זכויות יוצרים בתפוז

Kiru

New member
זכויות יוצרים בתפוז

בעבר הרחוק, לאחר כמה דיונים (מצורפים קישורים), תוקן תקנון תפוז כך שלא יתיר שימוש בתכנים שמעלים הגולשים, מלבד סייג המתיר ל"תפוז אנשים" שימוש בתכנים לצרכי פרסום באינטרנט בלבד. לפני כמה שבועות עודכן שוב התקנון, וכעת הוכנסו אליו שוב סעיפים הפוגעים בצורה חד-צדדית בזכויותיהם של כל הכותבים בתפוז. אני מצטט מהתקנון, תחת הכותרת "תכני גולשות" (ההדגשה שלי): "הגולשת מצהירה ומתחייבת כלפי תפוז אנשים כי העלאת כל תוכן לאתר מהווה מתן, ללא כל תמורה, של רישיון בלתי חוזר, ארצי ועולמי ובלתי מוגבל בזמן לתפוז אנשים להשתמש בתכני הגולשת ולעשות בהם כל שימוש שתראה לנכון, על פי שיקול דעתה הבלעדי ומבלי לקבל הרשאה נוספת מן הגולשת, לרבות העברתם לצדדים שלישיים. לתפוז ניתנת הרשות להקליט, להעתיק, לשכפל, להפיץ, לשווק, להציג, למסור לציבור, לעבד, לערוך, לתרגם ולהשתמש בתכני הגולשת בכל דרך נוספת... ...לפי שיקול דעתה הבלעדי של תפוז אנשים. תפוז אנשים לא תחויב בתשלום עמלה ו/או תמורה ו/או תמלוגים מכל מין וסוג" 1. מדוע שיניתם את התקנון ופגעתם בזכויות הגולשים, לאחר שנערך דיון בעניין וכבר תיקנתם אותו? 2. האם זה נראה לכם סביר שבלוגרים, כותבי סיפורים, כותבי שירים וכותבי מאמרים, יעניקו לכם בחינם את האפשרות למכור את היצירות שלהם? 3. מדוע השינוי הזה, ושינויים מהותיים בתקנון בכלל, לא מובאים לידיעת הגולשים?
 
לא ירדנו לסוף דעתך

התקנון נכתב על ידי תפוז והוא גלוי לעיני הגולשים. מדוע אתה טוען שאיננו מביאים אותו לידיעת הגולשים אם אתה מביא אותו כעת? לעניין השינוי, להערכתנו השינוי אינו מהותי, והיה קיים כבר בתקנון הקודם. למען הסר ספק נציין כי עד כה לא הועברו תכנים לידי צד שלישי ללא ידיעת הגולשת, וכי אין לנו כל כוונה לשנות את עמדתנו בנושא. יחד עם זאת, במידה שנתרשם כי יש צורך להדגיש זאת כחלק בלתי נפרד מהתקנון, נעדכנו.
 

Kiru

New member
אז אשמח להסביר

לא דיברתי רק על העברה לצד שלישי. בתקנון הישן (לפחות זה שהיה קיים בסוף 2005) היה אסור כל שימוש בתכני גולשים/ות מלבד ע"י חברת תפוז ואך ורק לצרכי פרסום באינטרנט. כעת, התרתם לעצמכם להשתמש בתכנים שאינם שלכם לכל מטרה, וגם להעביר אותם לצד שלישי. האם לדעתכם זהו שינוי לא מהותי?
 

0Pandemonium0

New member
זה העניין, שמי שהביא את זה לידיעת

הגולשים הוא גולש אחר, ולא אתם! התקנון שלכם דוחה ופוגע בזכויות יוצרים. פשוט חוצפה!
 
לא צריך להתקומם ../images/Emo13.gif כי...

אם הנהלת
מתכוונת לנכס לעצמה את רק תכני הגולשים שנכתבו מאז הודיעה על השינוי קבל עם ועדה לכל הגולשים, בצורה ברורה, בולטת, וללא כל טריקים של fine print, אזי זוהי זכותה - באותה מידה שאותם גולשים שמרגישים שאין הם יכולים להסכים לתנאים החדשים, יכולים להפסיק לתרום כאן מזמנם, כשרונם ומרצם. ואם הנהלת
מתכוונת לנכס לעצמה את תכני הגולשים רטרוקאטיבית, אזי בהחלט מדובר בהפרת חוזה (ואולי גם עבירה פלילית על חוק זכויות יוצרים) - ואז מה הבעיה להגיש תביעה (או יותר)?
 

Kiru

New member
תשובה

1. אתה מוזמן להעלות הודעת
בפורומים כותבי מד"ב ופנטזיה, סופרים ומשוררים צעירים או בלוגים בתפוז אנשים, ולראות כמה מהכותבים מודעים לכך שתפוז התירה לעצמה לעשות מה שהיא רוצה עם היצירות שלהם. אם רוב הכותבים מודעים לכך, אני אקבל את הטענה של "ללא כל טריקים של fine print". 2. חפש ברשת את חוק החוזים האחידים, וקרא מהו תנאי מקפח בחוזה אחיד. זה ייתן לך רקע ראשוני לגבי מה שאפשר ואי-אפשר, לפי החוק, להתנות בחוזה. 3. האם לדעתך מותר להתריע רק כשנעשית עבירה על החוק? ואם החוק מנוצל כאן בצורה שעלולה לפגוע בצורה משמעותית מאוד בגולשים – האם זה לא לגיטימי ליידע על כך את הגולשים, ולדרוש לשנות את זה?
 
זה שהתקנון נגיש לגולשים זה נחמד

אבל לא ראיתי הודעה על שינוי התקנון(הייתי מצפה לפחות להודעה ראשית בכל פורום, אם לא למסר פרטי ישר לתיבה של כל אחד).השינוי עצמו מהותי מאוד, הוא מתיר ל"תפוז", כגוף עסקי, לעשות מה שהוא רוצה עם התכנים שהועלו למערכת הפורומים.זה שיכול להיות שאתם(ההנהלה הנוכחית) לא תעשו בסעיף הזה שימוש לרעה אני מקבל, אבל הנהלה היא לא דבר קבוע- עוד שנתיים אתם מתחלפים ומגיע מישהו שמחליט שהוא לוקח את מיטב הסיפורים(או התמונות, או כל תוכן אחר) שנכתבו ופורסמו בתפוז ומוציא אותם בספר למטרות רווח, בלי לשלם אגורה לכותבים או להזדקק לאישורם.מבחינה חוקית אני די בטוח שהתקנון הנ"ל מתיר לו לעשות את זה. עכשיו אתם מבינים למה אנשים מתעצבנים?
 

amazone

New member
זה לא יעבור אף מבחן משפטי

אם אכן תפוז יממשו אפשרות זו ומישהו אכן יקום ויתבע לא רק שתפוז יפסידו אלא הם גם יידרשו לשפות את התובע בהרבה כסף
 

Boojie

New member
גם אני לא ירדתי לסוף דעתכם,

שמא תואילו להבהיר: אם אין לכם כל כוונה לממש את הסעיף הזה, אם לא עולה על דעתכם לעשות דבר גועלי כמו לקחת תכנים שלנו ולפרסם אותם פרסום מסחרי בלי לתת לנו כל שליטה על זה, אם אתם ממש ממש, אבל ממש, בחיי אלוהים בספר התורה לא מתכוונים לעשות דבר כזה - בשביל מה בדיוק אתם צריכים את הסעיף הזה? במה בדיוק אתם מרגיעים אותנו? בזה ש"מעולם לא עשינו דבר כזה, אבל ליתר ביטחון, למקרה שפעם ממש ידגדג לנו באצבעות בכל זאת לעשות דבר כזה, אנחנו רוצים שיהיה לנו סעיף שמאפשר את זה"? בשביל מה בדיוק הסעיף הזה שם, אם אין לכם כוונה להשתמש בו? לקישוט? פרסמתי ספר אחד בארץ והרבה מאד סיפורים בכתבי עת בארץ ובחו"ל, ואני יכולה לומר לכם במלוא הכנות, שאם הוצאה לאור כלשהי, מאלה ששילמו לי על כתביי בכסף אמיתי (כזה שקונים איתו במכולת) הייתה מעלה על דעתה להכניס לחוזה בינינו סעיף דרקוני שכזה, שמעביר לידה שליטה מלאה על הטקסטים שלי, הייתי צוחקת להם בפרצוף. אז מה, כל היוצרים שמשתתפים בפורומים היצירתיים פה, כל הבלוגרים, כל האנשים שמעלים לפה את פרי כשרונם, אמורים להסכים לחתום על סעיף כזה בתמורה ל - מה? פלטפורמה אינטרנטית חינמית מהסוג שיש כמו זבל? למה, בדיוק? ולגבי "התקנון גלוי לעיני הגולשים" - אתם מסוגלים לכתוב את המשפט הזה בלי לצחוק על עצמכם? קודם כל, אף גולש לא קורא את התקנון הזה בעיון. וגם אם קרא את התקנון הזה בעיון כשהצטרף באתר - שיניתם עכשיו את התקנון בלי ליידע איש מאלפי הגולשים הוותיקים שלכם שהתקנון שהסכימו לו כאשר הצטרפו לאתר השתנה, כביכול הגולשים שלכם אמורים לקרוא את התקנון מחדש לפני כל העלאת תוכן, רק כדי לוודא מה התקנות התקפות באותו רגע. אפילו אם זה כשר (ואני לא חושבת שזה ממש כשר, לשנות לאדם בדיעבד הסכם שהוא כביכול-חתום עליו בלי ליידע אותו על כך - ולא רק זה, אפילו בלי לסמן את תאריך השינוי, כך שאיש לא יכול לדעת מתי נכנס הסעיף לתוקף), זה מסריח השמיימה.
 

דיונונה

New member
תסלחו לי

"עד כה לא הועברו תכנים לידי צד שלישי ללא ידיעת הגולשת, וכי אין לנו כל כוונה לשנות את עמדתנו בנושא." אם אין לכם כוונה, למה שלא תמחקו את הסעיף האומלל מהתקנון שלכם? כך כולנו נבין שאין לכם כוונה.
 

פלאפאל

New member
אני מבינה נכון? ../images/Emo12.gif

זה אומר שאם כתבתי סיפור מדהים ומהמם שעומד להיות רב מכר ולהרוויח מיליונים ואני מעלה אותו לתפוז, כדי להראות לכמה חברים ולקבל עליו חוות דעת נוספת - אני בעצם מוותרת על כל זכות שיש לי על הסיפור והוא הופך להיות שייך לתפוז? מותר לתפוז לעשות כל מה שהוא רוצה עם הסיפור הזה?
(כנ"ל לגבי תמונות, סרטים, פאנפיקים, שירה וכל מה שעולה על דעתכם, לקחתי סיפור סתם כי זה הכי סביר שיקרה לי.)
 

Kiru

New member
כן ולא

זכויות היוצרים נשארות שלך, את לא מוותרת עליהן וגם לך מותר (כמובן) להמשיך ולפרסם אותו. אבל כן – לפי התקנון, גם לתפוז מותר לעשות איתו מה שהם רוצים. לפרסם, למכור, לחלק בחינם. הכל. הדבר היחיד שהם חייבים כניראה לעשות הוא לתת לך קרדיט, כלומר לציין שאת זאת שכתבת אותו. (אני לא משפטן. אם את רוצה יותר פרטים, תשאלי בפורום 434)
 

0Pandemonium0

New member
העניין הוא שאנחנו לא חתמנו על דבר

כזה כשנרשמנו לאתר. מדובר כאן על העברה של זכויות יוצרים, דבר שהוא מעוגן בחוק וצריך להיעשות כחוק. תפוז הלכו מאחורי גבינו ושינו את התקנון שלהם כך שיהיה להם מותר לעשות ביצירות שלנו כרצונם, וזאת ללא הסכמתנו וללא ידיעתנו. אני קורא להפצה של ההודעה הראשית שלך בכל הפורומים הרלוונטים ופעולה ללא הפסקה למען שינוי הגזירה הנוראה הזו, שמאפשרת להם, פשוטו כמשמעו, לחלל את היצירות שלנו.
 

Kiru

New member
קרדיט

למיטב ידיעתי יש חובה חוקית לתת קרדיט מכח הזכות המוסרית, שנשארת של היוצר גם במצב הנוכחי של התקנון.
 
למעלה