שאלה על קלקסן בהריון אחרי טיפולים

Ilanabaron11

New member
שאלה על קלקסן בהריון אחרי טיפולים

הריון יקר אחרי טיפולים, גיל מבוגר, שבוע 14+. יש בעיה בוורידים ברגליים שמחמירה מהריון להריון (אי ספיקה בוורידים שטחיים ללא טרומבוזיס). בעבר 3 הריונות טבעיים ולידות תקינות. בדיקות קרישיות שעשיתי בקופה לפני תחילת הטיפולים לפני כשנה (PT, APTT, INR, glycoprotein, cardiolipin, fibrinogen וגם לופוס LAC)-הכל תקין. פאקטורים גנטיים לא נבדקו. רופא מעקב בקופה חושב שאני לא צריכה מדללי דם ומסרב חתת לי קלקסן. הלכתי באופן פרטי לרופא הריון בסיכון גבוה (שכן ידוע כי חובב קלקסן)- והוא כן המליץ על קלקסן 40, מעכשיו ועד סוף ההריון. אבל אפילו אחרי זה רופא מעקב לא רוצה לתת, כי חושב שאין צורך. רופא כלי דם גם לא חושב שצריך קלקסן, אבל הוא לא מומחה להריון. לא יודעת על מי לסמוך ומה לעשות. כל העניין ממש מפחיד אותי. בינתיים התחלתי אספירין 75 (לפחות משהוא, לא שזה במקום קלקסן)... יש מישהיא שיכול. לייעץ לי בנושא?
תודה רבה
 

אנדי40

New member
אני לא חושבת שפה תמצאי את הייעוץ שאת צריכה.

היית אצל שלושה רופאים, מתוכם שניים אומרים שאת לא צריכה
ואחד שאת אומרת שהוא אוהב לתת קלקסן אמר לך שכן.
אני חושבת שהתשובה ברורה.
אם עדיין את רוצה עוד חוות דעת, לכי לעוד רופא/ה.
אני הייתי ממליצה לך גם ללכת לדיקור.
אני מקווה שאחד הרופאים נתן לך את האספירין ולא החלטת על דעת עצמך לקחת.

מאחלת לך הריון משעמם ושיסתיים בידיים מלאות.
 

Ilanabaron11

New member
תודה על התשובה

אתמול הייתי אצל המטולוגית בקופה, אמרה שכרגע אין צורך בקלקסן, שיש צורך בקלקסן רק בשליש האחרון (כדי להגן עליי). נראה לי שכל רופא קופה יגיד לי שלא צריך, אולי מענייני קופה. וכל רופא פרטי יגיד לי שכן צריך, אחרת למה באתי אליו ושילמתי 2000₪.
אספירין התחלתי לקחת על דעת עצמית, אחרי שבוע שאלתי את רופא מעקב בקופה והוא אמר שאין צורך אבל אם כל כך בא לי לקחת-אפשר.
 
יש רופא שתמיד תמיד ימליץ על קלקסן

יותר נכון, מעולם לא שמעתי על מישהי שהייתה אצלו והוא לא המליץ לה.
לא הבנתי מה אינדיקציה לדעתך לקלקסן?
לי היו שני הריונות תקינים בגיל צעיר ואז כשניסיתי להרות שוב סביב גיל 40, הגיעו ההפלות. המסקנה ההגיונית - ביציות לא תקינות בגלל הגיל. התעקשתי ועשיתי את הפאנל של הבדיקות, כל הדברים שקשורים לקרישיות נרכשת, יצאו תקינים. בפקטורים יצא שאני הטרוזיגוטית לפקטור V ליידן. מאד שכיח וכנראה בלי שום משמעות קלינית, כי אחרת היה משפיע גם בגיל צעיר.
בחרתי ביודעין ללכת למומחה להריון בסיכון של הקופה שהוא עובד באיכילוב, כלומר מבית מדרשו של קופרמינץ. וככזה, הוא המליץ על קלקסן לכל ההריון.
ברור לי שאם הייתי בוחרת רופא מתל השומר, הוא לא היה חושב שיש בעיה של קרישיות יתר.
אם את שואלת אותי - אני לא חושבת שהיה צורך בקלקסן, אבל לא היתה לי יכולת לעבור עוד הפלה בלי לדעת שניסיתי הכל.
אני חוזרת לשאלה - מה הסיבה שאת חושבת שיש טעם בקלקסן? למיטב הבנתי, ורידים שיטחיים בהריון, לא קשורים לחשש לטרומבוזה.
אם את חושבת שיש צורך, פשוט תחליפי לרופא מעקב שעובד עם קופרמינץ.
 

Ilanabaron11

New member
תודה לך על התשובה

האמת אין לי תשובה מדוייקת למה אני חושבת כך. חלקית כן בגלל חסימה בוורידים שטחיים, שמנש החמירה כבר מתחילת ההריון. (ואגב, עשיתי ניתוח אחרי הריון אחרון וזה לא ממש עזר-הכל חזר). מיד אחרי לידה אחרונה (בגיל 38) התנפחה לי ברגל וחשדו בטרומבוזיס, שלחו לדופלר שלא אימת את זה ובסוף לא התנו לי קלקסן כמו שרצו. גם ילדה נולדה במשקל די נמוך (2750). קראתי מאמרים שלאנשים עם בעיות וורידים הפאקטורים של קרישיות יותר שכיחים. קראתי גם שגיל הוא גורם סיכון וגם כל ההורמונים שעולהם בנריון. כל זה גורם לי לחשוב שיש לי בעיה בהספקת הדם/קרישיות או משהוא כזה וצריך לטפל בה. אני מאוד מבוגרת ורוצה לעשות הכל בשביל הריון הזה, אפילו מה שלא לצורך. הבעיה שרופא מעקב בקופה לא מוכן לרשום לי קלקסן, אומר שאם אני לא מרוצה-שאחליף אותו ברופא אחר...זה רופא מקצועי ויסודי, אני שנים אצלו, אבל הוא מאוד נצמד לדעה שלו ולא מקבל משהוא אחר שהוא חושב ללא נכון. ואצל רופא פרטי הזה להריון בסיכון גבוה (פרופ בשירי, כמו קומפרמינץ של הדרום) הייתי רק פעם אחד (נלחצתי מכל הקריאה בפורומים וקבוצות פייסבוק על צורך בקלקסן). כל ביקור מאוד יקר אצלו, לא אוכל כל פעם ללכת להוציא ממנו מרשמים.
אתמול הייתי אצל המטולוגית בקופת חולים (ביקור מאוד מהיר וחפיף, כמו שזה תמיד בקופת חולים). היא אמרה שאין צורך בקלקסן כרגע, שיש צורך בקלקסן רק בשליש האחרון (כדי להגן עליי דווקא) וגם לפני טיסה מעל 4 שעות. יש לי הרגשה שכל רופא בקופה יגיד לי שלא צריך...אולי מענייני קופה, לא יודעת.
שאלה אם אפשר-ועם קלקסן הצליח לך ההריון?
 
כמעט כל רופא יגיד שלא צריך כי באמת

בספרות הרפואית אין מחקרים שמראים שקלקסן עוזר כשאין קרישיות יתר (אפילו בהפלות חוזרות) , ולא בגלל שלא חקרו .
רק קופרמינץ וחבריו מאמינים בו כתרופת פלא וממליצים אותו . המטולוגים בטוח לא ימליצו על נוגדי קרישה כשאין בעית קרישיות.
האפשרות שלך היא או לסמוך על הרופא שלך (ועל הספרות הרפואית) כמו שאת סומכת עליו בענייני ההריון האחרים או לחפש רופא קופה שהתחנך אצל קופרמינץ ולעבור אליו.
אני החלטתי שיהיה לי יותר קל מבחינה ריגשית עם לקחת קלקסן במקרה שתהיה עוד הפלה - לדעת שניסיתי מה שאפשר
אבל גם לא היה לי רופא מעקב שסמכתי עליו והמליץ נגד, לא הייתי בהתלבטות שלך.
ההריון ההוא, הריון שלישי בגיל המבוגר (חמישי סך הכל) , אחרי שתי הפלות, הצליח. אין לנו שום דרך לדעת אם היה מצליח בכל מקרה. הרופא שעברתי אליו היה נהדר, וגם מעבר לקלקסן והרגשתי בידיים טובות.
ד"א, גם התינוק הזה נולד במשקל נמוך, כמו שהיה לי בלידה הראשונה כשהייתי צעירה, למרות קלקסן. אז אצלי המשקלים הנמוכים לא קשורים לקרישיות.
 

Ilanabaron11

New member
תודה! ועוד שאלה

ההפלות שהיו לך-היו בשבועות מוקדמות? ובאיזה גיל הצליח לך עם קלקסן? סורי אם השאלות פוגעות
 
היסטוריה רפואית

היו לי שני הריונות תקינים עם לידות במועד (במשקל 2.5 ק"ג בשבוע 38 ומשקל 3 ק"ג בשבוע 40 - כלומר משקלים נמוכים אבל בנורמה) סביב גיל 30
היו שתי הפלות, אחת בשבוע 14 כשהייתי בת כמעט 40
השניה, בשבוע 9, כשהייתי בת כמעט 41
חודש אחרי ההפלה השניה הריתי שוב, זה ההריון שהצליח במהלך ההריון הייתי עם קלקסן.
&nbsp
 

a morph

New member
לא כל כך הבנתי למה את חושבת שאת צריכה מדללים

אם לא הייתה לך היסטוריה של טרומבוזיס ובדיקות הקרישה שעשית תקינות, אז למה בעצם? העניין הזה עם קלקסן הוא קצת "עשה לך רב", כלומר אם את מתעקשת ומגיעה למומחה חובב קלקסן - סביר להניח שהוא ימליץ לך על קלקסן פשוט כי הוא מאמין בתרופה וגם קצת כדי לא לאכזב אותך עד שכבר הגעת אליו... אבל אם יש מולו שני רופאים שלא מסכימים איתו, ואינם "בעלי עניין" כמוהו, הייתי מקשיבה להם. איך התחלת אספירין, בהנחיית מי?
 

Ilanabaron11

New member
תודה לך, והתשובה

כתבתי למעלה בתגובה ל״בשדרת..״ את ההסבר. מיד אחרי לידה אחרונה היה לי חשש לטרומבוזיס (הרגל התנפחה בכמה מקומות) ורופאת משפחה רצתה לתת קלקסן. כירורג כלי דם שלח אתי אז לדופלר וורידי ולא היה עדות לקרישים אז בסוף לא נתנו קלקסן. גם גיל מבוגר מאוד וגם זה שהמצב של הרגליים ממש החמיר מתחילת ההריון. גם הבנתי שהרבה בנות לוקחות קלקסן אמפירי ומאמינות שזה מה שעזר להן להחזיק את ההריון. שילוב של כל זה דחף אותי לפנות לרופא פרטי הזה.
אתמול הייתי אצל המטולוגית בקופת חולים שבקושי זרקה מבט על הבדיקות ואמרה שבשלב זה אני לא צריכה לא קלקסן ולא אספירין, אבל כן צריכה קלקסן בשליש השלישי (כדי להגן אליי כפי שהיא אמרה) ולפני טיסות.
אספירין התחלתי לקחת על דעת עצמי אבל בעוד שבוע שאלתי את רופא מעקב הריון בקופה והוא אישר (אמר שלא צריך, אבל אם אני כל כך רוצה-סה בסדר לקחת). רק את הקלקסן הוא מסרב לתת לי כי לדעתו אין אינדיקציה.
אני מאוד דואגת להריון זה, לא יודעת למי להאמין..כבר חשבתי לעשות בדיקות קרישיות בפרטי, רק לא יודעת האם זה יהיה אינדיקטיבי בשבוע 15.
 

רר2017

New member
קודם כל לגבי המרשם לקלקסן

אפשר לקבל אותו גם מרופא המשפחה, בניגוד לתרופות פריון שרופא משפחה לא יכול לרשום. אז כן הייתי הולכת לרופא משפחה ומבקשת מרשם.
אני אישית בנתונים שלך כן הייתי לוקחת קלקסן. ומקסימום מפסיקה לקראת הלידה, אבל זו דיעה אישית שלי.
&nbsp
לגבי קרישיות - אומרים שהיא נוטה להשפיע יותר בגיל מבוגר.
יש לי קרובת משפחה שגילו לה פקטור 5 הומוזיגוט אחרי אירוע קרישה שהתרחש בגיל מבוגר.
את הילדים הראשונים שלה היא הביאה בקלות - אבל היא היתה מתחת לגיל 20. האחרון נולד פג בחודש 8 וזה כשהיא היתה בת 27.
אני מניחה שאם היא היתה חיה בדור שלנו ומביאה ילדים בגילאי 30-40 , יש סיכוי טוב שהיו לה יותר קשיים.
&nbsp
אגב, אצלי עם פקטור 5 הטרוזיגוט, גם קופרמינץ אמר שאין צורך בקלקסן בהריון (בניגוד לדעה הרווחת שהוא מחלק קלקסן לכל מי שבא אליו)
&nbsp
והכי חשוב - מאחלת לך הריון קל ויסתיים בידיים מלאות.
&nbsp
 

Ilanabaron11

New member
תודה רבה

מוזר שיש לך פאקטור 5 ולא נתן...
לידה אחרונה בגיל 38 הייתה לי בזמן, ב 40 שבועות, אומנם משקל קצת נמוך(2750).
מהרופא פרטי הבנתי שמטרת הקלקסן במקרה שלי זה להגן עליי. וזה גם מה שהמטולוגית בקופה אמרה, רק שרשמה קלקסן משליש שלישי בלבד ולפני טיסות גם...הרופא הפרטי ההוא אמר שבדרך כלל במקרים כאלה לא נותן קלקסן אבל במקרה שלי באופן חריג היה ממליץ. בקיצר סיבוך אחד גדול
 
יש הבדל בין המטולוגים לגניקולוגים

המטולוגים יותר מתמקדים בבריאות האשה ופחות בעובר
הגניקולוגים העובר מעניין אותם לא פחות ממך. מכאן הבדלי הגישות.
 
למעלה