אספרנטיסט מתחיל (בן 16)

omermfuchs

New member
אספרנטיסט מתחיל (בן 16)

שלום לכולם, לא מזמן, לפני מספר חודשים, התחלתי ללמוד אספרנטו והייתי שמח לקבל כאן עזרה מאנשים מנוסים איך כדאי לי ללמוד ואפילו אשמח לקבל מכם עצות, טיפים וכו'. יתרה מכך, אשמח גם לקבל המלצות לספרים טובים באספרנטו.

תודה מראש על העזרה, עומר
 

מיכי 10

Member
ברוך הבא, עומר!

כיוון שידוע לי שאלדד, מנהל הפורום, עסוק כרגע מאד, ולא יודעת מתי הוא יכנס לפורום, אז בינתיים אני מברכת אותך על שהתחלת ללמוד אספרנתו, ועל כך שנרשמת לאתר "תפוז" ונכנסת אל הפורום שלנו.


את העצות והטיפים, אשאיר לאנשים מנוסים ממני לתת לך, כמו למשל אלדד ודורון.
אבל השאלה הראשונה שעלינו לשאול אותך, היא איפה למדת? האם דרך "lernu!" באינטרנט, או דרך Duolingo בטלפון הסלולרי או באינטרנט, או שהצטרפת לקבוצת אספרנטיסטים איפשהו?

גם על ספרים, עדיף שאלדד או דורון ימליצו לך, וגם יסבירו לך איפה תוכל להשיג כאלה, כי עד כמה שידוע לי, אין אפשרות לקנות בחנויות בארץ.

בברכה,
מיכל.
 

omermfuchs

New member
איפה אני לומד

כרגע אני לומד בעזרת האתר !lernu ומאוחר יותר התחלתי להשתמש ב-Duolingo בשביל תרגול יומי.
 

DoronModan

New member
Saluton , Omer

איזה כיף לך שהתחלת ללמוד אספרנטו. אני זוכר את תהליך הלימוד ובכלל את השימוש הראשוני בה כחוויה נחמדה מאוד.
אולי אתה רוצה לשאול שאלות ספציפיות, וכך נוכל לענות לך?
בלימוד שפות אני יודע ששיטות לימוד זה דבר מאוד אישי. אבל מה שכן, אני ממליץ לך לנסות לבנות לעצמך משפטים בלב, ואפילו לחשוב באספרנטו. גם אם הרמה שלך מאוד התחלתית, אם אתה נמצא במקום מסוים ונאלץ להמתין, אתה רואה נגיד בית, ואתה יכול לומר לעצמך: Jen domo. הנה בית. ואז אתה מתחיל לתאר אותו במחשבה לפי מה שאתה רואה: La domo estas granda. Ĝi plaĉas al mi - הבית גדול, הוא מוצא חן בעיניי. מנסיוני, אנשים שהתחילו לדבר אספרנטו בקלות ובמהירות, הם אנשים שהתחילו לחשוב באספרנטו, כלומר לדבר לעצמם. כך ניתן לראות איזה מילים חסרות לך.
במקרים רבים תגלה שמילות הקישור כמו kaj, aŭ, sed, tamen וכן הלאה, הן המילים שחוזרות על עצמן ומאוד נחוצות כדי להרכיב משפטים רציניים. כדאי לשלוט בהן, ולהמציא משפטים דווקא איתן.
מקווה שעזרתי.
בנוסף, קיימת קבוצה ישראלית של בני נוער וצעירים (וכמה מבוגרים) בווצאפ, שמתכתבת בעיקר באספרנטו. יש מצב שנקיים גם מפגש ממשי של חברי הקבוצה, כבר היו כמה מפגשים כאלה השנה. אני אישית לא השתתפתי בהם, כי אני קצת יותר מבוגר מבני הנוער האלה, אבל שמעתי עליהם.
מאיפה אתה בארץ?
איך הגעת לשפה?
 

omermfuchs

New member
תשובות

  1. אני בארץ מאיזור הצפון.
  2. הגעתי לשפה בעזרת החיבה שלי לבלשנות וככל שקראתי על השפה יותר וככל שהתעמקתי בה היא מצאה חן בעיניי אז החלטתי לנסות ללמוד אותה עם שני חברים שהצלחתי לעניין גם אותם בלמידת השפה.
ולגבי שאלות יותר ספציפיות, אין כרגע משהו מסויים שמפריע לי לכן הייתי שמח לקבל כל מני טיפים, למשל איך לתרגל אוצר מילים (וגם איך להרחיב אותו), איך לזכור ולתרגל את הדיקדוק והכללים השונים או איך ללמוד בצורה יעילה אספרנטו.
 

DoronModan

New member
לגבי אוצר מילים

נוח ללמוד מילים חדשות בעזרת מילים דומות בשפות אחרות שאתה מכיר, כמו עברית, אנגלית ואחרות. הייתי לוקח ספר קריאה למתחילים, כמו Gerda malaperis, ספר נורא חמוד ואפילו בקטנה מותח, שאתה יכול למצוא בקלות ברשת, לסמן ולפרש את המילים החדשות, לכתוב אותן במחשב או במחברת, ומדי פעם לחזור אליהן. לבדוק אם אתה יודע אותן, פעם בתרגום מעברית לאספרנטו, ופעם מאספרנטו לעברית. לאחר כמה ימים לחזור אליהן שוב ולשנן אותן, ולקרוא שוב את הפרק שבהן המילים הופיעו, כדי שייחרטו לך בזיכרון מתוך ההקשר.
 

DoronModan

New member
הכי הכי הכי טוב...

זה ללמוד במפגשי אספרנטו בינלאומיים, ואם אי אפשר אז ארציים. בקונגרס צעירים של אספרנטו, אתה מדבר אספרנטו מהבוקר עד הלילה וזו חוויה מלהיבה.
 

omermfuchs

New member
דבר נוסף

לגבי בניית משפטים בלב, אני וחברי הלמידה שלי, כדי לתרגל, מתרגמים שירים וסיפורים קצרים (אפילו המגוחכים ביותר). אפילו שרתי לאחד מהם יום הולדת שמח שתרגמתי, וזה בהחלט עזר לי בהרבה מובנים.
 

מיכי 10

Member
רעיונות מעולים, ויופי של סיפור!

דורון מורה מעולה בכלל. ודורון ואלדד מורים מצוינים לאספרנטו. כך שאם הם יתנו לך טיפים, ואני מניחה שישמחו לתת, תהיה מסודר.
 

מיכי 10

Member
אגב תרגומים, גם לי תרגומים מעברית לאספרנטו ומאספרנטו לעברית,

עזרו ועוזרים מאד.
ומה שעוד עוזר לי, זו כתיבה (למשל של מיילים או וואטסאפים) באספרנטו. אני לא עושה זאת הרבה, מחוסר זמן, אבל זו שיטה שמתאימה לי. וכמו שכתב לך דורון, שיטות לימוד הן דבר אישי, וכל אחד מוצא את השיטות שהכי מתאימות לו.

למשל, היתה לנו חברה, שלמדה טוב במיוחד מהאזנה לשירים באספרנטו.
 

DoronModan

New member
נפלא ומזכיר לי

שזמנהוף עצמו, בגיל 13 עשה מסיבה עם שירה וכיבוד עם החברים שלו, לרגל יצירת השפה החדשה שלו, שהייתה אז גרסה מאוד מוקדמת של מה שאנחנו מכירים כאספרנטו.
 

מיכי 10

Member
לא שזה באמת משנה, אבל חשבתי שזמנהוף התחיל *להמציא* את השפה

רק בגיל 16 (ועדיין זה נשמע לי מוקדם:)).
 

Eldad S

New member
ברוך הבא, עומר


ראיתי שקיבלת לא מעט טיפים לעיל.
אבל התרשמתי גם שאתה מסתדר לא רע עם השפה. כל הכבוד על הפרויקטים של התרגום שאתה יוזם, לצורך תרגול השפה.
חוץ מזה, יש לנו מועדון בתל-אביב, ואנחנו נפגשים כל יום שני. בעצם, אתה מהצפון, אז אולי זה קצת יהיה רחוק עבורך.
 

Eldad S

New member
כן, אבל נראה לי

שהמועדון המרכזי (מלשון [אזור] המרכז) יהיה אטרקטיבי יותר עבור עומר.
 

omermfuchs

New member
תודה רבה!

לגבי המעודון בתל-אביב, אני אשקול הצעה זאת כי אני צריך לבדוק שזה לא יפריע לי אם הלו"ז של שנה הבאה (כיתה י"א).
 

Eldad S

New member
בהצלחה, עומר.

כמובן, אשמח אם זה לא יפריע לך עם הלו"ז, וכמובן, אתה תמיד אורח מוזמן במועדון שלנו בתל אביב.
 
למעלה