האם אני מטופלת כהלכה?

אליסקה

New member
האם אני מטופלת כהלכה?


אני בסבב ראשון של ivf.
ביום שלישי עברתי שאיבה על ידי בר-חווה. נשאבו 11 ביציות, ולמחרת התקשרו לבשר לי שהופרו 10 מתוכן, ושההחזרה תהיה ביום 5 (היום).
אתמול בערב התקשרו אליי, ואמרו לי להתייצב להחזרה באסותא היום בשעה 11. דיווחו לי שהקפיאו שני עוברים ביום 3, ושאת השאר המשיכו לגדל.
הבוקר בשעה 10 (!), ממש לפני שעמדתי לצאת, התקשרו אליי שוב, ואמרו לי לא לבוא, כי אין בלסטוציסטים. כמו כן, אמרו לי שכבר ביום שלישי, בעת השאיבה, בר-חווה הבחין שהרירית ירדה מ-7.9 ל-7, ושהיא לא סדירה, דבר שלא נאמר לי בזמן אמת.
אין לתאר את האכזבה.
שאלותיי אליכן:
1. הרירית: כבר ביום השאיבה נראה היה שיש בעיה עם הרירית - מדוע לא קיבלתי טיפול שמטרתו לתקן אותה? לחילופין, למה לא הוסבר לי שאין סיכוי להחזרה החודש בתנאים הקיימים? (אני על סינרל ודקסתמזון מיום השאיבה).
2. ההחלטה לגדל 8 עוברים לבלסטוציסטים: האם מקובל בהחלטה סבירה ומקובלת מבחינה מקצועית? האם לא היה ראוי להתייעץ איתנו לפני כן, ולאפשר לנו לבחור חלוקה שמרנית יותר?
3. קצר בתקשורת: האם מדובר בהתנהלות תקינה, שבה לא מעדכנים אותי בעניינים כה מהותיים לטיפול???
תודה רבה.
 

zuzazi

New member
גם אני במקומך הייתי כועסת

זו זכותך לדעת על מצב הרירית שלך, למה זה סוד? אני לא מבינה. גם אם לא ניתן היה לתקן את זה.

גם אני עברתי שאיבה ראשונה לא מזמן. הוזמנתי ביום 3 להחזרה ואני החלטתי בשיתוף עם הרופא לנסות ולגדל את כולם, אם לא הייתי רוצה, לא היו מגדלים. זה לא בסדר וגם ככה אין מספיק שיתוף אז במה שאפשר בהחלט צריך לשתף.
בנות מנוסות ממני יכתבו האם נהוג כך, אני כתבתי לך רק מה היה אצלי.

בכל מקרה מאחלת הרבה הצלחה, זכרי ששאיבה ראשונה היא מאוד אבחנתית. מקווה שלא יהיו לך עוד שאיבות אך במידה וכן תהיה, חשוב להסיק מסקנות.
 

acka

New member
מאוד מאכזב

אם מחליטים לא לבצע החזרה על סמך מה שרואים בשאיבה - הייתי מצפה שיודיעו לי מיד אחרי.
לגבי הגידול ליום 5 זה נושא מורכב - מצד אחד לעוברי יום 5 יש סיכוי יותר טוב להקלט, אבל מצד שני לא פשוט לעובר להגיע ליום 5.
אני אמא לעוברי יום 3, אז דעתי משוחדת. לפחות מנסיוני האישי תמיד היה טעם להתעקש על עוברי יום 3 ולהקפיא כבר ביום 3 את היפים שבהם.
זה משמח שכן הקפיאו לך שניים.
סך הכל נשמע כמו משהו שבוצע עם מחשבה אבל עם קצר רציני בתקשורת.
אני חושבת שכדאי לבקש להפגש עם הרופא ולקבל את התמונה המלאה - מה היה מצב העוברים, מדוע הוחלט כך או אחרת ומה מידת העדכון לה ציפית.
מקווה שאחד המוקפאים האלו יהפוך אותך לאמא.
 

a morph

New member
כל כך מצטערת לשמוע

הרופא לא דן איתך בכלל בנושא ההחזרה לפני כן? לא הייתה ביניכם שום הבנה בנוגע לכמה מחזירים, באיזה יום וכו'? אם לא, לדעתי זה לא תקין.
כנ"ל לגבי הרירית, ובכלל - אם יש משהו חשוב שהרופא רואה, אם זה ציסטה, או בעיה ברירית, או מה שזה לא יהיה, הוא צריך לעדכן את המטופלת, אחרת מה הטעם?
אצלי הרופאה מראש נתנה הנחייה לגדל רק 2 לבלסטוציסט, לצערי שניהם לא התפתחו טוב, הוחזרו ולא יצא מזה כלום, אבל לפחות היא לא ביזבזה לי גדוד שלם של עוברים ותיאמה איתי הכל מראש, ועל זה אני מאוד מודה לה.
אני עוד לא יודעת מה יהיה בעתיד, אבל כמה שאני קוראת יותר על הנושא ככה אני מטילה יותר ספק בכל אסכולת הגידול לבלסטוציסט.
לא הצלחתי למצוא מחקרים שתומכים בטענה ששיעור ההריונות והלידות גבוה יותר עם בלסטוציסטים. ייתכן ואני טועה, אבל לא מצאתי.
ואם נוסיף לזה את האחוז הנמוך של עוברים שמצליחים להגיע לשלב הזה במעבדה, נשאלת השאלה למה בכלל ממשיכים לעשות את זה.
התיאוריה טוענת שהמטרה היא לברור את העוברים החזקים ביותר ולהחזיר אחד אחד כדי להימנע מריבוי עוברים.
בפרקטיקה נוצר מצב שנשים שגידלו להן את כל או רוב העוברים ליום 5 נשארות עם מעט מאוד עוברים, אם בכלל, ונאלצות לעבור עוד ועוד שאיבות בזמן שיכלו, לפחות תיאורטית, להרות ממוקפאים.
תחזיקי מעמד
 

שירןג7

New member
את כנראה צודקת

אני קוראת את הבלוג של דר דורון גולדברג והוא כתב שם לאחרונה על הגידול של בלסטוציסטים.. ושיש לו כעת הסתייגות מזה. אני גם די בטוחה שהוא כתב שאין עליה בשיעור ההריונות. סיבה שמחזירים ביום 5 היא שלמעשה העובר באופן טבעי מגיע לרחם ביום 5 ועובר יום 3 עוד לא. אבל מחקרים מראים שיש תקשורת של העובר עם רירית הרחם והוא מכין אותה להשתרשות כבר בשלב הזה. ומה שהרופא שלי טוען ואני ממש מאמינה בזה, זה שעדיין תמיד עדיף לעובר להיות בתוך הרחם מאשר בחוץ.
 
לגבי עליה בשיעור ההריונות.. תלוי ביחס למה..

אם מסתכלים על סיכוי בהחזרה בודדת להריון- ברור שבלסטו לוקח ובגדול.
אם מסתכלים על סיכוי להריון כשיש x עוברים ואת כולם מגדלים רק ליום 3 או את כולם לבלסטו, יש סיכוי יותר גבוה דווקא כשלא מגדלים. כי לעובר יום 3 סיכוי גבוה יותר לשרוד ליום 5 ברחם מאשר במעבדה.
&nbsp
אני מאוד תומכת בבלסטו במקרים שיש בעיה בזרע או במידה ומדובר בטיפול אחרי מספר החזרות שכשלו (כלומר לא הייתה השרשה).
&nbsp
המדיניות של אסותא לגדל באופן דיפולטי כמעט תמיד לבלסטו ממש מכעיסה.
&nbsp
לגבי בר חוה.. מה שהכי מוזר לי בסיפור, פרט לכך שלא תקשרו דברים, זה למה להחזיר טרי ביום 5? הם לרוב מחזירים ביום 3.
 

שירןג7

New member
אם את שואלת אותי

ממש לא. אני מטופלת ביחידה ציבורית ואצל רופא שתמיד אבל ת-מיד יש שקיפות מלאה. אין משהו שלא נאמר לי ואין החלטה שאני לא מעורבת בה. אני עוברת את הדברים האלו על בשרי!! למה שלא יתייעצו איתי מה לעשות עם העוברים שלי??? אני מאוד מאמינה ברופאים, ויש מצבים רפואיים שבהם הם מחליטים נקודה.. כמו למשל כאשר הייתי מועדת לגירוי חמור הרופא לא הסכים בשום תוקף להחזיר לי עוברים. אבל עם כל הכבוד לגדל עוברים זה דבר משמעותי... שבאמת ייתכן שלא יישארו ממנו עוברים וידרוש ממך סבב נוסף לא פשוט של שאיבה. מה זה קייטנה? זה קשה. הסיבה שלא מיהרתי לבר חווה על אף התשבוחות היא הקצר בתקשורת. יש דברים לא מקובלים בעיניי. גם יש עניינים מהותיים שטעויות או חוסר תקשורת חא אמורים לקרות איתם!! צר לי בשבילך.. תהיי עם יד על הדופק הרבה יותר. והלוואי ובכלל לא יהיה על מה לדבר הלאה כי המוקפאים יעשו את העבודה.
 

אליסקה

New member
תודה בנות אתן מקסימות עם ההזדהות והכל


בינתיים הספקתי להתאושש מהכאפה של הבוקר, וגם קיבלתי הסבר הגיוני מהרופא, והבטחה לשתף אותי בהליך בעתיד. אני מקווה שזה לא יחזור על עצמו, ושלפחות חלק מהעוברים שנותרו יהפכו מחר או מחרתיים לבלסטוציסטים (יש חמישה כאלה, שמתוכם הבנתי שלשלושה יש סיכוי). הם אמנם יוקפאו ויוחזרו במחזור הבא, אבל אתנחם בעובדה שאולי אז הרחם יהיה במצב אופטימלי, והעיכוב ישתלם.
תודה רבה על ההתייחסות שלכן
.
 
אליסקה, הוא נתן הסבר למה רצה להחזיר

עוברים טריים דווקא ביום 5?
באופן כללי, בפרט לאחר שאיבה ראשונה מעדיפים להחזיר מוקדם.
&nbsp
גם בר חווה ממה שמכירה בגישה של להחזיר (אם אין סיבה מיוחדת) טריים ביום 3. בפרט אם נראה כבר אז שהעוברים לא מתפתחים יפה.
לי הם אמרו שבדיפולט זה יום 3 אך אם יררו ביום 3 שיש עוברים יפים, יחזירו ביום 5 (זה היה אחרי ש 5 החזרות קודמות של עוברי יום 3, במקום אחר, כשלו.. אז הייתה אצלי העדפה להחזיר יום 5).
&nbsp
אגב, יש אצלכם בעיית זרע?
 

אליסקה

New member
כן, הוא הסביר, ולמען ההגינות אביא את דבריו כלשונם

בעיקרון כבר היו לנו שלושה הריונות ספונטניים, שהסתיימו בגרידות בשליש הראשון, והוא חשב שבנסיבות כאלה אין מצב שלא יהיה לנו בלסטוציסט להחזרה. אלה המילים המדוייקות שכתב לי לאחר שפניתי אליו:
״בטיפולי הפריה בדרך כלל אין שחור ולבן. יש אוסף נתונים שאנחנו (במקרה הזה אני) מנסים למקסם מתוכם את הטיפול. ראשית לגבי הרחם, יש לך רחם אדונמיוטי (adenomyosis) כפי שהסברתי לך בעת פגישתנו ולכן לעיתים הרירית בו מעט בעייתית ולא אופטימלית וכך גם אבחנתי בעת השאיבה. אין טיפול ש"מתקן" את הרירית בעת הזו ועדיין הרירית מאפשרת החזרה ולכן התכנון היה להחזיר לך עובר יום 5 (בלסטוציסט) שאמור להאחז ברירית יותר "בקלות". מכיוון שהיו לך ביום שישי 4 עוברים טובים ועוד מספר עוברים בינוניים בחרתי (בהחלטה קלינית שלי) הן עקב מראה הרירית והן עקב הידיעה שרחמים תחת גירוי הורמונלי (בוודאי עם אדונמיוזיס) קולטים פתות טוב מאשר ללא גירוי הורמונלי להקפיא לך זוג עוברים, וקיוויתי שהיום יהיה לי בלסטוציסט להחזרה, והתוצאה שלא היה בלסטוציסט לאור ההריונות הספונטנים שלך לא היתה צפויה. היום עודכנתי שעדיין לא התפתח בלסטוציסט ויש 5 מועמדים (3 במיוחד) שיכולים להגיע לקו המטרה, אך אם הם יגיעו לשם מחר (יום 6) או מחרתיים (יום7), סיכוייהם להניב ילד יותר טובים אם נקפיא אותם ונחזיר אותם ביום 5 עתידי כמוקפאים מאשר אם נחזיר אותם מחר או מחרתיים. אנחנו נעדכן אותך כמובן בהמשך השבוע מה ארע. כפי שאת רואה יש הרבה שיקולים ואני מנסה להביא את כולם בחשבון ולהעניק לך טיפול מיטבי ולא העיקר לעשות לך החזרה (שזו כמובן אופציה פשוטה אך לאו דווקא נכונה)״.
 
אני מקווה מאוד שאכן יתפתחו לבלסטוציסטים

ושבחודש הבא תוכלו להחזיר ביום 5, או 3.. לפי שיקולכם.
סה"כ הוא הסביר יפה מאוד לדעתי. חבל רק שלא הסביר תוך כדי קבלת ההחלטות.
מספיק שהיו אומרים לך שכנראה תהיה החזרה למחרת (אבל לא באופן ודאי), זה כבר יותר נותן את התמונה הנכונה של המצב. כמובן שהחזרה היא אף פעם לא ודאית, אבל עדיין.. כנראה שהיה ניתן להניח שיש סיכוי שלא..
בהצלחה בהחזרה בחודש הבא!
 

רר2011

New member
עשית בדיקות לקרישיות יתר?

מה שתפס לי את העין הוא שאמרת שהיו שלושה הריונות ספונטנים שהסתיימו בגרידה בשליש הראשון.
עשו לך בירור להפלות חוזרות? קרישיות יתר יכולה לגרום למצב כזה וגם אומרים שבעיות במורפולוגיה של הזרע יכולות לגרום להפלות בשליש ראשון.
אז אני מסכימה עם חדשהפה2012 - אם עושים עוד שאיבות - הייתי הולכת לבדוק את נושא תקינות הזרע אצל ברטוב (אפילו לא חייבים לחכות לשאיבה. אפשר ללכת לעשות איבחון)
ובנוסף אולי כדאי לבדוק את נושא הקרישיות (או אפילו טיפול אמפירי בקלקסן)
&nbsp
אני מקווה שהעוברים יתפתחו כמו שצריך ויוקפאו ותוכלי להחזיר אותם בחודש הבא .
 

אליסקה

New member
ההפלות היו בנוכחות קלקסן במינון 100 :(

אין לי נטייה גנטית, אבל לפני כמה שנים היה לי אירוע קרישה אחרי טיסה, אז ידעתי שאני צריכה קלקסן, ובהמלצת קופרמינץ זה במינון גבוה. לא עזר לי.
 
אם חלילה תצטרכו שאיבה נוספת

תשקלו לבדוק בהגדלה גבוהה יותר.
אצלנו המרפולוגיה היא 2-3% (ויש בעיות נוספות בזרע אך שלא משפיעות על IVF), ולאחר הגדלה מצאו פחות זרעים באיכות טובה מאשר ביציות... אפילו אצל חלק מהבנות פה עם מרפולוגיה 0% היו לא פחות זרעים באיכות גבוהה מאשר אצלנו.
המרפולוגיה שנותנים בבדיקה הרגילה היא בהגדלה רגילה.. כשמגדילים יותר לעיתים רואים שיש בעיות שלא ראו אותם בהגדלה אחרת.
&nbsp
הסיבה שאומרת לך לבדוק היא שראשית כל הריונות שפוסקים לפני שבוע 13 בחלק מהמקרים זה בשל זרע לא תקין, כמו כן עוברים שמתקשים להגיע ליום 5 גם הרבה פעמים זה קשור לזרע.
במקומכם הייתי בודקת..
&nbsp
בהצלחה
 
אנחנו

עברנו הריון שנפסק בשבוע 13
אחר כך נכנסתי להריון תקין אחרי מיון זרע
(מורפולוגיה 0%, 17 זרעים באיכות מצויינת).
 

אליסקה

New member
ברטוב

בעקבות ההפלות אכן שלחתי את בן הזוג לאבחון אצל ברטוב. האבחון העלה שמבין 150 תאי זרע, רק אחד הוא תקין. כמובן שהראינו את זה לבר-חווה, אבל הוא אמר שזו לא הסיבה להפלות, ושב-90% מהמקרים זה בכלל מסיבות אמהיות. לכן, לפי ההמלצה של בר-חווה, לא עשינו מיון זרע.
 
לא יודעת מאיפה הוא הביא את ה 90% הזה. קראתי הרבה מאמרים

על נושא הריונות כימים והפלות, ולמיטב זכרוני בעיות מרפולוגיה ובעיות כרומוזליות אצל הגבר הן הרבה יותר מ 10% (עניין הבעיות הכרומוזליות נדיר יותר, ואפילו הוא כשלעצמו זה סביב ה 5% בעיות כרמוזליות אצל הגבר בזוגות עם מעל 2 הריונות רצופים שפסקו בשלב מוקדם). ובעיות זרע זה אף גבוה יותר בהרבה ממה שזוכרת. עדיין.. נכון שזה משמעותית פחות מ 50%.. אבל אם כבר יודעים שיש בעיה בזרע, למה לצאת מנקודת הנחה שזו לא הבעיה.. כמובן שבמקרה של היסטוריה כמו שלך, חשוב לשלול כל סיבה "אמהית" שיכולה להיות.. אבל זה בנוסף, במקביל.. לא במקום.
&nbsp
האמת התאכזבתי לשמוע שזו ההתשובה שלו.. למרות שמאודדד מעריכה אותו.
&nbsp
פרט לאחד באיכות גבוהה, כמה היו בדרגה 2?
 

אליסקה

New member
לא יודעת עדיין

אמרו לי שאקבל דו״ח עוברים ביום רביעי. אני אפילו לא יודעת אם לפחות חלק מחמשת העוברים שרדו עדיין...
 
למעלה