קשור לאספרנטו:

מיכי 10

Member
קשור לאספרנטו:

היה עלי להמתין היום כ-50 דקות איפשהו, עם עוד כמה אנשים.
במקום לקחת ספר, לקחתי הפעם את שיעורי הבית שקיבלנו ביום שני מִלאה במועדון. ה-taskoj של השיחות שקראנו מתוך Juna Esperantisto.
לקחתי איתי את הדפים ואת המילונים, ושם קראתי ורשמתי לעצמי מילים.

פתאום שאלה אותי אחת הנשים אם אני לומדת אספרנטו. עניתי בחיוב, והתפלאתי איך היא יודעת. ואז הבחנתי שהחזקתי את המילון הקטן של מורז'ן, פתוח מאחורי הדפים, והיא ראתה את הכריכה שלו.
הופתעתי לטובה, כשאמרה כמה דברים נכונים על אספרנטו, וסִפרה שהיא קראה לא מזמן כתבה על א-ו.
היתה שם עוד אישה, שלא ידעה מה זה, ושאלה. אז הסברתי וסיפרתי להן על א-ו ועל זמנהוף, והן הקשיבו בתשומת לב, ושאלו שאלות לעניין.

ומה, באמת מדברים בה? מי? אנחנו! וכו'.
אבל בגלל השיחה הזאת, הפסקתי את הקריאה, ולא הכנתי עדיין את השיעורים.
היה לי חבל, מצד אחד. מצד שני, חשבתי שלא פחות חשוב לפרסם את השפה ואת ממציאהּ ככל האפשר.
 

מיכי 10

Member
מכתב אישי גלוי. {כולל גם קצת רמז לכם}.


בעקבות משפט מאוכזב שאמרה לי לאה בשיחת טלפון היום, החלטתי לקטר קצת בעצמי...
לא מתכוונת לשנות לכם את סדרי החיים ולא את סדרי העדיפויות, חלילה.
אבל אזכיר משהו, שבוודאי סיפרתי לכם כבר פעמים אחדות בעבר: כשנכנסתי לפורום אספרנטו, והתחלתי ללמוד אותה דרך האינטרנט לפני שמונה שנים וחצי בדיוק, ביקש ממני kabeemulo, כשעדיין ניהל את הפורום ביחד עם אלדד, שאשתדל להשתתף הרבה בפורום. הוא הסביר שמפאת מיעוט ההשתתפות ע"י החברים, יש חשש לסגירת הפורום מצד "תפוז". הוא אמר שלו לא אכפת, אבל הוא יודע שזה יגרום לאלדד עוגמת נפש רבה.

קיבלתי את דבריו, ומאז אני כותבת בפורום כבר ½8 שנים בהתמדה! כשאין לי מה לכתוב, אני מוצאת סיפורים מהחיים, ומקשרת אותם איכשהו לאספרנטו. או אם אין קשר - כותבת לפחות בְּאספרנטו.

גם בעבר, לא היינו כותבים רבִּים כאן בפורום (לגבי מספר הקוראים שאינם כותבים, אני לא יודעת). אבל כשהייתי כותבת, כמעט תמיד קיבלתי תגובות, וזה היה נחמד וכיף לי

בשנים האחרונות, על כתיבה שאינה פתרון חידות, נדיר מאד מאד שאני מקבלת תגובות, וזה פוחת והולך. יש אחדוֹת, אבל רק פה ושם, וזה די מתסכל, אם להתבטא בעדינות.

אני יודעת באמת באמת, שרובכם עסוקים "עד אפס מקום", ואני מעריכה מאד את עבודותיכם ואת לימודיכם השונים והחשובים. אז אני לא רוצה לבוא בטענות. רק לבקש שמדי פעם, כשאתם בין כה וכה בהפסקת קפה קטנה - לפני העיתון, הספר, הטלוויזיה או כל עיסוק שהוא - תקדישו מדי פעם דקות ספורות לתגובה של כמה מילים פה ושם. לא בצורה מלאכותית, כמובן, אלא רק על מה שבא לכם בטבעיות להגיב.

ורק תדעו, שבאספרנטו אני משקיעה המון זמן ואנרגיות (גם אם לא את הכל רואים). וזאת במקום יותר "לעשות לביתי" ולמשפחתי. המשפחה והבית באמת מקופחים מדי מהכיוון שלי.

נכון שאספרנטו הרבה יותר מעניינת מלעשות לביתי, שזה כולל לא רק את הבית ותכולתו, אלא גם את כל הסידורים הרבים והמפחידים אותי, שמִּחוצה לו. ואני מודה שזאת גם בריחה שלי ממנו.
אבל מה שכן כואב לי, שאני עושה זאת גם על חשבון בני משפחתי האהובים, וזה באמת לגמרי לא fair כלפיהם. משתדלת בינתיים לתקן את המצב, ומקווה שישתפר בהרבה ובמהרה.
 

DoronModan

New member
קודם כל כל הכבוד

אבל תחשבי בהיגיון - מה שאת אומרת בסיפא זה שהחיים הפרטיים שלך מתקפחים בגלל אספרנטו. ובמהשך את כאילו אומרת 'בואו תקפחו גם אתם את החיים הפרטיים שלכם. למי שרק אני אפסיד? צרת רבים חצי נחמה, לא?...

זה נאמר חצי בהלצה, כי את אומרת שרק הפסקת קפה וכו' וכו'. אבל ראשית מותר לאדם לא להגיב אם אין לו מה לומר, קל וחומר אם אותו אדם עסוק, והוא רוצה שהפסקת הקפה שלו תהיה באמת הפסקה. שנית, אם את כותבת את עושה את שלך וזה יפה מאוד, אבל אולי אם כבר כדאי שתנתבי את הדברים שאת כותבת לכיוון שיגרום לאנשים להגיב. כמו שאת אומרת שיבוא 'בטבעיות להגיב'.
 

מיכי 10

Member
תודה. אבל כנראה שלא הבנת אותי. או את מה שכתבתי.

אני דווקא חושבת מאד בהיגיון.
אני לא מבקשת ש"תקפחו את החיים הפרטיים" שלכם, ולא חשבתי אפילו לשנייה על "צרת רבים חצי נחמה" - לא ברצינות ולא בצחוק - כי אני לא רואה בכתיבה צרה.
.
אתם לא מכריחים אותי לכתוב בפורום, ואף אחד אחר לא מכריח אותי לכתוב כאן. נכון שנעניתי בזמנו לבקשה של kabeemulo, אבל גם הוא לא הכריח אותי, חלילה. ויתכן שגם לא היה מאמין שבקשתו תלך איתי לאורך כל הדרך במשך שנים.
אני כותבת מרצוני החופשי, ובאמת גם מתוך דאגה להמשכיות של קיום פורום אספרנטו. רק מרגישה מדי פעם שוב, ש"למי אני עמל?".

תחשוב לרגע, שאני אפסיק לגמרי לכתוב כאן: לא הודעות על המפגשים, לא דיווח עליהם, לא השתתפות בפתרון חידות, ולא סתם לספר מדי פעם סיפורים.
איך ייראה הפורום לדעתך? לא קצת יותר משעמם ורֵיק? אתה יודע מה? בוא ננסה את זה לחודש, חודשיים מהיום, ונראה.
אני לא רוצה להשוויץ, אבל שום דבר לא עובד בלי אחזקה. את מי אתה רואה מחזיק בפורום "בציפורניו", כדי שלא יסגר? וזה לא כי יש לי עודף זמן. אין לי, גם אם כל מה שאני עושה, נראֶה לך ולאחרים שולי ולא חשוב בכלל.

אז כולה מה שביקשתי, זה לא להשבית לכם את הפסקות הקפה המסכנות שפעם ב- אתם זכאים להם, אלא קיוויתי לא להישאר כאן תמיד לבד, ולהרגיש שכתבתי שטויות, כמו שאתה ועוד מישהו אחד לפחות חושבים. ואולי לא רק שניכם...

אם לא בא לכם להגיב, תמשיכו לא להגיב. לא אוכל ולא ארצה לאלץ אף אחד מכם להגיב. אבל אני כנראה לא יודעת "לכתוב בכיוון שיגרום לכם להגיב בטבעיות", כי ברור שמותר לכל אחד לא להתייחס.

אז בסדר. אתן קצת שקט לפורום, ואסתפק בעבודה עבור מועדון אספרנטו.
ואולי גם שם אפסיק, אם לאה תהיה מוכנה לקחת אותו על עצמה, או מישהו אחר מחברינו. וזה לא איום, אלא הבנת הנקרא בשטח.
 

Namiro

New member
מה שכתבת

בהחלט מובן לי. אין ספק שזה מתסכל - להשתדל ולכתוב ולהעלות נושאים - וכל זאת ללא כל תגובה. כל הכבוד על שמירת הגחלת, כי זה דבר חשוב.
אולי זה גורלם של פורומים, לעלות ולפרוח ולאחר מכן יורדת ההתעניינות. זו תופעה שמאפיינת קבוצות נוספות בתפוז שאת מכירה?
בטלגרם יש פורום אספרנטו עם אלף הודעות כל יום. הוא די חדש. אולי עוד כמה שנים גם שם תהיה דעיכה בפעילות. אבל לנו בכל זאת יש יחוד, של דוברי עברית, ועלינו לשמור עליו.
בזמן האחרון רוב הפעילות כאן היא של חידות היגיון ועדכונים על מפגשים. לא רואים דמויות חדשות. הרחבת מעגל המשתתפים צריכה להיות המטרה העיקרית שלנו.
אני מפנים את המסר ואשתתף יותר. אם עוד כמה יעשו כמוני כבר נתקדם.
 

מיכי 10

Member
תודה על מה ש*אתה* כתבת


אכן, הבנת בדיוק את כוונתי, ואת התסכול שלי.

כן, הכרתי ומכירה הרבה פורומים ב"תפוז". רוב הפורומים שבהם רק קראתי או גם כתבתי או כותבת, קיימים הרבה שנים, ואף אחד לא חושב לסגור אותם. הם מבוקשים מאד, ושימושיים מאד, ומוצלחים. חלק מהם פורומים של שפות, חלק הם פורומים שירותיים, שנועדו גם להתייעצויות בין המשתתפים בהם, ובעיקר כדי לעזור, ולענות לפונים הרבים על שאלותיהם. כמו למשל פורומים של עזרה בענייני מחשבים, תוכנות, פלאפונים וטכנולוגיות נוספות. בתחבורה ציבורית, מתכונים, בעיות משפטיות, גינון, פרחי בר. למעשה, יש פורומים בכמויות אדירות, כמעט לכל נושא בעולם. וגם נפתחים חדשות לבקרים (או חדשים לבקרים) עוד ועוד פורומים. כולל גם לפי "בקשת הקהל".

לפעמים תפוז סוגרים פורומים, כנראה מחוסר עניין לציבור. ולפעמים משנים פורומים, או מאחדים שניים בעלי נושא דומה.

כיום, אני חושבת שיש הנהלה אחרת, שפחות מתעניינת ב"ציציותיו" של כל פורום בנפרד. אבל אם הם כן יבקרו ויבדקו, פורום אספרנטו תמיד נמצא בחשש מפני סגירה, בגלל מיעוט המשתתפים בו. זה שאנשים קוראים, אבל לא כותבים, לא עוזר במיוחד, למרות האפשרות, החדשה יחסית, לִמְנות את מספר הכניסות לכל הודעה ותגובה. ועדיין, המספרים אצלנו ממש מגוחכים, יחסית לפורומים אחרים, ששם מגיע מספר הצפיות לעשרות רבות, ואף למאות, בקלות!

מה הקריטריונים הנוספים לסגירה, חוץ מחוסר עניין וממיעוט משתתפים, אני לא יודעת. יתכן שגם עזיבה של מנהלי פורומים משפיעה, ואז הם מנסים להשיג מנהלים חדשים, או שסוגרים. ולפעמים סגרו פורומים טובים, ולא היה לי מושג למה.

כמו שציינת, יש לנו יחוד של דוברי עברית לעומת פורומי אספרנטו בשפות אחרות. ואני מוסיפה, שיש לנו גם יחוד של עוסקים באספרנטו בישראל, לעומת שפות אחרות לדוברי עברית, שאותן אפשר ללמוד בהרבה יותר מקומות נוספים בארץ ובאינטרנט, מאשר אספרנטו. שעדיין נחשבת משום מה ל"עוף מוזר" בעיני אנשים רבים.

מודה לך ומסכימה גם עם כל מה שכתבת בסוף, ונקווה שאכן כך יִקרה.
 

Eldad S

New member
כל הכבוד, אמיר. מילים כדרבנות!

אכן, אם כל אחד מאתנו ייכנס יותר לפורום, יכתוב יותר, הפעילות בפורום תתפוס לאט לאט תאוצה, ולמעשה, גם תהפוך למגוונת יותר.

האמת היא שאני אישית מאוד אוהב את החידות בפורום. אבל אהבתי גם את הדיונים על תרגומי השירה, ועניינו אותי גם נושאים אחרים.

אז בכל פעם שנפתח נושא חדש, זה מעודד תגובות נוספות, ומחיה שרשורים חדשים.
 

DoronModan

New member
לפי מה שאת כותבת

בפסקה "תאר לך שאני אפסיק לכתוב בפורום..." עלול להשתמע כאילו את אכן קושרת בין ההשקעה שלך להשקעה שאת מצפה מאחרים (מה שקראתי
"צרת רבים" ואפשר להמיר את זה ל"השקעת רבים"...).

אני שוב מדגיש שזה יפה מה שאת עושה, ושוב מדגיש לא פחות, שלא צריך בכל מחיר, אלא לכתוב על דברים קולעים ככל האפשר למטרה שלשמם אנשים נכנסים לפורום. קודם כל כי זה יותר נכון ומעניין ויש בזה תועלת רבה גם אם אף אחד לא מגיב, וגם כי זה מעלה את הסיכוי שיגיבו. הסיבה האחרונה היא רק פועל יוצא מהראשונה.
 

DoronModan

New member
ויחד עם זאת, בעצם

אני לא מתנגד לשים לב יותר לדברים שנכתבים. כמובן שוודאי שמת לב שאני ואחרים לא מגיבים על כל מיני הודעות לא רק שלך.
אבל אני רוצה להוסיף, שאכן נחוץ שכותבים חדשים ייכנסו וחלק מזה קשור גם בתכנים רלבנטיים ככל האפשר. זה די ברור, שאם מישהו נכנס ורואה שמעניין ורלנבטי לו, הוא ירצה גם להמשיך ולבקר.
 

mucxjo

New member
כבר זמנהוף mem כתב באותה הנימה ב la vojo

את המשפט שכולנו נוהגים לצטט השכם והערב : ni semas kaj semas neniam lacigxas - וגם בהמשך מוציא פה זמנהוף בעצמו קצת מהתסכול שיש לו כיוצר השפה - מה שנקרא - קלעת לדברי גדולים ...
זה בהחלט מתסכל לכתוב הודעה ( לנסח , לסגנן, לבדוק , להלחם עם המחשב ש"מוחק" לפעמים את הטקסט או לשכתב מה שנראה לא מתאים ) ויוצא שכל הודעה הכי קצרה יכולה לפעמים לנבוע מרבע שעה ולפעמים חצי שעה של כתיבה , ועריכה - ואח"כ לא רק שאין תגובות ( מזכיר לי מכרזים בעבודה שיש בהם סעיפים שחובה לענות עליהם ב קראנו הבנו וכו' ) אלא בקושי "עיניים" ...
( גם אני אמור לעשות עכשיו דברים אחרים, אבל ) חשוב לי לציין שגם בלי לכתוב תגובה יש לי הרבה הערכה כלפיך וההתמדה בכתיבה בפורום למרות כל מה שעברת כאן ( בלי להכנס להיסטוריה ...) .
כי בסופו של יום ( ושמעתי את זה גם בהקשר של עבודה ) חשוב להנות ממה שעושים בין בעבודה , בלימודים , עם המשפחה או בכתיבה בפורום.
 

מיכי 10

Member
קיבלתי התראה על תגובה. אז למרות שהפסקתי לכתוב כאן,

אני מרגישה צורך להתייחס אל הדברים הנעימים שכתבת לי, mucxjo, כולל ההשוואה המחמיאה לזמנהוף.

ההערכה וההבנה שלך, חשובות לי במיוחד. תודה
 
למעלה