דיווח על ערב הזיכרון ליוסף מורז'אן במועדון.

מיכי 10

Member
דיווח על ערב הזיכרון ליוסף מורז'אן במועדון.

הערב, ציינּוּ במועדון 15 שנים לפטירתו של יוסף מורז'אן, מחבר המילונים לאספרנטו, ביחד עם חלק גדול ממשפחתו, שלושה דורות: ילדיו - תמי, רינה וגיורא - שהגיעו לשמחתנו עם חלק ממשפחותיהם (כ-12 נפשות).
היינו במועדון לפחות 31: בני משפחת מורז'אן (כולל ארבעה ילדים חמודים - נינים שלו) ו-19 חברי מועדון.

דורון, מנחה הערב, פתח בהקדמה קצרה. ואחריו דיברה לאה מעט על תוכנית שהכינה למועדון לפני שלוש שנים, ובה סיפרה על יוסף. ולקראת הערב, צילמה את הדף עבור בני המשפחה.

ראינו את הסרטון המרגש של המשפחה, אשר הוכן בשנת 2000, לכבוד יוסף מורז'אן לרגל צאתו של המילון השלם אספרנטו-עברי שלו, וכן לכבוד יום הולדתו ה-80. יוסף, אשר עבד במשך כמה שנים במסירות אין קץ, שלו וגם של אשתו וילדיו כלפיו, על מילון זה ועל המילון המעשי עברי-אספרנטו, קבע לעצמו מטרה: לסיים את כתיבת המילון השלם ואת הדפסתו, עוד לפני הכנס העולמי לאספרנטו, שהתקיים באותה שנה בתל אביב, ואשר אליו הגיעו אספרנטיסטים מארצות רבות, ועמד במטרתו זו


לאחר הקרנת הסרטון, קראה רינה את דברי ההספד לאביה, אשר נכתבו ע"י העיתונאי אורי דרומי, במדורו "אחרי מוֹת" בעיתון "הארץ".
תמי שרה שיר ביחד עם בִּתהּ לילך ועם אחייניתה הדס (בִּתהּ של רינה).
וגיורא, קרא את ההספד שכתב בתום השבעה לאביו, בפורום זה ב-7.2.04.

לאחר מכן, חילק לנו דורון דפים עם השיר "ירושלים של זהב" בתרגומו של מורז'אן לאספרנטו. השמיע אותו מדיסק ברקע, ושרנו ביחד באספרנטו.

כיוון שנשאר עוד מעט זמן, קראה לאה בפנינו את הדיווח שכתבתי בפורום לפני שלוש שנים, על התוכנית שלה על יוסף. ומתילדה, שהיתה תלמידה של מורז'אן, סיפרה זכרונות עליו ועל אשתו רחל, אשר עזרה לה לפני שנים, כשהיתה מאושפזת בבית חולים.
טלי, שאספרנטו היא "שפת האב" שלה מאז שנולדה, סיפרה בחן רב על היכרותה המוקדמת עם יוסף ועל מפגשים עם כמה מבני משפחתו בצמתים שונים אספרנטיים בחייה, והפתיעה בכך שכיום היא מלמדת שניים מהנינים שלו בכיתות א' ו-ג', שזאת באמת סגירת מעגל יפה.

אנחנו נהנינו מאד מהערב המעניין והמרגש, ומהמפגש עם המשפחה היקרה והחמה, ומקווים שהקשרים ביניהם ובינינו יתקיימו גם בעתיד.
 

DoronModan

New member
מיכל, כתבת נהדר

התרשמתי שלא החמצת שום פריט ושום שם ממהלך הערב. (כנראה רשמת לעצמך, או שיש לך זכרון מצוין).
באנו לזכור את יוסף ומשהו ממורשתו, ונראה לי שהתחממנו לאורו למשך השעה....
ואכן משפחה מקסימה.
 

מיכי 10

Member
תודה, דורון. שימחתני.

כל מה שרשמתי לעצמי, הם שמות המשתתפים בערב (כדי לספור ולדווח, לזכר יוסי שמר, כדרכי), + שתי מילים שתִּרגמת לנו מ"ירושלים של זהב".
 

DoronModan

New member
הדפים שחילקתי בערב

הם כוללים את הכתבה של אורי דרומי ושני שירים שתרגם מורז'ן. אחד מהם, זה שלא הספקנו ("ללכת שבי אחרייך") נמצא ביוטיוב באספרנטו בערוץ של נורית הירש. שמו של יוסף מורז'ן מוזכר שם.
בהדפסות החדשות של המילון אני מקפיד לשים את הכתבה בשער הפנימי, תחת הכיתוב: "על המחבר". במילון הגדול זה כבר מופיע. במילו הקטן (עברי-אספרנטו) יופיע החל מההדפסה הבאה, כשיאזל המלאי הנוכחי.
למי שלא היה ומעוניין לראות - מצ"ב הקובץ.
 
למעלה