הבעייתיות של מעגלי התנועה בתוך הערים.

משה12333

New member
הבעייתיות של מעגלי התנועה בתוך הערים.

בעבר, ראשי הערים בישראל הקימו בהתלהבות מעגלי תנועה רבים בעירם כי הם נחשבים ע"י מהנדסי תנועה כפיתרון בטיחותי לצמתים לא מרומזרים, פיתרון שמונע תאונות קשות עם הרוגים ופצועים בגלל מקרים של אי מתן זכות קדימה.
ראשי הערים גם השתמשו במרכז המעגלים כגינות נוי.

עם הזמן, הסתבר שלמעגלי התנועה השונים יש חסרונות רבים:

1. מעגל תנועה שנמצא ליד צומת מרומזר. התור לרמזור מתחיל לפני מעגל התנועה ואז העומדים בתור לרמזור חוסמים את כל כיווני הנסיעה שנכנסים למעגל התנועה ולא רק את כיוון הנסיעה שלהם.

2. מעגל תנועה שאינו מתאים כבר לכמות התנועה דרכו בגלל תוספת של שכונת מגורים חדשה לידו. מעגל התנועה גורם לפקק בכל כבישי השכונה החדשה.

3. מעגל תנועה עם נתיב אחד בתוכו שכביש בעל שני נתיבים מוביל אליו. נתיבי הכביש חייבים להתאחד לנתיב אחד בכניסה למעגל התנועה ולכן נוצר פקק ארוך בכביש הזה, לפני מעגל התנועה.

4. מעגל תנועה בין ציר מרכזי בעיר לסמטה קטנה. הנוסעים בציר המרכזי חייבים תמיד להאט ולפעמים גם לעצור בגלל היוצאים מהסמטה הצדדית. סמטה צדדית מקבלת את אותה העדיפות כמו ציר מרכזי.

5. מעגל תנועה עם שני נתיבי נסיעה בתוכו. לנהגים לא ברורים חוקי מתן זכות הקדימה כשהם כבר בתוכו ורוצים לצאת ממנו הצידה או להמשיך בו ישר.
לעיתים, מעגל תנועה שכזה כולל יציאה לרחוב צדדי בעל נתיב נסיעה אחד ואז הבעיה מחריפה כי הנוסעים בשני נתיבי מעגל התנועה צריכים להיזהר מהשתלבות הנתיבים המפתיעה הזאת ביציאה הצדדית ממנו.

6. מעגל תנועה מצומצם כי אין מספיק מקום למעגל תנועה מלא בהצטלבות של הכבישים. במעגלי תנועה שכאלה אין פניה ישירה ימינה מאחד הכבישים, אלא הרוצים לפנות ימינה מסתובבים שמאלה סיבוב מלא במעגל התנועה ורק אז יוצאים ממנו אל הפניה הימנית המקורית.

7. מעגל תנועה ליד מוסד ציבורי עם מס' רב של הולכי רגל שחוצים את הכביש בתדירות גבוהה. מעגל התנועה חוסם את תנועת כלי הרכב בכבישים שנכנסים אליו בגלל מעברי החצייה שבכניסות וביציאות ממנו. הולכי הרגל תמיד חוצים ללא אמצעי שיעצור אותם וייתן עדיפות לכלי הרכב בכביש, כמו רמזור להולכי רגל למשל.

כל הבעיות האלה מוכרות היטב בכל ערי ישראל ולכן הרבה ראשי ערים בוחרים היום בצמתים מרומזרים ולא במעגלי תנועה בשכונות החדשות. יש גם הרבה מעגלי תנועה שבוטלו והוחלפו ע"י רמזורים או מעגלי תנועה שהעירייה הוסיפה להם נתיב מעגלי שני בתוכו.

 
מעגל תנועה הוא אמצעי טוב לויסות התנועה בתנאי ש

1. המשתמשים בדרך נוהגים כפי שנדרש מקיומו
2. מאותתים את כוון נסיעתם ( לא רק במעגלי תנועה אלא תמיד )
3. מכבדים את זכותם של אלו הנמצאים במעבר
4. לא סותמים את המעבר ומאפשרים לתנועה לזרום ( גם בצומת מרומזר )
5. נוהגים בזהירות ובמתינות ( נדרש תמיד )
 

משה12333

New member
אי אפשר שלא לסתום את המעבר במעגל תנועה שקרוב לרמזור.

המכוניות שממתינות לרמזור סותמות את כל כיווני הנסיעה ואת כל הפניות של מעגל התנועה, בין אם הן עומדות בתוך מעגל התנועה או עומדות לפני הכניסה אליו.

לכן, מעגל תנועה שקרוב לצומת מרומזר הוא לא יעיל.

בצומת ללא מעגל תנועה, גם אם יש פקק בכיוון נסיעה אחד, עדיין שאר המכוניות יכולות לפנות לכל שאר הכיוונים למרות הפקק הזה.
במעגל תנועה זה בלתי אפשרי כי כל המכוניות, מכל הכיוונים, חייבות לנסוע באותו נתיב מעגלי כדי לפנות.


לגבי מעגלי תנועה עם שני נתיבים, המכוניות חייבות לסטות מנתיב לנתיב בתוכם ולכן הם מסוכנים.

 
מי ששומר על החוק אינו חייב לסתום

החלפת מסלולים - נהיגה חייבים לתכנן מראש. שנוי המסלול יעשה לפני המעגל ו/או הרמזור. המכונית האדומה שבחלק התחתון של תרשימך - מקומה אחרי הירוקה ולא עוקפת אותה במעגל. המסלול השמאלי במקרה זה מיועד למי שממשיך ישר או פונה שמאלה.
 

משה12333

New member
המכונית האדומה שממשיכה ישר צריכה לחצות את הנתיב החיצוני

בכניסה למעגל כי היא צריכה את הנתיב הפנימי. ביציאה מהמעגל היא שוב חוצה את הנתיב החיצוני. פעמיים היא חוצה נתיב שהיא לא משתמשת בו כדי להמשיך ישר.

המכונית האדומה שפונה שמאלה צריכה גם היא פעמיים לחצות את הנתיב החיצוני, פעם בכניסה ופעם ביציאה והמקרה הזה הוא יותר מסוכן כי ברוב מעגלי התנועה האלה יש רק יציאה לרחוב צדדי עם נתיב אחד ולא עם שניים.
כלומר, היא חייבת להתחשב במכונית אחרת שרוצה לפנות לרחוב הצדדי הזה מהמסלול החיצוני במעגל.

מעגל תנועה עם שני נתיבי נסיעה מזמין תאונות דרכים.

 
אכן תמיד חייבים להתחשב בכל המשתמשים בכביש

אצלנו לצערי זה לא קיים וכל דאלים גבר
 

משה12333

New member
הגורם האנושי הוא לא הגורם היחיד במניעת תאונות. גם הכביש

חייב להיות מתוכנן בצורה סלחנית כלפי טעויות של הנהג (טעויות תמימות ולא בריונות כביש).

מעגל תנועה עם שני נתיבים הוא אינו סלחני כלפי טעויות הנהגים. התכנון שלו מזמין תאונות כי הוא מחייב חצייה פתאומית של נתיב נסיעה אחר בעת הנסיעה המעגלית בו.

 
לגורם האנושי משקל כבד בקיומן של תאונות דרכים

נהיגה מונעת; התחשבות באחר; מתן זכות; נסיעה בהתאם לתנאי הדרך; איתות; אי סינוור; ועוד ועוד ועוד שהגורם האנושי תורם.
 

משה12333

New member
אתה יכול להיות הנהג הכי זהיר ואדיב בעולם אבל בגלל שנייה אחת

של חוסר תשומת לב לגרום לתאונה קשה.

כביש סלחני מונע את התאונה הקשה הזאת ומאפשר לנהג לתקן את טעותו בבטיחות מירבית.

בשנים האחרונות, הממשלה פועלת לביטול כל הכבישים הבין עירוניים שאין להם הפרדה קשיחה בין כיווני הנסיעה. הממשלה הופכת אותם לכבישים בעלי שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, עם הפרדה מבטון בין כיווני הנסיעה.

אם תסתכל על הבטון המפריד הזה, תמצא בו סימני גלגלים של משאיות שבטעות סטו שמאלה בשנייה של חוסר תשומת לב. הבטון החזיר אותם מיד למסלול שלהן בביטחה. אם לא היה את הבטון, המשאית היתה עלולה להיות מעורבת בתאונה חזיתית קשה.
אפילו בכבישים בין עירוניים בעלי נתיב נסיעה אחד לכל כיוון, הממשלה מתקינה גדר הפרדה ממתכת במרכז הכביש, כמו בכבישים שבאזור של אלעד ונתב"ג (הכבישים האלה מתוכננים בעתיד להתרחב לשני נתיבים לכל כיוון).

גם כל ההפרדות המפלסיות הרבות בין כביש למסילה שנבנו לאחרונה בכל הארץ מונעות את התאונות הרבות שקרו בעבר בין הרכבות לכלי הרכב. היו בעבר כלי רכב רבים שנתקעו על המסילה בעת חצייתה וגרמו לתאונות קשות ביותר שנכנסו להיסטוריה של מדינת ישראל.

אולי הסמל של כביש לא סלחני במדינת ישראל הוא כביש 31 הישן, הזכור לשימצה בגלל התאונות המחרידות שקרו לאורכו. כל תאונה היתה בו יותר מחרידה מקודמתה. הכביש הישן כלל הרבה צמתים לא מרומזרים ולא ממוחלפים שהזמינו תאונות.

היום, הממשלה מבטלת את כל הצמתים האלה בכבישים הבין עירוניים (צמתי כניסה לישובים קטנים כמו מושבים וקיבוצים או לבסיסים צבאיים) ומחליפה אותם ע"י מפרידנים או צמתים מרומזרים.

כך מונעים תאונות.

 

ai21

New member
מעגל תנועה כזה - באמת נראה לא מתאים

שהרי
אם נפחי התנועה כה גדולים שמצריכים 2 נתיבים לכל כיוון, ומשלבים גם אופניים והולכי רגל - בכלל לא מתאים לשים מעגל במקום רמזור,
&nbsp
ואם נפחי התנועה אינם כה גדולים - עדיף לייחד את מסלול ימני לפניה ימינה (עם מחסום קשיח) מה שימנע לחלוטין את הקונפליקטים.
&nbsp
אם נפחי התנועה גדולים - אבל בעיקר בכיוון ישר,
אולי כדאי להוסיף נתיב ייעודי לפניה ימינה באופן שבו רוב הפונים ימינה - יסעו בנתיב זה וישאירו 2 נתיבים לנוסעים ישר ושמאלה.
 

משה12333

New member
בקיצור, צומת מרומזר. זאת המגמה היום בישראל. מעגלי התנועה

מוחלפים ע"י צמתים מרומזרים.

היום, כל הצמתים המרומזרים הם צמתים חכמים. הם כוללים חיישנים מתחת לכביש שמווסתים את משך הזמן של האור הירוק בכל רמזור בצומת. אם אין מכונית בכיוון מסוים אז הרמזור לא מתחלף לירוק, לטובת שאר הכיוונים. אם מגיעה פתאום מכונית אז מיד יש לה ירוק. אם יש טור ארוך של מכוניות בכיוון מסוים, האור הירוק מאפשר לכל הטור לעבור ע"י הארכת משך הזמן שלו.

הרמזורים נשלטים גם ע"י מערכת שעתית קבועה. לפי השעות ביממה, יש עדיפות באור הירוק לכיוונים העמוסים בשעות הבוקר או בשעות אחה"צ. אם בציר מרכזי יש מס' צמתים מרומזרים, אז המערכת דואגת בשעות העמוסות לתאם ביניהם את האור הירוק כדי שהתנועה בציר הראשי תתנהל ללא הפרעה.

צומת מרומזר מצריך גם שטח קטן יותר ממעגל תנועה. מעגל תנועה תופס שטח רב כי רדיוס הסיבוב שבו צריך לאפשר גם למשאיות ולאוטובוסים להסתובב דרכו.

 
קיים הבדל משמעותי בין צומת על כביש ארצי (411) לבין צומת בתוך

בתוך העיר
הפתרון איננו ניתן להכללות - כל צומת והפתרון עבורה..
 

משה12333

New member
הצומת המרומזר יוקם כחלק מהמגה-פרוייקט של שכונת קריית משה

המתחדשת ברחובות.

שכונת העוני המתפוררת ממוקמת לאורכו של כביש 411 והממשלה מתכננת להרוס אותה ולבנות בה כ-10,000 יחידות דיור חדשות במגדלים חדשים. זהו פרוייקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר שהיה אי פעם בישראל.

מעגל התנועה הקיים לא יצליח לעמוד בעומס של תוספת כלי הרכב שתיגרם בעקבות הקמת שכונת קריית משה המתחדשת ולכן אין ברירה אחרת אלא להחליפו בצומת מרומזר חדש.

 
למעלה