שאלה הסטורית

Michael Shtern

New member
שאלה הסטורית

שלום לחברי הפורום הנכבד. יש לי שאלה הסטורית. איך התנהלה התנועה בת"א / גוש דן, לפני שבנו את כבישי איילון? היום קשה לי לדמיין את זה ואני לא זוכר איך זה היה פעם מהסיבה שגם הייתי קטן מדי וגם לא הייתי בארץ. תודה, מיכאל
 

XrayCharlie

New member
כביש גהה או...

דרך נמיר / דרך מנחם בגין (דרך פתח תקווה בזמנו) / רחוב המסגר ורחוב החרש (על כל הרמזורים שלהם).
 

down under

New member
עד אמצע שנות ה-80 לא היו הרבה כלי רכב

בארץ וכן הערים פ"ת וראשל"ץ היו די קטנות (כל אחת עם פחות מ-90,000 תושבים ולא עם יותר מ-200,000 כמו בימינו) כך שלא היו כל כך הרבה פקקים בגוש דן. החל משנת 81' או 82' עם העליה ברמת המינוע ושיפור המצב הכלכלי, ובצורה הרבה יותר חזקה החל משנת 87' עת המשק ממש יצא מהקטסטרופה של היפר אינפלציה היו המון מכוניות לציבור ואז האיילון היה רק בחיתוליו. הוא היה קיים ממחלף לה גווארדיה ועד ההלכה בלבד. בשנת 86' או 87' חובר האיילון צפון לכביש 1 לבאים מירושלים כך שהם אוטומטית יעלו על האיילון. עד 86' או 87' כביש 1 היה מסתיים בצומת הולץ. כן, משם היו פונים ימינה לדרך חיל השריון שהופכת לרח' החרש שבצומת ראש פינה היה מתחיל גם רח' הרכבת וגם המסגר. לצפון הארץ וגם להרצליה, נתניה וחדרה היו נוסעים על דרך חיפה (ששינו לה את השם בתחילת שנות ה-80 לדרך נמיר). היו אז פקקים קשים מנשוא. אני מדבר משנת 83' ועד 90' או 91' עת האריכו את נתיבי איילון עד לשד' רוקח ובשנת 94' או 95' עד לגלילות. בקיצור בשנים הללו בגלל שלא יכלו לנסוע צפונה על איילון כל התנועה התנקזה לדרך נמיר וכן לז'בוטינסקי עד צומת גהה. אה, שכחתי גם את דרך הרצליה (מה ששונה לה השם בשנות ה-80 לפנחס רוזן ולמשה סנה [הכביש מקניון איילון לצומת הכפר הירוק]). לא לשכוח שגם לא היה את האיילון וגם הרכבת בקושי תפקדה. לא היו רכבות פרברים לנתניה ולרחובות ולא היו רכבות לכפ"ס או הוד"ש וראש העין.
 
ובכביש החוף היו רמזורים

בשנות ה-80 היה רמזור בצומת הרצליה,כפר שמריהו ואולגה. הכניסה למכמורת מכביש החוף היתה דרך צומת טי פשוט. ניתן היה לפנות שמאלה למכמורת וממכמורת שמאלה לצפון, בחדרה היו אך ורק שני רמזורים. .
 

mishat

New member
גם בכביש גהה היו רמזורים בתחילת שנות ה-90...

בצומת בר-אילן, ובצומת אלוף שדה...
 

down under

New member
ממש לא רק שם

גם בצומת גהה עצמו, גם בצומת גבעת שמואל (קוקה קולה) וגם בצומת מסובים. בשנת 81' בוטל הרמזור בצומת בית דגן לנוסעים על כביש 4 והוקם מחלף משמר השבעה שחובר למחלף גנות שנבנה בכלל בראשית שנות ה-70.
 

salonmor

New member
רגע מה? כביש 4 הגיע לצומת בית דגן?!

אתה רוצה להגיד לי שאחרי מחלף גנות הכביש היה מגיע איכשהוא לצומת בית דגן? ואחר כך איך היה חוזר לתוואי ה"רגיל שלו" מתחנת דלק סיירים דרומה? או שאולי מה שאתה אומר זה שכביש 4 וכביש 412 עד מחלף ראשון היו אותו כביש עד שנות ה-80? אשמח להסבר
 

yairp4

Active member
הוא מתכוון למחלף השבעה

עד 81' היה שם צומת. כביש 4 עבר באותו תוואי כמו היום רק ללא הגשר מעל כביש 44. כידוע בצומת בית דגן מעולם לא בוטל הרמזור והוא ממשיך ליצור לא מעט פקקים לנוסעים באיזור עד עצם היום הזה.
 

oschlick

New member
מגניב!!!! אני מניח שזה צולם לכיוון מערב לפי

המחסנים בצד ימין שקיימים עד היום. יש לך עוד תמונות כאלה?
 

down under

New member
מה הכוונה לכוון מערב?

בתמונה רואים מכוניות ממתינות ברמזור ומאחוריהן וספה עם סירה. האם כוונתך שכלי הרכב הזה כוון נסיעתם הוא לאזור/צומת חולון/תל אביב? כי בצומת בית דגן יש 4 כוונים. האחד לאזור/צומת חולון/מקווה ישראל/ת"א השני לצריפין/רמלה/לוד השלישי למרכז ראשל"ץ הרביעי לכוון מחלף שפירים/אור יהודה/יהוד/כביש 1 ת"א - ירושלים
 

mauzer

New member
יפה יפה


 

down under

New member
שכחת גם את הרמזור בצומת הסירה

(הכניסה לאזור התעשיה הרצליה). כמו כן צומת גלילות היה הרבה פחות מורחב. גם לא היה את הגשר לכביש 5 לבאים על 2 מצפון למזרח/דרום וגם היו פחות נתיבים לכל כוון. עד שלהי שנות ה-70 היו גם רמזורים בכביש החוף במחלף השלום (נתניה דרום, לא רחוק מסלקום) וכן במה שהיום זה מחלף נתניה צפון. בשנות ה-80 עד המחצית הראשונה של שנות ה-90 גם לא היו מחלפים בבית ינאי, חבצלת השרון ושפיים. לוינגייט יכולת לפנות אם באת מת"א שמאלה על כביש החוף וכן אם יצאת מוינגייט יכולת לפנות שמאלה לכביש החוף לצפון. כנ"ל ביקום, ברשפון, ובגעש ובשפיים (או שרק באחד מהם, באמת שכבר לא זוכר).
 

salonmor

New member
עד שנות ה-60 היה ב"צומת נתניה" צומת T לא?

כי שם כביש החוף היה נגמר אז...לדעתי בגעש ושפיים לא היה ממש רמזור, כי המחלפים שם נראים כאילו אלתרו אותם עם מנהרות ניקוז מתחת לכביש :) לדעתי מה שהיה בשפיים וגעש זה כל מיני השתלבויות כאלה אל ומ-הכביש....תקנו אותי אם אני טועה?
 

down under

New member
נכון

מעולם לא היה רמזור בצמתים של געש ושפיים. אף פעם. עד שנת 62' או 63' בנתניה צפון כביש החוף היה בצורת T. אח"כ כביש החוף המשיך עד גבעת אולגה. בשנת 67' האריכו את הכביש עד חיפה כאשר מצומת אולגה ועד חיפה (כיום חוף הכרמל) זה היה הכביש המהיר הרשמי הראשון בישראל.
 

alantan

New member
באיזו שנה בוטל מעמדו של כביש אולגה-חיפה

כדרך מהירה? אני לא זוכר אם אי פעם ראיתי שם שלטים של תמרור 216: "כניסה לדרך מהירה: אין כניסה להולכי רגל, לאופניים, לרכב איטי, לעגלות יד, לבעלי חיים או לכל רכב אשר אינו מסוגל או מורשה לנוע במהירות שצויינה בתמרור 218 המוצב לפני הכניסה לדרך המהירה." מה שכן, היו שלטים מילוליים לגבי איסור עצירה, הולכי רגל וכו'. גם שלטי ההכוונה מאז ומתמיד היו כחולים (כמו בדרך מספר 5), דבר שסותר לחלוטין את מעמדו הרשמי של הכביש.
 

down under

New member
היה שלט מכוון חיפה דרומה

היכן שכיום מחלף חוף הכרמל. לא התמרור המלבני בצבעי כחול לבן עם ציור של נתינים מתחת לגשר (התמרור הרשמי שמראה על היות הכביש כביש מהיר לכל דבר גם דה יורה) אלא תמרור עגול לבן עם שוליים אדומיים ובתוכו מצויירים הולך רגל, רוכב אופניים ובעל חיים גורר עגלה. ובנוסף לצידו היה שלט מלבני ענק שאומר שזו כניסה לאוטוסטרדה (כמדומני שהיה כתוב אוטוסטרדה ולא כביש מהיר אבל יתכן ואני טועה) ואין כניסה להולכי רגל, רוכבי אופניים ובעלי חיים וכן שאסור לעצור בצידי הדרך.
 

alantan

New member
זכור לי משהו כזה - אבל זה לא כביש מהיר...

לא ברור לי הדבר הזה בארץ שכביש הוא מהיר דה פקטו עם שלטי הכוונה כחולים, אבל לא דה יורה.
 
למעלה