אוכל - הסיבה האמיתית לבקר בקוריאה

סופראבא

New member
אוכל - הסיבה האמיתית לבקר בקוריאה

אני מצרף כמה תמונות מארוחה שאכלתי בקוריאה. (אני לא כזה שמצלם ארוחות בדר"כ - אבל הבחור הישראלי שהיה איתי התלהב וביקש תמונה לכל צלחת). לצערי אני לא זוכר את שמות המנות. המתורגמנית הסבירה לי על כל מנה והן גרסאות של מאכלים פופלריים. אם אף אחד בפורום לא מכיר, אני אשאל בביקור הבא ואעדכן אתכם. בתמונה המצורפת - מנה ראשונה: סלט עלים עם טופו מצופה סומסום שחור, מוגש בסל אכיל עשוי מאורז.
 

m0shi

New member
הגיע הזמן לשרשור מאכלים ומתכונים :)

ממ בקצרה על אוכל קוריאני (אספתי מפה ומשם מידע :)) המטבח הקוריאני מציע מגוון רחב של מנות מיוחדות, קוריאה, שהיתה בעברה מדינה אגררית, התבססה על גידול אורז ולכן בקוריאנית המילה "ארוחה" זהה למילה "אורז". כיום המטבח הקוריאני מאופיין במנות בשר ומרקים, עם דגים וירקות והרבה (הרבה מאוד) שום,הרבה פלפל אדום, רוטב סויה, ג'ינג'ר ועוד. כמו כן ישנו מגוון רחב של ירקות כבושים חריפים, ובראשם הקימצ'י המפורסם. המטבח הקוריאני ידוע בעולם כבריא מאוד, עם ערך תזונתי גבוה. במסורת הקוריאנית מספר המנות נע מ-3 עד 12, וישנם מנהגים רבים שמדגישים את החשיבות של המזון ושל הארוחה עצמה. גם בעסקים בקוריאה שמור מקום של כבוד לסעודה משותפת, כדי להביע את הכבוד הראוי לשותפים לעסקים. ד"א נימוסי שולחן הם דבר חשוב מאוד בזמן הארוחה, בקצרה כמה כללים: 1.לא לקום בזמן הארוחה 2.להחזיק את הכף\צ'ופסטיקס כראוי. 3.לא לצפות בטלוויזיה בזמן הארוחה. 4.כאשר הנך שותה עם אדם מבוגר ממך, עלייך להפנות את פנייך כאשר אתה שותה 5.לא לעשות רעשים כאשר אוכלים עם הכף. 6.לא להחזיק את קערית האוכל בידיים! 7.לא להוציא מה "שלא נראה לך" מהצלחת. 8.לשמור על אותו קצב אכילה עם הסובבים אותך. 9.לא להחזיק את הכף והצ'ופסטיקס יחדיו. 10.כאשר הנך אוכל עם מבוגר ממך,חכה עד שהוא יתחיל לאכול! 11.קודם טעם מהמרק או הקימיצ'י ורק אז החלק לאכול מהאורז והמנות האחרות! יש גם סדר מסויים לסידור השולחן אם לתיירים בני משפחה וכן הלאה אך אני לא ארחיב :)..
 

Woogy

New member
מה אוכלים בקוריאה לארוחת בוקר?

אוכלים אוכל (=אורז) מרק, וקימצי, ואולי עוד משהו. יש כאלו שמדלגים על ארוחת בוקר. מה אוכלים בקוריאה לארוחת צהריים? אוכלים אורז, מרק, וקימצי, יש גם מאכלים שמבשלים סוג כלשהו של מרק שכבר כולל את האורז, ואם זה חריף במיוחד, אז אולי אולי אפשר לוותר על הקימצי. המקרה היחיד שאין אורז זה כנראה כשאוכלים טוק לסוגיו, (שלמעשה עשוי מאורז) או איטריות. מקובל להוסיף איזה סוג או שניים של ירקות מבושלים, ולפעמים גם דברים אחרים (על בסיס דגים או אחר). מה אוכלים בקוריאה לארוחת ערב? הבנתם כבר
עוד פרט לגבי נימוס בארוחה: יש למזוג מיים עם שתי ידיים (תמיד יש קנקן מים על השולחן אלא עם לוקחים מים בשרות עצמי מהמתקן מים). יש למזוג קודם לבכיר שבחבורה (כלומר למבוגר יותר) עוד על אוכל בקרוב.
 

GnomeBubble

New member
הקוריאנים לא מחזיקים קעריות אוכל בידיים?

אז איך מסיימים את השאריות של האורז בלי לגרוף אותו עם הצ'ופסטיקס, ואז לקרב את הצלחת לפה (שלא יפול)? או שפשוט משאירים את השאריות (זה מה שלפעמים עושים בסין, אבל הם גם מחזיקים את הצלחת בידיים וזורקים עצמות על הרצפה...
)
 

Woogy

New member
מספרים, שכשהקוראנים לימדו את היפנים תרבות...

כאשר השליטים היפנים רצו להשכיל וללמוד תרבות, הם הזמינו משכילים מהיבשת הסמוכה. הסיפור הוא שאותם קוראנים זילזלו ביפנים ולימדו אותם שמנומס זה בדיוק ההפך ממה שמנומס בארצות התרבות (קוריאה) ולכן לימדו אותם כמה מנהגים "ברבארים" שכאלה כמו להרים את הצלחת אורז. אם הסיפור משקף את המציאות אני בספק, אבל הפרטים הודאיים הם: היפנים אכן הביאו קוראניפ/סינים כדי ללמוד מהם, הסיפור הזה מספיק ידוע.
 

GnomeBubble

New member
הסיפור עוד יותר מורכב

יש כאלה שטוענים שבכלל היפנים של היום הם תוצר של כל מיני שבטים ילידיים של יפן (שמהם נשארו רק האיינו היום), שבטים פוליניזים, סינים וקוריאנים שהתערבבו להם ביחד במשך הדורות. בכל מקרה, היו כנראה קוריאנים ביפן עוד לפני שחצר הקיסר התחילה להתעניין בצורה אובססיבית בתרבות סינית, כך שהתרבות הסינית המוקדמת יותר הגיע ליפן בהרבה מקרים דרך קוריאה. יפן היתה במיוחד ביחסים טובים עם ממלכת בקג'ה וכשזאת נפלה לממלכת סילה, היפנים ניסו להחיות אותה וסיפקו למשפחת המלוכה מקלט מדיני כשהנסיון נכשל. בכל מקרה, תיאוריה יפה, אבל בכל זאת, זה עדיין לא מסביר למה גם בסין אוכלים כמו ביפן
וגם לא הסברת לי איך מסיימים את מה שנשאר בצלחת
 

סופראבא

New member
איך אוכלים אורז?

כשהייתי בקוריאה בפעם הראשונה, הקוריאנים העירו לי (בחיוך) שאני "אוכל אורז כמו יפני". היה בזה מן האמת - את החזקת הצלחת קרוב לפה למדתי מסרט יפני (טמפופו). הם סיפרו לי שיש אמירה בקשר לאכילת אורז: "הקוריאנים אומרים שהיפנים עצלנים כי הם מקרבים את הצלחת לפה והיפנים אומרים שהקוריאנים מרושלים כי האורז מתפזר להם"...
 

GnomeBubble

New member
:D

טוב, אז עכשיו הבנתי שאין כאן פתרון מושלם - האורז מתפזר בכל זאת. דרך אגב, אצלנו בארץ אומרים - יפנים, קוריאנים, סינים - כולם משוגעים. מה, הם לא שמעו כבר על סכין ומזלג?!
 

M 4686

New member
שמעתי פעם את המשפט הזה

רק בלי ה"קוריאנים" פה מכירים את התאילנדים והפיליפינים.. בד"כ זה בא בכזה "מה זה משנה?! כולם אותו דבר!" או בתור פליאה "מה?? זה לא אותו דבר??"
 

GnomeBubble

New member
כן, עצוב, אבל ככה זה

אבל זה בסדר... במזרח הרחוק הרגשתי הרבה פעמים שחושבים שכל "עגולי-העיניים" הם אותו הדבר.
 

C h i h i r o

New member
בקוריאה נהוג לאכול את האורז בעזרת כף

ולא בעזרת הצ'ופסטיקס- כך שכל העסק הרבה הרבה יותר קל :)
 
וואו איזה גיוון

כל הארוחות שלהן בעצם מורכבות מאותם מרכיבים בסיסיים של אורז, ירקות (כבושים) ומרק? איפה התמנונים החיים שנשכו את דניאל הני בלשון? איפה העוגיות אורז של סאמסון? כל היום זה רק באפ באפ באפ?
 

m0shi

New member
קימיצ'י

המאכל המפורסם ביותר בקוריאה, ידוע שהמטבח הקוריאני הוא הבריא בעולם וכדי לשמר תדמית זו גם בעונות הקרות מצאו שיטה לשימור המאכלים, מדובר בירקות ודגים שנכבשו תוך תסיסה. המתכון הזה שימש לשימור הערך התזונתי של ירקות בזמן החורף הקשה של קוריאה. בעונה, היו מכינים את הקימצ'י וסוגרים אותו בכדי חומר, שאותם היו טומנים באדמה. הקור היה משמר את הירקות הכבושים. השימוש, גם כיום, מתון: מעט בכל פעם, עם אורז. הקימיצ'י מאוד אהוד בקרב הקוריאנים מדי שנה מתקיים פסטיבל קימיצ'י,יש יותר מ50 סוגים של קימיצ'י. להכנה, משתמשים בכרוב סיני - או בכרוב רגיל, תלוי מה זמין, - עם ירקות שונים ודגים מומלחים. עורכים את המרכיבים האלה בצורת שכבות, קושרים הכל לצרורות קטנים, שאותם מכניסים ל"ג'ארה" עם מי מלח. אחרי כמה ימים הירקות כבושים - כמו כרוב חמוץ, בדיוק באותו אופן. מכניסים לשימור באדמה, ונותנים לעניין הזה להבשיל לאיטו בקור המקפיא. הקוריאנים המודרניים, וכל בית מכין לעצמו, קונים מקרר מיוחד להכנת קימצ'י. עם בוא הזמן והמועד, פותחים את הצנצנת ואז, בבת אחת, ממלא את חלל החדר ניחוח עז, קשה לצפיה, שלא לדבר על הרחה, שיכול להפיל שדוד גדוד שלם של חיילים חסונים. הריח, אומרים, מתפוגג אחרי כמה דקות. מנסיון, הוא לא מתפוגג ולא עובר. הוא אולי נחלש אך לא נעלם :). מתכון:(כרוב סיני הכי נפוץ) המרכיבים (לצנצנת של 4 ליטר): לבסיס: 2/3 כוס קמח אורז 1/2 כוס מים 4 כוסות של פלפל אדום חריף - קאיין או שאטה - גרוס 2/3 כוס שום מרוסק צרור יפה של עירית, חתוכה למקטעים של חצי ס"מ כל אחד צרור נאה של בצל ירוק, חתוך למקטעים של 2- 5 ס"מ 1/3 כוס ג'ינג'ר מרוסק (ללא קליפה) 1/3 כוס ממרח אנשובי או שרימפ מומלח (ניתן להשיג בחנויות אוריינטליות) 2/3 כוס סוכר חום 2/3 כוס מלח 1 דאיקון - מעין צנון ארוך-בינוני, חתוך לזו'ליאנים (פסים) 3 גזרים יפים, קלופים לכבישה: 4 כרובים סיניים - ירקרקים עם גבעולים לבנים, אבל סגורים וצמודים כלים: צנצנת בנפח 4 ליטר אופן ההכנה: הבסיס: בסיר מתאים, מניחים את קמח האורז ויוצקים עליו את המים. תוך ערבוב, מבשלים על אש נמוכה עד שמתקבלת משחה לא סמיכה מדי. מערבבים בקערה את כל יתר החומרים ומוסיפים אליהם את משחת האורז. זהו הבסיס להחמצה, ושאריות ממנו ניתן לשמור, בצנצנת סגורה, בקירור. הכבישה: חותכים את הכרובים לרוחב לרצועות ברוחב 2.5 ס"מ. ממליחים היטב ומניחים בקערה או מסננת, למשך הלילה, להוצאת הנוזלים. בבוקר, לוקחים את הכרוב, סוחטים בעדינות בין הידיים. מסדרים בצנצנת בשכבות עם תערובת הכבישה. דוחסים היטב, ממלאים עד למעלה וסוגרים כמו בכבישה רגילה. לא הדוק מדי. אחרי יומיים שלושה, העניין יתחיל לתסוס, יהיו בועות וריח חמוץ. זה הזמן להכניס למקרר לכמה ימים. אחרי כן, אפשר להגיש. אפשר גם לשמור, בקרור, חודשיים, וגם יותר.
 

mishi 1

New member
תודה רבה...../images/Emo24.gif

איזה מגניב! עכשיו יש לי 2 מתכונים ליום בישול קוריאני!
באמת רציתי לטעום קימיצ'י... אבל אני לא אוכלת דגים... יש לי משו נגדם (נגד תמנונים עדיין לא..
) אז אני לא בטוחה שאוכל לאכול את זה אבל אולי... חחחח
 

m0shi

New member
ביבימבאב

bibimbap-אורז מעורבב (mikS rice) *המאכל הקוריאני בין היחידים שאני מוכנה לטעום D:* ביבימבאב קלאסי הוא כמה סוגי ירקות מעורבבים עם אורז\אטריות, ביצת עין ובשר בקר טחון.מוגשת בקדרת אבן חמה כך שזה עדיין מתבשל אחריי ההגשה מערבבים,ונהנים P: המרכיבים: בקר טחון, ביצה רכה ושמן שומשום. רוטב: חצי כפית של רוטב סויה, שני שליש כפית שמן שומשום, רבע כפית סוכר, רבע כפית של יין בישול ושום כתוש. אופן ההכנה: לשים בקערה אורז חם, לטגן בנפרד את הירקות החתוכים בצורת רצועות. להניח אותם בנפרד על מצע האורז, ובאמצע לשים את הבשר הטחון וביצת עין מעליו. לבסוף להזליף את שמן השומשום, ולמי שיש -להוסיף ממרח חריף מפלפלים אדומים, המכונה "גוצ'וג'אנג".
 
למעלה