משו קטן מפרשת השבוע ``משפטים``!
``אם יום או יומים יעמד לא יקם כי כספו הוא`` (פ` כא, פס` כא) כל ימות השנה בולע אדם את תפילתו בחטיפה.. ואף אם ביום אחד בשנה (יום כיפור) או יומיים בשנה (ראש השנה), הריהו מאריך קצת בתפילתו, גם אז ``לא יוקם``, איננו קם ועומד עמידה איתנה בתפילתו, ``כי כספו הוא``, שאפילו אז מתכוון הוא לטובת עצמו.. שתהיה לו פרנסתו ברווח.. ואין דעתו נתונה על התיקון הרוחני האמיתי, הדרוש לאדם.. (הרבי ר` בונם ז``ל מפשיסחה). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . פירוש ארוך וחזק, שווה קריאה! ``כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמר וגנב מבית האיש אם ימצא הגנב ישלם שנים. אם לא ימצא הגנב ונקרב בעל הבית אל האלהים`` (כב, יז) ``כי יתן איש`` כאשר השם יתברך, שנקרא ``איש``, נותן ``אל רעהו`` - אל היהודי, שהוא בבחינת רעהו (``רעך ורע אביך אל תעזוב``), ``כסף או כלים`` - את כל הצטרכויותיו החומריות והגופניות, ``לשמור`` - כדי שישמרם ויחזיקם בקדושה, ולבסוף ``וגנב מבית האיש`` - הוא פוגם, הוא מקלקל את אבריו ואת כספו ועל ידי כך הוא מוציא את כל זאת מתוך הקדושה, הרי ``אם ימצא הגנב`` - אם בעת נתנו דין וחשבון על מעשיו ימצא שהוא עדיין אשם ולא עשה תשובה, אז ``ישלם שנים`` - הריהו נענש עונש כפול לפי חטאו (``כי לקחה מיד ה` כפלים מכל חטאתיה`` - ישעיה מ). אבל ``אם לא ימצא הגנב`` - אלא מתברר שעשה תשובה מיד, אזי ``ונקרב בעל הבית אל האלהים`` - על ידי תשובתו הריהו מתקרב אל האלהים עוד יותר מאשר לפני החטא, שכן ``במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד`` (חתם סופר בשם הגאון מהר``ר נתן אדלר זצ``ל). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``כי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש או הקמה`` (כב, ה) כי תצא אש.. כשבאה פורענות לעולם, היא באה בעיקר בגלל הרשעים ``ומצאה קוצים``... אבל מי שסובל מיזה זה גם (ונאכל גדיש או הקמה) אנשים ישרים וטובים שלא חטאו, כי כולנו נמצאים באותו מקום... באותו עולם . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``לנטת אחרי רבים להטות`` (כג, ב) רק במשור שאינו ברור יש להטות אחרי הרוב. . אבל בדבר שברור בלי ספק, אין נוטים אחרי הרוב.. לכן בנ ישראל לעולם לא יטו אחרי רוב העולם ביחס לאמונה... (הגאון בעל חת``ס). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
``אם יום או יומים יעמד לא יקם כי כספו הוא`` (פ` כא, פס` כא) כל ימות השנה בולע אדם את תפילתו בחטיפה.. ואף אם ביום אחד בשנה (יום כיפור) או יומיים בשנה (ראש השנה), הריהו מאריך קצת בתפילתו, גם אז ``לא יוקם``, איננו קם ועומד עמידה איתנה בתפילתו, ``כי כספו הוא``, שאפילו אז מתכוון הוא לטובת עצמו.. שתהיה לו פרנסתו ברווח.. ואין דעתו נתונה על התיקון הרוחני האמיתי, הדרוש לאדם.. (הרבי ר` בונם ז``ל מפשיסחה). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . פירוש ארוך וחזק, שווה קריאה! ``כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמר וגנב מבית האיש אם ימצא הגנב ישלם שנים. אם לא ימצא הגנב ונקרב בעל הבית אל האלהים`` (כב, יז) ``כי יתן איש`` כאשר השם יתברך, שנקרא ``איש``, נותן ``אל רעהו`` - אל היהודי, שהוא בבחינת רעהו (``רעך ורע אביך אל תעזוב``), ``כסף או כלים`` - את כל הצטרכויותיו החומריות והגופניות, ``לשמור`` - כדי שישמרם ויחזיקם בקדושה, ולבסוף ``וגנב מבית האיש`` - הוא פוגם, הוא מקלקל את אבריו ואת כספו ועל ידי כך הוא מוציא את כל זאת מתוך הקדושה, הרי ``אם ימצא הגנב`` - אם בעת נתנו דין וחשבון על מעשיו ימצא שהוא עדיין אשם ולא עשה תשובה, אז ``ישלם שנים`` - הריהו נענש עונש כפול לפי חטאו (``כי לקחה מיד ה` כפלים מכל חטאתיה`` - ישעיה מ). אבל ``אם לא ימצא הגנב`` - אלא מתברר שעשה תשובה מיד, אזי ``ונקרב בעל הבית אל האלהים`` - על ידי תשובתו הריהו מתקרב אל האלהים עוד יותר מאשר לפני החטא, שכן ``במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד`` (חתם סופר בשם הגאון מהר``ר נתן אדלר זצ``ל). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``כי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש או הקמה`` (כב, ה) כי תצא אש.. כשבאה פורענות לעולם, היא באה בעיקר בגלל הרשעים ``ומצאה קוצים``... אבל מי שסובל מיזה זה גם (ונאכל גדיש או הקמה) אנשים ישרים וטובים שלא חטאו, כי כולנו נמצאים באותו מקום... באותו עולם . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``לנטת אחרי רבים להטות`` (כג, ב) רק במשור שאינו ברור יש להטות אחרי הרוב. . אבל בדבר שברור בלי ספק, אין נוטים אחרי הרוב.. לכן בנ ישראל לעולם לא יטו אחרי רוב העולם ביחס לאמונה... (הגאון בעל חת``ס). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .