה מגיל 90 ולא מגיל 67)? במידה והנוסחה תשתנה - אם אני בגיל שהנוסחה לפנסיה משתנה בשנה מסויימת - האם אהיה זכאי לתנאים לפני שינוי הנוסחה? יש לינק לנוסחה?

תודה.
 

SupermanZW

Well-known member
כבר מזמן לא מחשבים לפי משכורות אחרונות

מה שמשנה הוא אך ורק הסכום הנצבר, מה שכתבתי מסתמך על תרחישים שכיחים.

הפנסיה שתקבל מושפעת ממה שהופרש עבורך במהלך כל שנות עבודתך.

קצבת פנסיה אינה נגמרת לעולם (על פי החוקים הקיימים כיום, אך זה עלול להשתנות בעתיד).

החוק אינו קובע אם פנסיה תהיה צמודה למדד או לא אלא תנאי הפוליסה בקרן, חשוב שתקרא אותם. יש קרנות שמבטיחות הצמדה למדד ויש כאלה שלא. בקרנות שלא הפנסיה אינה משתנה כלל ויוקר המחיה העולה ביחס להכנסות הופך לבעיה הולכת וגדלה.

אחרי גיל 75 מוגדלת קצבת הזקנה וזה יכול לעזור מעט, אבל אל תבנה על זה.

בקיצור, חסוך באופן עצמאי הרבה מעבר למה שמופרש עבורך לצרכי פרישה, אחרת תיאלץ לרדת ברמת חייך באופן שיהיה בלתי נסבל עבורך אפילו אם לא תהיה עני. אתה יכול להיות בטוח שגם מי שיורד מרמת מחיה של 30000 ש"ח לחודש לרמת מחיה של 10000 ש"ח לחודש סובל מאוד, אמנם הוא לא עני על פי שום קנה מידה, אך הוא לא מסוגל להתרגל, הוא סובל, לכן הקדם תרופה למכה.
 

שיווקי

New member
תודה
קצת קראתי בנושא.

מצאתי את הלינק לנוסחה.
לו זה היה 35 שנה - היו מתייחסים למשכורות הכי גבוהות שקיבלתי,
לפי הלינק:
חישוב פנסיה

לא ברור אם החוק משתנה, הוא חל על כספים רטרואקטיביים בקופה. הייתי שמח לדעת.
גם כשאדם הולך לעולמו, ייתכן שקיבל יותר פנסיה ממה שחסך, וייתכן שפחות.
אם פחות - לפי מה שהגיבו, זה עובר לשארים (נניח נפטר בגיל 70). גם בגיל 110 זה תופס? נראה שלא ממש הגיבו לעניין. אם אדם הולך לעולמו מוקדם ובזמן הפנסיה, הכספים הולכים קיבינימט (מאידך זה כמו הימור של חברות הביטוח כמה נשאר לך לחיות, הלוא כן?! קצת מגעיל העניין. לא ראיתי בחוק שום דבר שהשארים מקבלים, ואני מאוד אשמח ללינק, והאמת גם יש להרבה הורים מבוגרים, שיבדלו לחיים ארוכים...)
עוד קראתי בנושא על קצבת שארים
יש הגדרה לשארים. למשל מעל גיל 21 שחיי בזכות עצמו הוא לא נקרא שאיר, ואם אין בת זוג שבחיים, וכל הילדים הם מעל גיל 21 ומפרנסים, אז אף אחד לא נחשב שאיר, ואז אם קורה חלילה, שאדם נפטר בגיל 70 (בטרם עת), אז כל ייתרת השנים עוברים לרשות חברות הביטוח. (למה אנחנו לא כמו בשוויץ או כמו בגרמניה. אין חברות ביטוח שעושקות אותך ומתעשרות על סטטיסטיקות "מי מת צעיר יותר").
יש גם עניין שבגיל פנסיה - למי יש ילדים מתחת לגיל 21 (נו, טוב - יש מעט, אך הרוב לא).
יש עוד כמה דברים שרשום בשארים - להבנתי, רוב הסיכויים שהכסף לא ממש ימומש. גם יחסי אישות - סטטיסטית יורדים עם גיל (זה עניין של בנות/זוג), שגם הן צריכות להיות בגיל פרישה. נישואין בהפרש של 30 שנה מהבן/בת זוג - אין זכאות לקצבת שארים.
גם הבנתי, שזה גם אחוז מהסכום שהיה מיועד לקצבה.
פשוט שיקרו לי, כשאמרו שיש שארים והם מקבלים את כל הסכום (לא כל כך פשוט).

קצת קשה לתמרן אם לא מושכים כספים (רוב הכספים שיש לי, שאף הוכפלו הם מכספים שנפדו, וטוב שכך. והאמת שכבר הפסקתי לפדות כבר איזה 10 שנים. 35 שנה של הפקדות כבר לא אשיג לפי הקישור שנתתי. גם סוכנים שעבדתי לא ממש כיוונו לסוגיה זו).

קצת קשה לחסוך במדינה שלנו (צריך איזה משכורת של 40K כדי לחיות נורמלי, עם כל המסים. לא ברור לי איך ייתכן שרוב האנשים מרוויחים הרבה פחות מכך וחסכו הרבה פחות מכך - יכולים להתנהל לקראת פנסיה). לי יש קרוב למיליון ש"ח נזילים ו-30K שכר חודשי (ללא אשתי) ועדיין אני מודאג מה יהיה.
 
למעלה