שרשור השבת ב"העולם החרדי" - פרשת משפטים

lאביחיl

New member
משו קטן מפרשת השבוע ``משפטים``!

``אם יום או יומים יעמד לא יקם כי כספו הוא`` (פ` כא, פס` כא) כל ימות השנה בולע אדם את תפילתו בחטיפה.. ואף אם ביום אחד בשנה (יום כיפור) או יומיים בשנה (ראש השנה), הריהו מאריך קצת בתפילתו, גם אז ``לא יוקם``, איננו קם ועומד עמידה איתנה בתפילתו, ``כי כספו הוא``, שאפילו אז מתכוון הוא לטובת עצמו.. שתהיה לו פרנסתו ברווח.. ואין דעתו נתונה על התיקון הרוחני האמיתי, הדרוש לאדם.. (הרבי ר` בונם ז``ל מפשיסחה). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . פירוש ארוך וחזק, שווה קריאה! ``כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמר וגנב מבית האיש אם ימצא הגנב ישלם שנים. אם לא ימצא הגנב ונקרב בעל הבית אל האלהים`` (כב, יז) ``כי יתן איש`` כאשר השם יתברך, שנקרא ``איש``, נותן ``אל רעהו`` - אל היהודי, שהוא בבחינת רעהו (``רעך ורע אביך אל תעזוב``), ``כסף או כלים`` - את כל הצטרכויותיו החומריות והגופניות, ``לשמור`` - כדי שישמרם ויחזיקם בקדושה, ולבסוף ``וגנב מבית האיש`` - הוא פוגם, הוא מקלקל את אבריו ואת כספו ועל ידי כך הוא מוציא את כל זאת מתוך הקדושה, הרי ``אם ימצא הגנב`` - אם בעת נתנו דין וחשבון על מעשיו ימצא שהוא עדיין אשם ולא עשה תשובה, אז ``ישלם שנים`` - הריהו נענש עונש כפול לפי חטאו (``כי לקחה מיד ה` כפלים מכל חטאתיה`` - ישעיה מ). אבל ``אם לא ימצא הגנב`` - אלא מתברר שעשה תשובה מיד, אזי ``ונקרב בעל הבית אל האלהים`` - על ידי תשובתו הריהו מתקרב אל האלהים עוד יותר מאשר לפני החטא, שכן ``במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד`` (חתם סופר בשם הגאון מהר``ר נתן אדלר זצ``ל). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``כי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש או הקמה`` (כב, ה) כי תצא אש.. כשבאה פורענות לעולם, היא באה בעיקר בגלל הרשעים ``ומצאה קוצים``... אבל מי שסובל מיזה זה גם (ונאכל גדיש או הקמה) אנשים ישרים וטובים שלא חטאו, כי כולנו נמצאים באותו מקום... באותו עולם . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``לנטת אחרי רבים להטות`` (כג, ב) רק במשור שאינו ברור יש להטות אחרי הרוב. . אבל בדבר שברור בלי ספק, אין נוטים אחרי הרוב.. לכן בנ ישראל לעולם לא יטו אחרי רוב העולם ביחס לאמונה... (הגאון בעל חת``ס). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 
מצש בקול ברמה יניב בן משיח

בהרכב מלא לקראת אלבום חדשששששששששששששששששששש
 

obsh

New member
פרשת שקלים

השבת שלפני ראש חודש אדר נקראת שבת שקלים, כיון שקוראים בה את הפרשה העוסקת בנתינת מחצית השקל, וכך כתוב :"כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם, ונתנו איש כופר נפשו לה' בפקוד אותם. ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם. זה יתנו, מחצית השקל בשקל הקודש. העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט". רבי ברוך שלום אשלג זצ"ל הסביר את הפסוק בדרך עבודת ה' על פי חכמת הקבלה: "כי תישא את ראש" - בבחינת "שנהיה לראש ולא לזנב". זנב - נקרא כשאדם נמשך אחרי הכלל ואין לו דעה עצמית. כל התשוקות והכיסופים שיש לו בעבודת ה' בנויים לפי מה שהכלל מחליט. וזה נקרא בחינת דומם דקדושה. לקריאת המשך המאמר- פרשת שקלים על פי הקבלה
 

odery

New member
זה ראוי שרשור!

השיר של יוסי הופמן ועדי רן `ושמרו` הוא שיר רגש רציני! (אני במצב רוח שירי שבת עכשיו,יש מצב שהקדימו לי תנשמה היתרה)
 
קה אכסוף נועם שבת... והפעם..

הבאתי פירוש של השיר קה אכסוף מוקדש ל"קולמוס הנפש" מתוך אתר שנקרא הזמנה לפיוט יָהּ - כינוי לה'. אֶכְסֹף - אתגעגע. הַמַּתְאֶמֶּת וּמִתְאַחֶדֶת בִּסְגֻלָּתֶךָ - השבת מתאימה לעם ישראל, הקרוי עם סגולה (ראו שמות יט, ה-ו), ואתו היא מתאחדת, כפי שאומר ר' שמעון בר יוחאי בבראשית רבה יא, ח: "אמרה שבת לפני הקב"ה: רבונו של עולם, לכולן יש בן זוג, [- בן זוגו של יום ראשון הוא יום שני, בן זוגו של יום שני הוא יום שלישי, של יום רביעי - הוא יום חמשי] ולי אין בן זוג. אמר לה הקב"ה: כנסת ישראל היא בן זוגך". מְשֹׁךְ נֹעַם יִרְאָתְךָ לְעַם מְבַקְשֵׁי רְצוֹנֶךָ - את המתיקות שביראה ממך השפע על עם ישראל, המבקשים לעשות רצונך. קַדְּשֵׁם בִּקְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת הַמִּתְאַחֶדֶת בְּתוֹרָתֶךָ - קדושת השבת מתאחדת לא רק עם עם ישראל אלא גם עם התורה. פְּתַח... וְרָצוֹן לִפְתּוֹחַ שַׁעֲרֵי רְצוֹנֶךָ - עורר אותם לעורר את רצונך. הָיָה הֹוֶה - כינויים לאלוהים, המבטאים את על-זמניותו. שְׁמוֹר שׁוֹמְרֵי וּמְצַפִּים שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ - שמור את מי שמצפה לשבת ומי ששומר אותה. על שכרם והגנתם של שומרי שבת ראו למשל בבבלי שבת קיח ע"א-ע"ב. כְּאַיָּל תַּעֲרֹג עַל אֲפִיקֵי מָיִם כֵּן נַפְשָׁם תַּעֲרֹג - כפי שהאיל משתוקק למים, כך שומרי השבת נכספים לקבל את נועם השבת. השיבוץ מתהלים מב, ב: כְּאַיָּל תַּעֲרֹג עַל אֲפִיקֵי מָיִם כֵּן נַפְשִׁי תַעֲרֹג אֵלֶיךָ אֱלֹהִים. שַׁבָּת הַמִּתְאַחֶדֶת בְּשֵׁם קָדְשֶׁךָ - השבת מתאחדת עם שם ה'. הַצֵּל מְאַחֲרֵי לִפְרשׁ מִן הַשַּׁבָּת - הצל ושמור את אלו שאינם מסתלקים מן השבת ברגע סיומה, אלא שמעכבים את צאתה ומוסיפים מן הקודש על החול. לְבִלְתִּי תִּהְיֶה סָגוּר מֵהֶם שִׁשָּׁה יָמִים - הצל אותם מההתרחקות מאלוהים הצפויה במהלך ימות החול, עזור להם למשוך אל ששת ימי החול קדושה מן השבת. שִׁשָּׁה יָמִים הַמְקַבְּלִים קְדֻשָּׁה מִשַּׁבַּת קָדְשֶׁךָ - ששת ימי החול מקבלים את השפעתם מיום השבת, לפי ספר הזוהר ח"ב פ"ח ע"א. וְטַהֵר לִבָּם בֶּאֱמֶת וּבֶאֱמוּנָה לְעָבְדֶּךָ - לפי ברכת קדושת היום בתפילת עמידה של שבת - וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת. וְיִהְיוּ רַחֲמֶיךָ מִתְגּוֹלְלִים... - רחם על עם ישראל. לְהַשְׁקוֹת צְמֵאֵי חַסְדֶּךָ מִנָּהָר הַיּוֹצֵא מֵעֵדֶן - כשתרחם עליהם תשקה את ישראל המשתוקקים לחסדך מהנהר הקדמון שיצא מעדן בגן עדן. לְעַטֵּר - לקשט. כָּל שִׁשָּׁה יָמִים לְהַנְחִילָם נַחֲלַת יַעֲקֹב - תתן להם את נחלתו של יעקב, שהיתה נחלה ללא גבולות, כפי שנאמר בבבלי, שבת קיח, ע"א-ע"ב "כל המענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מְצָרִים שנאמר 'אז תתענג על ה' והרכבתיך על במתי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך'... לא כאברהם שכתוב בו 'קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה', ולא כיצחק שכתוב בו 'כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל', אלא כיעקב שכתוב בו 'ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה'". יַעֲקֹב בְּחִירֶךָ - יעקב הוא האב הנבחר, כפי שאומר מדרש בראשית רבה עו, א "הבחור שבאבות - זה יעקב, שנאמר (תהלים קלח) 'כי יעקב בחר לו יה'". הַשַּׁבָּת נֹעַם הַנְּשָׁמוֹת - השבת היא הזמן שנעים לנשמות. הַנְּשָׁמוֹת... הָרוּחוֹת... הַנְּפָשׁוֹת - לפי תורת הסוד אלו שלוש רמות של הוויה . לְהִתְעַדֵּן בְּאַהֲבָתְךָ וְיִרְאָתֶךָ - השבת היא זמן של עונג רוחני הכרוך באיזון בין אהבת הבורא לבין יראתו. נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתֶךָ - נפשי חולה מרוב אהבתה אליך, לפי שיר השירים ב, ה סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת רַפְּדוּנִי בַּתַּפּוּחִים כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי, ופה שימוש במלותיו של ר' אלעזר אזכרי בפיוטו "ידיד נפש". בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ - יזכו להגנתך וישבעו מטובך. זהו שיבוץ מתהלים לו, ח-ט: מַה יָּקָר חַסְדְּךָ אֱלֹהִים וּבְנֵי אָדָם בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן. יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם וכמו שאודרי אמרה להקדים את הנשמה היתירה.. נ.ב. מי שצריך את המילים במלואן שיבקש
 

צפוני1983

New member
פניני עין חמד לפרשת משפטים.

בס"ד. הודעה ממערכת העלון : שלום לכולם, מצ"ב גיליון מס' 262- פרשת משפטים תש"ע תודה לאלו שנענו לנו, אך יחד עם זאת כפי הידוע השבת הקרובה פרשת שקלים מאחר וקיימת החובה להעברת מחצית השקל לטובת האדרת שמו יתברך והגדלת התורה אנו רוצים לבקש מקהל קוראנו הנאמנים להעביר עבורנו את מחצית השקל עבור העלון וזאת כהקרת הטוב בזאת שאתם נהנים מקריאת העלון מדי שבת בשבתו וביחוד בשל המצב הכספי בו נמצא העלון. אנא, העבירו אלינו ויהי רצון שה' ימלא כל משאלות לבכם לטובה ותהיו שותפים במצוות זיכוי הרבים שערכה לא יסולא בפז ותזכו בשפע ברכות מן השמים למעוניינים לתת את מחצית השקל לטובת העלון ולמען האדרת שמו יתברך נא להשיב במייל חוזר. או לשלוח צ'ק לפקודת ביה"כ עין חמד (יש להוסיף קרוס) ולשלוח לידי ליאור עצמון, רח' הבושם. ת.ד. 83375, מבשרת ציון, מיקוד 90805 או להפקיד ישירות לחשבון בבנק לאומי. מס' סניף 678 מס' חשבון 02798958 כמו כן, אנו ממליצים בחום רב לרכוש את הספר השלישי! הספר מדהים ומסובסד במחיר של 25 ש"ח לכרך בלבד! והכל למען האדרת שמו יתברך לעד ולעולמי עולמים! כדאי מאוד לזכות את הספר לידי חברים, מכרים, בר-מצווה, בת-מצווה, חנוכת בית, לביה"כ וכמתנה אפשר להקדישו לעילוי נשמה, ברכה, הצלחה וכיו"ב החותם בברכת התורה ליאור
 

lאביחיl

New member
משו קטן מהפרשה

``ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם`` (כא, א) היה צריך לכתוב ``ואלה המשפטים אשר תלמדם``. אלא... ``ו,אלא ה,משפטים א,שר ת,שים ל,פניהם``, ראשי תיבות ``לתאוה``. כלומר.. אדם שתאותו מתגברת עליו, ישים לנגד עיניו את המשפטים האלה.. את העונש שהוא יקבל וכך ימנע מלהלך אחר תאותו מפחד העונש הצפוי לו (רבינו ``אביר יעקב`` אבוחצירא זצ``ל). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``אם כסף תלוה את עמי, את העני עימך`` (כב, כד) מצוה גדולה להלוות לעני בשעת דחקו, וחשובה מצווה זה כקרבן. כמו שכתוב:``מ.ל.ב.ד. עולת הבוקר`` (ויקרא ט, יז) ``מ.לוה ל.עני ב.שעת ד.חקו`` (יבמות סג, ע``א.). וגם האותיות לפני ``כסף`` הן ``עני``: לפני כ` - י`, לפני ס` - נ`, לפני פ` - ע`. לומר לנו שלא נברא הכסף אלא כדי לזכות בו את העשירים בנינת הלוואות וצדקה.. שיש לנו כסף, בגלל העניים, כדי שניתן להם אותו כשיצטרכו... (רבינו ה``שפתי כהן`` זצ``ל). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ועוד בעניין הצדקה, ``כסף`` במילואו - כ``ף סמ``ך פ``ה - גימטריא ``כפרה``, זאת אומרת, בשעה שעם ישראל נותן צדקה עם הכסף, זה מכפר לו על עוונותיו... וגם זה גימטריא של ``שה`` שמכפר כקרבן.. (הגאון עוזנו מרן החיד``א זצ``ל). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``ועבדתם את ה` אלקיכם וברך את לחמך ואת מימיך`` (כג, כה) הפסוקים כולם מדברים בלשון יחיד:``לא תשתחוה לאלוהיהם ולא תעבדם.... וברך את לחמך ואת מימיך``, ומדוע נאמר ``ועבד.ת.ם את ה` אלקי.כ.ם`` בלשון רבים? אלא ידוע שעבודה זה תפילה.. ותפילה מתקבלת יותר כשהיא תפילת רבים, ברוב עם הדרת מלך.. (רבינו יעקב בעל הטורים זצ``ל). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``לא תהיה אחרי רבים לרעות`` (כג, ב) למרות שהולכים בד``כ אחרי הרוב.. כשאתה רואה שרבים עושים רע.. אל תגרר אחריהם... דווקא בדברים רעים... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``ויצאו ילדיה`` (כא. כב) הרי היה צריך לומר ``ויצא ילדה`` בלשון יחיד כמו שבדר``כ מולידים אחד.. אבל משום שהיהודיות באותו זמן היה יולדות הרבה בכרס אחד, נאמר ילדיה.. ולכן נקט בלשון רבים כמו המציאות אז באותה תקופה (יד משה). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``ומכה אביו ואמו מות יומת`` אמרו חז``ל ימור בחנק... אבל מי שמקלל את אביו ואמו ימות בסקילה.. מדוע המקלל יענש יותר קשה.. אלא, זה שמכה המכה עוברת.. וזה בזיון לגוף בלבד.. אבל המקלל הוא כבר פוגע בנשמה... וזה בהרבה יותר חמור... . . . . . . . . . . . . . . (במשך יותר משעה כתבתי המון דברים יפים, ובמחי יד הכל נמחק.. חבל.. זה מה שנשאר לפליטה)
 
/tapuzforum/images/Emo16.gifשבת שלום

התורה פותחת ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם כי תקנה עבד עברי וגו` ומקשים העולם כיצד זה מכל דיני פירטי המצוות לא מצאה התורה לפתוח אלא בדיני עבד עברי שנמכר בגנבתו? ושמעתי בשם אדם גדול אחד שביאר כך: משל לאדם שזכה וגידל בביתו 12 ילדים מהן יצאו ראשי ישיבות מהן מורי הוראה ומהן מזכי הרבים כולם זרע ברך ד` לבד מבן אחד שסטה מן הדרך הרי ברור הדבר שלמרות כל הנחת רוח שיש לו מבניו בראש מעייניו חושב הוא כיצד להשיב את בנו לדרך הישר ע``כ. והנמשל מובן הקבה יודע שבכללות עם ישראל |ברוב הדורות| ילכו בדרך הישר אבל מאידך יהיו כאלה שיסטו מן הדרך ולכן פתחה התורה בהם כיצד ניתן להדריכם בדרך הישר כדי להשיבם למוטב..שבת שלום ומבורך!!
 

הודושש

New member
תודה לך! גם אני הייתי זקוקה לזה..

רציני שמעתי את זה בחופה בחתונה ועיניין אותי הפרוש..
 
ישר כוח גדול..

וכן לפעמים גם זה קורה קח את זה בקלות... כפרת עוונות..ואיך אמרת מקודם ``כל מה דעביד רחמנא לטב עביד``...
 

Telavivit25

New member
שאלה:

לא הבנתי את הקשר לאנשים שסטו מהדרך לעבד עיברי שנמכר בגנבתו? איך זה יכול להשיב את הסוטים מדרך התורה?
 
שכוייח.

שתזכה להפיץ תורה להגדילה,ולהאדירה! שתזכה לראות בנים עוסקים בתורה..
 
למעלה