מישהו יכול להסביר בעברית, ובמילים פשוטות

מיכי 10

Member
../images/Emo9.gif מישהו יכול להסביר בעברית, ובמילים פשוטות

מה זה קורלטיב? מילא אקוזטיב, אני מבינה איכשהו. אבל קורלטיב? זה קשור לקורלציה, כנראה, ובכל זאת לא מובן לי. הגעתי לשיעור על תחיליות וסופיות של מילים באספרנטו, ואם המושגים היו ברורים יותר, זה היה עוזר לי מאד. על כל תשובה, koran dankon מראש, kaj bonan nokton, mihxal.
 

kabeemulo

New member
תשובה:

במילים פשוטות, מבלי להכנס להגדרות בלשניות טכניות, "הקורלטיבים" הן "מילות השאלה והתשובה" (כגון "מה", "מי", "איפה", "זה", "שם", "מישהו", "תמיד", "אף אחד" וכו'). באספרנטו יש סדירות במבנה שלהן: כל קורלטיב מורכב מקידומת שמציינת את סוגו - שאלה / כינוי זיקה (מה, זה ש-), כללי (משהו), כינוי רומז (זה), כוללני (הכל) או שולל (שום דבר) ומסיומת שמציינת את העניין המדובר - דבר (מה), איש / אגנט / בחירה (מי), סוג / איכות (איזה), מקום (איפה), אופן (איך), סיבה (למה), זמן (מתי), שייכות (של מי) או כמות (כמה). (גם בשפות רבות אחרות ניתן לראות סדירות חלקית בקורלטיבים: בעברית, למשל, לרוב יוצרים את התשובה הכללית עם הסיומת -שהו, ובאנגלית משתמשים לשם כך בקידומת -some, כמו גם בקידומות -every ו-no בשביל סוגי קורלטיב אחרים. אבל באספרנטו אין יוצאים מן הכלל, וכל קורלטיב מורכב באופן סדיר מאחת הקידומות ומאחת הסיומות.) כך מ-5 קידומות ומ-9 סיומות אפשר ליצור 45 קורלטיבים (כלומר צריך לזכור "רק" 14 מורפמות, ולא 45 מילים שונות. כמובן, זה עדיין דורש זמן ואימון, במיוחד בשביל להגיע לשליטה שמספיקה לשטף דיבור). למעוניינים, להלן המורפמות: קידומות: שאלה / כינוי זיקה: -ki סתמי: -i רומז: -ti כוללני: -ĉi שולל: -neni סיומות: דבר: o- איש / אגנט / בחירה: u- סוג / איכות: a- מקום: e- אופן: el- סיבה: al- זמן: am- שייכות: es- כמות: om- כך, למשל, מה - kio, מי - kiu, איך - kiel, משהו - io, מישהו - iu, איכשהו - iel, זה - tio, הכל - ĉio, כולם - ĉiuj (שימו לב לשימוש בסימן הריבוי), מתי - kiam, תמיד - ĉiam, אף פעם - neniam, אף אחד - neniu. (אפשר במקומות המתאימים להוסיף את סיומת הרבים, כמו גם את האקוזטיב, למשל: את מה - kion, לאן - kien. הערה חשובה נוספת: שימו לב שכשיש שתי תנועות ברצף באספרנטו, כל אחת היא בהברה נפרדת! כך כל המילים הנ"ל - לרבות מילים כמו io - הן דו-הברתיות [או תלת-הברתיות כשהקידומת היא -neni], עם הטעם על ה-i [השוו io עם ijo הטוקיפונית].) נהוג לסדר את הקורלטיבים בטבלה (לפחות בספרי לימוד של אספרנטו), ולכן הם נקראים באספרנטו גם "מילות הטבלה" (la tabelvortoj). ערך בויקי באספרנטו (מומלץ גם למי שעוד לא קורא אספרנטו בשטף, כדי שיראה איך טבלת הקורלטיבים נראית): http://eo.wikipedia.org/wiki/Korelativo .
 

Eldad S

New member
../images/Emo45.gif תום, העליתי את תשובתך

לטאגליינס שלנו, תחת הכותרת: מהם הקורלטיבים באספרנטו.
 

מיכי 10

Member
המון המון תודה, תום! ../images/Emo140.gif

כתבת מעל ומעבר למה שציפיתי! ציפיתי להסבר קצר וקליל, והנה שיעור שלם. אם הייתי מן המתייאשים, הייתי אומרת: "זהו, עד כאן. אספרנטו זה לא בשבילי". אבל, אני לא אשבר
אצטרך למצוא מקום שבו ידפיסו לי את כל מה שכתבת, וגם את הטבלה שבקישור. ואז, עם "ציפורים ביד" ולא על העץ, אוכל ללמוד, להבין ולשנן את הנושא (המעצבן) הזה. תום, אני באמת מודה לך מאד על כל ההשקעה העצומה
רק מילה אחת לא הבנתי. מה זה אגנט? לעומת זה, את המתמטיקה הבנתי ונהניתי.
 

Eldad S

New member
"אגנט" הוא מי

שעושה את הפעולה, הפועֵל. באנגלית - agent (שהוא לא רק "סוכן", אלא גם ה"פועל", מבצע הפעולה). באספרנטו agi = לפעול, ומי שמבצע את הפעולה הוא aganto ("הפועֵל", העושה את הפעולה). agado = פעילות. דרך אגב, מכאן באה המילה "אג'נדה", בלטינית - agenda, כלומר, [כל] הפעולות שיש לבצע אותן, ריבוי של agendum. באספרנטו קיימת גם כן הסיומת end- ופירושה "משהו שיש לעשות אותו". לכן, agenda באספרנטו = שיש לבצע אותו, שיש לעשות אותו.
 
למעלה