אז מה כדאי ללמוד בכדי להיות מגשר?

רונה118

New member
אז מה כדאי ללמוד בכדי להיות מגשר?

שלום לכל מביני הדבר אני ניצבת בפני דילמה..ברצוני להיות מגשרת ולשם כך נרשמתי ללימודי משפטים (אני כבר בעלת תואר בלימודי מזרח אסיה).בשיחה שערכתי עם נציגה מגומא, הבנתי ממנה שבכדי להיות מגשר, ממש לא דרוש רקע במשפטים. אך בעיון בדיונים בפורום יצאתי קצת מבולבלת...שאלותי הן: האם רצוי שיהייה תואר במשפטים בכדי לקבל הכרה רצינית ומוסמכת כמגשר? איך ניתן להתקדם ולקבל הכרה כמגשר ללא תואר במשפטים? האם נחשב "גומא" כמרכז מוסמך ללימודי משפטים? האם יש מקום שניתן להתמחות בו בגישור מעבר לשעות הפרקטיקום של קורס הגישור? תודה לכל המשיבים
 

שילה1

New member
א.אין צורך ללמוד משפטים כדי להיות מגשר,

אלא שברור כי רצוי מאוד להתמצא בחוק ומשפט,ואולי לקחת קורס רלוונטי בנושא. ב.כיום בוטלו תקנות המגשרים ורשימת המגשרים של בתי המשפט,כך שלמעשה,כל אחד יכול לעבוד כמגשר. וזאת עד שיותקנו תקנות או חוק בנושא. ג.נחשב שבית ספר ללימוד גישור,אימון אישי,ועוד. ד.אוליי תביעות קטנות,יש לברר זאת ,פרטני.
 

רונה118

New member
ובכול זאת...

יכול להיות שיבואו תקנות חדשות בעקבות אלו שבוטלו שכן ידרשו<? ובכלל האם אין הציבור סומך ידו יותר על מגשרים שלשמם נלווה עו"ד? מנסיונך כמובן..
 

חגי סרי

New member
עקרונית שילה צודקת אך עם זאת אשתף מניסיוני

אני עוסק בתחום הגישור דרך מה שנהוג לכנות ניהול וישוב סכסוכים (בתחום המשפחה) דהיינו לא הגישור במובנו הקלאסי אלא גם כל צורה שהיא של ישוב סכסוכים שתתקבל על דעת הצדדים ומתאימה להם אם על פי דרישתם ואם על פי התנאים.(לא ניכנס לזה עכשיו) מאחר שהדברים נוגעים למשפחה ולגירושין, הרגשתי שפשוט אינני יכול בלי הידע המשפטי, לכן פניתי ללמוד משפטים זו סבה אחת. הסבה השניה היא שהשוק, ובמיוחד בתחומים הללו ובתחומי העסקים וסכסוכים בהם מעורב כסף גדול, מעדיף באופן ברור עורכי דין (בתחום הגירושין למשל ישנה נטיה מאד הגיונית גם להעדיף פסיכולוגים) בנוסף לכך גם בתי המשפט מעדיפים באופן בוטה עורכי דין (ולא תמיד יש לכך הצדקה) . כמו כן בשל העובדה שכרגע לא ברור מה יהיה עם הגישור די ברור שעורכי הדין ישחקו בו תפקיד מרכזי אז אם את מתלבטת יש כאן מידה מסוימת של "ללכת על בטוח" (בהסתייגות הראויה כמובן) קחי למשל מצב שבו את מגשרת בבין בני זוג שרוצים להתגרש. צריך הרי לכתוב הסכם שיקבל תוקף של פסק דין. מעבר לחוקים הרבים והפסיקה הרבה בנושא צריך גם לדעת מהן המשמעויות של החוזה, כיצד מנסחים אותו צריך גם לדעת שלא תמיד בית משפט יקבל ויאשר את ההסכם ואז צריך לדעת מה בהסכם המתגבש הוא ריאלי ויכול להחזיק מעמד ומה לא. צריך גם לזכור שכל צד יכול לפתוח את ההסכם בתביעה בבית משפט ואז את כמגשרת צריכה להתמצא ב"מה צפוי במקרים כאלה" ולהערך לקראתם (והדברים האלה קורים) נכון אמנם שזה לא תפקידך ואפשר להסתדר מצוין גם עם יעוץ משפטי נלווה או עורכי הדין של הצדדים, אבל כשאת מכירה את העולם הזה, זה נראה אחרת. בנוסף לכך לימודי המשפטים שמלמדים כל הזמן לטעון לטובת צד אחד ואז לטעון הפוך לטובת הצד השני מחדדים את יכולת ניהול המו"מ .ויש עוד הרבה מאד מה לכתוב לטובת ההתמחות בתחום המשפטי. יש גם תחומים כמו גישור קהילתי או גישור בתביעות קטנות שהידע המשפטי רלוונטי ותורם אבל לא קריטי כמו במשפחה ועסקים. וכמו שהזכרתי גם תחומי הטיפול ובמיוחד הפסיכולוגיה רלוונטים וחשובים ביותר לענין גישורים משפחתיים. חשוב לזכור שיש גם בעיה בלהיות עו"ד מגשר כי אתה על כורחך חושב בשפה משפטית שזו חשיבה מסוימת ,מוגדרת , תבניתית ולוגית מאד דבר זה עלול להוות גם מגבלה בתנאים מסוימים. האמת? אין בזה כללים למעט דבר אחד ששילה כבר הזכירה- ידע משפטי רלוונטי טוב מאד וחשוב שיהיה. היתר זה כבר יותר הנטיות האישיות שלך, הכיוונים שאת רוצה להדגיש בגישור ותחומי הגישור שאת רוצה לעסוק בהם. בכל מקרה מכונים להכשרת מגשרים אינם המקומות ללימודי משפטים. אני מקווה שעזרתי לך. בהצלחה
 

שילה1

New member
חגי-תודה על ההרחבה.לצערי הייתי עסוקה,וחשבתי

לעשות זאת כעת. ועוד מילה לנושאי עורכי דין-מגשריםףעם כל הכבוד,נראה לי שלא כל עורכי הדין,ואני נזהרת מהכללות,רגישים מספיק לנושא האינטרסים והאמוציות,הבאים לידי ביטוי בכל הליך גישור,על אחת כמה וכמה בגישור בנושאי משפחה(לאו דווקא בנושא גרושין). בנוסף-וזאת ציין יפה חגי,בגישור נדרשת גם יצירתיות,שהיא ההפך כמעט מקבעון.ועורכי דין,רואי חשבון ועוד כהנה בעלי מקצועות-דבקים בידע שצברו,ולעיתים קשה להם להשתחרר ממנו,ולראות דברים בזוית ראיה רחבה או שונה.
 
ועוד קצת...

כפי שנאמר כאן, נכון להיום בוטלו תקנות רשימת המגשרים של בתי המשפט. ונראה שיש כיום כאוס מסויים. אולם, בעתיד הקרוב מתחיל פיילוט של גישור מהו"ת, אשר בעקבותיו, ידעו טוב יותר מה צריכות להיות הדרישות ממגשר. בכנסים השונים בהם השתתפתי, נראה כי המטרה הסופית הינה לעלות את הדרישות הקיימות ולא להיפך. כך, שלא כדאי "לנצל" את הואקום שנוצר כיום, כי כפי הנראה, מחר זה כבר לא יהיה רלוונטי. בוטלו תקנות רשימת המגשרים ולא תקנות הגישור!! בנוגע לעניין של מגשר ועו"ד. נכון להיום, (לפי התקנות הקודמות) לא היה צורך להיות עו"ד כדי להיות מגשר. אך נכונים הם הדברים שנאמרו, ונראה כי בתי המשפט מעדיפים למסור תיקים לגישור למגשרים שהינם עורכי דין. מגשרים אשר נתקלים בגישור מורכב, שבסופו יש צורך לנסח הסכם מפורט ומורכב, נעזרים בשלב זה בעורכי דין. גם בעניין גישור משפחה - הרי שבקורס גישור משפחה (גירושין ופרידה) לומדים את החוקים הרלוונטיים. אני, באופן אישי, נעזרת בהליך הגישור בעו"ד, אשר בסופו של ההליך, הוא זה שמנסח את ההסכם הסופי. בגישור בכלל, ובגישור משפחתי בפרט, חשובה מאוד הנפש של המגשר והיכולת שלו להיות אמפטי לצדדים. רבים ממגשרי המשפחה (לא כולם) מגיעים מהתחום הטיפולי - פסיכולוגיים, עובדי סוציאליים וכד'. בקיצור - כדי להיות מגשר אין חובה בלהיות עו"ד, אולם זה לא מזיק, מהסיבות שפורטו בתשובות הקודמות. גומא הינו מרכז גישור מוכר, לא קשור ללימודי משפטים. בהצלחה.
 
פיילוט גישור המהו"ת

משום מה כולם מדברים ומקווים שבסוף פרוייקט המהו"ת, בעוד כשנתיים, יוגדרו הדרישות והקריטריונים למקצוע המגשר, אך מתעלמים מכך שפרוייקט המהו"ת חסם את הדרך מכל אותם מגשרים, חדשים בדרך כלל, שלא היו באמתחתם הסכמי גישור מתיקי בתי המשפט ובעצם מנציח את המצב, כך שגם בעתיד לא יהיו בידם מספיק הסכמי גישור מתיקי בתי משפט, לפרוייקט מהו"ת ב'.
 
למעלה