"Tutmonda Federalista Asocio En Izraelo"

"Tutmonda Federalista Asocio En Izraelo"

חבר שעובד בארכיון הכנסת ומכיר את פעילותי למען פדרליזם עולמי שלח לי את המכתב הזה שהוא נתקל בו. את המכתב שלח בסוף יולי 1950 מיכאל פוזנר, יו"ר "האגודה למען התנועה הבינלאומית לממשלה פדרלית עולמית", ליו"ר הכנסת דאז משה שפרינצק. במכתב הוא מבקש לגייס את תמיכתו של שפרינצק ביוזמה הבינלאומית לגיבוש חוקה לכדור הארץ עד לשנת 1955. שם האגודה הישראלית נכתב במספר שפות, בהן אספרנטו.
 

DoronModan

New member
מדהים

לא ידעתי שהתנועה כה ותיקה. ממתי היא קיימת?
ובארץ ממתי?... אולי אצטרף אליכם פעם... אבל בעקבות קריס אונגר יש לי ספקות משלי, בגלל הטבע האנושי, מחרחר הריב והמדון. (תזכיר לי, אם אתה רוצה, להכיר לך את השיר שלה).
זה ששפרינצק ידוע כיום כרחוב, שמתחיל בדיוק היכן שמועדון אספרנטו עמד 30 שנה - זה "הוכחה ניצחת" לכך שאספרנטו צריכה להיות שפת הפדרציה העולמית


 
אכן מדהים

זה בשבילי חידוש מוחלט שהייתה תנועה כזאת בארץ כבר בראשית שנות החמישים. על התנועה העולמית אני יודע היטב שהיא הגיעה בשני גלים, הראשון אחרי מלחמת העולם הראשונה - גל שהסתיים ב'חבר הלאומים' ימח שמו שאנחנו יודעים למה הוא היה שווה ואיך הוא הסתיים, והגל השני - המאסיבי והמשמעותי הרבה יותר - בתקופה הקצרה והמכוננת שבין שלהי מלחמת העולם השניה לפרוץ המלחמה הקרה. בסוף מה שיצא לנו מהגל הזה הוא האו"ם, שעליו אני לא רוצה לחוות את דעתי כלשונה מפאת כבוד הפורום.
לגבי ריב ומדון - רעיון המדינה הפדרלית עולמית אינו בא לבטל את הנטיה האנושית לריב ומדון כי אם לתעל אותה - כמו שעושה כל מדינה דמוקרטית - למגבלות החוק והסדר הציבורי. בקרב אזרחי ישראל, למשל, הנטיה לריב ומדון גורמת לשפע של סכסוכים איומים ונוראים (בין שכנים, משפחות, יורשים, עסקים וכו') אבל מרביתם מסתיימים בבית המשפט ולא בדם. אילו במקום לחיות תחת אנרכיה בינלאומית היה לנו שלטון חוק פדרלי עולמי - סכסוכי הקבוצות השונות היו מתועלים גם הם לבתי משפט, למפלגות עוינות שחולקות את אותו פרלמנט, לסופרים שמקנאים זה בזה וכל הצורעס הרגילים שגורמים לשפיכות דיו נוראית
.
 
אנחנו פותחים קורס בירושלים על דמוקרטיה עולמית!

אם אתה סקרן לגבי הרעיון והחזון אנחנו פותחים את הקורס 'דמוקרטיה עולמית וצדק עולמי' בירושלים ממש עוד שבועיים וקצת. הקורס אמנם מתקיים בלינגואה אמריקנה לא עלינו, אבל היוצרת הראשית של הקורס היא דוברת אנגלית מלידה, אז ככה יצא. פרטים על הקורס ועל אופן הגשת המועמדות אפשר למצוא כאן. - אודה להפצה לחברים ירושלמים!
 
מי שמע את מיכאל פוזנר ויוחנן פופר?

השמות הללו מוזכרים במכתב כיו"ר וסיו"ר האגודה. הייתי מאוד שמח למצוא מיהם היו , לחפש את ילדיהם ונכדיהם ולשאול אם נשאר משהו מהארכיון של סבא...
 

DoronModan

New member
ניסיתי למצוא באינטרנט, ללא הצלחה.

בקשר לקורס שלכם, אולי שווה לפרסם במוסף גלריה יום שישי? הלוואי שהייתי יכול להצטרף, אבל יש לי כמה בעיות שלא מאפשרות לי לצערי כרגע. אני גם לא יודע אם הקלבסה שלי עובדת בנושאים הרי עולם ופרקטיים כמו מדיניות של כלכלה עולמית וכו'.
 
למעלה