"הגאונות הביטחונית" של מומחה לביטחון

"הגאונות הביטחונית" של מומחה לביטחון

אורי נוי

המומחיות ההיסטורית של גנרל דגן

שלום,

מאיר דגן אמר בשבוע שעבר שניתן לסגת מבקעת הירדן וגם בחזרה לקווי 1967 ולהגן על ישראל משם. הוא גם הסביר מדוע: "לעמק הירדן היתה חשיבות עד 1991. בשלב ההוא היה איום מירדן מסוריה ומעירק, אבל עכשיו יש לזה פחות חשיבות, האיומים האלו נעלמו לחלוטין."

לכאורה, זו עצת מומחה מהמעלה הראשונה, הרי דגן היה ראש המוסד, כהונתו הארוכה במוסד נחשבת למוצלחת מאוד, ולפני כן היתה לו קריירה צבאית מפוארת. אבל מבחינה הגיונית, מבחינת השכל הישר והניסיון ההיסטורי, דבריו מעידים על ראיה קצרת טווח במידה מסוכנת וחסרת אחריות.

דגן עצמו אומר שעד לפני 22 שנה בלבד (1991) כן היתה סכנה ממשית במסירת האזורים האלו לידי הערבים. והרי מדובר בנסיגה לתמיד, לא במשהו זמני. האם דגן, או מישהו אחר, יכול להבטיח שבעוד 22 שנה, או פחות, או קצת יותר, לא נהיה שוב במצב שבו בלי השטח הזה ישראל תעמוד שוב בפני איום קיומי, במה שכונה פעם בצדק "גבולות אוושוויץ"?

ברור שלא דגן, ולא אף אחד, ויהא ניסיונו הצבאי מפואר ככל שיהיה, יכול לערוב לנו שבעוד עשר, עשרים או שלושים שנה, ישראל לא תעמוד שוב בפני איום צבאי קיומי, אשר בו הימצאות כוחות האויב בנקודת התחלה הנמצאת במרחק אפסי מריכוזי האוכלוסייה שלנו במישור החוף, תגדיל את הסכנה, וגם את הפיתוי לתקוף אותנו, פי כמה וכמה.

זוהי דוגמא בולטת, ורק אחת מרבות, לקוצר הראות החמור בחשיבה הביטחונית-מדינית אצלנו. נאמר שמי שלא לומד מההיסטוריה, נדון לחזור עליה (ובד"כ זה גם די כואב). ההיסטוריה כאן ברורה לגמרי, בין אם נבחן אותה לאורך 40 שנה, 400 שנה, או 4000 שנה לאחור, והמסקנה ברורה:

ארץ ישראל הותקפה פעמים רבות מאוד. המיקום שלה כצומת מרכזי במרכז המזה"ת, ובין שלוש יבשות, וכן המבנה הגיאו-אסטרטגי שלה, כלומר הכיוונים שמהם באו ושאליהם כוונו התקפות, וכן השטחים החשובים מבחינה צבאית כדי להגן מפני התקפות, וכד', לא השתנו במשך אלפי שנים, הרבה לפני שמישהו כאן שמע על הערבים, או אפילו על היהודים. לארץ יש מבנה טבעי, וגבולות טבעיים, שמשמעותם הצבאית לא השתנתה ולא תשתנה. מבחינה גאוגרפית, אין הבדל מהותי בין פלישה של פרשים, טנקים, או אפילו מטוסים, וחיילים חמושים במיטב הנשק המודרני נתקלים כיום באותן בעיות בשטח כמו שנתקלו חיילים שלחמו כאן לפני 3000 שנה ויותר. לא מאמינים לי? צאו לשמש הקיצית בצהריים ונסו לרוץ קצת, ואז טפסו במעלה גבעה קטנה, או במדרגות...

להבדיל מדגן, שלא יכול לערוב לכם שהאיום הצבאי שהיה גם לדבריו לפני 22 שנה לא יחזור, כל מי שיבחן את ההיסטוריה של הארץ הזאת, בכל טווח זמן כאמור, כן יוכל לערוב לכם שיחזור היום שבו אוייב חזק שוב יאיים לתקוף אותנו, וזה יקרה פעם אחר פעם. ובכל פעם, מה שיקבע אם נותקף או נרתיע, ומה תהיה התוצאה אם אכן נותקף, זה רק הכוח הצבאי שלנו ומידת יכולתו להגן, וזו כאמור, גם לדברי מומחה צבאי מהמעלה הראשונה כמו האלוף מאיר דגן עצמו, תלויה גם בשטח שבו נשלוט אז.

כל מי שמציע לנו למסור לתמיד חלק כזה או אחר מארצנו לידי שכנינו, ולא משנה למה ותמורת מה, צריך לבחון את המשמעות של הצעתו לא רק בטווח הזמן הקרוב ולפי המצב המדיני העכשווי (שראינו כמה מהר הוא עשוי להשתנות), אלא בטווח הזמן הרלבנטי להצעתו, כלומר לתמיד.

ואם הוא כה קצר ראות שהוא אינו מסוגל לכך ואפילו לא מנסה, חובה עלינו לבחון זאת בעצמנו.
 

קליט

New member
אם אני לא טועה, הרי שמאיר דגן הוא איש עם דעות מוזרות

שלא היסס גם לפגוע ולבגוד במדינה באמירות טיפשיות וקיצוניות . אז הוא אמר !
 
תבחר אחד משני הדברים

או שהוא צודק וצריך לחזור לקווי 67
ומכיון שמסתבר שהוא הזוי
אז אתה מוזמן לקרוא את ההיסטוריה הביטחונית שלו

מאיר דגן שירת כאלוף בצה"ל וכיהן כראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.

במסגרת שירותו הצבאי, הקים את "יחידת רימון", שתפקידה היה להילחם בטרור הפלסטיני ברצועת עזה והיוותה מודל מוקדם ליחידות המסתערבים. לאחר פרישתו מצה"ל, בשנות ה-90, כיהן כראש המטה ללוחמה בטרור. בסוף שנות ה-90 צורף דגן למטה הכללי, בתפקיד ראש חטיבת המבצעים ויועץ מיוחד לרמטכ"ל. בבחירות 2001 היה דגן, יחד עם חבר הכנסת עוזי לנדאו, ראש מטה יום הבחירות של אריאל שרון. שרון מינה אותו לעמוד בראש אגף במשרד ראש הממשלה שהוקם במטרה לפעול נגד מקורות כספיים של ארגוני הטרור.

בשנת 2002 מונה דגן לראש המוסד במקום אפרים הלוי, וכיהן בתפקיד זה עד סוף 2010. בתקופת כהונתו יוחסו למוסד מספר חיסולים של פעילי טרור בכירים, השגת המודיעין להשמדת הכור הגרעיני הסורי בשנת 2007, וכן עיכוב של תוכנית הגרעין האיראנית.

ותבין היטב שההצלחה הביטחונית שלהם זה לא מהם אלא בידי שמיים וזה עוד לפני שהכנסתי לתחשיב את התככים האינטריגות והשיקולים הזרים שגם הורסים ומפריעים לביטחון
והשם שומר ומשגיח ומתמודד עם כל ההפרעות שמומחים אלו מפריעים לבטחון המדינה
ועל כך נאמר הודו להשם כי טוב (למה) כי לעולם חסדו.
 

קליט

New member
תבדוק מה הוא הכריז לא מזמן

כשראש הממשלה תכנן לתקוף באירן אז הוא יצא בהכרזה ש"ראש הממשלה לא יודע מה שהוא עושה", ו"ראש הממשלה לא יודע לקבל החלטות" ואסור לתקוף באירן . ככה זכור לי . למרות העבר המפואר שלו, יתכן שהבן אדם השתבש לו משהו . וזכורני שזה קרה לעוד איש/אנשים עם עבר מפואר במוסד או בשב"כ
 
לא השתבש להם כלום פשוט אנשים שתלושים מהשורשים

ומאמינים באליל הדמוקרטיה זו התוצאה העצובה והעלובה.
 

קליט

New member
ידוע שדמוקרטיה זה הרע במיעוטו

הם מאמינים שאין שיטה הגיונית אחרת . . זכור לי שהאיש הזה דיבר שטויות ודברי הבל שהזיקו למדינה, האיש קצת מטורף נראה לי, וזה לא קשור לזה שהוא דבק בדרך חיים זו או אחרת
 
הדמוקרטיה הוכחה כרע בלי מיעוט

וזאת לא רק במזרח התיכון אלא אירופה הנאורה נכבשת על ידי האסלם בעזרת הדמוקרטיה הנאורה ואמריקה גם מתחילה להריח את הבעיה ואנו במזרח התיכון ההזוי יותר אדוקים בדמוקרטיה מהם עד שאנו מוכנים לעשות צעדים הזויים ולא זה לא רק דגן קראתי ראיון עם שישה מראשי השב"כ/מוסד לשעבר שדיברו מאותו כיוון ולנו שיש דרך לשילטון עם מעלות הדמוקרטיה ובלי חסרונותיו כגון לתת למוסלמים זכויות וחובות תושב פרט לזכות לבחור ולהיבחר ואז הוא יכול לחיות פה יותר טוב מבכל מדינה מוסלמית באיזור ואפילו מעבר ומבלי לאבד את יחודינו כמדינה יהודית אבל אז יווכח העם שלדוסים יש דרכים לנהל מדינה ואולי יותר טוב מהשלטון הקיים ולזה השלטון לא מוכן בשום אופן ומעדיף לתת את המדינה (בשלבים) למוסלמים ואפילו מזוקנים ולא לדוסים ואפילו מגולחים.
 
הוא מדבר כאזרח, ולא כראש מוסד

בתקופת כהונתו, לא הוא ולא קודמיו לא המליצו על שטויות כאלו,

אחרי שהוא פרש, כל המדינה מופתעת לשמוע את הדעות המשונות שלו,

ואם כבר הוא מחווה דעה, אנחנו נשמע מה ראש המוסד הנוכחי חושב, ובוודאי לא מאיר דגן, כראש מוסד לשעבר!
 
ככל הנראה אנשים אלו חשבו כנ"ל גם בשרותם

וממילא פעלו בכיוון גם אם בדרכים סמויות
והתוצאה בין היתר זה אוסלו גוש קטיף ואלו הבולטים וברור שסמויים יש הרבה יותר
ואילולי אלוקים עוזר כבר מזמן היינו נמסרים בידי רודפינו.
 
למעלה