הריון לא תקין שלישי
ויש לי כמה שאלות

moran12313

New member
הריון לא תקין שלישי
ויש לי כמה שאלות

שלום,

אז פעם ראשונה אצל ד"ר ברקוביץ, פעם ראשונה מיון מורפולוגי ופעם ראשונה טיפול עם קלקסן לפי ההנחיות של פרופ' קופרמינץ - וזה ההריון השלישי ברצף שאינו תקין.

יש לי ב"ה ילדה מקסימה מטיפול בבלינסון שנולדה שבוע 35 אך מאז רק כישלונות. 1. הפלה בשבוע 7 אחרי שראו כבר דופק בשלב די מוקדם. ההפלה עצמה היתה רק בשבוע 12-13 כי זה התגלה מאוחר. 2. חשד לחוץ רחמי - לא ראו כלום בגלל בטא נמוכה אבל היא ירדה ועלתה אז קיבלתי זריקת מטרוטוקסט . 3. ההריון הנוכחי, התחיל 54, הוכפל ל-102, דימום שהתחיל בשבוע 6+1, במיון לא רואים כלום בחוץ או בפנים ורק ציסטות גדולות ואז שלשום הבטא היתה 26

עכשיו לשאלתי: 1. אז אני בלחץ שאולי זה חוץ רחמי ולא סתם הפלה/כימי... איך מבדילים כשהבטא נמוכה?? שלשום היה 26 אז חשבתי שזה כבר הסוף, היה לי דימום כבד בימים ההאחרונים אבל בניגוד להפלה הראשונה שלי שהיה דימום שנמשך המון זמן, דימום שיצא כמו מים כולל עובר וכו' הפעם זה הרגיש כמו וסת רגילה, החזה שלי מרגיש עדיין גדוש! אני ממש מפחדת שהבטא עלתה ואולי זה חוץ רחמי.... אני אמורה לעשות בטא רק יום ראשון. ידוע לכם אם הגיוני שהבטא אפסית או פחות מ-26 ועדיין יש גודש בחזה, ובמיוחד שנראה שהדימום בשלבי סיום לאחר כמה ימים בלבד? אני לא רוצה עוד זריקה ואני לא רוצה עוד הפסקה של שלושה חודשים

2. במידה וזה חוץ רחמי שני - מהן הבדיקות המומלצות? מה לבקש מהרופאים לבדוק/ לתקן/לשפר?

3. במידה וזה הפלה/כימי - איזו עוד סיבה יכולה להיות להריונות לא תקינים חוזרים?? הרי הייתי עם קלקסן לאחר סדרת בדיקות קרישיות שנתן קופרמינץ ויצא לי פקטור 5 ליידן. עשיתי מיון מורפולוגי במעבדה בראשון כי לבעלי יש בעיית זרע חמורה עם מורפולוגיה 0%. יכול להיות שהעוברים עדיין לא תקינים כי מצאו רק דרגות 3-4? האם יש עוד בדיקות שכדאי לעשות כדי לברר סיבה להפלות מלבד קרישיות? אני ממש מיואשת. אני מרגישה שהפעם עשיתי הכל כמו שצריך והנה שוב לא הצליח
אני כל כך רוצה לתת אח/ות לבת שלי, כולן סביבי יולדות בלי סוף ואני אובדת עצות....
דרך אגב עשיתי צילום רחם לפני ההריון הראשון שהיה תקין, וגם היסטרוסקופיה אחרי ההפלה הראשונה כולל ניתוחית אחרי שראו ממצא קטן בפנים.

אשמח לקבל מהניסיון שלכן עצות איך כדאי להתקדם הלאה/מה לשפר/בדיקות נוספות שכדאי לעשות...

תודה!
 

lollipop06

New member
מצטערת לשמוע על מה שאת עוברת

נשמע באמת לא קל..
האמת שאני לא יודעת לענות לך לגבי בדיקות לאחר ההפלות כי נשמע שבאמת עברת כל מיני בדיקות... אולי יש כאן בנות חכמות ממני בנושא...
מקווה בשבילך שזו באמת הפלה ״רגילה״ או כימי ולא חוץ רחמי...
לא חושבת שרופא יכול לתת תשובה חד משמעית כרגע (אלא אם כן הבטא תעלה ואז זה פחות נשמע כמו הריון רחמי) כי בשלב כזה הרי לא רואים כלום באולטראסאונד
ממש מקווה שהבטא תתאפס!
יכולה להגיד לך מהניסיון שלי שבסוף שבוע 7 הייתה לי הפלה טבעית והדימום היה בערך כמו דימום של וסת.. לא חושבת שזה חייב להיות ממש דימום מאסיבי.. ולגבי הגודש בחזה גם עפ״י זה אי אפשר לומר בוודאות... הגוף עובר משהו לא פשוט...
חיבוק וירטואלי
ומקווה שיגיעו ימים טובים יותר במהרה
 

אליסקה

New member
היי


מצטערת מאוד לשמוע על מה שאת עוברת בימים אלהץ
לגבי ההריון הנוכחי - אם הבטא תרד ותתאפס, זה כנראה כימי, אבל אם היא תהיה תנודתית - בהחלט ייתכן שזה חוץ רחמי נוסף, ולמעשה אין מנוס ממעקב אחריה בשלב זה. לא ידוע לי על דרך למנוע הריונות חוץ רחמיים, למעט כריתת חצוצרות. מכיוון שמי שחוותה חוץ רחמי פעם אחת ״זוכה״ להסתברות של 10% לחוות זאת שוב - אולי תצטרכי לשקול את זה כשהכל יתבהר וייגמר.
לגבי הפלות חוזרות - אני עצמי בוגרת של שלוש הפלות חוזרות בשבועות 7-9 בין השנים 2014-2015. אלו היו שלושה הריונות ספונטניים, שבכולם או שלא היה עובר, או שלא היה דופק או שהפסיק הדופק. כל זה - מסיבה שעד היום לא התבררה. כל ההפלות היו בנוכחות קלקסן (לפעמים במינון 60 מ״ג, לפעמים במינון 100 מ״ג), ולידיעתך - אין מחקרים שמראים שקלקסן מונע הפלות. מכיוון שיש לך בעיית קרישיות מוכחת, קיבלת מינון שאמור להגן עלייך, וחשוב כמובן שתקחי אותו, אבל אל תחשבי שבגלל שלא לקחת בהריונות קודמים נגרמו ההפלות.
מורפולוגיית זרע 0% בהחלט יכולה להיות סיבה להפלות, ומיון מורפולוגי לא בהכרח מספיק. למיטב ידיעתי יש לך שתי אפשרויות להתמודדות עם עוברים בעייתיים בגלל בעיית זרע:
אופציה א׳ - מיון ברטוב המכונה imsi. פרופ׳ ברטוב עושה מיון זרע במיקרוסקופ מיוחד, ובוחר את הזרעים שנראים טוב מורפולוגית. זה עולה בסביבות 4,000-5,000 ש״ח לסבב, ויש פה בפורום בנות שממליצות על זה בחום. חשוב שתדעי, שברטוב לא מסוגל להוכיח את יעילות השיטה, ולכן היא שנויה במחלוקת בקרב רופאי פיריון. עם זאת, המחיר אינו בשמיים, ואולי כדאי לנסות.
אופציה ב׳ - pgs. כאן מדובר בדגימת תאים מבלסטוציסטים מבחינה כרומוזומלית, והחזרה של העוברים התקינים בלבד. מחקר שהתפרסם באפריל השנה אודות ההשפעה של PGS על תוצאות ה IVF בגיל 38-41 מלמד על ירידה בשיעור ההפלות מ39% ל3%, ולידת חי כבר בהחזרה הראשונה 52% לעומת 24%. חסרונות השיטה הם שהוא מאוד יקר (2,700 ש״ח עובר) ואת צריכה שיהיו לך בלסטוציסטים. כמו כן, את צריכה לדעת שלפעמים בתהליך הדגימה ייהרסו עוברים טובים, כך שמדובר בתהליך שהוא גם יקר וגם ארוך...
אופציה ג׳ - להמשיך לנסות ולקוות לטוב. אצלי נוצר הריון תקין אחרי שלוש הפלות וכימי אחד, ללא סיבה נראית לעין. הריון חוץ רחמי, אגב, הוא סתם ביש מזל, ולא קשור לתקינות העובר, כך שפורמלית הייתה לך רק הפלה אחת, וזה נורמלי לחלוטין.
זה המידע שאני יכולה לחלוק איתך. אם יש לך שאלות, ויהיו לי תשובות, אשמח להשיב לך. חזקי ואמצי
.
 

moran12313

New member
תודה על התשובה המפורטת!

1. כריתת חצוצרות נשמע מאוד מפחיד. מהן ההשלכות של זה? יש לזה השלכות מבחינת הפוריות שלי?
2. יכול להיות שהחוץ רחמי נגרם בגלל בעיה אנטומית שאפשר לסדר כמו חסימה בחצוצרות? זה משהו שהיסטרוסקופיה יכולה לפתור או לאבחן?
3. לגבי המיון המורפולוגי שעשינו - להבנתי זה היה בשיטת ברטוב רק שזה לא נעשה במעבדת ברטוב אלא במעבדה המתחרה בראשון לציון אם את/מישהי אחרת מכירה... בגלל זה תהיתי אם אולי העובדה שמצאו רק זרעים בדרגה 3-4 ולא 1-2 אומרת משהו על תקינות העוברים.... במעבדה טענו שלא. שיש עוברים תקינים בדרגות האלו ושיכול להיות אפילו שהבת שנולדה היתה בדרגה נמוכה מזה....
4. לגבי הPGS שמעתי שעושים את זה רק למי שיש בעיה גנטית ידועה שיודעים מה בדיוק לחפש...וואו זה באמת נשמע יקר....ומה זה בלסטוציסטים?
5. וסליחה על החטטנות ההריון התקין שלך אחרי 3 הפלות הסתיים בטוב?
 

אליסקה

New member
היי שוב

1. ההשלכות הן, כפי שטוליתי כבר כתבה לך, שלעולם לא תוכלי להיכנס להריון באופן טבעי ללא ivf. נשים שלא רוצות להרות יותר מבקשות קשירת חצוצרות.
2. יכול להיות שמבנה החצוצרות גורם לחוץ רחמי, אבל הפתרון היחיד הוא כריתתן...
3. למיטב ידעתי רק ברטוב עושה מיון בהגדלה של פי 6. את יכולה לבדוק את זה.
4. מה שעושים למי שיש בעיה מוכרת זה pgd. אני מדברת על pgs, שזו בדיקה כרומוזומלית כללית של העובר.
5. אני בשבוע 24, ובינתיים הכל נראה בסדר. מקווה בהחלט שיסתיים בטוב :)
 

טוליתי

New member


מורן היקרה,
מצטערת על ההריון הלא תקין, ועל הסאגה שאת חווה
.
קצת תשובות:
1. את צריכה להמשיך לעקוב אחר הבטא עד להתאפסות מוחלטת. לא ניתן לדעת אם מדובר בכימי או בחוץ רחמי כשהבטא כה נמוכה, משום ששק הריון של חוץ רחמי ניתן לראות בבטא 500 במכשיר מתקדם, עם רופא מיומן במיוחד, ולפעמים גם נתונים אלה אינם מספיקים.
2. אם יש חוץ רחמי שני, לרוב ממליצים על כריתת חצוצרות. המשמעות היא שלא ניתן להרות ללא IVF. מבצעים לרוב בלפרסקופיה שזה ניתוח לכל דבר. אחרי הלפרסקופיה ובכלל, כדאי לעבור היסטרוסקופיה כדי לוודא שפתחי הרחם באזור החצוצרות (שהיו שם) פתוחים.
3. בת כמה את? מה מינון הקלקסן שאת מקבלת? מה משקלך?
תעני, וננסה לעזור.
ורק בקשה אחת של התחשבות, בפורום הזה רוב הנשים נלחמות לילד ראשון. הוחלט בתקנון הפורום כי מזכירים את הילד שבבית רק לצורך ההיסטוריה המיילדותית. נשמח להתחשבותך, כדי שכל הנשים ירגישו כאן בנוח. אם את מרגישה צורך לדבר על הילד שבבית, יש את פורום ה"הורים בטיפולי פוריות". תודה על ההתחשבות
 

moran12313

New member
תודה על התשובות

1. הבטא התאפסה. אז זה לא חוץ רחמי למיטב הבנתי. כריתת חצוצרות נשמעת די מפחידה. אמנם עם בעיית הזרע של בעלי אני מבינה שהסיכוי להרות באופן טבעי הוא כמעט אפסי ובכל מקרה תמיד נצטרך טיפולים. ועדיין. זה נשמע מלחיץ.
2. אני בת 29, קיבלתי מינון 60 של קלקסן ומשקלי נע בין 52-54. הקרישיות הרלבנטית היא פקטור 5 ליידן הטרוזיגוטית וקיבלתי את ההמלצה מפרופ' קופרמינץ. אני לא בטוחה אם יש בדיקות נוספות שעשיתי שלא קשורות לקרישיות. אני רק יודעת שעשיתי צילום רחם לפני ההריון הראשון שהיה תקין והיסרוסקופיה אבחנתית אחרי ההפלה הראשונה בשבוע 7 ואחריה ניתוחית להוצאת ממצא קטן. עשיתי גם בדיקות גנטיות בסיסיות שבד"כ נותנים בהתאם לעדה (אשכנזי ובת עדות המזרח). יש מקום לעשות היסטרוסקופיה עכשיו גם? ו/או בדיקות נוספות?
3. תודה על ההערה בעניין ההתחשבות. האמת שזה עבר לי בראש כשכתבתי וחשבתי שהייתי זהירה. אני מתנצלת מאוד מאוד אם מישהי נפגעה. העדפתי לכתוב בפורום הזה כי סברתי שיש כאן יותר משתמשות ולא רציתי לפספס תשובות שיוכלו לעזור לי. אזהר יותר להבא.
תודה על העזרה!
 

נועה312

New member
היי

גם אנחנו אצל ברקוביץ' וממחלקת הזרע עם 0% מורפולוגיה וזרעים מורפולוגים בדרגה 3-4 זה לא טוב.. עם זרע בדרגה 4 אין סיכוי להגיע לדופק ועם זרע בדרגה 3 יש סיכוי להריון תקין ולידה אבל הסיכוי מאוד נמוך יחסית לדרגה 1-2. בהחלט ייתכן שההפלות החוזרות קשורות לזרע.
אני נקלטתי עם 2 מוקפאים מזרע דרגה 4, אחד נפל בשבוע 6 בבית ואת השני גילינו שהוא הקים בית בחצוצרה וסיימנו את ההריון עם מטוטרקסט.
העצה שלי היא לשקול מיון אצל ברטוב בשאיבה הבאה. ברקוביץ' לא יאהב את זה אבל נתתם צ'אנס לmfc וזה לא הצליח. אם גם בברטוב לא יימצאו זרעים תקינים אז הייתי הולכת לאחד האורולוגים המומחים לנסות לברר אם אפשר לעשות משהו עם בעיית המורפולוגיה. אצלנו הבעיה מורכבת וכוללת גם ריכוז של פחות ממיליון, אשך טמיר, וריקוצלה וכו' וכו'. הניתוח וריקוצלה שעשינו לא ממש עזר לריכוז אבל אחריו מצאו לבעלי 7 זרעים דרגה 2 במיון ומהם יש לנו ילד.
 

moran12313

New member
אוי


תודה על התשובה.
לא חשבתי שהקטע של הדרגות כל כך קריטי
במעבדה הסבירו לי שכל הדרגות בין 1-4 "אפשריות" והביצית יכולה לפצות על הבעיות שיש בזרע.
יש לנו עוד מוקפאים - את חושבת שלא שווה לנסות את המוקפאים קודם בגלל הדרגות?
היינו אצל מדג'ר והוא אמר שהבדיקות תקינות ושהוא חושב שיש וריקוצלה ממש קלה ולא שווה לעשות ניתוח בשביל זה...
 

נועה312

New member
בעיניי

מדג'ר הוא לא הרופא לנושאי וריקוצלה אלא שפי. המחקר בנושא הוריקוצלה לא מתפתח ואף מחקר לא ניסה לבדוק מה ההשלכות כשורידים מסוימים סתומים לעומת ורידים אחרים באשכים.
הקטע של הדרגות הוא קריטי. דרגה 1 זה מצוין, דרגה 2 זה טוב, דרגה 3 זה פגמים בזנב כשבאיקסי חותכים את הזנב כמו שקורה בטבע כשזירעון נכנס לביצית, ודרגה 4 זה פגמים בראש הגרעין כמו ווקאלות.
הביצית לא יכולה לפצות על פגמים בזרעון, כל אחד מהם מספק 50% מהDNA של העובר והיא לא יכולה לספק DNA במקומו ולתקן בעיות בDNA שלו.
אני לא חושבת שיש לכם ברירה אלא לנסות את המוקפאים כי לא ייתנו לכם מימון לעוד שאיבה כל עוד יש מוקפאים אבל לא הייתי מצפה מהמוקפאים ליותר מדי.
 

moran12313

New member
אם אני זוכרת נכון....

מדג'ר אחרי שבדק לבעלי אמר "וריקוצלה קטנה אולי בדרגה 1". אולי אני מתבלבלת והוא אמר 2.... הוא פשוט פסל את האפשרות שניתוח יעזור על הסף אז לא ממש התרכזתי במספר... כדאי ללכת לחוות דעת נוספת אצל שפי?

לפי מה שהבנתי מורפולוגיה גרועה זה גם משהו שבן אדם יכול להיוולד איתו גם כשאין וריקוצלה וכשלמעשה אין באמת הסבר לפגמים...

לפי מה שאת אומרת דרגה 3 זה דווקא בסדר כי הרי את הזנב בכל מקרה חותכים, לא? אז אם יש שם פגמים אז זה לא אמור להזיק, לא? אם אני זוכרת נכון הדוח שלנו לא ממש פירט איזה פגמים היו בזרעים דרגה 3 שמצאו... יש מצב שהבת שנולדה לי היתה מזרע כזה? למיטב זכרוני בתקופה של הטיפולים אז המורפולוגיה היתה 1-2% ולא 0%. יש מצב שאני טועה....
זה נראה לי הזוי שרופאים מחזירים עוברים עם זרע דרגה 3 ו-4 עם סיכויים כאלה לא טובים. בשביל מה לנסות?? לא כדאי לנסות להשיג דגימה יותר טובה או להשקיע במיון יותר זמן?
בינתיים הלכתי לפרופ' כרפ שנתן לי לעשות בדיקות נוספות הורמונליות , בלוטת תריס וקריוטיפ....
תודה על תשובתך! נראה שיש לך הרבה ידע בנושא הזרע!
 

נועה312

New member
דרגה 3 זה יותר טוב מכלום

ויש סיכוי כלשהו ללידת תינוק בריא אבל צריך לקחת בחשבון שמדובר בהסתכלות חיצונית על הזירעון, לא בודקים את הDNA בפנים, וההנחה היא שכשיש פגמים בזנב יש יותר סיכוי לפגמים פנימיים מאשר כשהזירעון נראה לגמרי תקין.
יכול להיות מצב של מורפולוגיה 0 משפחתית שהוא עדיין תקין אבל במצב הזה רואים שגם לאבות, דודים, סבים וכו' יש אותה צורה שונה של זירעון והם הוכיחו שהם פוריים.
יש גם סיבות של מורפולוגיה 0 שלא קשורות לוריקוצלה כמו אשך טמיר (שגם את זה היה אצלנו)
לבעלי יש מורפולוגיה 0 אבל עדיין מצאו לו במיון כמה זרעים תקינים ומספיק זרעון תקין אחד לילד.
אם כבר שולחים אותך לקריוטיפ אני חושבת שצריך לעשות קריוטיפ לשניכם.
 

moran12313

New member
הבנתי

שלחו גם את בעלי לקריוטיפ.
לא ידועה בעיית פוריות אצל מישהו מהמשפחה שלו ואני כמובן לא יודעת מה מצבם מבחינת מורפולוגיה.
אשך טמיר מגלים בבדיקה ידנית/פיזית או אולטרסאונד? לא נאמר לנו כלום בעניין אצל מדג'ר....
הוא עשה בדיקה הורמונלית ואולטרסאונד ועבר בדיקה ידנית והכל יצא תקין חוץ מה"וריקוצל קל" שציינתי קודם.
עשינו אפילו תרבית זרע אצל ברטוב שיצאה תקינה....
 

נועה312

New member
אצלנו זה שונה

גם לאבא של בעלי יש בעיית זרע ווריקוצלה, זה תורשתי אצלהם אבל לאח של בעלי היה מזל וזה לא עבר אליו.
בעלי נולד עם אשך טמיר שלא ירד לשק האשכים בזמן ובסוף האשך ירד לבד אחרי כמה חודשים.
 
למעלה