אספרנטו והמסע לפולין

נומיש

New member
אספרנטו והמסע לפולין

אני יוצאת לפולין בעוד שבוע. אני מניחה שהנושא של זמנהוף ואספרנטו יעלה במהלך המסע ולכן רציתי לקחת איתי כמה דפי הסבר על זמנהוף ואספרנטו. ראיתי פעם בפורום דפי הסבר למשלחות תלמידים שיוצאות לפולין, כדאי להדפיס מהם כמה? ועוד שאלה, בערך על זמנהוף בויקיפדיה כתוב: "ד"ר זמנהוף נפטר בוורשה ב-14 באפריל 1917. קברו נמצא בבית הקברות היהודי בוורשה, ומאז מותו עולים לקברו כל שנה דוברי אספרנטו ומוקיריה. ככל הנראה, זוהי אחת הסיבות שבית הקברות לא נהרס בידי הנאצים -- עקב חשש מדעת קהל בינלאומית שלילית." נראה לי קצת מוזר שבית הקברות לא נרהס בגלל הקבר של זמנהוף, מספר האספרנטיסטים היום לא גדול עד כדי כך שיגרום להשפעה כלל עולמית, אז שהשפה היתה צעירה בטח שהיו פחות אספרנטיסטים... או שאני טועה? מישהו מכיר מקור להשערה הזו? (מצאתי את ההזכרה רק בויקי העברית ולא באנגלית והאספרנטיסית) dankon!
אגב, ראיתי באחד האתרים שכותבים אספרנטאים ולא אספרנטיסטים
 
עד כמה שידוע לי, הנאצים היו עויינים

עד כמה שידוע לי, הנאצים היו עויינים כלפי אספרנטו וכלפי ממציאה. כך שלא סביר שהם חסו על קברו. מצד שני גם סטאלין הקומונסיט לא רחש חיבה לאספרנטו. לכן, אולי, לא היו הרבה תמריצים ללמוד וללמד את השפה במשך שנות ה 20-60 של המאה העשרים
 

DoronModan

New member
בעבר אספרנטו הייתה יותר מדוברת

במיוחד בין שתי מלחמות העולם אספרנטו שגשגה. עד כדי כך, שהיו לא מעט חברות שפרסמו באספרנטו. העובדה הזו התחוורה לי בתקופת שהותי בהולנד, כשעבדתי במשרד האגודה לאספרנטו. לא זוכר מה בדיוק גרם לי להבין את זה, אולי פשוט מפגש עם אנשים מבוגרים שסיפרו שההורים שלהם, וכל החברים שלהם התעסקו באספרנטו, עיתונים ישנים, כל מני דברים הצטרפו להכרו הזו. אם כן, הייתה ירידה במספר הדוברים שהגיעה לשיאה במלחמת העולם השנייה. המגמה השלילית השתנתה לטובה במפנה האלף, כאשר המון אנשים (ביניהם את, נומיש, אני חושב) הגיעו לאספרנטו דרך האינטרנט! לא שמעתי על כך שהנאצים כביכול חסו על קברו של זמנהוף. באמת די מדהים שהבית הקברות הזה עומד על תילו. בעבר הוכנו עלונים בדיוק למטרה זו, שבני נוער בפולין יקראו על זמנהוף ואספרנטו, תוך התייחסות לתקופת השואה. אני מקווה שעדיין נשארו עלונים ושתוכלי לקבלם.
 

נומיש

New member
חבל שלא נזכרתי בזה קודם../images/Emo4.gif

המשלחת עוד כמה ימים... מצאתי את העלון בארכיון, אני יכולה להדפיס מספר עותקים אבל זה יהיה מודפס רק מצד אחד (ומעט)... למי אני יכולה לפנות כדי לנסות לקבל עותקים? אני מקווה שזה לא יהיה כמו המודעות לקורס שהדפסתי, צילמתי ובסוף לא תליתי
חברות שפרסמו באספרנטו?! זה מעניין, סימן שהיו הרבה דוברים לשפה...
 

Eldad S

New member
אני מצטרף לתהייתך,

אכן, ראיתי את המשפט הזה בערך על אספרנטו - לא הכרתי את הדעה/השערה הזאת לפני כן. אני נוהג לומר "אספרנטיסטים" - אבל נתקלתי כבר במושג "אספרנטאים", נדמה לי שאצל אלון. האם זוהי מילה שטבע אלון?
 
נומיש ../images/Emo24.gif

הצבתי שאלה בדלפק הייעוץ של הויקיפדיה - כיצד נמצא מי כתב את המשפט הבעייתי שציינת, שגם לי נשמע תמוה. עד שנקבל תשובה אני ממליץ בחום להדפיס את דף המידע. אם את יכולה גם לצלם אותו בכמה עשרות עותקים דו-צידיים (או אפילו כמה מאות - כמה שאת חושבת שתוכלי לחלק...). אם תרצי את יכולה לשמור את החשבונית של עלות הצילום והאגודת לאספרנטו בישראל (אלי) תיתן לך החזר כספי, ואני כותב את זה כחבר בועד המנהל שלה.
 
ויקיפדים טובים באמצע הדרך

אתם יכולים לקרוא בדלפק הייעוץ (אני מקווה שהפעם הקישור יעבוד) כמה מגיסטר עזר לי בתשובתו המעמיקה. בכל אופן הוא מצא שהויקיפד שכתב את המשפט הוא רענן פורשנר - שנראה שהיום כבר אינו פעיל בויקיפדיה. לא הצלחתי לאתר דוא"ל שלו או דרך לפנות אליו. אם מישהו מוצא אז נוכל לשאול אותו מאיפה הוא הביא את המשפט אבל אם לא אז פשוט נשנה את המשפט הבעייתי.
 

Eldad S

New member
כדי לנסות לפנות לאותו רענן

אפשר לנסות לשלוח לו אימייל דרך ויקיפדיה (אני מעריך שניסית, ללא הצלחה), ואפשר גם להשאיר לו הודעה בדף השיחה שלו (שראיתי שהוא ריק, מעבר להודעת קבלת הפנים). אמנם לא סביר שהוא נכנס אם הוא לא כתב המון זמן, אבל, אתה יודע, תמיד קיימת יד המקרה (ויד הגורל
).
 
כבר אין צורך לנסות....

חבל על הזמן - מגיסטר הויקיפד המלך
חתך את הקשר הגורדי והעיף את המשפט המעפן של רענן. אני קורא שוב את המשפט שכתבתי לעיל וחושב שיש לו ערך אומנותי ממש. יכולים להבין אותו רק מי שהתעמקו בנבכי השרשור האחרון ממש, אבל ממש לעומק.... (-:
 

Eldad S

New member
../images/Emo6.gif

כן, אני יודע שהוא העיף את המשפט - אבל אם בכל זאת נרצה להיות נאמנים להיסטוריה, כדאי לבדוק את זה (עם אותו רענן או בלעדיו). כדאי לשאול את יהושע מה יש לו לומר בעניין.
 

Eldad S

New member
מוזר... גם אני חשבתי

ש"הקשר הגורדי נחתך" - ולא היא: המשפט עדיין היה שם בשלמותו. מחקתי אותו והשארתי את הערך בלעדיו, עד שיבוא מישהו ויתייחס לעניין בדף השיחה (העתקתי את המשפט המחוק לדף השיחה של הערך).
 

נומיש

New member
מעניין מי כתב את זה ולמה../images/Emo12.gif

כבר הרבה זמן ששמתי לב לזה ואף פעם לא שאלתי, כנראה שהייתי צריכה לשאול קודם... בקשר לצילום, חבל שלא נזכרתי קודם
הזמן די קצר עד המשלחת ויש עוד סידורים אחרונים... אגב, אני יכולה להעתיק לך את החתימה?
לפעמים אני גולשת בפורומים אחרים ורציתי לעשות פרסום סמוי לפורום...
 

Eldad S

New member
נראה לי שאזרח ישמח מאוד

אם תעתיקי את החתימה
חוץ מזה, את מוזמנת תמיד להעלות תהיות אם משפט מסוים בוויקיפדיה נראה תמוה בעינייך. למעשה, כל אחד יכול לתקן, אפילו את, אבל נשמח לתקן או לנסות לברר כדי להעמיד משפטים כאלה, או "עובדות" לכאורה כגון זו, על דיוקם.
 
נומיש, אלדד מכיר אותי היטב ../images/Emo42.gif

והוא צודק כשהוא אומר שאני אשמח מאוד אם תעתיקי את החתימה. לכבוד הוא לי (-:
 

DoronModan

New member
יש עלונים מוכנים לתת לך

האם לשלוח לך בדואר, או אולי למסור לך אישית?
 
טוב... אני מניח ש...

שכבר חזרת מפולין, או שזה יקרה בקרוב
מקווה שהחויה תרגש ותעצים. מקווה גם שהצלחת להתארגן עם חומר על זמנהוף ואספרנטו. אנחנו כאן מחכים לשובך, ומצפים לסיפורים
 
למעלה