מוטיבציה, דופמין, כוח רצון

פאלאדה

New member
מוטיבציה, דופמין, כוח רצון

היוש

אז ככה, קיבלתי בפייסבוק איזה מאמר, שעורר בי סימני שאלה.

המאמר עסק בפיתוח משמעת עצמית. המאמר הציג את המכשול לפיתוח משמעת עצמית, והוא, אנו רוצים את התגמול המיידי, ולא חושבים על התגמול הרחוק. הדוגמא הקלאסית להמחשבה היא דיאטה - אם אשמור על דיאטה במשך 4 החודשים הקרובים ( + ספורט) יהיה לי גוף חטוב.

אבל העוגה עומדת כאן מול עיני, מול הפרצוף, מתחת לאף, ומדברת אלי בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים: "אכלי אותי".

מחבר המאמר מסביר שאנשים נעדרי כוח רצון חושבים על הסיפוק המיידי, ולא על התוצאה שנראה בעוד כמה שבועות, חודשים או שנים.

המאמר שלו היה מאד מאד מאד הגיוני, והתחבר לי להרבה דברים (כמי שמתמודדת עם הפרעת קשב).

רק דבר אחד לא הסתדר לי במאמר שלו - הוא טען שהמנגנון שגורם לך שנכנע לפיתוי המיידי ולא למטרה רחוקת הטווח, הינו - דופמין. אז רגע - למה אנשים עם הפרעת קשב אמורים ליטול ריטלין, אשר מעורר הפרשת דופמין במוח, ואשר - לשיטת המאמר - מחזק את המנגנון שנכנע לפיתוי מיידי במקום למטרות רחוקות הטווח.

לענבל חמו - אני יודעת שאת לא רופאה, אבל היות ואת מאמנת שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז, והיות ולעמוד בפיתוי ולהתאפק ולא לחשוב לטווח קצר אלא ארוך, זה אתגר לכל אדם באשר הוא - שרוצה להשיג כל מטרה באשר היא - מצאתי לנכון להציג את השאלה כאן.

גם אם את לא רופאה, ואת לא מוסמכת להשיב לפן הרפואי של השאלה, אשמח לתובנות שלך על מוטיבציה, כוח רצון, משמעת עצמית. אני קוראת את הדברים באתר שלך, ותמיד מחכימה מהם, ואשמח לתובנה שלך.

את הסקרנות שלי באשר ל"למה רושמים ריטלין לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז", כאשר הבעיה של הפרעת קשב וריכוז היא כניעה לפיתוי מיידי במקום איפוק לקראת המטרה הארוכה - אשאל בפורום נוסף, עם אוריינטציה רפואית יותר.

אבל אשמח לתובנות שלך על מוטיבציה, כוח רצון, איפוק, וכו'. ואם יש לך משהו לומר על הדופמין, אשמח גם, בידיעה שאת לא רופאה, אבל בכ"ז, מתעסקת בנושא הפרעת קשב וריכוז... לא אקח את דבריך בנושא דופמין כ"דבר המומחה".

חג שמח לנו
 

ommerl

New member
נוירוכימיה ודופמין

קודם כל חשוב שתביני נכון את מה שקראת: הדופמין לא גורם לכניעה לפיתוי. דופמין זה החומר שגורם לחיזוק של התנהגות. כשאוכלים שוקולד, למשל, מופרש דופמין ואז מרגישים טוב וכיף. בן אדם נכנע לפיתוי של לאכול שוקולד בגלל שאם הוא יאכל אותו יופרש אצלו דופמין והוא יודע את זה. כלומר הוא יודע שהוא ירגיש טוב.

נוכחות של דופמין בגלל שלקחתי חומר מסויים, לא תגרום לי להיכנע יותר לפיתויים אלא תגרום לי להתמכר לחומר הזה. זה בדיוק מה שקורה כשלוקחים קוקאין (הקוקאין גורם לכמויות גדולות של דופמין להישפך מהתאים במרכז החיזוקים במוח).

אבל כדורים להפרעות קשב וריכוז שעובדים על הדופמין עובדים מעט אחרת. ואת צריכה להבין עוד משהו קטן לפני זה:

דופמין לוקח חלק במספר מערכות בגוף. מערכת החיזוקים היא רק אחת מהן. יש גם את המערכת המוטורית והמערכת של פונקציות ניהוליות (מי שיש לו פרקינסון מקבל כדורי אל-דופה. מולקולה ממנה המוח מפיק דופמין).

נמצא שדופמין לוקח חלק גם בעירור של אונת המצח (הפונקציות הניהוליות). אונה שנמצא שפועלת חלש יותר אצל אנשים שיש להם הפרעות קשב וריכוז (תופעה שנקראת "היפו-פרונטאליות" או - תת פעילות של אונת המצח בעברית).

ריטלין (וכדורים להפרעות קשב וריכוז שעובדים על המערכת של הדופמין) בנוי ככה שהוא משפיע בעיקר על אונת המצח. הכדור עטוף בחומר שגורם לכך שהוא ישתחרר לאט במחזור הדם. השחרור האיטי שלו מבטיח שלא יפעל על מרכז החיזוקים ולא יגרום להתמכרות (למרות שיש סכנה קטנה להתמכרות ולכן לא מומלץ ליטול ריטלין כל יום. מספיק הפסקה של יום אחד שאין בו לימודים וזה בסדר).
 

ענבל כהן חמו

מאמנת אישית בכירה ומדריכת מאמנים מוסמכת
מנהל
מוטיבציה, כח רצון ואיפוק

נדמה שביחס לדופמין עומר הסביר נכון את הדברים.
בעיות קשב וריכוז בדרך כלל נוגעות לפונקציות הניהוליות של המוח - שם יש חוסר ויסות אשר גורם לקושי להתאפק - לוותר על סיפוק מיידי לטובת מטרה חשובה אך רחוקה.
אשתדל להתייחס יותר לעומק לשאלת "מוטיבציה, כח רצון ואיפוק" בימים הקרובים. זה דורש קצת יותר זמן ממה שיש לי כרגע, כדי לחדד תובנות ספציפיות שנוגעות לשאלתך. הרבה יותר קל לענות לשאלה ממוקדת מאשר להביא לכאן את כל הידע שלי... אם לא עניתי אפשר להזכיר לי שוב, יש לי כמה ימים עמוסים וגם לי יש הפרעת קשב

שמחתי לשמוע שאת מוצאת ערך באתר שלי
. נעים לדעת.
עם זאת, אני מזמינה גם את חברי הפורום האחרים להוסיף את תובנותיהם בשאלה זו. דיון פתוח תמיד מפרה ומלמד.
 
למעלה