למצות את היתרונות של Provisional Patent Application

למצות את היתרונות של Provisional Patent Application

שלום.
אני מוצא כמה יתרונות בהגשת Provisional Patent אם הוא נוסח נכון, בשלב שהפרוייקט בסטטוס של SEED ומחפש את ההשקעה הבאה:

1. כל צד ג' ידע שיש לך פטנטים אך לא ממש יידע מה בדיוק רשום בפטנטים האלה, מה שלא מאפשר לו לבדוק אם יוכל לעקוף את הפטנט - כל עוד הוא לא הוגש כ- Regular - מפחית את רמת הסיכון בפניה למשקיעים רבים, קבלני משנה ויועצים למיניהם שמא מישהו יאהב את הרעיון וינסה לעקוף אותו בעצמו.

2. חיסכון כספי ניכר: כל פטנט Regular עולה הרבה כסף ובתחילת הדרך יש המון רעיונות וכיוונים אפשריים. אפשר להגיש בשלב ראשון Provisionals רבים שמכסים כל אספקט אפשרי בהמצאה וכעבור זמן, כשמתגבשים, לבחור רק חלק מהם להגשה כ- Regular.

האם אני צודק? אילו חסרונות יש לשיטת עבודה כזאת?
האם יש דרך להאריך את משך ה- Provisional למעבר לשנה אחת ועדיין לשמור על הזכויות לתאריך הראשוני?

תודה.
 

גד בנט

New member
יתרונות בקשה פרוביזורית

שלום לצוללן,
קרוב, אבל לא מדויק במלואו, אפרט:
1. לא נכון במציאות משתי סיבות: א. גם בקשת פטנט רגילה שתוגש תהיה חסויה במשך שנה וחצי, כך שצד ג' לא יוכל לראות את בקשת הפטנט; ב. משקיע רציני ומבין עניין ירצה בשלב מתקדם לראות את בקשת הפטנט כדי לבדוק את איכותה.
2. האגרה זולה בכמה מאות דולרים, אבל עיקר העלות היא כתיבת בקשת הפטנט שהיום, כדי לקבל הגנה טובה, הבקשה הפרוביזורית צריך להיות מאד קרובה לבקשה רגילה.
אין דרך להאריך את הבקשה הפרוביזורית מעבר לשנה ולשמור על התאריך המקורי.
בברכה,
גדיי בנט, עורך פטנטים
 
תודה על התשובה - ועוד כמה שאלות :)

או קי אז בקשה פרוביזורית + בקשה רגילה יכולות ביחד לספק חיסיון למשך שנתיים וחציב TIMELINE של פרוייקט וזה כבר מספיק להתגבש, למצוא את המשקיע הבא ולהקדים כל מתחרה פוטנציאלי בכשנתיים.
זה נכון שמשקיע רציני בשלב מתקדם יראה את נוסח הפטנטים אבל מידע זה לא נחשף לכל משקיע פוטנציאלי בתחילת הקשר או לקבלני משנה אלא באמת רק למי שאיתו התקדמנו הרבה מאוד - וזה יתרון גדול.
כל היתר יוכלו להתרשם מאבטיפוס ראשוני שידגים את הטכנולוגיה, כך שגם בלי לדעת בדיוק כיצד זה נעשה הוא יידע שיש לנו את זה ואז יחליט אם הוא רוצה להתקדם...

אני מתעסק בתחום טכנולוגי מולטי-דיסציפלינאר וכאן אמנם אני מכוון למוצר ספציפי שמיועד למטרה מסויימת, אבל הטכנולוגיה תתאים למוצרים רבים אחרים. אז השאיפה היא שהפטנט או הפטנטים יכסו כמה שיותר אפשרויות, גם כאלה שאינן ישימות לפרוייקט הנוכחי. אבל מצד שני אפשר לפשוט רגל מרוב פטנטים....

אז בנוגע לאסטרטגיה בהגשת בקשות לפטנטים:

1. אני מבין שככל שהפטנט יותר כוללני (מנסה לכסות כמה שיותר מימושים ונגזרות), כך מצד אחד הוא יהיה חזק יותר ובעל כיסוי רחב יותר אבל מצד שני עולה הסיכון שהוא לא יאושר? עורך פטנטים יכול להמליץ על נקודת איזון בין המגמות?

2. במעבר מבקשה פרוביזורית לבקשה רגילה: האם צריכה להיות התאמה מלאה בין 2 הבקשות כדי לקבל תאריך? אם הבקשה רגילה היא SUBSET של הבקשה הפרוביזורית - זה תופס? או לפצל את תכולת הבקשה הפרוביזורית לכמה פטנטים נפרדים ולקבל על כל אחד מהם בנפרד את תאריך ההגשה הפרוביזורי?

תודה,
 

גד בנט

New member
אסטרטגיית פטנטים

שלום לאיש הצפרדע,
איך הגענו שבקשה פרוביזורית + בקשה רגילה נותנות חסיון של שנתיים וחצי? זה לא מדויק. בכל מסלול שתתחיל את הליך הפטנטים (פרוביזורית + רגילה או רגילה מההתחלה) החסיון הוא לשנה וחצי בלבד!
בנוגע לשאלות שהעלת:
1. לא מדויק בצורה שנסחת את ההנחה שלך. יש להבדיל בין התאור לתביעות. הוספת מימושים, נגזרות, דוגמאות בתיאור יחזקו את הפטנט. היקף התביעות (ללא קשר לתאור) יכול להיות רחב או מצומצם. ככל שהתביעה רחבה יותר ככה יותר קשה לקבל אותה כי הסיכויים למצוא משהו קיים גבוה יותר. אמרנו סיכוי, אבל יש הרבה מקרים שהתביעה רחבה אבל באמת חדשה ואז היא מתקבלת. כל מקרה לגופו.
2. אין חובה להתאמה בין הבקשה הרגילה לפרוביזורית. אבל הכלל קובע שאם אתה תובע בבקשה הרגילה משהו שתואר בבקשה הפרוביזורית, כדי לדחות את התביעה על הבוחן להביא פרסום הקודם לבקשה הפרוביזורית. אם התביעה מכילה חומר שתואר רק בבקשה הרגילה, מספיק שהבוחן יביא פרסום לפני תאריך הבקשה הרגילה.
לגבי פיצולים, ישנם אסטרטגיות שונות בהתאם לשיקולים שונים. עורך פטנטים טוב ידע להדריך אותך בהתאם.
בברכה,
גדי בנט, עורך פטנטים
 
אה אז זה לא סכום הזמנים?

שנה לפרוביזורית + שנה וחצי לרגילה? תודה, זה משפיע על לוח הזמנים....

אם מטרת הפטנט היא רק למנוע חסימת המוצר או העתקה על ידי המתחרים - אז פשוט צריך לרשום בפטנט רק את מה שמתכוונים לממש.

אבל היות ומדובר במערכת מולטי-דיסציפלינארית, מתחרה שיקרא את הפטנטים שלי יקבל השראה, יושיב מהנדס מוכשר כמעט כמוני שיישב וילמד אותם וימצא דרך לעשות את הדברים קצת אחרת אולי בדרך פחות יעילה אבל עדיין "מחזיקה מים" ומכאן המוטיבציה לרשום פטנטים בעלי כיסוי כמה שיותר רחב.

השאלה שאני מבקש לחדד היא מה קורה אם אני מגיש בקשה פרוביזורית רחבה מאוד, שמכילה נגיד 10 סעיפים או "הסתעפויות" ולקראת הגשה לפטנט רגיל מתברר שאחת מהן עלולה לא להיות מאושרת? האם אני עדיין יכול להגיש בקשה תכלול את ה- 9 האחרות ולקבל את תאריך ההגשה הפורביזורי או לא?
זה מה שיקבע אם אגיש 10 בקשות פרוביזוריות נפרדות או אחת כוללנית....

תודה,
 

גד בנט

New member
לוחות זמנים לבקשת פטנט

שלום לאיש הדממה,
שנה (אם התחלת בבקשה פרוביזורית, אבל זאת לא האופציה היחידה להתחיל) + שנה וחצי (אם הגשת בקשה בינלאומית PCT) זה לוח הזמנים עד שאתה צריך להחליט (קרא לשלם) באיזה מדינות אתה רוצה להגיש. אין לזה קשר לחסיון. בכל מסלול שתבחר, בקשת הפטנט מתפרסמת שנה וחצי אחרי ההגשה הראשונה.
גם אם אתה רוצה למנוע את העתקת המוצר, צריך לחשוב על שינויים ווריאציות אפשריות ולחסום גם אותם.
אין שום בעייה אם בקשת הפטנט (או הפרוביזורית) מתארת תכונות שאתה לא רוצה אח"כ (מכל סיבה שהיא). כל עוד מה שאתה תובע בתביעות בבקשה הרגילה נתמך בתאור בבקשה הפרוביזורית, אין לך שום בעייה עם התאריכים.
בברכה,
גדי בנט, עורך פטנטים
 
תודה, בעזרתך למדתי כמה דברים חשובים

עוד כמה שאלות ונדמה לי שבזה תושלם לי התמונה של "מגרש המשחקים" בתחום רישום הפטטנטים.

שאלה 1:
אני מסיק מכל הנאמר שיכולה לבוא בחשבון עוד טקטיקה: להגיש את אותו הפטנט הפרוביזורי (אולי עם עדכונים כתוצאה מתובנות חדשות שהתגבשו בתהליך הפיתוח) מספר פעמים, נניח אחת לכמה חודשים. כל אחת מהבקשות האלה כשתפקע שנה ממועד הגשתה, אם לא הוגשה בקשה רגילה לפטנט שנסמכת עליו, המעטפה פשוט תיגרס ותוכנה לא ייחשף לעולם.
אבל תמיד תהייה בקשה פרוביזורית אחת או יותר שעדיין בתוקף וברגע שהוחלט להגיש בקשה רגילה לפטנט אפשר יהיה להשתמש בוותיקה ביותר כדי לקבל קדימות עד שנה אחורה...
זה מחזיק מים?

שאלה 2 בנוגע לבחירת העורך:
או קיי, אז בסוף מגיע הגיל שאפשר להתחיל וצריך לגשת לניסוח הפטנט. גם הוא יוגש פרוביזורי הוא צריך להיכתב ברמה מקצועית, אחרת זה עלול להיות סתם ביזבוז זמן ומשאבים.
אבל הפטנטים הנ"ל הם בתחום טכמנולוגי ורצוי מאוד שעורך הפטנטים יתמצא בתחומים הרלוונטיים הן בהיבט הטכנולוגי והן בהבנת השוק לסוג כזה של מוצרים כי לא בכול אפשר למצוא בחרישה של סבא גוגל....
ומן הסתם אין בעולם אדם שבקיא הכל התחומים אלא קיימת חלוקה לפי התחומים.
השאלה שלי היא אם קיימת איזו שהיא רשימה או בסיס נתונים שבו אפשר למצוא מי מתמחה במה?

תודה,
זה מועיל לי הרבה.
 

גד בנט

New member
לסיכום נושא הפטנטים

שלום לתלמיד החכם,
1. בתאוריה כן, אבל לא נתקלתי במישהו שמגיש כל כמה חודשים כן ראיתי אנשים שאחרי שנה פשוט מגישים שוב את הבקשה הפרוביזורית.
2. יש באתר של משרד הפטנטים רשימה של כל עורכי הפטנטים, אבל הכי פשוט זה להתסכל באתרים של משרדי עורכי הפטנטים, לכולם יש פרופיל מקצועי של כל עורך פטנטים.
אחרי שתעשה לך רשימה ראשונה, חובה ללכת ולדבר עם המועמדים. יש עוד הרבה פרמטרים מעבר לידע המקצועי בתחום הטכני, אתה צריך לעבוד עם מישהו שאתה מרגיש שהוא מבין עניין ושיש לכם כימיה טובה.
בהצלחה!
גדי בנט, עורך פטנטים
 
תודה


עכשיו אוכל לצלול בנחת :)
 

גד בנט

New member
לצלול בכיף

שמח לשמוע (גם אני צוללן חובב). כתבתי פעם פטנט מעניין על צילום תת מיימי במים עכורים ;)
אם יש לך עוד שאלות על פטנטים, אנחנו כאן.
בברכה,
גדי בנט, עורך פטנטים
 
צלילה זה כיף

פעם הגשתי בקשה למדען הראשי על מאזן צלילה מהפכני אבל נדחה בגלל מודל עסקי קצת טריקי.
הפעם הגשתי משהו יותר קונפורמיסטי ויש תקציב מתנופה.
 
למעלה