עברנו את פרעה נעבור גם את זה .

עברנו את פרעה נעבור גם את זה .../images/Emo178.gif

דבר גרר דבר מגירה גררה מדף , וילונות נתלו עם ריח המרכך הנישא , וכלי בית ישנים פונו לטובת דנדשים כי אחרת מה היינו עושים עם תווי השי שנכפו עלינו
בעל כורחנו . כבר ניסחתי פניה נרגשת לסגן שר הבריאות הה' ליצמן , שאת התשעים מליון ש"ח שרצה לקבור בבית החולים באשקלון יעמיד לטובת אותן עקרות בית כמוני למשל, שזקוקות עכשף יותר מכל לאיזה עיסוי טוב בשל השרירים שנתפסו ובמיוחד הגב. למה מה? כל השנים אני משלמת מס הכנסה כחוק , בכסף הזה אני מחזיקה כמה בני ישיבה שנהרגים כל יום באוהלה של תורה ושומרים עלי נכון? כלומר אותי אפעם לא יתפסו לא מוכנה לשאלה " מה עשית בשביל מדינה?" , אז שהמדינה תתן לי איזה פיצוי קטנטן על המאמץ שאני משקיעה בבעור החמץ ר"ל..
נו טוף...שלא תתבלבלו ותחשבו שהשוקו מחסידת אומות הברסלבים הווז'ניצים ושאר פנאטים . ניקיתי/מרקתי/שפשפתי/הברקתי/שטפתי/ניגבתי כי אביב בפתח ויש הרגשה של התחדשות , של תקופה חדשה כי הריחות האלה וההכנות הללו עושות טוב על הנשמה , וזו הזדמנות לדלל חפצים שאני כבורגנית אדוקה נוהגת לאגור. לתמיכה ועזרה גייסתי פליט מדיני מניגריה שהפליא להתכופף לכל מיני "מתחת לארונות" ו"מעל הארונות" והזיז את כל הרהיטים הכבדים וחסך לי בקור אצל כירופרקט!
לא זוכרת אם סיפרתי כאן עליו , הבחור משבט וואטוסי בן לאב שהיה ממתנגדי השלטון בקניה , באישון לילה הגיעו לוחמים מהשבט השולט לביתם וחסלו ביריות את אביו ואת דודיו הוא ניצל בנס כי התחבא מתחת למיטה , והצליח לברוח יחד עם אמו ואחיותיו , הם קבלו מקלט מדיני בבורונדי , ובדרך לא דרך הגיע לישראל וקבל כאן מקלט מדיני . הוא מוזיקאי מוכשר איש משכיל , בבוקר עובד לפרנסתו בנקיון , בערב מנגן בלהקה. הוא מאוהב קשות בחומוס, בישראלים, בשמש, בים, ומנסה ללמוד עברית. לקח לי כמעט יום שלם להסביר לו את משמעות ומקור חג הפסח ומנהגיו , אני בטוחה שהוא חושב שאנחנו אומה פסיכית....
ובענין רציני הרבה יותר......... בבוקרו של שבוע חדש עצוב וקודר זה , בו קוברים 2 ממיטב הבנים, נזכור שזה ליל הסדר הרביעי שגלעד שליט לא אתנו
, וכל זאת בשל אטימות וחוסר יכולת החלטה של אדם אחד
תסכימו איתי שהאנלוגיה המתבקשת לאיש הזה היא דמותו של פרעה
 

פייטוש

New member
מותר להוסיף את נעדרי קרב סולטן יעקב

במקום ניגרי תקחי סיני קטן שילך לך על הגב והוא משום גודלו גם נכנס לפינות שהחמץ מסתתר.
 
לצערי הם לא היחידים ../images/Emo14.gif

אחרי ששמעתי את דבריה של מרים פרץ האם השכולה , הרגשתי שיום הזכרון התחיל כבר עכשיו
********** נכון שהתכוונת שבמקום הקנייתי משבט הווטוסי אקח פיגמי?
 

פייטוש

New member
נכון אבל עניי עירי שנראה לי שנשכחו מעט ומצווה

להזכירם בכל עת ועת. דווקא התכוונתי לסיני שיילך על הגב
 
../images/Emo155.gif../images/Emo162.gif

המצווה והמסר העיקרי של פסח הוא לספר סיפור-"והגדת לבנך". הסדר המשפחתי הוא מעין המחזה דתית, מעין תיאטרון הבא להילחם בסכנה איומה- השיכחה. "והגדת"(לא רק לבנים) מייצג את העברת הזכרון הקולקטיבי דרך נסיון של היזדהות-חוויתית. ליל הסדר הוא שיחזור של סימפוזיון יווני-רומי(''סימ'או 'סינ'=ביחד, 'פוזיו'=יין). כך התנהל כל דיון/ מיפגש של בני החורין (אדונים).שותים כדי להשתחרר מעט..(גם פה יש גבולות -רק 4 כוסות) האדונים (רק הגברים)יושבים/שרועים / מסבים על ספות בעלות 3 רגליים ('טריקליניי' , ומכאן 'טרקלין') , אוכלים "כזית מיני מתאבנים (כרפס, חרוסת...) כשניתן האות ניגש עבד אל אדונו המסב על שמאלו(ולכן יד שמאל שלהם 'תפוסה')ומוזג לגביע יין שבידו הימנית. וכל זאת לשם מה? כך היו מבררים ענין חשוב . (מה נעשה בשנת הבצורת? איך נייבא מוצרים , איך נבטיח עלות 'הוגנת' של עבד /שיפחה ) כלומר: מועלית תימה , נשאלות שאלות ואפילו קושיות. חז"ל מעצבי ההגדה (מן הביטוי להגיד/לספר סיפור) חשבו שתודעת הזיכרון של יציאת מצרים היא קרקע הכרחית לבירור עמדות: אישיות, חברתיות ו..דתיות. ואיך ראוי וכדאי לעשות זאת? - ע"י גיוס כל המשתתפים (המתחזים והמתפקדים ,גברים ונשים,וילדים-כבני חורין) לעסוק בסיפור עצמו. וככל שיש לסיפור רלבנטיות ואקטואליות -הרי הוא יותר נוגע ויותר אמיתי ויותר משמעותי. אז איך עושים זאת? איך מעוררים את הדיון הזה?- ע"י עשיית שינויים בתחום המחייה הקרוב ביותר של כולנו- האכילה . כל דבר הפורץ את המסגרת או שאינו מסתדר עם המוכר והמקובל חייב לעורר ביקורת וגם תמיהה( 'מה, עכשיו יום רגיל והשעה רק 11:00 אז למה הבנק סגור') והנה, בליל הסדר-שינוי -(וככל שנשכיל להעיז לעשות שינויים גדולים יותר נזמין תמיהות משמעותיות יותר...). - איפה הלחם? -למה אוכלים מרור? -למה מסבים על כרים לצד שמאל? -ובכלל, מתי כבר אוכלים? - אז אם לפני כ3500 שנה לא היה להם לחם, מה זה נוגע לי היום? עכשיו? הרי לי יש , ב"ה, לחם, משפחה, מדינה עצמאית..?! הרמב"ם מציע לעשות שינויים על מנת שהילדים (אבל לא רק הם )לא ישנו אלא יהיו ערים מספיק בשביל לתמוהה,שישאלו ויקשו קושיות: הוא מציע לחלק להם אגוזים(כדי שהם ישאלו 'מה פתאום'?..)להגיש צלחת מזון וכשאני מתחיל לאכול ל..קחתה ?!("עוקרים השולחן מלפניהם קודם שיאכלו"), ואפילו לעשות דברים 'משוגעים' כמו לחטוף מצה מן היד('מה זה השתגעת'? 'עוד לא טעמתי'..) שהרי החכם / הנבון,מי שעיניים בראשו ,שואל שאלות מעצמו מרצונו להבין, אבל יש גם בתוכנו (ולמעשה, בתוך כל אחד מאיתנו ממש) גם את הביקורתי שלא על מנת לדעת, המתריס על מנת להתריס ("הרשע") שבקלות 'מוציא את עצמו מן הכלל' (מן ה'יחד' היהודי- ' מה לי לכל השטויות האלה, בואו נגמור כבר , החברה מחכים לי...) אבל ישנו גם זה ש'אינו יודע לשאול'' (זה שעושה כמו כולם, עושים 'כי צריך'..) והוא (אנחנו?!)לדעת מחברי ההגדה זה שאנחנו אמורים 'להגיש לו להנחתה'( 'לפתוח לו, לעוררו לשאול, לברר ,לפחות, לעצמו: מי הוא, מה הוא,בשביל מה כל הסדר / אי-סדר הזה) בבקשה - תעיזו להציג דילמה, תימה, שתפו את כולם( מי הוא בן חורין אמיתי? אנחנו? במה? האם פולארד , גלעד שליט עבדים? במה? מה הופך אדם לעבד? הכבלים הפיזיים? ומה ל''בן חורין'?האם המחויבות שלי לגר שבתוכי רלבנטית? ) רובינו הפסיק לספר את הסיפור. הפכנו לקוראים פאסיביים ולאוכלים אקטיביים. עלינו להרגיש חופשיים לסגור את ההגדה ו...לספר. רק כך נוכל לברר לעצמנו עניינים אמיתיים, רק כך נוכל להעביר את המסר. רק כך נוכל לשרוד כעם. חג שמח , אביבי ומשמעותי, תודה לחבר יקר שכתב את החומר המצ"ב.
 
אם היו מצלמות באותם הימים היינו חוסכים

פילוסופיה . מצלמה היתה מתעדת את הרגע המכונן בחיי עם ישראל , ומאשרת את ספור ההגדה שיש עליה חולקים. כי מבחינה הגיונית כל הספור נשמע די מוזר. אבל לצורך אחוד משפחות , העברת מסר , ושאלה קיומית מה אנחנו עושים כאן , ואשור הקביעה שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו ההגדה חשובה. למרות שבשנים האחרונות הפכנו אנחנו להיות האויבים של עצמנו .
אני אוהבת את השלוב שעושים בקבוצים בין המסורת כפי שבאה לידי ביטוי בהגדה לעונות השנה - החיבור הזה נראה לי הכי מתאים .
 
אם מצלמות היו מצלמות אותי לפני שעה

היית זוכה לראות: את שמחת בית השואבה בגירסה מודרנית.
 

kdr

New member
אז זהו, שיש

אמנם היו רק הירוגליפים בהם מתוארות המכות, מתוארת גם "תופעת טבע בלתי מוסברת" (כנראה קריעת ים סוף), ויש תיאורים מדהימים בדיוקם. מציאות בארכיאולוגיה מול הגדה. סיפרו גם על חפירות ארכיאולוגיות שחשפו המון מידע (כמו של"פרעה" היה שם: "אחמשה) ובעצם התגלתה עיר שלמה במקום מדוייק למקום שתואר כמקום העיר. עוד ידעו להראות, המצרים הורו על כיסוי החפירות והפיכת השטח לחקלאי (כנראה חוששים שליברמן יתבע חזקה על המקום). לא חלמתי, זה היה ערב החג בערוץ 2 נדמה לי. היה מרתק.
 
מאז נוצרו עשרות תיזות שפסלו את

הכתוב בהגדה. אבל אנחנו הרי צריכים איזה סיבה הלכתית שתחנס את המשפחתיות של כל הצדדים נכון? נו שויין , אז נמשיך ונספר ביציאת מצרים עד קץ הדורות כי זה הדבק המלכד, וגם נחזור ונקבל אישור בכתב שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו.
אצלנו היה נעים וטעים !
עם שולחן ערוך , יפהפה
המארחת טרחה והכינה שלל סלטים מקיר לקיר , מרק עם קניידלעך צחים כשלג, אורז בשקדים וצימוקים, צלי בקר נימוח, גפילטע מתקתק , אנוכי סחבתי כבד קצוץ, טנזיה של פירות יבשים מקורמלים ועוף ממולא בכל טוב שנצלה שעות ארוכות והוגש פריך.
המנות האחרונות היו השוס של הערב וכללו-
מקצפת תות מוס שוקלד וקצפת ועוגיות שקדים את החרוסת גאוותי שקחתי במקרר וכל הדרך התייסרתי , אילתרתי חרוסת במקום על מנת להתנחם. אלמלא הפקקים בכבוש הייתי מבצעת סבוב פרסה........
חזרנו מרוצים, מבושמים , עמדנו בפקקים הלוך עמדנו בחזור בשנה הבאה נשארים בבית
 

w o m a n 10

New member
יפה לכם ../images/Emo140.gif

גם אנחנו התארחנו השנה. אני הבאתי סלטים ועוף בתנור.... שקצת נשכח כשחומם אצל המארחת
כך שגם יצא פריך עד קריספי
בידיוק כמו שאני אוהבת...
כנראה שהיו עוד כמה שאהבו כיון שחוסל כמעט עד תומו. חזרנו עייפים ומרוצים בלי פקקים כלל גם בהלוך בדרך בואך זכרון יעקב... הלך חלק.
 
למעלה