OH Amsterdam ......

OH Amsterdam ......../images/Emo23.gif

סימנתי אותה עוד בקיץ שעבר כיעד טיולים אפשרי . אחרי טיול מאורגן עם הנכדה בנוסח עדות "בנות מצווה" שהתמקד בעיקר בפארקי השעשועים סביב , ונגיעה קלילה בעיר עצמה , ידעתי כבר אז שאל אמסטרדם אני חוזרת. הבתים העתיקים והציוריים על גדות התעלות , בתי הסירות, שלל המוזיאונים והאוכלוסיה הרב גונית יוצרים אווירה קוסמופוליטית מענינת ואכן לא התאכזבנו. אם על פריז נאמר שהיא עיר מכשפת הרי שאמסטרדם קסומה. שבוע בעיר וסביבותיה, שהתארך בשל התפרצות הר הגעש באיסלנד והשבתת שדות התעופה, החל בטיסת אל על סדירה בשעות הבוקר מה שאפשר ניצול של יום נוסף. ביציאה מנמל התעופה סחיפול המתינו בעליה הישראלים של חברת איזי ריידר , מירון ובתיה ( טל' 0611292616 ) המקיימים הסעות לבתי המלון בעיר וממנה , וגם טיולים מאורגנים . 12.5 יורו לגולגולת , והוואן מוליכה ישירות לפתח המלון. עצה לחסכנים ואלו שמגיעים עם מטען קטן, תמורת 4.5 יורו ניתן לרדת 2 מפלסים לקומת הקרקע בטרמינל ישירות לרכבת המגיעה תוך רבע שעה עד לתחנה המרכזית של העיר, ומשם ניתן לגלגל את המזוודה כשבע דקות עד למלון או לנסוע בטראם תמורת 1.60 יורו נוספים. אחרי לילה לבן בחרנו באופציה הראשונה , וכך ערכנו באותה הזדמנות הכרות עם העיר באמצעות השותף יוסי קיבוצניק מקסים, לשעבר מרמת הכובש, שהתנחל שם לפני כעשרים שנה לרגל נישואיו להולנדית ,ומקיים בנוסף להדרכת מטיילים מישראל , פעילות תרבותית כערבי שירה לחבורת היורדים שהתקבצה שם. בתום הנסיעה הסתבר שכולנו אחוקים , כולנו כמעט מאותו הכפר וכמעט שאכלנו גם מאותו מסטינג בצבא. את המלון RHO HOTEL הזמנו באמצעות אתר WWW.BOOKING.COM הוא מצוי במיקום מעולה ברחוב נס סמוך לככר הדאם. ובמרחק הליכה קצר מכל אטרקציה. להלן כתובתו – RHO HOTEL NES 5-23 1012 KC AMSTERDAM T+ 31(0)206207371 info@rhohotel www.rhohotel.com המלון עם ציון 3 כוכבים, וכ- 160 חדרים , שוכן במבנה תאטרון ישן ומיוחד מהמאה הקודמת, שחלקים מקוריים ממנו שומרו.ותקרתו כולה זכוכית מקושטת. החדר היה יחסית לחדרים במלונות אחרים גדול , נקי , וכלל מסך פלזמה, מקרר , מייבש שער , אמבטיה, אך ללא קומקום או מיזוג אויר. בשיחה עם הקבלה הסתבר שיש חדרים עם מיזוג אויר אולם עם תעריף שונה. אנחנו נזקקנו במספר לילות להדליק את הרדיאטור מאחר והמעלות צנחו והיה קר מאד! חדר לזוג עם ארוחת בוקר במזנון חופשי ועשיר , עלה 130 יורו, כולל כל המיסים העירוניים ומע"מ שעליהם בדרך כלל במלונות אמסטרדם גובים בנפרד. יש בלובי עמדת אינטרנט ללא תשלום, מכונת קפה ומשקאות , וסביב המלון הצע מסעדות גדול לכל טעם וכיס. החל מאיטלקיות וכלה בסיניות , פיצריית- "ניו יורק" , המעולה אותה דגמנו , פלאפל ושווארמה השייכות לבני דודנו בעיקר. היחס במלון היה מעולה , אדיב , וראוי לציון , על אף הבקוש הגדול ללינה שנבע מהשהייה הכפויה של מאות תיירים לא נתבקשנו לשלם יותר , מה שכן נעשה על ידי מלונות רבים אחרים שניצלו את המצב והעלו מחירים. הסתייענו בפקידי הקבלה בכל שאלה שנגעה לסיורים מחוץ לעיר , ובשל שעת הטיסה המאוחרת בחזרה לארץ , אפשרה לנו ורוניקה מנהלת המלון , אף להשאר בחדר עוד חצי יום ללא תוספת תשלום.
 
הזדמנות לעשיית כושר ...../images/Emo234.gif

מרבית האטרקציות העיקריות של אמסטרדם מרוכזות , כך שניתן להלך ביניהם מבלי להזדקק לתחבורה ציבורית , אלא אם יש מוגבלות פיסית . קווי החשמלית (הטראם) חוצים את העיר לאורך בין התעלות והתדירות גבוהה. כרטיס ליום או למספר ימים ניתן לרכוש אצל הקופאי בחשמלית או בחנויות הטבק ודוכני העיתונים והוא מתאים לנסיעה גם במטרו . ניתן גם לשכור אופניים, שהוא כלי התחבורה העיקרי באמסטרדם המשופעת בכבישים ושבילים נוחים למדוושים . אל תעלו בדעתכם לשכור רכב לטייל בעיר. מציאת מקום חניה במרכז העיר הוא בבחינת פנטזיה ומחיר החנייה אסטרונומי. את הנסיעות אל האתרים מחוץ לאמסטרדם ניתן ומומלץ לערוך באמצעות הרכבת שתדירות קוויה תכופה ודייקנית , הנסיעה קלה נעימה ונוחה , ובהשוואה לעלות שכירת רכב היא כדאית
 

w o m a n 10

New member
אנחנו שכרנו רכב

היינו עם שני ילדים ולא רצינו להיסחב ברכבות ואוטובוסים. מה גם שטיילנו בהולנד לאורכה ולרוחבה. מאמסטרדם יש לנו את חווית "קבלת דו"ח חניה"
לא רשמנו את שם הרחוב בו חנינו כראוי. כתבנו את המילה "רחוב" במקום את השם
באמת קשה למצוא בה חניה. צילום יפיפה!
 
שוק הגבינות ../images/Emo174.gif

יום שישי הגיע , הזדרזנו להגיע אל שוק הגבינות באלקמר . רכבת מהתחנה המרכזית ישירות עד העיר 15 יורו ומשם 10 דק' ברגל לעיר העתיקה. ברחבה מרוצפת ומגודרת , התנהל כמיטב המסורת העתיקה ,מסחר בככרות גבינה ענקיות שהונחו על הקרקע לדעתי כולן נראות אותו דבר, אבל הסוחרים עורכים את ההצגה כיאות עוברים בינהן , טועמים ומתמקחים עם היצרנים השונים . ברגע שנעשתה עיסקה כולם מוחאים כפיים. ....
 
גמחט ../images/Emo45.gif

בגמר העיסקה מגיעים 2 סבלים המניידים את גושי הגבינה בעריסה מעץ אל תוך מבנה אבן יפהפה ועתיק – בית השקילה . סביב הככר דוכני מכירה וטעימה של גבינות , ודוכני אמנים עם עבודות יד מיוחדות . כל הפסטיבל מתנהל רק בימי שישי מחודש אפריל עד ספטמבר מ10 עד 12 בצהריים. באלקמר מדרחוב ססגוני עם חנויות יפות ומבני ציבור עתיקים. מי שלא רוצה לעמוד בעזריאלי בתור לחנות H&M , מוזמן לפגוש בסניף באלקמר ישראלים נוספים יחד אתם להאנח שאין מציאות, ולהצהיר "יש בארץ הכל " .
 
הנקודה היהודית ../images/Emo163.gif

איזי ריידר מחלקים בנוסף לחיוך ולקבלת פנים בעברית, גם מפה ועלון המפרט את אופציית הטיולים המאורגנים סביב לאמסטרדם. מתוכם בחרנו טיול אחד , לכפרי הדייגים הציורים מרקן, מוניקנדאם, וולנדם , לחווה לייצור גבינות , ולאתר התיירות זאנסה סחאנס (ראבק איך שברתי את השיניים לבטא אותו במדוייק) המרכז בתוכו מספר תחנות רוח הולנדיות טיפוסיות חנויות מזכרות ומפעל בו מדגימים ייצור כפכפי עץ בתהליך מכני של 7 דקות. (מומלץ לנעול אותן למי שמבקש לסגור חשבון עם שכנתו מלמטה) או לחילופין ניתן לקנות את התחליף העשוי פלסטיק . למרות שכל המקומות הללו הם אתרים ממוסחרים,הרי שהנסיעה אליהם לאורך הסכרים , בתוך כפרים נידחים , על חלקות של ים שיובש , ויחד עם ההסברים והמידע שנתנו מירון ויוסי שענו לשאלותינו המסקרנות היו שווים כל סנט (39 יורו ליום טיול)
 
שופינג... שופינג ../images/Emo100.gif

ועל הדרך הנה טיפ למכורים לקניות/מזכרות/ מתנות ויתר תרוצים שבלעדיהם הרי אי אפשר- את כל הנ"ל מומלץ לקנות בוולנדם שזולה במחצית ויותר מאמסטרדם בכניסה לכפר מצד שמאל 2 חנויות גדולות, ובהן שפע של עבודות קרמיקה בסגנון דלפט , עץ וכו' . וקמובן שאל תוותרו שם על טעימת המאכל ההולנדי הנפוץ מלבד הצ'יפס הנקרא קיבלינג , חתיכות דג מטוגן כפילה קוד עסיסי בציפוי פרורי לחם , או חתיכות הרינג אלוהי כבוש על לחמניה. הללו נמכרים בדוכני הרחוב , ביום שבת מתנהל שוק ססגוני בחלק העתיק של הכפר אליו תגיעו אם תרדו במדרגות מול הנמל.
 
מלון ספנדר ../images/Emo41.gif

מבנה שווה נוסף לבקר בו בוולנדם הוא בית המלון ספנדר הנמצא ברחוב הראשי. המלון העתיק והיפהפה עבר לבעלות,BEST WESTERN רשת המלונות שלמרבית הפלא שומרת על אופיו המיוחד של המבנה ועל האוספים הרבים שבו . כגון אוסף התמונות שהושארו על ידי ציירים מפורסמים כרנואר בתמורה לתשלום עבור השהייה. בבר המלון ניתן לערוך הפסקת קפה ולהמתין עד לבוא רכב ההסעה בנחת.
 
הגודל קובע ...../images/Emo152.gif

הבקרים יועדו לטיול בעיקר מחוץ לעיר , מהצהריים עד הערב עשינו השלמות ברבעים השונים של אמסטרדם. רובע החלונות האדומים, יותר ממה שעורר בי סקרנות, עורר בי רחמים על אותן נשים שגופן הוא סחורתן , העומדות בלבוש מינימליסטי רובן מסולקנות בצורה מגוחכת ,קורצות ומשדלות כל עו"ש להכנס. באחד הכוכים 2 סבתות מפורכסות לבושות בביקיני ירקרק - זוהר , מנפנפות לשלום , מולן ספק גבר ספק אישה שורק ומנסה לפתות שלישית גברים שחורים, מחזה הזוי תחת הכותרת זנות ברשיון. שאלתי עצמי למה למען האיזון אין שם גם תצוגת זונות ממין זכר? רוצים למסד? למה באווירה של גן חיות? הן גבוהות ויפות ההולנדיות , למה להכניסן לכלובים מישו יכול להזביר לי להעצמת "החוויה" שפע חנויות בשרות עצמי עם אביזרים לממוש כל פנטזיה , קברטים עם הופעות חיות , ולנעדרי השכלה בתחום גם מוזיאון . אבל התופעה הכי משעשעת באמסטרדם שייכת לתחום העישון . החוק אוסר לעשן ציגריות רגילות במקומות ציבוריים, כולל בקופי שופ שהם בתי קפה בהם ניתן להצטייד במבחר עשיר של סמים מותרים , כלי עישון וכו'. אממה, לעשן ציגריות עם גוש מריחואנה מפוררת או גראס מיובש מותר אף מותר. גלגל במו ידיך והעלה עשן מרעיל כאוות נפשך, תחי הצביעות! לא סקס ולא אוירה של סקס ..היינו.....ראינו....הבנו.... אמממ ...יאללה.... ביי
 

w o m a n 10

New member
../images/Emo2.gif ../images/Emo18.gif פרסומת ../images/Emo8.gif

כתובת האינטרנט זה כדי להזמין או בשביל הביטוח
אותי הרחוב הזה הגעיל. כלכך מלוכלך שם. כשאנחנו היינו היו שם המון אנשים כולם הלכו בשיירה אינסופית. קשה היה לחזור אחורנית. אותי זה זעזע והגעיל.
 
צ'יינה טאון ../images/Emo194.gif

מאחורי רובע הקרקס הנשי , הצ'יינה טאון ,המלאה במסעדות אסיאתיות בעיקר אינדונזיות.מול הפגודה הגדולה באירופה , כל המסעדות משדרות ריחות זהים , התפריט מודבק על החלון מתחת לברווזים שחומים התלויים על אנקולים. אן –דן – דינו התיישבנו בזו שהיו בה הכי הרבה סועדים סינים. תוך עשר דקות נחתו על שולחננו אגרולים דקיקים פריכים ממולאים בשר עוף ונבטים, איטריות מוקפצות עם עוף וירקות , עושר צבעים וטעמים , קמובן שמהרתי להציע לטבח לשקול אפשרות לשותפות בארץ , חיוך עם עיניים מלוכסנות מאוזן לאוזן , קידה קלילה מצידו, ונפרדנו לשלום ובהנאה מ 17 יורו . בית הכנסת הפורטוגזי, השוכן באיזור הרובע היהודי לשעבר הוא מבנה שאינו מעורר ענין יחסית ליתר האתרים ההיסטוריים בעיר. רק משנכנסים אליו פנימה עומדים משתאים מגודלו, יופיו ,והרהוט העתיק והמגולף. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שהיהודים הספרדים שברחו להולנד מאימת האינקווזיציה לא רצו לנקר עיניים, ובנו את בית הכנסת על כלונסאות מעל תעלת מים. על רצפת העץ מפוזר חול שיספוג את הלחות , ומהתקרה משתלשלות נברשות ענק מדהימות ביופיין שמודלקות עם נרות מידי יום שישי .כאשר הנסיכה ההולנדית נישאה , בקש בית המלוכה להשאיל את הנברשות הללו למסיבת החתונה. הכניסה בתשלום של 4 יורו (לישראלים) מקבלים מכשיר אודיו וכיפה לגברים. ממול בית הכנסת המוזיאון להיסטוריה יהודית שהוקם על שרידי בתי כנסת שהיו קיימים ברובע במאות ה 17-18 , תצוגת כלי קודש רקמות וכלי כסף, הפעלות אינטראקטיביות, ובין לבין רחבה גדולה בה ריכזו הנאצים את יהודי העיר לפני העברתם למחנות ההשמדה ופסל הטלאי הצהוב. רובע מעורר מחשבה על עברה וגורלה של אחת הקהילות הגדולות באירופה .
 
מוקדש לחיימקה../images/Emo219.gif

בסמוך שוק ווטרלופליין, הפתוח כל השבוע בין השעות 9.00 ל 17.00 המכיל בעיקר ענתיקות ובגוד יד שנייה . ההולנדים המכנים עצמם חסכניים ולא קמצנים חלילה.... נוברים במרץ בערימות הבגדים המשומשים, מודדים נעליים שטובות מהן פי כמה אני מוסרת, וקונים בפרוטות מלתחות שלמות מבלי להתבייש . "אנחנו ממחזרים" הסבירה לי הולנדית עמוסת מציאות, על הטרנד העולמי והמתרחב כמותו ראינו בעוד שווקים ובעשרות חנויות ליד הצ'יינה טאון. אבל אני פניי לענתיקות, וכך נברתי בין הדוכנים שעליהם פוזרו תכולות חפצים בתים ישנים שמאחורי כל אחד מהם וודאי מסתתר סיפור. בסופו של שטוט מהנה גמנחנו חזרנו למלון עם שלל מציאות ומחשבה שאולי רכשנו במקרה איזה אוצר עתיק יקר ערך ?
 
גיליתי אוצר עתיק ../images/Emo8.gif

מנורת השמן שבתמונה עשויה מתכת ברונזה או נחושת.....ניתן למלא בה שמן ולהדליקה עם פתיל, סביב המנורה תלויים אביזרי ההפעלה , מספריים , מלקחיים ידית כיבוי ועוד משו שלא הצלחתי לזהות. היא היתה קבורה אי שם מאחורי הדוכן ואחרי התמקחות קצרה הועברה לבעלותי תמורת 10 יורו בלבד. גילה כמאה שנה הכריז בפסקנות בעל הדוכן ועטף אותה בעיתונים, תוך שהוא נפרד מאתנו ב תודה ושלום בעברית. קומקום יפהפה שצורתו פיל וצבוע בכחול בסגנון דלפט עשה את דרכו אלי מהדוכן השכן תמורת 10 יורו נוספים , ועבור מטחנת קפה ישנה נושנה מעץ עם שיירי קפה מלפני חמישים שנה נפרדתי מ 5 יורו. כמה קופסאות קטנות עשויות פורצלן להעשרת האוסף הפרטי תמורת 3 יורו, ומכסת ההתרגשות מגילוי המציאות הושלמה.
 
../images/Emo196.gif

אלמלא כוייסתי על ידי אחד מקבוצות השחורים הרבות המסתובבים באמסטרדם בסופי שבוע בעיקר , נראה לי שהייתי רוכשת בשווקים הללו חפצים נוספים. למרות שהלכתי עם התיק באלכסון והרגשתי את מגע ידו על ירכי , לא הצלחתי לתפוס את הנבל ששלף בזריזות את הארנק וברח לפאב סמוך כשאני דולקת בעקבותיו . השוטר שהוזעק לבקשתי למקום לא טרח לרדת מהאופנוע והציע לי ללכת לתחנת המשטרה הקרובה , "הם לוקחים רק את הכסף וישליכו את הארנק אולי מישהו ימצא לך אותו" נטע בליבי תקווה . בתחנת המשטרה פגשתי תיירים נוספים שעברו את אותה "חוויה מפוקפקת" . כרטיסי האשראי בוטלו בשיחת טלפון מיידית . הדרכון למזלי היה במקום אחר , והשוטר התורן מילא בסבלנות דו"ח של 5 עמודים , ומסר לי אותו עם התנצלות כנה ,הבעת צער והודאה ששוטרי משטרת אמסטרדם המציגים נוכחות מרשימה כמעט בכל פינה בעיר לא מצליחים להדביר ולצמצם את תופעת הכייסות. הרי אצלם הנשיא לא נאשם באונס ראש הממשלה לא נאשם בלקיחת שוחד שרי האוצר והדתות לא גנבו ועוד כיוצ"ב הזנות ממוסדת הסמים חופשי בכל פינה אז לכל הרוחות במה המשטרה שלהם עסוקה ? הארנק שקע ודאי למצולת אחת התעלות יחד עם עוד אלפי זוגות אופניים הנגנבים מדי שנה ונזרקים אל המים ..... כפרת עוונות היתה סבתי אומרת.... כפרה כפרה...אבל לכמה שעות איבדתי את תחושת הבטחון . בתמונה האנדרטה לזכר קורבנות מלחמת העולם השנייה בככר הדאם
 

w o m a n 10

New member
אוייש ... לא נעים ../images/Emo24.gif

השוטר שאנחנו פגשנו באמסטרדם לא היה כל כך נחמד
פגשנו בו כשהתחיל לכתוב את דו"ח החניה כמה שהסברנו הוא לא היה מוכן לוותר
העיקר שקיבלת את הכל ברוח טובה והכל מאחורייך.
 
6 שעות של שכרון חושים ../images/Emo141.gif../images/Emo39.gif../images/Emo142.gif

גולת הכותרת של הטיול ולמעשה התרוץ הרשמי למה אמסטרדם ולא ניו יורק למשל , היה הבקור בגני קיקנהוף ........אחחחחחחח הסנפתי כל פרח וצמח כמעט יום שלם , ויצאתי עם תחושה של עוד
איזה מקום מדהים
אחת לשנה מה18 למרץ לערך ועד 21 למאי נפתח הפארק הנמצא במרחק מחצית השעה מאמסטרדם לקהל עם תצוגת צבעונים בעיקר , נרקיסים ושפע פרחים הערוכים במרבדים דמויי שטיחים . בין לבין אגמים עם ברבורים ועופות מים, מזרקות ,פסלים , וחממות שהשאירו אותי נדהמת מול צרופי הצבעים וההכלאות המענינות שנעשו בזני הטוליפים הרבים. השנה נערכה במקום גם תצוגת סחלבים מהממת לא פחות, ולראשונה הוצג שם "הרולס רויס" של הסחלבים שהובא מהפיליפינים. בתוך אדניות שהקיפו את מרפסת התצפית כחתוב "לראותם בלבד" לפי הערכה פורחים שם 6 מליון צבעוניים, ומגיעים לבקור למעלה ממליון מבקרים מכל העולם לחזות ביופי הבוטני שאין לו מקבילה בשום מדינה . ולא צריך להיות עם רקע בגננות על מנת להעריך את ההשקעה הרבה ולהנות מהפריחה עוצרת הנשימה. איך מגיעים- לוקחים מהתחנה המרכזית רכבת לעיירה ליידן 15.30 יורו (הלוך ושוב) הרכבת יוצאת כל רבע שעה לערך מחוץ לתחנה בליידן (בצד ימין) עולים לאוטובוס מס' 54 עד קיקנהוף האוטובוס עובר בתוך העיירה ליסה, ובתוך שדות הפרחים שתושבי העיירה מגדלים לפרנסתם . הכניסה לפארק עולה 14 יורו למבוגר . הוא פתוח כל יום בין 9 עד 18.30 בפנוכו בתי קפה מסעדות חנויות מזכרות ומוזיאון לתולדות הלבוש המסורתי ההולנדי . רצוי ללכת בשעות הבוקר ורצוי ביום שמשי כאשר הפרחים פתוחים. בבחינת חובה להגיע אל החממות הגדולות שם מתרכזות התצוגות הכי יפות.
אז תקחו אויר הנה לפניכם חלק מיזערי ממה שצלמתי ......הראשונה למשל הפכה להיות שומר המסך שלי.
 
למעלה