תשתית התואמת טופוגרפיה

תשתית התואמת טופוגרפיה

אני מניח שהתייחסתי לנושא בעבר. אבל מדי פעם אני נתקל בתוכניות - לא רק שאינן מתייחסות לטופוגרפיה אלא "פועלות" כנגדה. את הטופוגרפיה אי אפשר לאנוס ולאחר הבניה קשה עד אי אפשר לערוך תקונים ו/או נדרשת השקעה כבדה ביותר.
אני מתריע בפני המתכננים - פקחו עיניכם.
 

משה12333

New member
אמרת תשתית התואמת טופוגרפיה, אמרת תחנת הכח החדשה בגלבוע.

תחנת הכח החדשה בהר הגלבוע היא תחנת כח מסוג חדש במדינת ישראל. היא מנצלת את גובהו של הר הגלבוע ואת העמק שלמרגלותיו.

היא מורכבת משני מאגרי מים: מאגר עליון על פסגת הגלבוע ומאגר תחתון בעמק בית-שאן.

המים נופלים מהמאגר העליון לתחתון בתוך מנהרה ענקית שנחצבה בהר ומסובבים טורבינה שמייצרת חשמל לרשת החשמל הארצית.

בלילה, המים נשאבים לאט מהמאגר התחתון ע"י משאבות כדי למלא בחזרה את המאגר העליון. תעריף החשמל בלילה הוא נמוך ולכן השאיבה היא חסכונית. בלילה גם אין ביקוש רב לחשמל ולכן לרשת הארצית "לא אכפת" שהטורבינה לא עובדת ולא מייצרת חשמל עבורה.

בבוקר, המאגר העליון מלא, לאחר שהתמלא לאיטו במשך כל הלילה והוא מוכן להזרים מים למאגר התחתון ולייצר כך חשמל בשעות שיא הצריכה של משק החשמל בארץ.

זהו אחד ממגה-הפרוייקטים המרשימים ביותר שהתבצעו לאחרונה בישראל כי הוא כלל חציבה של מנהרות ענק, אנכיות ואופקיות, בהר הגלבוע באורך של מאות מטרים, בנייה של מאגרי מים ענקיים והצבה של מתקני ענק לייצור ולהעברת חשמל בבטן ההר.

תחנת הכח הזאת היא עוד סממן למהפיכת התשתיות שמתחוללת כעת בישראל.











 

ש מים

New member
נכון. זה הרעיון.

וזו לא "חדשנות ישראלית". זה כבר קיים בעולם, לפי אותה תפיסה כלכלית.
 
נכון גם זה ניצול מיטבי של הטופוגרפיה

אבל אני התכוונתי לתכנון שטחי מגורים - בהם ההתייחסות לטופוגרפיה היא מזערית אם קיימת בכלל.
אגב היתרון הגדול ביותר של אנרגיה שאובה, היא האפשרות בהפעלה מיידית ללא כל שהות. לעומת טורבינות גז שנדרשת שהות של מספר שעות מרגע ההתרעה ועד רגע ההספקה.
 

orenhz

Member
ומה לגבי חוק שימור האנרגיה?

הרי לפי חוק זה, האנרגיה שצריך כדי להעלות את המים למאגר העליון, לא תפחת (ואף תגדל, עקב הפסדים) מהאנרגיה שתיווצר מהמים שירדו למאגר התחתון...
אז מה בעצם מרוויחים פה?
 

ש מים

New member
החוק תקף

אבל עלות השקעת האנרגיה שונה.
והרווח הוא כמובן כלכלי. כסף... (מחיר קילווט חשמל בלילה זול יותר מאשר ביום, עקב הביקושים השונים. "חוק ההיצע והביקוש"...
)
 

משה12333

New member
מדינת ישראל מרוויחה פה בענק. מטרת התחנה היא למנוע את קריסת

רשת החשמל הארצית במדינת ישראל בשעות שיא הביקוש לחשמל.

בשעות הלילה, חברת החשמל שמחה לספק חשמל למשאבות ששואבות מים מלמטה למעלה. רמת הביקוש לחשמל בארץ היא אפסית בשעות אלה.

בשעות היום, חברת החשמל שמחה לקבל לרשת הארצית את כושר ייצור החשמל המבורך של התחנה בגלבוע כי העומס בשעות אלה הוא עצום בכל הארץ והוא עולה מיום ליום.

תחנת הכח בגלבוע היא למעשה מאגר חשמל של חברת החשמל לשימוש בשעות העומס המירבי שקיים ברשת החשמל הארצית.

(תמיד תסתכל על התמונה הגדולה. קריסת רשת החשמל תביא להפסדים של מיליארדים למשק, הפסדים שהם פי כמה יותר גדולים מהפסדי הכסף של עלות החשמל למשאבות שממלאות את המאגר העליון).

 

Yarenn

New member
רגע, מה?

אשכרה רק בגלל עניין העלוּת וזה? כי מעבר לזה זה באמת כמוֹ לייצר חשמל באמצעוּת חשמל
 
מה רע בחסכון בעלויות ?

אבל חלק בלתי מבוטל הוא ביכולת המידית להפקת אנרגיה חשמלית.
מיד עם יצירת המחסור התחנה מופעלת ומיצרת. כמו גם, כאשר אין יותר צורך - ההפסקה מידית. כלומר מעקב ופתרון סימולטני של מחסורים.
בו בזמן שבטורבינת גז יש להפעיל ולהמתין מס' שעות עד ההפקה. בשעות אלו מתבזבזת אנרגיה ( גז ) נוצר זהום אויר וקיימת אפשרות שעד אז לא יהיה צורך בתגבור.
 

Yarenn

New member
כן, אבל מדהים אוֹתי שבאמת זה כל הקטע

שאחרת אם זה היה תחנה בפני עצמהּ אז כמוּבן שזה לא נוֹתן כלוּם
 
למעלה