דברים לקראת ערב זיכרון שנקיים במועדון ב-11.3.19.

מיכי 10

Member
דברים לקראת ערב זיכרון שנקיים במועדון ב-11.3.19.

בעוד כשבוע וחצי, ב-11.3.19, נקיים במועדון ערב לזכרו של יוסף מורז'ן, מחבר המילונים אספרנטו-עברי השלם, ועברי-אספרנטו המעשי, במלאת 15 שנים לפטירתו, ועל כך תבוא הודעה נפרדת.

כהכנה לערב, אביא בהמשך דברים שכתב בפורום זה גיורא, בנו של מורז'ן, לזכר אביו, בתום השבעה. וכך נוכל גם אנחנו, שלא זכינו להכיר את יוסף מורז'ן, ללמוד עוד ממקור ראשון על האיש, שבמילונים שלו אנחנו נעזרים על תקן יומיומי


(במילונים שלי, אני משתמשת כמעט יומיום והרבה, כבר עשר שנים וחצי. גם כותבת בתוכם הערות וסימנים לעצמי, ואת האחד כבר כרכו לי מחדש, והתפרק שנית. לכן קניתי לפני זמן מה עותקים חדשים, ומשתמשת בארבעתם!).
 

מיכי 10

Member
הופסקתי ע"י שיחת טלפון, ותם זמן העריכה. אז הנה התמונות:





 

מיכי 10

Member
דבריו של גיורא, שנשלחו אל הפורום ב-7.2.04

והאיש הזה,יוסף מורז'ן , היה אבי... גיורא מורג

והאיש הזה,יוסף מורז'ן ז"ל, היה אבי. עדיין איני מעכל שהוא כבר לא איתנו. הומניסט ורודף שלום, אבא נפלא וסבא מושלם,תמיד מוכן לעזור ולהתנדב, צנוע ושונא שררה וטקסים.

אבי נולד ב-1920 בפולין,בגיל 17 הצטרף לחוג אספרנטיסטים בביאליסטוק ובשנת 1939 הצליח להימלט מידי הנאצים לברה"מ.בשנת 1946 חזר לפולין וב-1957 "עשה עליה" עם אשתו,רחל ושלושת ילדיו.

בארץ החל לעבוד לפרנסתו ב"סולל בונה" והצטרף לאגודה האספרנטיסטית הישראלית,לה הקדיש כל רגע פנוי בחייו.

במשך 43 השנים עד שנת 2000 הוא לימד אספרנטו כל מי שגילה התענינות,אם בחוגים,או נוער מחונן בת"א,או אפילו בשעורים פרטיים.הוא הכין מערכי שעור

וספרי לימוד בכדי להקל על התלמידים.

אך, ללא ספק,גולת הכותרת של עבודתו היו חיבור המילונים "עברי- אספרנטו מעשי" ו"אספרנטו-עברי השלם" שעליו עבד יומם וליל במשך 5 השנים הצלולות האחרונות בחייו.

האיש הנדיב,החכם והטוב הזה כילה את כל אונו הנפשי והמנטלי בחיבור היצירה התובענית הזו ומיד עם סיום "האתגר של חייו" שקע למעמקי החשכה והניתוק הקוגניטיבי של מחלת האלצהיימר.

אני קורא את דבריכם בהתרגשות רבה ובעינים דומעות ואני יודע שעוד הרבה שנים ועוד הרבה אנשים, ברחבי העולם כולו, יקראו ויעזרו בספרים ובמילונים של אבא ואני יודע שזאת בדיוק היתה כוונתו בכתיבתם.

אני נפרד ממך אבי היקר והטוב בחיבוק ובהצדעה לפועלך saluton patro
 

מיכי 10

Member
יותר נכון המון המון
עבורי הוא כמעט "האורים ותומים", בא-ו.

 
למעלה