מנסה גם פה - התלבטות בתי ספר

giraffelle

New member
מנסה גם פה - התלבטות בתי ספר

אפשרות א - יום קצר, כיתות בגודל רגיל. החטיבה הצעירה (א-ג), שהיא בעצם בית ספר נפרד, נראית מדהים מבחינת הגישה לילדים. נחיתה רכה מאד בבית הספר, למידה יחסית חווייתית.

אפשרות ב - יום ארוך, שכולו שיעורים "אמיתיים", כ-20 ילדים בכיתה. הרמה הלימודית נחשבת גבוהה יותר. עושה רושם טוב מבחינת היחס לילדים, אבל זה בית ספר רגיל שלומדים בו באופן רגיל.

הילדה - מבחינה לימודית היא מאד חזקה. קוראת היטב, מתקדמת בחשבון, ומבינה מהר.
מבחינת מוטוריקה והתארגנות - בינונית מינוס.
מבחינה רגשית - לא יודעת להגיד איך זה יחסית לממוצע, אבל עוד יש לה קטעים של סף תסכול נמוך, פרפקציוניזם ובריחה מהתמודדות, והיא לא מעט פעמים פורצת בבכי כשמשהו לא מוצא חן בעיניה או מעירים לה על משהו. נראה לי שבגן היא עושה את זה הרבה פחות מאשר בבית.

אנחנו מאד התלהבנו מאפשרות א, אבל הגננת (שאנחנו מעריכים את דעתה) טוענת שיהיה לה משעמם. היא אומרת שכשהיא עושה מפגש ברמה נמוכה, הילדה משתעממת ומראה את זה. לא מפריעה, אבל מפגינה שעמום ומתלוננת על שעמום. לדעתי היא תצטרך להתמודד עם מידה מסוימת של שעמום גם באפשרות ב, אם כי כמובן פחות.

באופן כללי אנחנו מעדיפים יום קצר, ויש לנו אפשרות להסתדר עם מעט מאד ימים בצהרון, אם בכלל.
חברות יהיו בשתי האפשרויות ככל הנראה.

יש תובנות?
איך מסתדרים ילדים חזקים בבית הספר?
 

שירהד1

Member
מנהל
אין לי תובנות לגבי השאלה הספציפית, אבל-

יש לי שאלות לגבי כמה דברים שכתבת, שלפי דעתי כדאי לשים עליהם את הדעת מעכשיו ואילך בלי קשר לבית הספר כזה או אחר-
כתבת שמבחינה מוטורית ומבחינת התארגנות היא "בינונית מינוס". את יכולה אולי לפרט? כי ילדים שיש להם קשיים מוטוריים ו/או בהתארגנות עלולים לחוות קשיים משמעותיים כבר בכיתה א' ולכן כדאי לטפל מבעוד מועד.
רוצה לפרט למה את מתכוונת? כי מדובר בשני תחומי התפתחות משמעותיים וגדולים, ופירוט יעזור לי לכוון אותך.

כתבת "איך מסתדרים ילדים חזקים בבית הספר?"- והתשובה מאוד פשוטה- מסתדרים יופי!!!
השאלה שלי היא לגבי הילדה שלך- מהם הקשיים במוטוריקה ובהתארגנות? כמו כן- תיארת פרפקציוניזם והימנעות מהתמודדות.
אם לא יטופלו כל התחומים הללו, היא עלולה למצוא עצמה עם הרבה קשיים בבת הספר, ולא לחוות חויות של "ילדה חזקה".

סליחה שלא עניתי לשאלתך, אלא עניתי בשאלות שלי...אבל בעיניי- זה לא פחות חשוב.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

giraffelle

New member
מנסה לענות

מוטוריקה - במוטוריקה גסה היא די חלשה. במוטוריקה עדינה היא בסדר - עומדת בכל הדרישות לגיל. הציורים שלה ברמה בינונית יחסית למה שאני רואה אצל שאר הילדים בגן. היא מסוגלת לצייר אותיות לא רע, אבל לכתוב בשורה בגודל אחיד וכו' קשה לה (אם כי הפעם האחרונה שניסיתי ללמד אותה היתה די מזמן).
&nbsp
התארגנות - כשיש משימה מורכבת היא לא עושה אותה בצורה יעילה. אני אנסה לתת דוגמה. היא יכולה להחזיק משהו ביד ולנסות לעשות משהו נוסף, ולא תחשוב להניח לרגע את מה שיש ביד. לא תמיד, אבל הרבה פעמים. היא גם לא מנסה לפתור בעיות טכניות אלא עומדת חסרת אונים ומחכה שיעזרו לה. אם היא מוכרחה (אני לא זמינה או מסרבת לעזור) היא מסוגלת להסתדר, אבל האינסטינקט הראשון הוא חוסר אונים.
&nbsp
הפרפקציוניזם וההימנעות מהתמודדות מופיעים בעיקר בבית ולא בגן. שנה שעברה זה כן הופיע בגן (והסתדר בהמשך), השנה הגננת אומרת שהיא לא רואה את זה. גם קשיי ההתארגנות פחות בולטים בגן כנראה. היא פחות חסרת אונים כשאנחנו לא בסביבה.
&nbsp
את בהחלט מתארת חשש שלי - שהיא תהיה מהילדים שמבינים בקלות כל מה שאומרים להם, אבל נתקעים כי לא מצאו את המחק ולא הספיקו להעתיק מהלוח...
אבל אני מבינה מהגננת שזה לא ברמה בעייתית. זה אולי יאט אותה בכיתה אבל לא עד כדי כך שזה יגרום בעיה. מקווה שזה נכון, בינתיים אנחנו מנסים לעבוד על זה.
 

שירהד1

Member
מנהל
גם מנסה לענות:)

לא כתבת ילידת איזה חודש הילדה, וזה גם חשוב לדעת- האם היא גדולה במחזור, קטנה במחזור או באמצע.
מה חלש במוטוריקה הגסה? היציבה? הקואורדינציה? יש סרבול מוטורי? (אני לא מחפשת צרות, רק מנסה להבין טוב יותר, כי התיאור מאוד כללי ולא מובן).

ילדה בגיל הגן לא אמורה לכתוב בשורה בגודל אחיד, עדיין לא. אבל לקראת סוף גיל הגן- אני כן מצפה שעם קצת אימון- זה יהיה אפשרי.

לגבי נושא ההתארגנות- שוב- נסית לתת דוגמאות, אבל זה עדיין לא מגיעה למידת הרזולוציה הרצויה, כדי שאוכל לתת הכוונה. מה זה בעיות טכניוץ? איך היא מוציאה עצמה ממצב חוסר האונים? האם את מתייחסת למעשה להתארגנות עם ציוד? או גם התארגנות במרחב? התארגנות בזמן?...
התארגנות זו מילה מאוד גדולה, וצריך לפרק אותה לגורמים כדי לנסות ולכוון.

למה את חוששת שהיא לא תמצא את המחק בכיתה? איך אתם ההורים בכל הנוגע להתארגנות עם ציוד?האם היא יכולה ללמוד מכם כיצד להתארגן עם ציוד? להכין מראש? לבדוק? וכן הלאה. יש המון אסטרטגיות שאפשר ללמד.

העתקה מהלוח- לאט לאט. עד שמגיעים להעתקה מהלוח יש זמן. למה את חוששת שתתקשה בכך? יש משהו שקשור בקשב? בקואורדינציה?...

אגב- אני לא מתכוונת שתתחילי לענות לי על כל השאלות. זה יותר מדי ארוך בשביל לעשות ייעוץ שכזה דרך האינטרנט. אני רק באה ואומרת, שכדי לתת תשובה לשאלה הראשונית שלך, צריך להבין הרבה יותר לעומק על מה את מדברת, ממה את חוששת, ומה הסיבות לכך, ולצורך זה דרוש ייעוץ מקצועי אמיתי, ולא דרך האינטרנט...

שיהיה בהצלחה רבה!
שירה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

giraffelle

New member
טוב, המשך...

ילידת יוני.
&nbsp
אז אני לא אתחיל לנסות לפרט...
בכל מקרה, זה לא ממש ברמת ה"בעיה", לפחות כך נראה גם לנו וגם לגננת.
&nbsp
התארגנות - מבחינת התנהלות בעיקר. למשל מה עושים אם המחק אבד ולא מוצאים אותו. האם חושבים לבד על הרעיון הגאוני לעזוב את המחק בשקט ולהמשיך במשימה? או שמבזבזים חצי שיעור על חיפוש המחק?
היא גם עלולה להסתבך קצת עם הצד הפיזי של ארגון הציוד, אבל זה לא נראה לי ברמה שיפריע לה ממש.
אנחנו עובדים על זה, ללמד אותה להיות פחות חסרת אונים - פשוט לעצור ולחשוב לפני שמחליטים שלא הולך.
&nbsp
לא יודעת, חשש זו אולי מילה מוגזמת. אבל אולי באמת עדיף לה להיות בבית ספר ברמה רגילה מהבחינה הזו של כתיבה והתארגנות. (הגננת ממליצה לשלוח לבית הספר ברמה הגבוהה) השאלה היא איך מגשרים על הפער בין יכולת גבוהה בתחום אחד לבין יכולת בינונית בתחום הכתיבה וההתארגנות. נשמע לי מאד מתסכל להיתקע על הצד הטכני של חומר משעמם...
 

שירהד1

Member
מנהל
איך מגשרים על פער?- מטפלים!-

פונים למרפאה בעיסוק תותחית בנושא הכתיבה וההתארגנות. זאת לצורך אבחון מעמיק, הבנת הקשיים (אם יש), והצעת תוכנית טיפול הולמת או הדרכה הולמת (באם אין צורך בטיפול).
זה הדבר הטוב ביותר והנכון ביותר שיש לי לכתוב.

זה אכן עלול להיות מתסכל להיתקע על הצד הטכני, אבל יש המון טכניקה בבית הספר- הכל מבוסס על הכתיבה וההתארגנות (עם ציוד, עם לוחות זמנים, עם הגוף במחרחב), ואם את כבר מראש צופה קושי- כדאי לטפל.

אני לא יודעת מה זה חומר משעמם- בכיתה א' לומדים לקרוא, לכתוב ואת הבסיס של החשבון. האם זה משעמם?! לא נראה לי. רוב הילדים שעולים לכיתה א' מאוד סקרניים, ומאוד רוצים ללמוד.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

giraffelle

New member
הילדה קוראת ומתקדמת בחשבון...

זה משעמם ללמוד דברים שכבר יודעים.
וזה משעמם גם כשמסבירים לאט דברים שאת מבינה מהר.
&nbsp
אני מתכוונת שיש פער בין יכולת הקליטה לבין היכולת הטכנית.
ההתלבטות היא בעצם בין מקום שכנראה יתאים ליכולת הטכנית אבל לא יאתגר מספיק מבחינה אינטלקטואלית, לבין מקום שיאתגר יותר מבחינה אינטלקטואלית, אבל עלול להיות אולי מאתגר מדי מבחינה טכנית.
&nbsp
וכמובן שמנסים לעבוד על שיפור המיומנות הטכנית, אני רק לא חושבת שהיא תהפוך להיות מצטיינת בזה. אולי באמת נלך לאבחון ליתר ביטחון.
 

שירהד1

Member
מנהל
ראשית, חייבת לציין שגם ביתי

נכנסה קוראת לחלוטין (כולל ניקוד), כותבת ומחשבת נפלא לכתה א', ולא היה לה משעמם בכלל! ממש לא. היא היתה צריכה להתעסק עם למצוא לעצמה חברים וחברות, להכיר המון ילדים וילדות חדשים, להכיר את המורה המחנכת, ועוד מספר מורות שלימדו אותם, להסתגל למסגרת החדשה...
לא מקבלת את ה"משעמם לי" הזה. לא משכנע אותי.
היכולת הטכנית היא מאוד מאוד משמעותית בבית הספר. מאוד. מי שנכנס עם פערים, הפערים רק הולכים וגדלים. וחבל.
לא צריך שהילדה תהיה מצטיינת, כדברייך, בנושא הטכני, אלא שתגיע עם תפקוד טוב, ולא בינוני- מינוס.
זה לא קשור מבחינתי לסוג בית הספר. לא מכירה בית ספר אחד שלא דורשים לכתוב בו, להתארגן עם ציוד ועם לוחות זמנים.
זה קשור לחיים, ולא לסוג בית הספר, ולכן ההתלבטות בעיניי היא לא ההתלבטות הנכונה.
מקווה שתבחרי במה שהכי נראה לך שמתאים עבור ביתך ושיהיה לה טוב בכל מקום שהוא:)


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

giraffelle

New member
לגבי השעמום - גם אני חשבתי ככה

עד שהגננת ערערה אותי ואמרה שהילדה כן משתעממת כשהתכנים ברמה נמוכה.
 

שירהד1

Member
מנהל
אבל בכיתה א' זה לא תכנים-

אלו מיומנויות. וזה דבר שונה לחלוטין.
כמובן שיש גם תכנים- חגי ישראל, חיים נחמן ביאליק, עונות השנה....
אבל רוב הזמן מתרגלים ולומדים את מיומנויות הלמידה הבסיסיות- קריאה, כתיבה וחשבון.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

giraffelle

New member
אני מבינה

נותר לתהות לגבי מה שאחרי כיתה א', שאז יש יותר תכנים...
 

שירהד1

Member
מנהל
יש לי פיתרון:)

בעיניי- הרבה יותר חשוב אורך היום. כתבת שאפשרות א'- עד 13:00, והאפשרות השנייה- יום ארוך. לא כל כך ברור לי למה ואיך זה, כי הרי בכל בית ספר גומרים יום לימודים בשעה 12:45 ולאחר מכן יש אפשרות לצהרון. או שאני טועה, והתחילו בחלק מהמקומות יום לימודים ארוך (כלומר- לא צהרון, אלא יום לימודים של ממש חובה).
בכל מקרה, משום שאני עובדת בבית, אני מעדיפה שהילדים יחזרו מוקדם הביתה, ולא ישהו בצהרונים שונים.
אז אולי זה גם הפיתרון עבורך בהקשר להתלבטות- האם את מעדיפה שהילדה תהיה במסגרת עד הצהריים או עד אחר הצהריים?
בעיניי, זו התלבטות יותר משמעותית. אבל זו אני:)


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

giraffelle

New member
זו אכן אחת הנקודות העיקריות שגורמות לי להעדיף את אפשרות א

אנחנו לא ממש זקוקים לצהרון.
באפשרות ב' זה יום חינוך ארוך של ממש - שיעורים אמיתיים עד סוף היום. (שעות תל"ן למקרה שתהית איך זה עובד)
&nbsp
אם הגננת לא היתה אומרת שהילדה תשתעמם, הייתי רושמת אותה לאפשרות א' בלי יותר מדי התלבטויות...
 

שירהד1

Member
מנהל
אווי. קיי- לכי על זה-

עדיף שכל עוד יש אפשרות- שילד יחזור הביתה בצהריים ולא אחר הצהריים.
כאשר אין ברירה- אז אין ברירה. אבל אם יש ברירה- אז עדיף שילד ירגיש כמה שיותר בית. זו דעתי, לפחות.

ואני מבטיחה לך שהילדה לא תשתעמם- יהיה לה להתמודד עם מספיק דברים. האמיני לי. ותמיד אפשר לאתגר, ותמיד אפשר להעשיר בעוד דברים.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

giraffelle

New member
ואגב

הקשיים האלו הם בהחלט חלק מהסיבה שאני חושבת שאולי יהיה לה יותר טוב באפשרות א.
אבל חומר שמועבר בעל פה היא קולטת מהר וברמה גבוהה - והגננת טוענת שמשעמם לה כשזה ברמה נמוכה.
&nbsp
חלק מההתלבטות נובע מחוסר היכרות עם איך שנראה שיעור. אם יושבים ומקשיבים להרצאה, היא תשתעמם. אם מעתיקים מהלוח כל הזמן - אולי היא תתקשה.
 
אצלנו כותבים המון

ממש המון
אם יש שעתיים שפה
הוא יכול למלא 6 דפים של מחברת חכמה
גם בחשבון מתרגלים המון על הלוח ומעתיקים למחברת
עוד מעט יתחילו לכתוב סיפורים קצרים
אז את לא יכולה לסמוך על היכולת שלה לקלוט מהר וברמה גבוהה
לפחות לא בכיתה א
 

giraffelle

New member
יש בזה משהו...


 
למעלה