לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
82748,274 עוקבים אודות עסקים

פורום עולים לכיתה א'

פורום "עולים לכיתה א'" נועד לסייע לילדים העולים לכיתה א' ולהוריהם בהתמודדות עם ההתרגשות והחששות לקראת המעבר המשמעותי ביותר בחיים - הכניסה לבית הספר.כולם מוזמנים להשתתף, ושתהיה לכולנו עליה מוצלחת וקיץ טוב.

אודות הפורום עולים לכיתה א'

פורום "עולים לכיתה א'" נועד לסייע לילדים העולים לכיתה א' ולהוריהם בהתמודדות עם ההתרגשות והחששות לקראת המעבר המשמעותי ביותר בחיים - הכניסה לבית הספר.כולם מוזמנים להשתתף, ושתהיה לכולנו עליה מוצלחת וקיץ טוב.
x
הודעה מהנהלת הפורום
0
המשך >>

לצפיה ב-' האירוח נמשך '
האירוח נמשך
17/03/2010 | 10:27
41
11
לצפיה ב-' אירוח משולב בפורום '
אירוח משולב בפורום
<< ההודעה הנוכחית
14/03/2010 | 07:41
38
50
בוקר טוב לכולם,

במהלך השבוע הקרוב (החל מהיום), יתארחו בפורום חגית ואנו ולילך מאור ויענו על שאלות בנושאים הקשורים במוכנות ילדים לעליה לכיתה א'.
חגית ואנו היא מרפאה בעיסוק בתחום התפתחות הילד.
לילך מאור היא מורה טיפולית המנהלת גן לילדים עם קשיי תקשורת.


לילך וחגית עוסקות בהכנת ילדים לעליה לא' באופן פרטני וקבוצתי, בגישה ייחודית המשלבת העצמה של נקודות החוזק של הילד, ככלי לחיזוק מיומנויות בהן הוא מתקשה.

כמובן שגם אם ילדיכם כבר לומד בבית הספר וישנה בעיה הקשורה לתחום המטרידה אתכם, או שילדיכם צעיר יותר  אך אתם מתלבטים לגבי קושי מסוים ומתי להתחיל לטפל בו אתם יותר ממוזמנים לשאול.

הארוח יתפרס על פני 5 ימים (א-ה), בכדי לאפשר דיון וחשיבה משותפת, כך שרצוי ומומלץ, להשתתף בדיון וכן לשאול שאלות המשך לאחר קבלת תשובות.

קישור לאתר "המכון הטיפולי לריפוי בעיסוק התפתחותי" (אתר מידע בנושאי התפתחות ילדים וריפוי בעיסוק, חגית ואנו):
http://www.otkids.co.il

אירוח פורה ומהנה

שרון.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'איך מלמדים'
איך מלמדים
14/03/2010 | 13:25
7
8
הבת שלי, בת חמש וחצי, עולה לכיתה א' בשנה הבאה (בספטמבר 2010)
היא מכירה את האותיות והמספרים, ולאחרונה מבקשת הרבה ש"אלמד אותה" לקרוא ולעשות חשבון.

השאלה שלי היא איך מלמדים ילדים בגילה לקרוא, בלי שזה יעשה "נזק" והרגלים לא נכונים לכיתה א'?
אני רוצה לתת לה את הכלים הנכונים, בעיקר כי זה בא ממנה, אבל ממש לא יודעת איך לעשות זאת

(היא שאלה אותי לפני מס' ימים איך כותבים מילה מסוימת, וניסיתי לראות אם היא בכלל מבינה את החוקיות, כמו למשל השימוש באותיות אהו"י, ולא ממש ברור לי אם היא מבינה זאת)

תודה.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'למידה בגן'
למידה בגן
14/03/2010 | 17:12
2
8
נוRית שלום

בימינו, באמת הרבה ילדים מגיעים לבית הספר, כשהם כבר יודעים לקרוא, לכתוב ומעט חשבון. זה בהחלט לא תמיד משחק לטובתם, או לטובת כלל הכיתה, בגלל הפערים בלמידה שעימם מגיעים לדי הכיתה לא'. ילד שמגיע יודע לקרוא עלול להשתעמם תקופה ארוכה בעת שחבריו רוכשים את מיומנויות הקריאה, לדוגמא.  וכמו שאמרת, עלול להיווצר מצב בו שיטת הלימוד בה תלמדי שונה מהשיטה המקובלת בבית הספר וזה עלול לבלבל, או ליצור קושי. אין זה אומר שאסור ללמד, אבל בהחלט לא מחוייב.

לכן, למידה בגן, יכולה להתבסס בעיקר על מיומנויות מוכנות ללמידה.
כלומר, ללמד את הילדה בעזרת חוברת מוכנות לא', משחקי מחשב, משחקי קופסא ודפים רבים מאד הנמצאים ברשת האינטרנט, מיומנויות כמו: צליל פותח, צליל סוגר של מילה, חלוקה להברות וכדומה. ובחשבון: חיבור +1, -1, +2, -2, השלמת כמויות עד 10, ספירה לפנים ולאחור ברצף, תפיסת כמות והתאמת כמות למספר וכדומה.

אם בכל זאת רוצים ללמד קריאה, אפשר ללמד תחילת קריאה בעזרת חוברות קריאה לפי ניקוד: מתחילים בחוברות בהן קוראים ב"קמץ-פתח", בהמשך מתקדמים לשווא ואחריו חיריק, בהמשך צירה-סגול ורק אז חולם ושורוק-קובוץ. מלמדים בעזרת צרוף אות לאות וחיבורן למילה, בדיוק כפי שרבות מאיתנו למדו בספרי "אלפוני" של פעם.

דוגמאות לחוברות ללימוד קריאה בצורה זו:

אלפוני
ספרוני

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'תודה, חגית'
תודה, חגית
14/03/2010 | 19:08
1
3
ברור לי הקושי של ידיעת קרוא וכתוב שוטף לפני כיתה א'
גם לא נראה לי שהבת שלי תגיע לרמה שכזו,
אבל כאמור - לא רוצה לעצור את מה שמגיע ממנה...


לגבי החוברות שהמלצת - האם ל"אלפוני" יש גם חוברות המשך? האם ידוע לך אם הספרונים הנ"ל נמצאות בחנויות הספרים?

שמעתי פה ושם המלצות על חוברות כמו "מהגן לכיתה א'" וכ"ו. האם את מכירה אותן? האם הן מומלצות?
(בזמנו קניתי חוברת שכזו, אבל היא לא מלמדת לקרוא, אלא רק לכתוב נכון את האותיות)


ונזכרתי בשאלה נוספת: האם יהיה נכון מצידי לתקן אותה את אופן כתיבת האותיות? - היא כותבת את רוב האותיות מלמטה למעלה (למדה מעצמה. לא לימדתי אותה)
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-''
14/03/2010 | 22:40
גם אני מאמינה, שכשהרצון ללמוד מגיע מכיוון הילדה, לא כדאי לעצור אותו, אלא לחשוף לגירויים הנכונים.

לגבי אלפוני, היה לו המשך. היה חלק א' וחלק ב'.
וכמו שאת רואה, הם עדיין נמכרים, יחד עם עוד ספרי לימוד קריאה, קדם קריאה וחשבון של הסופרת.
גם ספרוני נמכרים בחנויות במהדורה מחודשת.

לגבי חוברות יותר עכשוויות: יש מגוון רחב. בעיני, חשוב לחפש חוברות חוויתיות ומגוונות מבחינת התוכן, שיעוררו סקרנות ועניין בלימוד ולא יתישו. אני באופן אישי לא אוהבת חוברות, שמלמדות בגיל הזה, רק לעבור על הקו במטרה לשרטט אות.
אני מאמינה בלמידה מתוך חוויה והנאה.
נכון, שבכיתה א', לא תמיד זה סגנון הלמידה וצריך להסתגל גם לתרגול ועבודה פחות חוויתית, אבל כל עוד יש אפשרות להעשיר גם בלמידה החוויתית, לדעתי זו הדרך ליצור מוטיבציה ללמוד.
כמו כן, רצוי שהחוברות יעשירו גם מיומנויות כמו תפיסה חזותית, תאום עין יד, שיפור מיומנויות גרפומוטורית ועוד.
אני מאד אוהבת שילוב של פעילויות כמו מבוכים, קו נקודה של אותיות או מספרים, גזירה, הדבקה, ציורי קסם, מצא את ההבדלים (תורם ליכולת האבחנה החזותית) ועוד ועוד...

אני מצרפת דוגמאות לחוברות מאד מוצלחות בתחום, אבל יש עוד הרבה.

חגית

מוכנות לכתיבה

עולים לכיתה א' >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'יש לנו נטיה מובנת לשייך את רכישת הקריאה '
יש לנו נטיה מובנת לשייך את רכישת הקריאה
15/03/2010 | 15:23
3
5
והכתיבה ללמידה בית ספרית מסודרת.

בפועל, רכישת הקריאה והכתיבה דומה מאד להרבה כישורים אחרים שהילדים רוכשים מתוך התנסות יומיומית במהלך ילדותם. אין סיבה לחשוש שתגרמי לה לנזק או להרגלים לא נכונים לקראת כתה א'. מצרפת לך רשומה שכתבתי בנושא, ואני מקווה שבזמן הקרוב אוכל להרחיב עוד על התפתחות קריאה וכתיבה בגיל הגן.



עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'תודה. קראתי את הרשומה'
תודה. קראתי את הרשומה
15/03/2010 | 15:41
3
ואף הגבתי...

יש לי עוד כמה שאלות, אבל בהמשך....
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'לקרוא בין השורות'
לקרוא בין השורות
16/03/2010 | 00:13
1
1
קראתי את הרשומה שלך ומאד אהבתי. נכון, שלמידה מתרחשת כל הזמן וכל סיטואציה יכולה להוות מקור נפלא ללמידה. אבל, אני לא מתחברת לשלילתן המוחלטת של חוברות העבודה וזאת משתי סיבות עיקריות: האחת, רוב הילדים בעת עלייתם לכיתה א', יחוו הרבה מאד למידה בסגנון החוברות ופחות למידה מתוך התנסות יומיומית, לכן, לדעתי, לא מזיקה התנסות בסגנון למידה דידקטי זה.
הסיבה השניה, הינה המוטיבציה והמשיכה של רבים מהילדים בגיל הזה לחוברות ולסגנון למידה זה. אנחנו נוטים לחשוב שלמידה דידקטית מהווה "עבודה" או אפילו "עבודה מאוסה" עבורם. אבל רוב הילדים נהנים ממש מפעילות זו. מה שחשוב באמת בעיני, זה לא לקלקל עבורם את חווית הלמידה.
וכמו שהדגשתי קודם, גם בבחירת חוברות תמיד רצוי לבחור את החוויתיות ביניהן, המסקרנות, המעניינות ולספק חוויה מהנה בעבודה עימן עבור הילד/ה ולא מטלה שלילית.

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'לא שלילה מוחלטת, רק דיס-המלצה.'
לא שלילה מוחלטת, רק דיס-המלצה.
17/03/2010 | 21:24
3
מעבר לדעתי בנושא כאשת מקצוע, כאמא אין לי סבלנות לשבת ולעבוד עם ילדי בחוברות עבודה. אני לא חושבת שזה מזיק (אלא אם, כפי שהדגשת ובצדק, זה מקלקל להם את חווית הלמידה), אבל אני לא נהנית מזה.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שאלה הקשורים לשתי שפות'
שאלה הקשורים לשתי שפות
15/03/2010 | 09:22
11
16
שלום לאורחות - אני אמא לתאומים בני 7, שחזרו איתנו לארץ, אחרי 5 שנים בארה"ב, בקיץ האחרון ומייד צללו לכתה א'. כשהגענו לארץ, העברית של הילדים היתה מאוד מצומצמת, הם הבינו בעיקר, אבל לא דיברו עברית בשטף. תחילת הלימודים לא היתה פשוטה, אבל הם קלטו חזרה את העברית מהר מאוד. היום הם מעדיפים לדבר אלינו בעברית.
אבל... נראה שבמקביל לרכישת אוצר המילים בעברית, הם מתחילים לאבד אוצר מילים באנגלית, ולא פעם יש לי תחושה שהם מרגישים קצת אבודים ולא מצליחים להביע את עצמם כמו שצריך באף שפה. ז"א - הם מצליחים להעביר את המסר (הרבה פעמים עם שגיאות בעברית של עולה חדש) אבל לא במילים המדויקות שהיו רוצים להשתמש בהם. אצל הבן שלי במיוחד ניכרת האטה בדיבור - מעין חצי גמגום (שלדעתי רק מעיד על זה שהמוח שלו מחפש את המילים הנכונות).
אשמח לשמוע את דעתכן בעניין.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שלומית שלום,'
שלומית שלום,
16/03/2010 | 00:23
8
12
אני עונה לך כאן, אך מחר אנסה להוסיף עוד, לאחר שאשוחח בנושא גם עם קלינאית תקשורת העובדת עימי ומתמחה במיוחד בתחום הדו-לשוניות.
עד כמה שידוע לי, רוב הסיכויים שהגמגום/האטה בשטף הדיבור בשלב זה נובע ממהירות המחשבה מול הקושי הקיים עדיין בביטוי במילים של הרעיונות של הילד. שוב, מתוך ההכרות שלי עם הנושא, מומלץ לא להעיר לו על כך, לעזור לו בשליפת המילה כשאת יודעת למה מתכוון, לאפשר לו להתבטא בשטף מבלי להפריע לו לרצף על ידי הערות ותיקוני שפה.

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'תודה חגית'
תודה חגית
16/03/2010 | 09:36
6
8
באמת תהיתי אם אני צריכה לעזור לו (או להפנות אותו לגורם מקצועי שיעזור לו).
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שלומית, התגובה של מרינה, קלינאית תקשורת'
שלומית, התגובה של מרינה, קלינאית תקשורת
17/03/2010 | 21:15
5
34
מרינה שאלה קודם כל כמה זמן קיים חוסר השטף בדיבור?
כמו כן, שאלה כיצד זה מתבטא: האם יש רק הפסקות ארוכות יותר בין המילים/היסוס? או חזרות על אותה מילה פעם נוספת? או חזרה על ההברה הראשונה במילה?
איך הוא מרגיש את עצמו מבחינה רגשית לדעתך?
לדבריה, תגובה כזו יכולה להיות טבעית בשלב כזה של חייו מבחינת גיל והשינוי שעבר. אבל, בכל זאת יתכן שיש כן קושי שפתי או קושי רגשי מעבר לרגיל ולכן, במידה והתופעה של חוסר השטף בדיבור קיימת יותר מחצי שנה ואין נטיה לשיפור, אז מומלץ מאד לפנות לקלינאית תקשורת שתעריך אם הסיבה שפתית או רגשית ולטפל בהתאם.

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'מרינה טרדלר-קלינאית תקשורת'
מרינה טרדלר-קלינאית תקשורת
17/03/2010 | 22:55
546
לצפיה ב-'חוסר השטף התחיל כמה שבועות מאז שחזרנו לארץ'
חוסר השטף התחיל כמה שבועות מאז שחזרנו לארץ
18/03/2010 | 10:55
3
19
ש"א - כחצי שנה, מהרגע בו התחיל לנסות להתבטא בעברית. הוא לא חוזר על אותה מילה או הברה אלא יש לו הרבה "אהההההההה" ארוכים לפעמים בין המילים.
רגשית עוברים עליו כ"כ הרבה דברים - הוא ילד מאוד חשוב לו להיות אהוב ומקובל. לי קצת צובט את הלב, כשאני מרגישה שלפעמים הוא מתוסכל כשהוא לא מצליח להביע את עצמו בשטף עם חברים (ואפשר שהם יותר חסרי סבלנות כלפיו ממני).
התוכלי לשלוח לי מסר עם פרטים של קלינאית תקשורת? אני מאוד מאוד אודה לך (אנחנו גרים ברמת אביב).
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שלומית'
שלומית
18/03/2010 | 11:07
2
8
בשמחה, אבל היא רחוקה מכם (עובדת בחיפה).

היו לה כמה המלצות, לגבי פניה לטיפול במרכז הארץ. אשאל אותה לאן כדאי לפנות.
לפי הזמן והתאור שלך, לדעתי כדאי ללכת להתייעץ, בכל זאת. אבל בהמשך היום אעביר לך את תגובתה, פרטיה והמלצה לגבי מרכז הארץ.

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'תודה אני לא רוצה להשמע היסטרית'
תודה אני לא רוצה להשמע היסטרית
18/03/2010 | 11:22
1
5
אם צריך לתת לו זמן, אני אחכה בסבלנות, אבל לא הייתי רוצה "להרדם בשמירה", ושנושא הדיבור ישפיע על מישורים אחרים בחיים שלו.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שלומית, תשובתה של מרינה:'
שלומית, תשובתה של מרינה:
18/03/2010 | 20:58
8
אם חוסר השטף נמשך כבר כחצי שנה, כדאי לגשת לאבחון קלינאית תקשורת וכן, לא להוריד מסדר היום את זה שיתכן שהוא זקוק לטיפול רגשי.
היא ביקשה שתתקשרי אליה במידה ואת רוצה המלצות, לגבי הטיפול ואל מי לגשת. את הטלפון אני מעבירה לך במסר.

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שלומית, תיקון טעות במה שכתבתי למעלה'
שלומית, תיקון טעות במה שכתבתי למעלה
17/03/2010 | 21:38
5
כתבתי: "מומלץ לא להעיר לו על כך, לעזור לו בשליפת המילה כשאת יודעת למה מתכוון, לאפשר לו להתבטא בשטף מבלי להפריע לו לרצף על ידי הערות ותיקוני שפה." וחלה שם טעות שמתפרשת לא נכון.
הרגשתי חובה לתקן:
"מומלץ לא להעיר לו על כך, או לעזור לו בשליפת המילה כשאת יודעת למה מתכוון, לאפשר לו להתבטא בשטף מבלי להפריע לו לרצף על ידי הערות ותיקוני שפה."
שוב, כוונתי הייתה, לא להפריע לו בשטף ולא לתת לו תחושה שמשהו לא בסדר. לא להלחיץ. להמתין בסבלנות כשמדבר, בלי להעיר לו.

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שפה '
שפה
17/03/2010 | 23:14
1
3
הי שלומית
הגיוני שילדים ששמעו ודיברו עד גיל 6 בעיקר אנגלית יתקשו להתגבר על השפה בחצי שנה. כל ילד והקצב שלו יש ילדים שקליטת השפה שלהם יותר מהירה ויש שפחות.
תקריאו להם סיפורים בעברית, תשירו איתם שירים בעברית ובעיקר תתנו להם זמן להתגבר על השפה.
             בהצלחה לילך
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'מצחיק, אבל באמת לא שרתי איתם שירים בעברית'
מצחיק, אבל באמת לא שרתי איתם שירים בעברית
18/03/2010 | 10:56
1
כמה זמן את חושבת שהגיוני לתת לו להתמודד עם זה בעצמו, לפני שנפנה לעזרה?
תודה
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'בדיוק בזמן...'
בדיוק בזמן...
15/03/2010 | 11:32
5
1
שלום,
אתמול נפגשתי עם הגננת של הילדה והיא לא הפסיקה להלל אותה (אחחחחח איזו השמנה מנחת....) היא שיבחה את כישוריה הקוגניטיבים שהם מעל הממוצע (טוענת שאיך שהיא קוראת וכותבת מתאים לילד בסוף כיתה א')....סיפרה לי גם שהיא ישבה איתה לעבוד בחוברת העבודה שלהם, בסוף החוברת יש קטע קריאה והיא (הגננת) נשארה פעורת פה כשהילדה קראה רצוף ושוטף בלי הפסקה....קטע שלא הכירה עוד קודם...
אבל, לטענתה (ובעצם זה לא חדש לי..) אבל היא מאוד מאוד רגישה... יש פער מאוד גדול בין הצד קוגניטיבי לרגשי שלה ולכן הגננת קצת חוששת מכניסה לכיתה א'. היא אמרה שהיא לוקחת אותה "כפרוייקט" ומנסה כל הזמן לחזק אותה רגשית....אבל היא דואגת מה יהיה בכיתה א'...

השאלה שלי היא איך אני יכולה לעזור ולחזק לה את הצד הרגשי כדי שבכיתה א' לא יהיה לה קשה? איזו הכנה מצידי אני יכולה לעשות לה לפני כניסה לא'?
אגב, היא מאובחנת כבעלת רגישות יתר והיא עברה סדרה של כ20 טיפולים בריפוי בעיסוק ועכשיו היא גם משתתפת ברכיבה טיפולית.

תודה מראש על ההתייחסות וסליחה על האורך...
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'שאלת רקע, לגבי חוסר הבשלות הרגשית'
שאלת רקע, לגבי חוסר הבשלות הרגשית
16/03/2010 | 00:26
4
במה מתבטאת חוסר הבשלות הרגשית שלה? האם במצבים חברתיים מול ילדים אחרים? האם בהימנעות מפעילויות שונות בגן מחשש פן תיכשל? האם היא נוטה לבכות, להתפרצויות זעם, להשתלט על שיחה מבלי להקשיב לסובבים....משהו אחר? יש המון גווניםלחוסר בשלות רגשית. אם תמקדי קצת יותר מה קשה לה, אולי אוכל לעזור יותר בתשובתי.


חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'אז ככה: היא עם סף תסכול מאוד נמוך. '
אז ככה: היא עם סף תסכול מאוד נמוך.
16/03/2010 | 08:37
3
1
יש דברים שהיא תמנע לעשות כי לדעתה הם קשים כדי לא להכשל...אני לא יודעת כ"כ איך זה מתבטא בגן, כי לפי מה שהבנתי היא כן משתפת פעולה ועושה את המשימות שהגננת מטילה...אבל יש לה המון התפרצויות בכי, מספיק שילד אומר לה משהו והיא בוכה.
מבחינה חברתית היא דווקא בסדר, היא חברותית ויודעת ליצור קשרים חברתיים.
היא ילדה טובה, לא מתווכחת ועושה כל מה שאומרים לה, היא לא מתנגדת, לא מתפרצת לשיחות, לא קופצת במפגשים....הבעיה שהיא "נבלעת". בשנתיים לפני גן החובה הגננת לא היתה מודעת בכלל ליכולות שלה בגלל שהיא נבלעה בין כל ילדי הגן...הא לא יודעת "להפגין" את הידע שלה והיא יודעת המון....אם לא הייתה לה היום גננת כ"כ רגישה וטובה אנימאמינה שגם השנה היא היתה נבלעת. אם השנה הם לא היו מתחלקים לקב' ועובדים עם הגננת בקב' שוב הייתה נבלעת...
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'סף תסכול...'
סף תסכול...
17/03/2010 | 21:51
2
1
התמהמתי עם התשובה, פשוט בגלל שיש לי בעיה לענות לך...

יש הרבה מה לעשות כדי לחזק ילדה מבחינה רגשית. אפשר למצוא תחום עניין אהוב עליה ולאפשר לה לחוות בו הצלחות, או לעסוק בספורט המספק לה תחושת מסוגלות ויכולת. אפשר לתת לה לעסוק בפעילויות יצירה וקדם למידה שבהן תחווה תחושת הצלחה ולשבח אותה על הצלחותיה.... כמובן, שרצוי לחזק אותה חברתית, רצוי לאפשר לה מפגשים אחר הצהריים עם מגוון ילדים מהגן ולא רק עם קבוצת חברות מצומצמת איתן היא מרגישה בטוח (אינני יודעת אם זה המצב, כמובן), כדי ליצור חוויות חיוביות משותפות בינה לבין ילדים נוספים, שיהוו בסיס להמשך הקשר ביניהם בגן.
אבל... כל זה מאד סתמי כתשובה. בגלל שבמקרה כזה, חשובה מאד ההכרות האישית עם הילדה ולכן, אני חושבת שחשוב מאד לשאול לדעת הגננת או פסיכולוגית הגן, אם נדרשת איזושהיא התערבות טיפולית בנושא, האם מדובר בקושי רגשי, בקושי שמפריע לה ביומיום או פוגע בדימוי העצמי שלה, או שלדעתן, העניין בגדר תקין, מאפיין של האופי שלה, שאינו מקשה עליה באופן הדורש טיפול.

כל טוב,
חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'תודה על ההתייחסות'
תודה על ההתייחסות
17/03/2010 | 22:09
1
1
אכן הגננת הזכירה את העניין של טיפול רגשי במילה אחת...לא ברור לי כ"כ למה התכוונה ואשמח להמלצות לטיפול רגשי כזה או אחר.
האם רכיבה טיפולית נחשב כטיפול רגשי?

ושאלה נוספת, האם יהיה נכון לשתף את הפסיכולוגית של בית הספר והמורה שתהיה לה עוד בטרם תחילת שנת הלימודים וכניסתה לכיתה א' או זה עלול לפגוע בה כי היא לא נחשבת "דף חלק" ויש להם מידע כזה או אחר עליה, דעה מקדימה...
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'טיפול רגשי'
טיפול רגשי
17/03/2010 | 22:32
4
רכיבה טיפולית נחשבת טיפול רגשי, רק אם היא נערכת על יד מישהו שיש לו הכשרה מהתחום הרגשי, כלומר מישהו שלמד מקצוע טיפולי מהתחום הרגשי והוסיף להסמכתו גם רכיבה טיפולית, או מישהו שלמד זואותרפיה (תרפיה באמצעות בעלי חיים). נכון, שיש הרבה מטפלים שברכיבה טיפולית ישיגו המון ויעזרו המון בתחום הרגשי, גם ללא הסמכה מתאימה, אבל, לא תמיד ידעו מספיק מה לעשות, לכן חשוב לשקול אל מי הולכים.
רכיבה טיפולית, כפי שדיברתי מקודם על מציאת תחום שיכול לחזק את בטחונה העצמי ודימויה העצמי, זה תחום מעולה. אבל, אם לדעת הגננת צריך טיפול רגשי, יתכן שזה לא מספיק.

לשאלתך, יש מגוון גדול של סוגי טיפול רגשי: זואותרפיה (כפי שכבר כתבתי), תרפיה באומנות (טיפול ביצירה והבעה), תרפיה בתנועה ו/או במוזיקה, ביבליותרפיה (באמצעות סיפור), דרמה תרפיה, פסיכולוג/פסיכותרפיסט ובטח פיספסתי משהו... נסי לחשוב, לאיזה תחום נראה לך שביתך תתחבר. אח"כ, שוחחי עם מטפל מהתחום הזה, תתרשמי, תרגישי אם נכון לך להיות עימו/עימה בקשר, אם נראה לך שביתך תגיב אליו/אליה טוב. נסי לקבל המלצות מהגננת, מפסיכולוגית הגן, מחברות.

חגית

עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'קצב התנהלות '
קצב התנהלות
16/03/2010 | 07:45
4
4
בוקר טוב וברוכות הבאות אלינו

הבן שלי, בן 6 ורבע, עולה בשנה הקרובה לכיתה א'.
רציתי לשאול לגבי קצב התנהלות.
אני לא יכולה להגיד שהילד חולמני (הוא מחובר מאוד למה שקורה סביבו, גם אם נראה שלא, הוא אינו מפספס דבר) אך הוא בקצב שלו.

אני מוצאת את עצמי מזרזת אותו לעיתים יותר קרובות מאשר את הילדים האחרים.

רציתי לשאול עד כמה זה משמעותי וכמה זה יכול להפריע בהתארגנות בבית הספר ומה ניתן לעשות?

עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'קצב התנהלות איטי...'
קצב התנהלות איטי...
17/03/2010 | 22:03
3
3
בכדי להבין אם העניין עשוי להפריע לו בבית הספר, חשוב להבין האם ועד כמה זה מפריע לו בגן.
כדאי לבדוק, אם קצב ההתנהלות הזה גורם לכך שיפסיד דברים בגן, שיגיע באחור בכניסה מהחצר, שלא יגיע למפגש יחד עם שאר הילדים. שלא יספיק לעשות עבודות (בעיקר כאלו שרצה להספיק) או לשחק במשחקים, האם הוא לא מספיק לאכול בזמן האוכל וכדומה?
אם תשובותיה של הגננת יהיו שהעניין מפריע, יש סיכוי שגם בבית הספר, כשיש פחות תמיכת מבוגר בהתארגנות, העניין יפריע לו.
במידה והיא תאמר לך שבגן היא לא רואה בעיה, אז יתכן, אפילו שהוא שומר את הקצב האיטי לשהות שלו עם המשפחה/עם אמא ואילו עם "זרים" הוא אוסף את עצמו ומתארגן מספיק טוב.
מאד יכול להיות גם שכל העניין, עניין של בשלות וככל שיגדל, הוא ישפר את הקצב.
יתכן שצריך קצת ללמד אותו מיומנויות התארגנות, או לעזור לו להתארגן בזמן סביר. יש כלי מאד יפה שמלמד התארגנות בעזרת שעון מיוחד, שנקרא Tick-Task .
זה שעון, שפיתחו מרפאים בעיסוק (מרפאה בעיסוק, שאין לי קשר אישי אליה ולשעון, למרות השם הזהה...). השעון אמור לעזור במשימות התארגנות, כמו ארגון סדר היום של הילד בבוקר, ארגון זמן הכנת שיעורים-טלויזיה-מחשב-משחקים בשעות אחר הצהריים, ארגון זמן הערב (ארוחת ערב, מקלחת, כניסה למיטה וכדומה) ועוד ועוד ועוד...

כל טוב,
חגית


עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'בגן לא ניכר שיש לו קושי...'
בגן לא ניכר שיש לו קושי...
18/03/2010 | 09:12
2
1
אבל (ואולי זה רק נדמה לי) קצב ההתנהלות בביה"ס מהיר יותר, לא?
(אהבתי את השעון)

ועוד שאלה:
לאיזו רמה של חלוקת קשב אפשר לצפות בגיל הזה (והאם גם בזה מגיל כל כך צעיר יש הבדל בין בנים ובנות)?
אני שמה לב שלפעמים אם הוא מתחיל לדבר תוך כדי התלבשות, ההתלבשות נתקעת...
לפני כמה ימים הוא עבד בחוברת עבודה (על פי בקשתו) וביקש חטיף. תוך כדי אכילת החטיף שאלתי אותו כמה שאלות מהחוברת (שוב, על פי בקשתו) וזכיתי לאפס תשובות נכונות. מיותר לציין שמיד בתום החטיף הוא פתר את כל השאלות + נוספות לבד ובקלות...

עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'המשך...'
המשך...
18/03/2010 | 09:57
1
1
קצב ההתנהלות בבית הספר לאו דווקא מהיר יותר, לפחות לא אמור להיות, בכיתה א'. יש יותר דרישה לעצמאות, יש יותר דרישה מבחינה לימודית, צריך לשבת זמן ארוך יותר, להיות רגוע ושקט בזמן הישיבה, פחות זמן משחק, צורך להתארגן לבד וכדומה. וכבר בגן חובה, קצב ההתנהלות מספיק מהיר בכדי לראות כשיש קושי (ברוב הגנים בימנו).

לגבי נושא פיצול הקשב. בעיקרון, בהחלט יכול להיות מאפיין אופי, כמו כל מה שתארת, אשר לא צריך לייחס לו יותר מדי חשיבות.
אבל, צרוף הדברים שתארת כן גורם לי לחשוב על כך שכדאי לשים לב, לעקוב בהמשך ולראות, שמאחורי ההתנהלות האיטית והקושי בפיצול קשב, לא מסתתר קושי קל בתחום הקשב בכלל, או קושי כלשהוא מתחום הויסות התחושתי. אני מצרפת לך מאמר מאד ראשוני בנושא הויסות התחושתי, תראי אם משהו מזה נשמע מוכר לגביו...

חגית
עולים לכיתה א' >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'עוד משהו...וגם-איך מארגנים קלמר.'
עוד משהו...וגם-איך מארגנים קלמר.
18/03/2010 | 10:14
1
אגב,
אפשר לתרגל איתו מיומנויות, שנדרשת בהם התארגנות מהירה יותר בתוך בית הספר. הזמנים בהם קשה לרבים מילדי א' להתארגן מספיק מהר, הינם זמני תחילת וסיום השיעור, הוצאת דברים מהתיק וארגון התיק בחזרה, כתיבה ביומן.
מיומנויות אלו, ניתנות לתרגול ולימוד, בדיוק כמו שאנחנו עושים בקבוצות מוכנות, גם במסגרת הביתית. לדוגמא, אפשר לקנות לו קלמר ולארגנו, ביחד איתו, כמו בבית הספר (בהערה למטה).
כמו כן, לארגן תיק עם חוברות עבודה, קלסר/תיקיה לדפים/מחברת/כל דבר שהוא רוצה לעסוק בו בתחום היצירה, למידה. ולאפשר לו מידי פעם, לעסוק בפעילויות יצירה/למידה, תוך שימוש בתיק המיוחד שלו. אז הוא צריך להצליח להוציא כל פעם את הציוד שהוא זקוק לו ולהחזירו בהתאם. ללמד אותו להכניס דפי עבודה לתיקיה בסיום. (אם יש לכם תיק בי"ס, אפשר גם ללמד איך לארגן נכון את התאים בתיק.)
כל הפעילות הזו, כדאי שתתרחש מתוך הנאה ומשחקיות ולא כפעילות שנכפית עליו. פעילות כזו תיצור הרגל שיקל עליו אחר-כך. אפשר אפילו לשחק משחקי "מורה ותלמידים" ומשחקי בית ספר עם חברים שלו או עם אחיו.


ארגון קלמר: ארגון שתומך בתפקוד העצמאי של הילד: קלמר בן 3 תאים, בתא אחד כל הנדרש לכתיבה בעיפרון: עפרונות רגילים, מחדד, מחק. בתא שני, צבעי עיפרון או טושים, בתא שלישי, סרגל, מספריים ודבק. חשוב לא להעמיס על הקלמר כי זה מפחית את יכולת ההתארגנות של הילד. עדיף לקנות שני קלמרים כאלו ובשני לארגן את צבעי הפנדה בתא, טושים/עפרונות צבעוניים בתא שני, כל זאת בכדי להקל על הוצאת-הכנסת ציוד מהירה בכיתה.

חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'קושי באחיזת צבע ובציור'
קושי באחיזת צבע ובציור
18/03/2010 | 08:48
4
4
איתן בן 4 וממש לא אוהב לצייר
הוא מצייר בעיקר ציור חופשי בצורה מעגלית ובמאמץ והכוונה של הגננת הוא גם מצליח לצייר איש ויחסית רואים התקדמות במהלך השנה (הגננת מבקשת ממנו לצייר ילד כל כמה חודשים ובודקת את ההתקדמות)
אבל נראה לי שמאוד קשה לו להחזיק את הצבע ולצבוע משטחים זאת משימה שהוא פשוט לא מצליח לעשות וישר מוותר.
בגן ממש "מכריחים" אותו מידי פעם לצייר ולצבוע והגננת יושבת איתו צמוד ועוזרת לו. היא גם תיקנה לו את האחיזה בתחילת השנה אבל עדין נראה שהוא לא מרגיש בנוח.
יותר קל לו בעבודות יצירה אחרות של הדבקה ואפילו בפעולות של מוטוריקה עדינה כמו עבודה עם סיכות נעצים וכו

כמו שאמרתי הגננת יושבת איתו על הנושא ואומרת שמאחר שהיא רואה שיפור מתחילת השנה אז היא לא חושבת שיש כרגע צורך לטיפול נוסף

האם כדאי בכל זאת ללכת לאיבחון?
איך מטפלים בכלל בנושא הזה?
האם יש משהו שאני יכולה לעשות איתו בבית?

תודה מראש
יעל
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'אחיזת צבע וציור'
אחיזת צבע וציור
18/03/2010 | 10:31
3
4
בתור התחלה, כרגיל... שאלה: ומה תפסידו מזה אם תלכו לאבחון? במידה ואת רואה קושי מתמשך בתחום הזה, כדאי מאד ללכת לאבחון ריפוי בעיסוק!
ילד לא צריך לצייר מתוך מאמץ, מתוך זה שמכריחים אותו ומתוך קושי. אם רואים קושי באחיזת העיפרון ובציור, גם בגיל ארבע, יתכן שזה מצביע על קושי במוטוריקה ולכן, כדאי לגשת לאבחון ולטפל. חוסר טיפול ופעילות מתוך הכרח וחוסר הנאה מובילה במקרים רבים להימנעות מציור, יצירה, כתיבה בעתיד.
במידה ואכן המקור לבעיה הינו קושי מוטורי כלשהוא כמו גמישות יתר במפרקים, שינוי אופן האחיזה שלו, עלול להיעשות בצורה שאינה מתאימה ליד שלו, למוטוריקה שלו ולכן עלולה להוביל לאחיזה לא נכונה של כלי הכתיבה ולקשיי כתיבה בעתיד.

אני מקשרת לך מספר מאמרים בנושא, אשמח אם תקראי. יש במאמרים כמה דברים מאד רלוונטים לשאלתך, כולל, המון רעיונות לפעילויות בבית ודרך העבודה בבית.

בהצלחה,
ואם יש לך שאלות המשך אשמח מאד לענות.

חגית

משחקי ציורים
עולים לכיתה א' >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'לגבי הקישורים'
לגבי הקישורים
18/03/2010 | 10:34
3
הקישור הראשון, הוא "ציור החודש" ולא "משחקי ציורים" ויש בו עוד קצת רעיונות לפעילויות מהנות בתחום.
שני הקישורים הבאים הינם המאמרים והאחרון, שוב בעיקר רעיונות לפעילות.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'תודה רבה'
תודה רבה
18/03/2010 | 10:45
1
אני כבר קוראת את המאמרים
אגב, אם אני באמת מעוניינת ללכת לאבחון. למי אני צריכה לפנות? לבקש הפניה מהרופאה למכון להתפתחות הילד? (אני במכבי)
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-''
18/03/2010 | 11:03
במכבי, את צריכה לבקש הפניה לריפוי בעיסוק, מרופא/ת הילדים.
תקבלי ממנו טפסים, או לחילופין תצטרכי לצלצל להתפתחות הילד ולבקש שישלחו אליך טפסים(שאלון הורים וגננת) . רק אחרי שליחת הטפסים חזרה אליהם, יזמינו אותך.
חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'מבקשת ייעוץ והכוונה'
מבקשת ייעוץ והכוונה
20/03/2010 | 12:08
1
5
שלום רב!

רציתי להתייעץ בקשר לבת של חברה שלי שהיא בת 5.5 ובגן חובה. יש התלבטות בקשר לעלות אותה לכיתה א' משום שיש
מוקדים שצריכים לחזק אצלה כמו: שפה - הבנה והבעה, חשיבה מופשטת, שליפה שפתית, מודעות פונולוגית ואוריינות.
(יש לציין שהיא מכירה את אותיות א-ב, רושמת את שמה לבד, רושמת חלק מהאותיות לבד) אך בתחום החשבון דווקא היא קצת יותר שולטת בנושא. יש לציין שהיא היתה במשך שנה דרך הקופה בריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת. וכרגע היא בהמתנה ארוכה משום שסיימה את המכסה דרך הקופת חולים. בגן היא מקבלת מתחילת השנה סיוע פעמיים בשבוע מגננת משולבת. אמא של הילדה גם יושבת איתה בבית עם חוברות עבודה בכדי לקדם אותה.
השאלה שלי האם יש אפשרות במקום המתנה ארוכה לקלינאית תקשורת לחפש לילדה מורה פרטית שתעזור לה היכן שהיא מתקשה? היכן אפשר לחפש מורה פרטית בתחום זה?

ועוד שאלה: הילדה היא ילדה מאוד פקחית, שובבה וסקרנית, אך החשיבה שלה מאוד איטית וכאשר שואלים אותה שאלות
מורכבות יותר, לוקח לה זמן עד שהיא שולפת תשובה. מה ניתן לעשות במקרה כזה? למרות שזה אופי של ילד כיצד ניתן
לעזור ולטפל בילד שישלוף תשובות מהזכרון קצת מהר יותר?

אשמח לקבל ייעוץ והכוונה.
תודה ויום טוב.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'מוכנות לעליה לא''
מוכנות לעליה לא'
22/03/2010 | 07:48
8
זהבית שלום,

כל מה שתארת כאן, נשמע כקושי הקשור באמת לתחום טיפולה של קלינאית תקשורת ויתכן שהקושי לענות לשאלות מורכבות, שליפה מהזכרון וכל שאר נושאי השפה שתארת, צריכים להיענות על ידי קלינאית תקשורת שמתמחה בנושאים אלו ולאו-דווקא על ידי מורה.
האם נערך לה אבחון מוכנות לעליה לא' על ידי השרות הפסיכולוגי (שפ"ח) או במסגרת פרטית? חשוב שהיא תעבור אבחון כזה לפני קבלת ההחלטה לעליה לא' ומומלץ גם ליצור קשר עם קלינאית התקשורת שטיפלה בה ולהתייעץ גם עימה לגבי השאלות שנשאלו כאן.

שנה נוספת בגן עשויה לאפשר זמן להתפתחות ולאפשר הגעה לא' מוכנה בהרבה וחזקה יותר מבחינת היכולות שלה ומבחינה רגשית.
בימינו ילדים רבים נשארים עוד שנת גן ולכן גיל העליה לא' מאד השתנה ויש ילדים רבים שעולים לא' סביב גיל 7 ויותר.

בהצלחה,
חגית
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-' רבה לחגית ולילך על האירוח '
רבה לחגית ולילך על האירוח
19/03/2010 | 07:59
1
היה מעניין, החכמתי, ואני בטוחה שעוד אחזור שוב לחלק מהמאמרים והתשובות כאן.

סוף שבוע נעים וחג שמח

שרון.
עולים לכיתה א' >>
לצפיה ב-'בכיף, ותודה על הארוח '
בכיף, ותודה על הארוח
19/03/2010 | 12:50
ואם מישהו מעוניין גם בעתיד, לשאול שאלות בנושאים הקשורים לריפוי בעיסוק, תמיד ניתן לפנות במסר, ברצון!

חגית
עולים לכיתה א' >>

הודעות אחרונות

15:21 | 07.08.17 להעלות ליגה
19:36 | 19.07.17 ליאור 551
09:42 | 07.04.17 קליידיוסקופ
16:35 | 20.01.17 reload00711
10:44 | 11.01.17 אלמוגי15
11:01 | 27.11.16 אורחים בפורום
13:24 | 21.11.16 astrid2

חם בפורומים של תפוז

בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ