מדליק
לזכר פטר גינץ

Eldad S

New member
וכדאי גם לבדוק בוויקיפדיה -

אם פטר גינז זכה לערך משל עצמו באנציקלופדיה הווירטואלית.
 
מדליק ../images/Emo16.gif לזכר פטר גינץ

לא מזמן קראתי את המאמר המצויין של דורון מודן בבטאון Israela Esperantisto אודות הנער היהודי שנספה בשואה, שאת הציור שלו לקח אילן רמון לחלל, ואשר היה דובר אספרנטו מבית.
 
גם אני מצטרף ../images/Emo16.gif

ולזכרם של כל חללי מלחמת העולם השניה. בקשר לפטר גינז - המאמר של דורון בהחלט היה מצוין ומרתק. אתמול עברתי על גליונות של Monato (ירחון בינלאומי של UEA), ונתקלתי גם שם באיזכור של פטר גינז
 

נומיש

New member
יש לאספרנטו קשר לשואה?

אני זוכרת שראתי פעם משהוא בקשר לזה, שהנצאים רצחו גם אספרנטיסטים, משהוא בסגנון... זה נכון?
 
נכון

הנאצים, מהגדרתם, לא חיבבו מדי את הרעיון הפנימי של האספרנטו, מהגותו של היהודי זמנהוף. גם אני זוכר שקראתי שאספרנטיסטים- גם גרמנים- נרדפו בשל העניין הזה. יספרו הבקיאים יותר עוד פרטים.
 

DoronModan

New member
למשל

פסקה ממיין קמפף הספר הידוע לשמצה של היטלר מזכירה את אספרנטו כשפה שהיהודים מנסים להשתלט באמצעותה על העולם. כשהייתי ב-Internacia Esperanto-Instituto בהאג אמרו לי: "כאן במרתף שכנה מפקדת הגסטפו של האג". מאוחר יותר קראתי על כך בדיווח של המורה המפורסם לאספרנטו אנדראו צה לעיתון אספרנטו מסוף המלחמה, על כך שהנאצים הרסו את המכון לאספרנטו והשמידו את הספרייה הגדולה שלו. סתם סיפור קטן שודאי חזר על עצמו בכל ארצות הכיבוש הנאצי. אגב, באתר על ההיסטוריה של אספרנטו בצ'כיה מופיעה רשימה של אספרנטיסטים צ'כיים שנספו. רובם יהודים, אבל לא כולם. ובאתר זה הופיע שמו של הילד המופלא פטר גינז וכך התחלתי להתחקות על חייו הקצרים.
 

DoronModan

New member
קישור

המאמר התפרסם כאן בעקבות המאמר אספרנטיסטים בכמה מדינות יצרו קשר עם עיתונאים או פרסמו בעצמם בעיתונות בשפות לאומיות. אני יודע על קרואטית (שיש לי עותק ממנו בבית), צ'כית ויפנית.
 
בהחלט הישג נהדר../images/Emo70.gif

דורון, המאמר שכתבת מהווה הישג יוצא דופן, לא רק מבחינת איכותו העיתונאית, אלא גם מבחינת הגלים הרבים שהוא היכה בעולם כולו. יישר כוח
 

Eldad S

New member
דורון, נהדר ../images/Emo70.gif

זה מאסטרפיס של ממש! הצורה שבה המאמר התפרסם כאן היא המלאה ביותר? או היחידה, בעצם, ברשת? זה מרשים ביותר, כל הכבוד.
 

Eldad S

New member
עברתי עכשיו על הערך

Petr Ginz ב-Vikipedio. קיבלת שם קרדיט יפה מאוד בסוף הערך:
Pri Petr Ginz aperis granda artikolo en Israela Esperantisto, n-ro 141, Decembro 2004. Preskaŭ la sama teksto poste aperis en Libera Folio, kaj estis represita en Revuo Esperanto.​
גם הקישורים לערך מעניינים מאוד. לא הצלחתי לזהות מי כתב את הערך מלכתחילה, יש שם מספר שורות עם כתובות IP בתור מי שחיבר את הערך מראשיתו. בהמשך יש עוד כמה תיקונים זעירים שמחבריהם כן הזדהו בשם, אחד מהם הוא Miroslav MALOVEC. אתה מכיר אותו, דורון? (הוא, דרך אגב, מי שהוסיף את הקרדיט עבורך בסוף הערך, אם כי הוא לא הזכיר מפורשות את שמך כמי שחיבר את המאמר על פטר גינז).
 

Eldad S

New member
יופי, אזרח - כל הכבוד! ../images/Emo45.gif

הקישור שהבאת כאן לא הצליח (הוא לא עולה אצלי, לפחות). הנה קישור לכתיבת קישורים ארוכים: tiny url האם תוכל לחזור על הקישור?
 
למעלה