עניים בפנסיה

איך לא להיות עניים בפנסיה

הי דינהמית,

מתחילים בביטול בשותפים השקטים שלנו: הורדת דמי ניהול, ביטוח שלא צריך בתוך החסכון הפנסיוני, מעבר למסלול השקעות נכון.
לאחר מכן: לא מושכים פיצויי פיטורין, שוקלים שימוש בגמל להשקעה או מוצרים משלימים אחרים.
מתנהלים פיננסית נכון!
מוזמנת להכנס לאתר של פרקטי, ולהוריד את מדריך הפנסיה
[URL]https://www.practi.biz/training/%D7%A4%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%94[/URL]
 

k-don

Well-known member
את יכולה לתת דוגמאות לתעודות סל כאלו? ומה הן עשו בשנים

האחרונות?
 

k-don

Well-known member


 
עניים בפנסיה

הי

כתבה חשובה מאוד שהתפרסמה בכלכליסט היום, ממחישה את העוני שנהיה בו בפרישה. על פי מחקר שנעשה, הפורש הממוצע צפוי להגיע לפרישה עם 3800 ש"ח בלבד לחודש!
התכנון שלנו היום הוא קריטי על מנת להגדיל את הסכום בפרישה.[URL]https://www.calcalist.co.il/money/articles/0,7340,L-3742650,00.html[/URL]
מה אתם עושים על מנת להגדיל את הכסף שיהיה לכם בפרישה?
 

k-don

Well-known member
מה עושים? קודם כל בודקים מה הצפי של הקצבה/פנסיה נטו לאחר מס.

וכן מה הכספים הנוספים שתקבלו בגיל הפנסיה (לדוגמא ביטוח לאומי).
בנוסף - משאירים קרנות השתלמות נזילות ולא פורעים אותן.
חוסכים בצורה עצמאית.
רוכשים דירה ומתכננים על ההכנסות משכר הדירה.
נערכים למקרה סיעודי על ידי קניית ביטוח סיעודי (לכל החיים) כבר מגיל צעיר.
 

SupermanZW

Well-known member
השקעה בנדל"ן כחיסכון פנסיוני אינה כדאית

תשואת ההשכרה נמוכה מאוד (במיוחד בישראל) ולכן לא מצדיקה את ההשקעה, ריבית המשכנתא גבוהה מתשואת ההשכרה נטו ברוב המקרים.

גם בקנדה זה אותו סיפור אבל באופן שונה, בקנדה תשואות ההשכרה ברוטו הן גבוהות אך נטו הן נמוכות כמעט כמו בישראל בגלל מבנה המיסים והוצאות התחזוקה, לדוגמה, בהליפקס מס רכוש (המקביל לארנונה אבל תמיד בעל הבית/דירה משלם וזה מגולם בדמי השכירות) עומד על 1.25% מערך הנכס (ע"פ השומה העירונית) לשנה, דמי קונדו (המקביל לועד בית, בעל הדירה ובמקרים נדירים בית משלם, מגולם בדמי השכירות) יכול לנוע בין $250 ל$1250 לחודש, $450 זה שכיח, אבל אתן דוגמה ספציפית, דירה ששוויה $130K ודמי קונדו $375 לחודש. המס על השכרת דירות ובתים בקנדה (הן פדראלי והם פרובינציאלי) הוא בהתאם למדרגת מס הכנסה הפדראלית והפרובינציאלית (הגבוהה ביותר) של ההכנסה כולה כולל שכר הדירה (אך מקבלים קיזוז על תחזוקה/דמי קונדו, אך לא על מס רכוש), דירה כזו מושכרת ב$950 לחודש. מס רכוש יוצא $135 לחודש. יוצא אם כן שמתוך ה$950 שמקבל המשכיר $510 הולכים על תחזוקה (על זה משלמים דמי הקונדו) ועל מס רכוש, נשאר לו ביד $440 אך הוא ממוסה על $575 לחודש בהתאם למדרגות המס הגבוהות (פדראלית ופרובינציאלית) של הכנסתו הכוללת, אם הכנסתו גבוהה יחסית אז מחצית מה$575 ישולמו כמס הכנסה פדראלי ומס הכנסה פרובינציאלי, אז מה$440 נוריד $287 ונשאר רווח נקי של $153 לחודש או תשואת השכרה נטו של 1.4%, את מי זה מעניין שתשואת ההשכרה ברוטו היא 8.7%? אבל מי שלא יודע חשבון מתלהב מ8.7% ולא מבין שבפועל הרווח שלו יהיה רק 1.4% וזה בתנאי שקנה את הדירה במזומן וללא משכנתא, כי ריבית המשכנתא (אשר בארה"ב מוכרת כהוצאה מוכרת לצרכי מס אבל בקנדה לא) עומדת על 3.8% בממוצע (אלה תנאים טובים עבור ריבית קבועה ל5 שנים, מי שלא עומד בקריטריונים לקבלת ההטבה ישלם ריבית של 5.3% קבועה ל5 שנים), מה שאומר בחישוב גס הפסד שנתי של 2.4% על השכרת הדירה.

בישראל מתלהבים מדירות ששוות 2 מיליון ש"ח ומושכרות ב5500 ש"ח לחודש, אחרי מס זה 4950 ש"ח לחודש ובכלל לא התייחסנו להוצאות תחזוקה (אשר חלות על המשכיר) ולכך שבישראל שכירות היא בדרך כלל קצרת טווח ולא ארוכת טווח כמו בקנדה ולכן יש לקחת בחשבון שדירה תהיה ריקה בממוצע חודש בשנה, קיבלנו תשואת השכרה (ללא התחשבות בהוצאות תחזוקה) של 2.7%, אך עם ריבית קל"צ (זו הריבית הנפוצה ביותר בקנדה, בה לא קיימים מסלולים צמודים) של 4.5% ל25 שנה (לא קבועה ל5 שנים, כי בישראל בניגוד לקנדה הריבית יכולה להיות קבועה לכל משך חיי המשכנתא ובקנדה אין ריבית שקבועה ליותר מ10 שנים) יש הפסד שנתי (לא כולל הוצאות תחזוקה) של 1.8%.

אם כן, ראינו שגם בישראל וגם בקנדה דירה להשקעה כחיסכון פנסיוני היא רעיון חסר תועלת במקרה הטוב ומטומטם ממש במקרה הרע.

העליה החדה במחירי הדירות בשנים האחרונות (דרך אגב, גם זו תופעה עולמית, על פי Numbeo לא נותרה אפילו מדינה אחת בעולם בה דירה ממוצעת היא במחיר בר השגה (על פי הקריטריונים המקובלים ברוב העולם, מחיר דירה ששווה לא יותר מ3 שנות הכנסה נטו של משק בית) והממוצע העולמי עומד על 8, דהיינו כמעט פי 3. בקיצור צריך להיות די טיפש כדי להשקיע בדירה כחיסכון פנסיוני. רוב מי שרוצה לקנות דירה להשקעה צריך משכנתא, וראינו שעם משכנתא יש הפסד שנתי ולא רווח ואפילו מי שלא צריך משכנתא מרוויח סביב ה2% מהשכרת הדירה לאחר כל ההוצאות וכל תוכנית השקעה פנסיונית ראויה משיגה תשואה של 3.5% לכל הפחות (אחרי תשלום דמי ניהול ומיסים היכן שתוכניות אלה ממוסות)

בכל החשבונות שנעשו לא נלקחה האינפלאציה בחשבון והיום כל המדינות מרמות את אזרחיהן בנתוני האינפלאציה שהן מפרסמות בשיטות מוכרות וידועות, אי הכללת מוצרים ושירותים שנוטים להתייקר יותר מאחרים או מתן משקל גבוה במדד למוצרים ושירותים שמחירם יציב מאוד ומשקל נמוך במדד למוצרים ושירותים שמחיריהם תנודתיים ולמוצרים ושירותים שקל למסותם ולכן הממשלה יוצרת בהם מחסור מכוון (למשל נדל"ן) כדי לגרום (בכוונה ובניגוד להצהרות כל הממשלות) לעליית מחירים מתמדת ככל האפשר. כבר שנים מפרסמים ברוב העולם שהאינפלאציה קרובה ל0 גאשר כל מי שעיניו בראשו מבחין בעליית מחירי הנדל"ן והאנרגיה כמעט בכל מקום וכבר מזמן אנשים במדינות המפותחות מוציאים יותר משליש מהכנסתם על שכר דירה או משכנתא בלבד (לא על כל הוצאות הדיור, כי אם מתייחסים לכל הוצאות הדיור אז מגיעים לכמחצית מההכנסות) בעוד שבישראל הוצאות דיור נספרות כ21% מהמדד, בקנדה 20% ובארה"ב אינן נספרות במדד כלל. הוצאות מזון ואנרגיה גם לא נכללות במדד בארה"ב. אני לא סבור שהייתה שנה בה המדד (האמיתי ולא זה שפורסם כדי להטעות את הציבור) היה נמוך מ3% וסבור שלרוב הוא גבוה מ4% וצפוי להמשיך לנוע סביב ה4% לטווח הארוך. אם לוקחים זאת בחשבון אז מי שקונה נדל"ן להשקעה כחיסכון פנסיוני מפסיד ריאלית כם אם אינו לוקח משכנתא כי תשואת ההשכרה נמוכה מהאינפלאציה ואם ימכור את הדירה הכסף לא ייצר לו הכנסות, לכן אין מה להרוויח מגישה זו.

רק מניות מהוות השקעה טובה לפנסיה ונכון שמניות זה מסוכן, אבל בלי סיכון אין סיכוי, עם זאת, לאורך זמן, כל מדד מניות שתבחרו נתן בממוצע תשואה חיובית משמעותית נטו, אין מדד מניות בעולם שהתשואה השנתית הממוצעת שלו במשך 20 שנה נמוכה מ8% ולרוב מדובר בתשואה שגבוהה מ10%, עם זאת מטבע הדברים יש שנים עם תשואה שלילית ויש שנים עם תשואות חיוביות דו ספרתיות (לא רק 10%+ אלא גם 20%+), הממוצע הוא החשוב לטווח הארוך, לכן למרות הפחד ולמרות הסיכון רק מניות ומי שלא יודע או לא רוצה לבחור מניות שישקיע בתעודות סל.
 

k-don

Well-known member
רק שים לב שהגעת ל 4950 מ 5500, אבל זה נכון רק בדירה שניה

שמושכרת.
בדירה ראשונה המס יהיה פחות מ 10%. (בערך 300 ש"ח)
נניח שבמניות יש לך תשואה 8% ברוטו זה יוצא 6% נטו. (במדד 0)
נניח שבדירה ראשונה יש לך תשואת השכרה של 3% נטו ועליית מחיר הדירה של 3%
זה גם יוצא 6% נטו (אם מוצאים פתרון שבו אין מס שבח, לדוגמא - גרים בדירה שהיא אוטובוס/משאית/קרוואן)
 

SupermanZW

Well-known member
כדאי להתעלם מעליית ערך הנכס אם לא מתכננים למכור

הרי הכסף הזה לא נכנס לכיס ולכן לא נכון לספור אותו כהכנסה.

מי שקונה דירה להשקעה כדי שתהיה לו הכנסה לאחר פרישתו לא מתכנן למכור את הדירה לעולם אלא להורישה לילדיו.
 

k-don

Well-known member
לגבי תשואה מול משכנתא - השוואת ריביות

התשואה היא על כל הדירה
וההלוואה היא בערך מחצית הדירה.
אז במקרה כזה הריבית על ההלוואה מקטינה את התשואה על הנכס ב 20 שנה הראשונות כמעט לאפס, אבל לאחר מכן מקבלים תשואה של 2.7%.
כמו כן לא התייחסתי לנושא הביטוחים
 

SupermanZW

Well-known member
אגב, מדובר בבעיה כלל עולמית, זה נכון לא רק לישראל

אני ידעתי את הנתונים מלכתחילה ולכן תמיד הקפדתי לא למשוך כספי פיצויים וקרנות השתלמות ולחסוך ולהשקיע עצמאית שליש מההכנסה נטו שלי בנוסף לחיסכון הפנסיוני הכפוי. אגב, בקנדה אין חיסכון פנסיוני כפוי והCPP (מה שמקביל לקצבת זקנה) נמוך בממוצע מקצבת הזקנה בישראל, לכן עכשיו אני מקפיד לחסוך ולהשקיע באופן עצמאי (חלק מהכסף בחשבונות שמיועדים לפרישה, חלק בחשבונות השקעה רגילים) כמחצית מהכנסתי נטו.
 
למעלה