היוון הנחלות יצא לדרך!

ש מים

New member
היוון הנחלות יצא לדרך!

כן, נראה שחלום "המשק החקלאי הציוני" הגיע לסופו, אבל איתו אולי יגיע השלום והשלווה להרבה משפחות חקלאיות, שנקרעו לגזרים פנימיים, בשל סיכסוכי והסכמי ירושה.
החלטה 1464 יוצאת לדרך...
 

משה12333

New member
מכה אחר מכה נפלה על החקלאות בארץ עד שהיא מתה. החקלאות,

שהקימה את מדינת ישראל וקבעה את גבולותיה, כבר לא קיימת יותר והחוק הזה הוא תעודת הפטירה שלה.

החקלאות בישראל מתה בגלל שינויים מרחיקי לכת שהתרחשו פה:

1. המידבור של ישראל. רצועת המידבר העולמית התרחבה צפונה ודרומה מאז שנות ה-90 וכעת היא מכסה את כל שטח הארץ. בעבר רק הנגב נכלל בה אך בשל התרחבותה צפונה, כל שטח ישראל נהפך למדבר.

עד לשנות ה-90, לחקלאים היה שפע של מים בחינם בעונת החורף, מהגשמים. החורפים היו גשומים מאד וכל אזור מישור החוף, השרון והגליל היו מוצפים במים.

מאז שנות ה-90, החורפים בישראל הלכו ודעכו עד שהם נעלמו כליל. החקלאים נאלצו לקנות מהמדינה מים יקרים שהפכו ליקרים שבעתיים עם התפלת המים מהים התיכון.


2. המהפך של 77'. עד למהפך, מנהיגי החקלאים בארץ ניהלו את המדינה והם דאגו להקצות משאבים רבים מתקציב המדינה לטובת תעשיית החקלאות הישראלית.
המהפך השלטוני שינה את סדרי העדיפויות וסגר את הברז לחקלאות בארץ. החקלאים הפכו באחת למגזר מושמץ שנאלץ להיאבק על פירורים מהתקציב הממשלתי שהופנה ברובו למטרות אחרות, לפי הכוונת השלטון החדש.

ללא תמיכה ממשלתית, הרבה משקים חקלאיים פשטו את הרגל ונעלמו.


3. האינתיפאדה הראשונה. עד לאינתיפאדה הזאת, החקלאות הישראלית נהנתה מכח עבודה בלתי מוגבל של ערביי יו"ש ועזה שצבאו על המשקים הישראלים ועבדו בהם מבוקר ועד ערב.
הם לא היו אזרחים ישראליים ולכן הם לא היו זכאים לזכויות סוציאליות. לכן שכרם היה נמוך מאד ונתן אפשרות לכל משק להעסיק הרבה מאד פועלים אצלו.

עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה, בכל יום היו פיגועי סכינאות ברחובות ישראל והתגובה הממשלתית האוטומטית היתה להטיל סגר על יו"ש ועל עזה לאחר כל פיגוע שכזה. הבעיה היתה שהסגרים נהפכו להיות צמודים אחד לשני עד שיותר לא באו פועלים משם לעבוד בחקלאות בישראל.


4. ייבוא פועלי חקלאות מחו"ל. החקלאים עמדו בפני שוקת שבורה כי לא היו להם פועלים והם ביקשו מהממשלה לייבא לפה פועלים מהמזרח הרחוק.

החקלאים, שהיו רגילים להעסיק אצלם כמות בלתי מוגבלת של פועלים, פתאום נאלצו להסתפק במעט הפועלים הזרים שהממשלה הקצתה להם.

הממשלה גם דרשה מהחקלאים לשלם להם זכויות סוציאליות מלאות והחקלאים לא היו ערוכים לכך כלכלית.


5. צמיחת מדינת ת"א ודעיכת הפריפריה. מתחילת שנות ה-2,000 התרבות בארץ השתנתה לתרבות חומרית שמקדשת את הפרט ובזה לערכים חברתיים. הדור הצעיר של משפחות החקלאים נהר בהמוניו למדינת ת"א כדי לקחת חלק בחגיגת התרבות הישראלית החדשה (לימודי השכלה גבוהה, עבודה במקצועות חופשיים, קידום מהיר לעמדת ניהול נוחה ומתגמלת). כל צעיר רצה לעבוד כמנהל במדינת ת"א.
הדור המבוגר של החקלאים נשאר ללא ממשיכי דרך.


6. הפיכת האדמה מערך לאומי לנכס כלכלי פרטי. הדור הצעיר בחל בעבודת כפיים ואילץ את הוריו החקלאים לאמץ את ערכיו החומריים. אדמת המשק החקלאי הפכה להיות לשטח למחסנים/למפעלים/לגני אירועים/לפארקי שעשועים/למרכזי קניות/לחניונים ולכל דבר אחר שהניב הכנסות מהירות לדור הצעיר.


7. ייבוא זול ומהיר של מוצרים חקלאיים מחו"ל. כל העולם נהפך להיות למקום קטן והמרחקים מחו"ל לארץ התקצרו. סחורה חקלאית זולה מגיעה לארץ במהירות מכל קצווי תבל ומבטלת את הצורך לגדלה פה.


8. צמיחת ענף גידול המותגים היקר שמיועד ללקוחות בחו"ל. הדור הצעיר בארץ גילה שניתן להרוויח כסף רב ע"י זניחת הגידולים המסורתיים ומעבר לגידול חקלאי מצומצם מאד שמיועד למס' לקוחות מועט ועשיר בחו"ל. החקלאות הפכה להיות לאמנות לעשירים.


החקלאות כערך, מתה בישראל ולכן הערך של האדמה מצא לעצמו הקשרים ערכיים אחרים שאימצו אותו בחום. האדמה הפכה להיות למושג דתי או למושג היסטורי או למושג ביטחוני כי אין יותר את החקלאות ששמרה על אדמת הארץ והגדירה אותה כאדמת מדינת ישראל.

 
הקף החקלאות נפגע בשל השגיה

מדובר בעיקר על יצור פרות וירקות טריים.
השיטות המתקדמות הקטינו את הצורך בשטחי חקלאות גדולים ובכמיות מים ודשנים גבוהות. לדוגמא אם בעבר שטח של 1 דונם עגבניות היה מניב 2 עד 4 טון. היום דונם 1 מניב 40 טון לפחות עם כמויות מים קטנות בהרבה - כולל האפשרות למחזור המים.
גם המטעים עברו שידרוג - הנטיעות צפופות יותר, העצים נמוכים יותר, המים מוגשים ב"כפית" ( בטפטפת כמובן ) והעץ מוגן באמצעים שונים - המשמרים, בין היתר, על יבול גבוה.
שטחי הפלחה, אף פעם לא היו כלכליים ומרבית המזון היבש יובא, עובדו אך ורק על מנת לתפוס שטחים גדולים ושמירת גבולות המדינה. היום קיימים אמצעים אחרים לעשות זאת וחלק מהשטחים נעזבים,
באשר למים ( לא אכנס לנושא המחיר ) מרבית מי הביוב בארץ ממוחזרים ומופנים למערכת החקלאית. ככל שהצריכה הביתית גבוהה יותר - כך יש פוטנציאל גדול יותר של מים לחקלאות.
ישראל הפכה ממדינה חקלאית ( מפגרת), בה מעבר ל -50% מהתושבים עסקו בחקלאות למדינה {מפותחת) בה 2% עוסקים בחקלאות. גם החקלאות עצמה הפכה ל"היי-טכית" ונדש כוח אדם קטן יותר להפעלתה. בכלל כל התהליך שאתה מתאר הוא תהליך מודרניזציה ופיתוח כלכלי של מדינת ישראל.
 

אבישי ק

New member
בנוגע למדבור, ישראל לא היתה אף פעם שופעת במים.

בעבר לא היו שואבים כמו היום מהאקוויפרים.
בעוד במרכז והדרום עברו לחלק מים שאובים וחלק מים מותפלים, בצפון הארץ זה עוד לא קרה בגלל מריבה בין המדינה לישובים בנוגע למיקום מפעל ההתפלה.
ברגע שיקום גם מפעל ההתפלה בצפון "ישתחררו" הרבה מים לטבע ולחקלאות וכמות המים תוכל להתאזן כמו שהייתה בעבר.
 
למעלה