נמחק לי שליש מהדיווח ולא מוצאת במחשב. אתחיל מחדש. ):

מיכי 10

Member
נמחק לי שליש מהדיווח ולא מוצאת במחשב. אתחיל מחדש. ):

היינו 19 או 20 הערב במועדון.
כולל ארבעה אורחים חדשים, שמפאת האכזבה שלי מהמחיקה, וגם בגלל קוצר הזמן, לא אפרט שוב מי היו.

דורון עיבד עבורנו כמה קטעים, מתוך שלוש המערכות של המחזה הידוע "בית בובות" של הנריק איבסן, והדפיס לנו אותם. למעשה, היו רק שלוש הדמויות העיקריות, ללא דמויות המשנֶה.
את הקטעים האלה, הכנּו לקריאה אמנותית. המחזה מתרחש בערב חג המולד בנורבגיה, בביתּה של משפחת הֶלְמֶר.

ללאה היה התפקיד הפותח של נורה, מול אלדד כבעלה, טוֹרְוָולְד הֶלְמֶר, והיא הביאה כמה אביזרים מתאימים = מתנות חג המולד למשפחה ולמשרתים.

שניהם שיחקו יפה מאד, והכניסו אותנו לאווירה.
דורון סיפר על תוכנו של המחזה, והסביר בעיקר באספרנטו ומעט בעברית, גם בהתחלה, וגם בין הקטעים. כך שגם מי שאינם מכירים את המחזה, או שכחו, יוכלו להבין אותו היטב.

אחרי זה הייתי אני נורה, מול דורון, כקְרוֹגְסְטָאד, האיש הרע במחזה. פקיד בנק, שהִלווה סכום כסף גדול לנורה, ששמרה זאת בסוד מבעלה, ונשאר לה רק עוד מעט להחזיר לו.

דורון שיחק בצורה נפלאה, כשחקן (וגם כבמאי) מקצועי.
בהמשך, אלדד היה שוב טורוולד, מולי. ואת הקטע האחרון, והקשה ביותר, קראנו דורון ואני. אני לא יכולה להעיד על עצמי, וגם "חסיתי בצילו" של דורון, כפי שהוא בעצמו הודה. והוא באמת קרא בצורה אמנותית במיוחד

להגנתי, אוכל לומר רק שהאספרנטו עדיין לא מתגלגלת בפִֿי בקלות, אבל השקעתי מאמצים רבים בקריאת המחזה שוב ושוב בעברית ובלימוד הקטעים שלנו באספרנטו. ממש חרשתי אותו בשלושה וחצי הימים האחרונים. ותירוץ נוסף: שעדיין קשה לי לראות ולקרוא, אחרי הניתוח בעין שעברתי לא מזמן.

אחרי זה שוחחנו עוד מעט על המחזה, ואז פינינו את השטח לישיבת ההנהלה.
כולנו עמדנו יפה, בסופו של דבר, בלוח הזמנים.

המון תודה ללאה, ולאלדד ששיחקו (ומעט מעט גם עודד :)) היטב, ובמיוחד לדורון, על הבימוי, המשחק המצוין, ואישית גם על ההזדמנות השווה שנִּתנה לי על-ידיו הפעם


* * * * * * * *
מיהרתי עכשיו, כי מחר עלי לקום מוקדם, ולנסוע ליום עיון של החוג ללשון העברית באוני' העברית בירושלים. הצעתי כבר לאחדים. אם מישהו רוצה להצטרף אלי, בתח"צ, בבקשה. יהיו ביום זה ארבעה מושבים, החל מ-12:00 עד 20:00, בקמפוס הר הצופים, בבניין מאירסדורף, שעדיין עלי לברר איפה הוא בדיוק.
אולי עמרי, למשל, אם אתה נמצא שם בין כה וכה?
אני לא יודעת לשלוח קישור, כי זה הגיע אלי כקובץ PDF, ואין לי עכשיו זמן לשחק, עד שאמצא את השיטה.
 

amri

New member
יישר כוח, תמונות, ספרים וישיבת ההנהלה

כל הכבוד לדורון ולמשתתפים. מחכים לשידור חוזר...תמונות בקישור https://plus.google.com/photos/105030054444214202226/albums/6384268506465456081 ואחת מצורפת. האמת שהתכוונתי לבוא אבל התעכבתי בעבודה כדי להדפיס חמרים לישיבת ההנהלה (כולל את הגירסה הראשונית של הגיליון הכפול של הבטאון שאני מקווה לסיים עד לסופשבוע כדי שאפשר יהיה לחלק שם לחברים ולאורחים מחו"ל). לכן הגעתי רק ב-7:40 לקראת הסוף. שמחתי לראות שהמועדון מלא מפה לפה (ספרתי 28 איש!) כולל כמה פנים חדשות (וצעירות!).
בתום התכנית הצגתי כמה ספרים - בעיקר חילקתי (כמו סנטה קלאוס, בהמשך לאווירת המחזה של איבסן) 8 עותקים של ספר הזיכרון ליוסי (למי שעוד לא קבלו או רצו להחליף למהדורה השניה המשופרת), וכן את ה"נסיך הקטן" (רכשנו 3 עותקים, 1 נמכר מיד ושניים מיועדים לתצוגה/מכירה לקהל הרחב בת"א וביריד הספרים בירושלים ביוני). כמו כן סיפרתי על הספר החדש על אספרנטו (באנגלית) [URL]https://www.amazon.com/Bridge-Words-Esperanto-Universal-Language/dp/0805090797[/URL] לעותק אחד מחיר הספר 50 ש"ח ודמי המשלוח כ-100 ש"ח!!. לכן הוצע לעשות רכישה קבוצתית כדי לחסוך בדמי המשלוח.
ישיבת ההנהלה: אורחים מוזמנים תמיד, וכמה אכן נכחו בתחילת הישיבה. לבקשת כמה חברים, הפעם נשלח סדר היום מראש לכל החברים, וגם הפרוטוקול יפורסם באתר. בשל התכנית הארוכה מהרגיל וחלוקת הספרים התחלנו את ישיבת ההנהלה באיחור רב, אך היינו יעילים וסיימנו עד 9:30. שמענו דיווח תקציבי משלמה הגיזבר - על 2016 והצעת תקציב ל-2017, כולל דיווח על התקדמות הצעדים לקראת רכישת משרד. בהמשך דיווחתי על מצב ההרשמה לסופשבוע באשקלון - יש כבר 43 נרשמים ללינה במלון, מהם 7 מחו"ל. כמו כן הצגתי את התכנית לבטאון הכפול ואת מכירות הספר של יוסי, (ב-UEA אזלה המהדורה הראשונה). לבסוף אישרה ההנהלה שכירת דוכן ביריד הספרים הבינלאומי בירושלים, שהשנה יערך ביוני. כאמור, פרוטוקול הישיבה המלא יפורסם בקרוב באתר אל"י.

 

מיכי 10

Member
תודה, עמרי.

רק האמת, שהצטערתי מאד שלא הגעת מוקדם יותר אמש, כשעדיין קראנו את המחזה.

תודה על התמונות הנחמדות שצילמת.

אבל הכי שמחתי בדיווח שלך, על המשפט: "כולל דיווח על התקדמות הצעדים לקראת רכישת משרד."
אני לא יודעת איך בדיוק זה יתבצע, גם מבחינת הרכישה, וגם מהבחינות המעשיות אחר כך. אבל זה צעד שנראה לי משמעותי וחשוב מאד עבורנו, אל"י
 

amri

New member
משרד לאל"י

>אבל הכי שמחתי בדיווח שלך, על המשפט: "כולל דיווח על התקדמות הצעדים לקראת רכישת משרד."
אני לא יודעת איך בדיוק זה יתבצע, גם מבחינת הרכישה

הפרטים יופיעו בפרוטוקול הישיבה שכאמור יתפרסם באתר אל"י בקרוב. אכן זה יהיה צעד משמעותי מאוד לאגודה, ולא רק מבחינה כלכלית.
 

מיכי 10

Member
אפשר לומר שזה יהיה "צעד קטן לאדם, וצעד גדול לאנושות!"


יופי שנוכל לקרוא על כך בפרוטוקול. זה באמת יעניין אותנו.
 

DoronModan

New member
משרד או מקום התכנסות+משרד?

בכל אופן זה הזמן להדק את החגורה ולחסוך כל שקל.
כדאי גם שהחברים יקבלו מסר כזה מלמעלה.
 

DoronModan

New member
הלוואי שהיו 28

אתה סופר גם את חברי ההנהלה שהגיעו לאחר הסיום. הלוואי שהם (כולל אותך) היו מצליחים להכניס ללו"ז העמוס שלהם גם את תכנית המועדון במלואה. זה היה מכבד אותנו ואת ההשקעה שלנו. יש לי הרבה כבוד לעבודה הקשה שלך על העיתון, אבל לאחר עיכוב בהופעת הגיליון, לא זו צריכה להיות הסיבה.
אני שמח שהייתם יעילים, אבל בניגוד לדבריך, אנחנו סיימנו בדיוק בזמן, במאמץ רב, ובשיתוף פעולה של החברים, שהגיעו לבקשתנו לפני 18:30. אילו הייתם אתם מגיעים בזמן לישיבה, הייתם מתחילים בזמן.
 

amri

New member
תגובה לא מכובדת

ספרתי את הנוכחיםב-7:40, 5 דקות לפני שסיימתם והיו 28, גם אפשר לראות זאת בתמונות שצילמתי. איני יודע מתי בדיוק הגיע כל אחד, אבל לא זה העניין.
דורון היקר, כיון שקראת את הפוסט שלי (אולי כמה פעמים), בודאי הבחנת בשבחים לך ולמשתתפים. גם הצגתי זאת בהודעה לכל חברי אל"י ובכמה פורומים בינלאומיים. אם קשה לך להחזיר באותה מטבע, הייתי מצפה שלפחות לא תמתח ביקורת על חברי ההנהלה שהגיעו רק לחלק מהתכנית, כיון שאולי יש להם עוד דברים בחיים, ואולי הגיעו מרחוק, וכיון שהם אמורים לשבת שם עוד שעתיים אחרי שסיימתם.
בנוסף, תרשה לי לתקן כמה טעויות במה שכתבת, שעלולות ליצור רושם לא נכון אצל מי שאינם מכירים את העובדות.
מנהלת המועדון ביקשה שנדחה את התחלת הישיבה כיון שהתכנית היתה אמורה להמשך עד 8:15, ולחילופין שנתחיל את הישיבה בלובי. כיון שלא מעשי לקיים ישיבה בלובי, קבלנו את הגזירה והתכוונו להתחיל את הישיבה באיחור.
כיון שנאמר לי שהתכנית תמשך עד 8:15, כיוונתי להגיע ב-7:15-7:30, כדי שאספיק לראות את התכנית במשך כשעה. להזכירך אני מגיע מירושלים, בד"כ אחרי הרצאה באוניברסיטה. בסופו של דבר סיימתם מוקדם מהצפוי, ב-7:45, אבל אז הצגתי את שלושת הספרים (דבר שתיאמתי מראש) ועניתי לשאלות חברים על סוף השבוע. גם לוקח זמן לסדר את השולחנות, והאנשים, כך שהתחלנו את הישיבה באיחור של כחצי שעה, כפי שצפינו מראש. אך איננו מתלוננים, כיון שהדבר החשוב הוא באמת המועדון.
כפי שכתבתי, בסופו של דבר הגעתי למפגש המועדון מאוחר ממה שהתכוונתי, בשל הכנת חומרים לישיבה, כולל דוגמא של הבטאון, שהתמשכה מעל למתוכנן.
ולבסוף, חבל שאתה מבקר את האיחור בהופעת הבטאון, בשעה שאתה מכיר היטב את הסיבה - העבודה האדירה על המהדורה השניה של ספר הזיכרון ליוסי (שבמקרה נעשתה ברובה ע"י עורך הבטאון) כמו גם את הפתרון (שאושר ע"י ההנהלה) - כדי להדביק את האיחור אני עורך בטאון כפול.
 

DoronModan

New member
ויחד עם זאת

אני מצטער אם נפגעת מהדברים שלי.
נעשה שולם: את הקריאה עצמה סיימנו כחמש דקות לפני שנכנסת, בנוכחות כ-18 או 19 אנשים, ואז מכיוון שסיימנו קצת לפני הזמן, ניצלנו את הדקות שהתפנו כדי לשוחח קצת באספרנטו על מה שקראנו (מבחנתי זה נקרא שהתכנית הסתיימה 5 דקות קודם), ובזמן הזה הופיעו עוד כמה אנשים, ואתה לא ידעת מי בא באיזה שלב. לכן תיקנתי.
בסופו של דבר יצא לטובה שנכנסתם אחרי שסיימנו לקרוא (זו לא אשמתכם כי חשבנו שיימשך יותר זמן), כי כניסה מאוחרת ודאי הייתה מוציאה מהריכוז. אבל שוב אני אומר - כל אחד והלו"ז שלו, אי אפשר לבוא בטענות, ואולי מישהו בכלל לא אוהב את זה - הכל מותר ומקובל. רק היינו מרגישים נחמד עוד יותר אילו ה-28 שאתה מדבר עליהם, באמת היו נוכחים.
אגב, הספר ממש יצא יפה. שלא תחשוב שאם יש לי ביקורת, אז זה מוחק לך את הזכויות הרבות שלך. הספר הזה הוא אחת הזכויות הגדולות והמרשימות וגם המרגשות, ורואים שזה נעשה עם לב.
 

mucxjo

New member
המראה שהתגלה לי היה מקסים - בלי קשר למספרים

חוץ מזה כדאי להזכיר שבקהל נצפו מספר חברי הנהלה שהגיעו מוקדם יותר מ5 הדקות האחרונות ...
וזה בהחלט מפגש שהיה משמח מאוד גם את יוסי ז"ל על שמו קרוי המועדון.
 

DoronModan

New member
אכן שמחתי מאוד לפגוש את גבי

כבר ב-18:00 ואלדד ויואלה - הם מה'קבועים'. (מקווה שלא שכחתי מישהו).
גם לי ברור שיוסי היה מאוד נהנה וגאה. זה שנכחו עלמה ועלם שעדיין לא בני 20, והוא בכלל הגיע במיוחד מירושלים - גם זה מאוד משמח.
 

מיכי 10

Member
נכון מאד. חברי ההנהלה שהגיעו מההתחלה, היו (לפי סדר ישיבתם)

גבי, מתילדה, אסף, יהושע (יואלה?) ואלדד. כלומר, רוב האסטררנוי.
אתה הגעת בשלב קצת מאוחר, אבל עדיין הספקת להיות בחלק מהתוכנית. שלמה (עם דנית) הגיעו מאוחר, וקצת אחריהם גם עמרי, כשהיינו כבר בשיחת הסיכום. (וערן לא הגיע הפעם).

וגם אני משוכנעת שאת יוסי זה היה משמח עד מאד. אני תמיד תוהה אם הוא רואה אותנו מלמעלה. ובכל אופן, ממשיכה לספור עבורו את המשתתפים בכל ארוע.


(זה כל כך נטמע בי, עד כדי כך, שגם במשפחה המורחבת שלנו אני סופרת בכל האירועים. ובכלל, בהזדמנויות שונות. למשל, גם בהרצאה של עמרי בשבוע שעבר במצפה הכוכבים ספרתי).
 

DoronModan

New member
תודה על הדיווח הכה יפה

ואחרי המילים היפות שכתבת עליי, ולא בגללן, אלא כי זה מגיע לך, אני רוצה להעלות על נס את ההשקעה העצומה והביצוע הבכלל לא רע שלך. כמובן שלי האספרנטו יותר מתגלגלת על הלשון ושבגלל זה האפלתי עלייך. ברור לי שאילו זה היה בעברית היית מצליחה להיכנס לזה עוד יותר. אבל אני בספק עד כמה החברים מעלים על דעתם כמה זה קשה למישהי שלא רגילה לקרוא אספרנטו כדבר יום ביומו, לקרוא רצוף - לא עמוד שלם - אלא כ-20 עמודים ולקרוא אותם נכון. זה ממש לא דבר של מה בכך. ועשית את זה עם ההבעות הנכונות.
זה היה ממש מאמץ הירואי מצדך ואני מאוד מעריך אותו ובטוח שזה קידם אותך מאוד. ממליץ לך לרכוב על גל ההצלחה ולהמשיך לקרוא באספרנטו.
או את כל בית בובות https://eo.wikisource.org/wiki/Puphejmo
או כל דבר אחר. וכמובן לדבר באספרנטו כמה שיותר.
 

מיכי 10

Member
אין לך מושג כמה שימחתני,

דורון

להערכה כזאת ולמחמאות כאלה, באמת לא העזתי לצפות, והן ממש מחממות את ליבי. עד כדי כך, שאשמח לקרוא את "בית בובות" באספרנטו!

כבר נכנסתי לקישור, ראיתי שאני יכולה להגדיל את הפונט כרצוני, ושמרתי אותו על שולחן העבודה.

למעשה, התלהבתי מאד מאד מהצגת "בית בובות" לפני כ-3,4 שנים בירושלים, ע"י תיאטרון באר שבע, ומקריאת הספרון עם המחזה, לפחות פעמיים בעבר.

אבל לקראת הקריאה שלנו אמש, חרשתי את הספרון כל כך הרבה (בימים ובלילות), וחשבתי עליו המון. וכמובן קראתי ולמדתי את הקטעים שהכנת לנו באספרנטו, עד שממש התאהבתי במחזה. ובעיקר בדמותה של נורה.

כי מדמות די נהנתנית ומפונקת, היא הפכה לאישה מסורה לבעלה. לכן היא לקחה את ההלוואה, שהצילה את חייו. ולכן עבדה בעבודות קטנות בסתר, מאחורי גבו של בעלה, כדי להחזיר את ההלוואה ולהמשיך בחייהם הלאה בשלווה.

אבל עקב הנסיבות שבהמשך, והאיומים מצד קרוגסטד המַּלוֶוה, היא למדה להכיר את בעלה:
מרוב חשש לגורלו הוא ולשמו הטוב, טורוולד בעצם בגד בה נפשית. ובכך הוא עבר את כל הקווים האדומים שלה. היא התבגרה בבת אחת, הבינה שהיא לא יכולה לחיות עם אדם זר, ושום פיתויים מצידו לא יחזירו אותה אליו.
היא עוזבת אותו, כדי להכיר את עצמה בדמותה החדשה, ולהיות אישה עצמאית.

שוב תודה שהבאת לנו את המחזה הזה, עם הקיצורים והעיבודים שלך, עם הבימוי ועם המשחק הנפלאים.

ואכן כן, זה קידם אותי מאד, גם מבחינת האספרנטו וגם מבחינת המשחק. וגם אני בטוחה שאם זה היה בעברית, הייתי יכולה לשחק הרבה יותר טוב, כי עדיין, עברית היא השפה הכי קלה לי בעולם.


לילה טוב.
 

DoronModan

New member
נהדר. ואגב היטבת לנתח את הדמות

אכן בכל מחזה ראוי לשמו דמות/דמויות עוברת מהפך, במקביל או שלא במקביל לעלילה.
היוונים קראו לזה peripeteia
https://he.wikipedia.org/wiki/פריפטאה
ולמרות המעבר מאושר לאומללות זה לא אומר שהצופים יוצאים אומללים, אלא להפך, מזוככים (קטארזיס). כי מי מאיתנו לא מכיר משהו מהעלילה הזו, באיזה אספקט שזה לא פוגש אותו. למרות שלאף אחד כנראה זה לא קורה בתוך שלושה ימים ובמקום אחד, וזה כוחם של המחזות היוונים כמו הראליסטים - דחיסה עצומה של פעולות ורגשות לתוך קפסולה של זמן ומקום.
 

מיכי 10

Member
יופי, תודה
. האמת, שעל פריפתיאה לא שמעתי ולא ידעתי כלל.

עד עכשיו, ניסיתי להבין את ההצגות הלא מעטות שראיתי, אבל זו היתה הבנה של מחשבה הגיונית ורגשית בלבד. לא ממש ניסיתי להיכנס לעומק הדמויות.

הפעם הראשונה והיחידה עד עתה שניסיתי להתעמק בדמות, היתה כשקראתי (לבד) בגיל 9 את הספר "אילוף הסוררת", בפני המורָה והכיתה שלי, וזכיתי להצלחה רבה (ולציון גבוה בעברית). זה היה בזכות אחי, שהיה אז בן ½16 וחצי, והדגים לי איך לקרוא יפה, ולשנות את הקול בהתאם לדמויות. ואז נכנסתי לדמות בחדווה רבה.


אבל הפעם, זו הפעם הראשונה שעשיתי עבודה כזאת מתוך התעמקות והתלהבות, ממרום גילי. :)

וכלל לא ידעתי, כלומר, לא שמתי לב לכך, שמַּעֲבָר כזה של דמות/דמויות, הוא שינוי דרמטי מקובל ולא יוצא דופן, אצל מחזאים חשובים, ובמחזות רבים.

אם יזדמן לי לראות הצגות נוספות, אתבונן כבר מתוך עניין רב והבנה בוגרת יותר.
ותודה על שהִשכלתני עוד בנושא תיאטרון.
 
למעלה