האירוח נמשך

../images/Emo41.gif אירוח משולב בפורום ../images/Emo41.gif

בוקר טוב לכולם, במהלך השבוע הקרוב (החל מהיום), יתארחו בפורום חגית ואנו ולילך מאור ויענו על שאלות בנושאים הקשורים במוכנות ילדים לעליה לכיתה א'.
חגית ואנו היא מרפאה בעיסוק בתחום התפתחות הילד.
לילך מאור היא מורה טיפולית המנהלת גן לילדים עם קשיי תקשורת.
לילך וחגית עוסקות בהכנת ילדים לעליה לא' באופן פרטני וקבוצתי, בגישה ייחודית המשלבת העצמה של נקודות החוזק של הילד, ככלי לחיזוק מיומנויות בהן הוא מתקשה. כמובן שגם אם ילדיכם כבר לומד בבית הספר וישנה בעיה הקשורה לתחום המטרידה אתכם, או שילדיכם צעיר יותר אך אתם מתלבטים לגבי קושי מסוים ומתי להתחיל לטפל בו אתם יותר ממוזמנים לשאול. הארוח יתפרס על פני 5 ימים (א-ה), בכדי לאפשר דיון וחשיבה משותפת, כך שרצוי ומומלץ, להשתתף בדיון וכן לשאול שאלות המשך לאחר קבלת תשובות. קישור לאתר "המכון הטיפולי לריפוי בעיסוק התפתחותי" (אתר מידע בנושאי התפתחות ילדים וריפוי בעיסוק, חגית ואנו): http://www.otkids.co.il אירוח פורה ומהנה
שרון.
 

נוRית

New member
איך מלמדים

הבת שלי, בת חמש וחצי, עולה לכיתה א' בשנה הבאה (בספטמבר 2010) היא מכירה את האותיות והמספרים, ולאחרונה מבקשת הרבה ש"אלמד אותה" לקרוא ולעשות חשבון. השאלה שלי היא איך מלמדים ילדים בגילה לקרוא, בלי שזה יעשה "נזק" והרגלים לא נכונים לכיתה א'? אני רוצה לתת לה את הכלים הנכונים, בעיקר כי זה בא ממנה, אבל ממש לא יודעת איך לעשות זאת (היא שאלה אותי לפני מס' ימים איך כותבים מילה מסוימת, וניסיתי לראות אם היא בכלל מבינה את החוקיות, כמו למשל השימוש באותיות אהו"י, ולא ממש ברור לי אם היא מבינה זאת) תודה.
 

Agata

New member
למידה בגן

נוRית שלום בימינו, באמת הרבה ילדים מגיעים לבית הספר, כשהם כבר יודעים לקרוא, לכתוב ומעט חשבון. זה בהחלט לא תמיד משחק לטובתם, או לטובת כלל הכיתה, בגלל הפערים בלמידה שעימם מגיעים לדי הכיתה לא'. ילד שמגיע יודע לקרוא עלול להשתעמם תקופה ארוכה בעת שחבריו רוכשים את מיומנויות הקריאה, לדוגמא. וכמו שאמרת, עלול להיווצר מצב בו שיטת הלימוד בה תלמדי שונה מהשיטה המקובלת בבית הספר וזה עלול לבלבל, או ליצור קושי. אין זה אומר שאסור ללמד, אבל בהחלט לא מחוייב. לכן, למידה בגן, יכולה להתבסס בעיקר על מיומנויות מוכנות ללמידה. כלומר, ללמד את הילדה בעזרת חוברת מוכנות לא', משחקי מחשב, משחקי קופסא ודפים רבים מאד הנמצאים ברשת האינטרנט, מיומנויות כמו: צליל פותח, צליל סוגר של מילה, חלוקה להברות וכדומה. ובחשבון: חיבור +1, -1, +2, -2, השלמת כמויות עד 10, ספירה לפנים ולאחור ברצף, תפיסת כמות והתאמת כמות למספר וכדומה. אם בכל זאת רוצים ללמד קריאה, אפשר ללמד תחילת קריאה בעזרת חוברות קריאה לפי ניקוד: מתחילים בחוברות בהן קוראים ב"קמץ-פתח", בהמשך מתקדמים לשווא ואחריו חיריק, בהמשך צירה-סגול ורק אז חולם ושורוק-קובוץ. מלמדים בעזרת צרוף אות לאות וחיבורן למילה, בדיוק כפי שרבות מאיתנו למדו בספרי "אלפוני" של פעם. דוגמאות לחוברות ללימוד קריאה בצורה זו: אלפוני ספרוני חגית
 

נוRית

New member
תודה, חגית

ברור לי הקושי של ידיעת קרוא וכתוב שוטף לפני כיתה א' גם לא נראה לי שהבת שלי תגיע לרמה שכזו, אבל כאמור - לא רוצה לעצור את מה שמגיע ממנה... לגבי החוברות שהמלצת - האם ל"אלפוני" יש גם חוברות המשך? האם ידוע לך אם הספרונים הנ"ל נמצאות בחנויות הספרים? שמעתי פה ושם המלצות על חוברות כמו "מהגן לכיתה א'" וכ"ו. האם את מכירה אותן? האם הן מומלצות? (בזמנו קניתי חוברת שכזו, אבל היא לא מלמדת לקרוא, אלא רק לכתוב נכון את האותיות) ונזכרתי בשאלה נוספת: האם יהיה נכון מצידי לתקן אותה את אופן כתיבת האותיות? - היא כותבת את רוב האותיות מלמטה למעלה (למדה מעצמה. לא לימדתי אותה)
 

Agata

New member
../images/Emo63.gif

גם אני מאמינה, שכשהרצון ללמוד מגיע מכיוון הילדה, לא כדאי לעצור אותו, אלא לחשוף לגירויים הנכונים. לגבי אלפוני, היה לו המשך. היה חלק א' וחלק ב'. וכמו שאת רואה, הם עדיין נמכרים, יחד עם עוד ספרי לימוד קריאה, קדם קריאה וחשבון של הסופרת. גם ספרוני נמכרים בחנויות במהדורה מחודשת. לגבי חוברות יותר עכשוויות: יש מגוון רחב. בעיני, חשוב לחפש חוברות חוויתיות ומגוונות מבחינת התוכן, שיעוררו סקרנות ועניין בלימוד ולא יתישו. אני באופן אישי לא אוהבת חוברות, שמלמדות בגיל הזה, רק לעבור על הקו במטרה לשרטט אות. אני מאמינה בלמידה מתוך חוויה והנאה. נכון, שבכיתה א', לא תמיד זה סגנון הלמידה וצריך להסתגל גם לתרגול ועבודה פחות חוויתית, אבל כל עוד יש אפשרות להעשיר גם בלמידה החוויתית, לדעתי זו הדרך ליצור מוטיבציה ללמוד. כמו כן, רצוי שהחוברות יעשירו גם מיומנויות כמו תפיסה חזותית, תאום עין יד, שיפור מיומנויות גרפומוטורית ועוד. אני מאד אוהבת שילוב של פעילויות כמו מבוכים, קו נקודה של אותיות או מספרים, גזירה, הדבקה, ציורי קסם, מצא את ההבדלים (תורם ליכולת האבחנה החזותית) ועוד ועוד... אני מצרפת דוגמאות לחוברות מאד מוצלחות בתחום, אבל יש עוד הרבה. חגית מוכנות לכתיבה
 
יש לנו נטיה מובנת לשייך את רכישת הקריאה

והכתיבה ללמידה בית ספרית מסודרת. בפועל, רכישת הקריאה והכתיבה דומה מאד להרבה כישורים אחרים שהילדים רוכשים מתוך התנסות יומיומית במהלך ילדותם. אין סיבה לחשוש שתגרמי לה לנזק או להרגלים לא נכונים לקראת כתה א'. מצרפת לך רשומה שכתבתי בנושא, ואני מקווה שבזמן הקרוב אוכל להרחיב עוד על התפתחות קריאה וכתיבה בגיל הגן.
 

נוRית

New member
תודה. קראתי את הרשומה

ואף הגבתי... יש לי עוד כמה שאלות, אבל בהמשך....
 

Agata

New member
לקרוא בין השורות

קראתי את הרשומה שלך ומאד אהבתי. נכון, שלמידה מתרחשת כל הזמן וכל סיטואציה יכולה להוות מקור נפלא ללמידה. אבל, אני לא מתחברת לשלילתן המוחלטת של חוברות העבודה וזאת משתי סיבות עיקריות: האחת, רוב הילדים בעת עלייתם לכיתה א', יחוו הרבה מאד למידה בסגנון החוברות ופחות למידה מתוך התנסות יומיומית, לכן, לדעתי, לא מזיקה התנסות בסגנון למידה דידקטי זה. הסיבה השניה, הינה המוטיבציה והמשיכה של רבים מהילדים בגיל הזה לחוברות ולסגנון למידה זה. אנחנו נוטים לחשוב שלמידה דידקטית מהווה "עבודה" או אפילו "עבודה מאוסה" עבורם. אבל רוב הילדים נהנים ממש מפעילות זו. מה שחשוב באמת בעיני, זה לא לקלקל עבורם את חווית הלמידה. וכמו שהדגשתי קודם, גם בבחירת חוברות תמיד רצוי לבחור את החוויתיות ביניהן, המסקרנות, המעניינות ולספק חוויה מהנה בעבודה עימן עבור הילד/ה ולא מטלה שלילית. חגית
 
לא שלילה מוחלטת, רק דיס-המלצה.

מעבר לדעתי בנושא כאשת מקצוע, כאמא אין לי סבלנות לשבת ולעבוד עם ילדי בחוברות עבודה. אני לא חושבת שזה מזיק (אלא אם, כפי שהדגשת ובצדק, זה מקלקל להם את חווית הלמידה), אבל אני לא נהנית מזה.
 
שאלה הקשורים לשתי שפות

שלום לאורחות - אני אמא לתאומים בני 7, שחזרו איתנו לארץ, אחרי 5 שנים בארה"ב, בקיץ האחרון ומייד צללו לכתה א'. כשהגענו לארץ, העברית של הילדים היתה מאוד מצומצמת, הם הבינו בעיקר, אבל לא דיברו עברית בשטף. תחילת הלימודים לא היתה פשוטה, אבל הם קלטו חזרה את העברית מהר מאוד. היום הם מעדיפים לדבר אלינו בעברית. אבל... נראה שבמקביל לרכישת אוצר המילים בעברית, הם מתחילים לאבד אוצר מילים באנגלית, ולא פעם יש לי תחושה שהם מרגישים קצת אבודים ולא מצליחים להביע את עצמם כמו שצריך באף שפה. ז"א - הם מצליחים להעביר את המסר (הרבה פעמים עם שגיאות בעברית של עולה חדש) אבל לא במילים המדויקות שהיו רוצים להשתמש בהם. אצל הבן שלי במיוחד ניכרת האטה בדיבור - מעין חצי גמגום (שלדעתי רק מעיד על זה שהמוח שלו מחפש את המילים הנכונות). אשמח לשמוע את דעתכן בעניין.
 

Agata

New member
שלומית שלום,

אני עונה לך כאן, אך מחר אנסה להוסיף עוד, לאחר שאשוחח בנושא גם עם קלינאית תקשורת העובדת עימי ומתמחה במיוחד בתחום הדו-לשוניות. עד כמה שידוע לי, רוב הסיכויים שהגמגום/האטה בשטף הדיבור בשלב זה נובע ממהירות המחשבה מול הקושי הקיים עדיין בביטוי במילים של הרעיונות של הילד. שוב, מתוך ההכרות שלי עם הנושא, מומלץ לא להעיר לו על כך, לעזור לו בשליפת המילה כשאת יודעת למה מתכוון, לאפשר לו להתבטא בשטף מבלי להפריע לו לרצף על ידי הערות ותיקוני שפה. חגית
 

Agata

New member
שלומית, התגובה של מרינה, קלינאית תקשורת

מרינה שאלה קודם כל כמה זמן קיים חוסר השטף בדיבור? כמו כן, שאלה כיצד זה מתבטא: האם יש רק הפסקות ארוכות יותר בין המילים/היסוס? או חזרות על אותה מילה פעם נוספת? או חזרה על ההברה הראשונה במילה? איך הוא מרגיש את עצמו מבחינה רגשית לדעתך? לדבריה, תגובה כזו יכולה להיות טבעית בשלב כזה של חייו מבחינת גיל והשינוי שעבר. אבל, בכל זאת יתכן שיש כן קושי שפתי או קושי רגשי מעבר לרגיל ולכן, במידה והתופעה של חוסר השטף בדיבור קיימת יותר מחצי שנה ואין נטיה לשיפור, אז מומלץ מאד לפנות לקלינאית תקשורת שתעריך אם הסיבה שפתית או רגשית ולטפל בהתאם. חגית
 
חוסר השטף התחיל כמה שבועות מאז שחזרנו לארץ

ש"א - כחצי שנה, מהרגע בו התחיל לנסות להתבטא בעברית. הוא לא חוזר על אותה מילה או הברה אלא יש לו הרבה "אהההההההה" ארוכים לפעמים בין המילים. רגשית עוברים עליו כ"כ הרבה דברים - הוא ילד מאוד חשוב לו להיות אהוב ומקובל. לי קצת צובט את הלב, כשאני מרגישה שלפעמים הוא מתוסכל כשהוא לא מצליח להביע את עצמו בשטף עם חברים (ואפשר שהם יותר חסרי סבלנות כלפיו ממני). התוכלי לשלוח לי מסר עם פרטים של קלינאית תקשורת? אני מאוד מאוד אודה לך (אנחנו גרים ברמת אביב).
 

Agata

New member
שלומית

בשמחה, אבל היא רחוקה מכם (עובדת בחיפה). היו לה כמה המלצות, לגבי פניה לטיפול במרכז הארץ. אשאל אותה לאן כדאי לפנות. לפי הזמן והתאור שלך, לדעתי כדאי ללכת להתייעץ, בכל זאת. אבל בהמשך היום אעביר לך את תגובתה, פרטיה והמלצה לגבי מרכז הארץ. חגית
 
תודה ../images/Emo13.gif אני לא רוצה להשמע היסטרית

אם צריך לתת לו זמן, אני אחכה בסבלנות, אבל לא הייתי רוצה "להרדם בשמירה", ושנושא הדיבור ישפיע על מישורים אחרים בחיים שלו.
 

Agata

New member
שלומית, תשובתה של מרינה:

אם חוסר השטף נמשך כבר כחצי שנה, כדאי לגשת לאבחון קלינאית תקשורת וכן, לא להוריד מסדר היום את זה שיתכן שהוא זקוק לטיפול רגשי. היא ביקשה שתתקשרי אליה במידה ואת רוצה המלצות, לגבי הטיפול ואל מי לגשת. את הטלפון אני מעבירה לך במסר. חגית
 

Agata

New member
שלומית, תיקון טעות במה שכתבתי למעלה

כתבתי: "מומלץ לא להעיר לו על כך, לעזור לו בשליפת המילה כשאת יודעת למה מתכוון, לאפשר לו להתבטא בשטף מבלי להפריע לו לרצף על ידי הערות ותיקוני שפה." וחלה שם טעות שמתפרשת לא נכון. הרגשתי חובה לתקן: "מומלץ לא להעיר לו על כך, או לעזור לו בשליפת המילה כשאת יודעת למה מתכוון, לאפשר לו להתבטא בשטף מבלי להפריע לו לרצף על ידי הערות ותיקוני שפה." שוב, כוונתי הייתה, לא להפריע לו בשטף ולא לתת לו תחושה שמשהו לא בסדר. לא להלחיץ. להמתין בסבלנות כשמדבר, בלי להעיר לו. חגית
 
שפה

הי שלומית הגיוני שילדים ששמעו ודיברו עד גיל 6 בעיקר אנגלית יתקשו להתגבר על השפה בחצי שנה. כל ילד והקצב שלו יש ילדים שקליטת השפה שלהם יותר מהירה ויש שפחות. תקריאו להם סיפורים בעברית, תשירו איתם שירים בעברית ובעיקר תתנו להם זמן להתגבר על השפה. בהצלחה לילך
 
למעלה