1755כך עושות כולן-מוצרט-האופרה הישראלית

elybikoret

New member
1755כך עושות כולן-מוצרט-האופרה הישראלית

אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי
מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן
Word press


1755כך עושות כולן-מוצרט-האופרה הישראלית.
תמונות אלי ליאון

האופרה בתל אביב מעלה כעת את האופרה 'כך עושות כולן' מאת וולפגן אמדאוס מוצרט.יש המכנים אותה 'בית ספר לאוהבים'אך משתמשים בשם זה לעתים רחוקות בלבד.
הפעם הבימוי של ההפקה הוא כזה שהכל מתרחש בבית ספר.
קונספציה מוצלחת ביותר, מעולה, חדשנית,רעננה,מלאת קצב ורוח נעורים.

לעומת האופרה הקודמת'הנוסעת' שהוצגה פעמים מספר בלבד ,כך עושות כולם ,תוצג לפחות 10 פעמים.זה מראה שכאשר מועלה משהו מוכר ,ההתענינות של הקהל הרבה הרבה יותר גדולה.הקהל ,שלא בצדק,מתענין יותר בדברים מפורסמים וידועים .

כך עושות כולן מלאת אהבות,נאמנות לבני או בנות הזוג,בגידות,פרידות,ומצבים קומיים וגם טראגיים.
האופרה מוצגת כדרמה קומית בשתי מערכות.

הבכורה שלה התקימה בוינה בשנת 1790 ובאופרה הישראלית היא הועלתה כמה פעמים ולראשונה לפני 29 שנים באולם נוגה ביפו.

מקור ההפקה הנוכחית הנה של האופרה הקנדית כאשר רוב התפקידים הראשיים ממלאים זמרים ישראליים ידועים ומשתתפים בה בשני קאסטים נעמה גודלמן,ענת צ'רני,נועה דנון,יעל לויטה,עודד רייך,הילה בג'יו ו דניאלה סקורקה.

הפעם שלא כרגיל תשתתף לא תזמורת האופרה-תז הסימפונית הישראלית רשל'צ אלא תזמורת קאמרטה הישראלית ירושלים.
ינצחו על האופרה דניאל כהן ואיתן שמיסר בחלק מהתאריכים.הבמאי הנו אטום אגואין וחידשה את ההפקה בארץ מרלין גרונדטל.
התפאורה יפה ,צבעונית מאוד ,עמוסה בפרטים רבים. בשני צידי הבמה ציורי פרפרים כאשר בתמונות מסוימות ישנם שלושה פרפרים ענקיים תלוים באויר.הכל מאוד אסתטי,יפה ומרשים.
עיצבה את התפאורה והתלבושות היפות העכשויות דבורה הנסון והתאורה מייקל וולטון.היא היתה מעולה,מלאת אור והתחשבות כדי שהתפאורה הצבעונית לא תיראה כקיטש .

האופרה מושרת באיטלקית והתרגום המצויין ,כרגיל ,הנו של ישראל אובל שאין שני לו בארץ בתרגום אופרות.

האופרה היתה מתוכננת שיחבר אותה אנטוניו סליארי-מלחין יריב של מוצרט ,לפי מה שמקובל לחשוב,אשר הספיק להלחין כמה קטעים מהמערכה הראשונה אך הקיסר יוסף 2 הפסיק את עבודתו ומסר את ההלחנה למוצרט.
הליברית נכתב על ידי לורנצו דה פונטה שכתב כמה ליבריטים למוצרט ואחרים.

מוצרט היה המלחין הראשון שתוכן האופרות שלו לא עסק ברוזנים ומלכים אלא אנשים מהעם רגילים ופשוטים.
דבר נוסף אין אצל מוצרט אופרות רציניות עם סוף אכזר אלא יש סוג חדש הנקרא טראגדיה קומית. כפי שכתבתי כך עושות כולן שייכת לסוג הזה.

בגלל תוכנה, האופרה לא הוצגה שנים רבות וכאשר הוצגה חלקים צונזרו כי התוכן פגע במוסר.היום האופרה פופולרים ומפורסמת ביותר ומוצגת בכל העולם לעתים קרובות.

מאחר ומוצרט אהב את הנשים שלו בכל האופרות שכתב ,יש פרשנים המפרשים מדוע הנשים כאן מוצגות באור לא חיובי.חלק מהפרשנים טוענים שכאשר נרקמת ההתערבות ,שתי הנשים נמצאות בקרבת מקום וישנות אך הן שומעות ,כנראה ,מה מדברים ומשחקות את התפקיד כפי שתוכנן.אחרים מפרשים שהגברים מוצגים באור שלילי כאשר מראים מה הגבר מסוגל לעשות לאהובתו.

תוכן האופרה בקיצור הוא כזה -דון אלפונסו מתערב עם שני נאהבים שכל הנשים כאשר יש להן הזדמנות מוכנות לבגוד באהוביהן כי כך עושות כולן.הם מודיעים לנשים שהם גויסו ויוצאים לקרב.הנשים בדכאון אך דספינה העוזרת מנסה להרגיע אותן שזה לא סוף העולם ויש בחורים אחרים.
הבחורים מתחפשים לאלבנים-ארץ שבזמנו של מוצרט כנראה נחשבה שארץ אקזוטית ובאים לבית הנשים.בדירבון דספינה שקיבלה ממון מדון אלפונסו ,היא מעודדת אותן להתחבר עם שני האלבנים.
בהתחלה הן לא רוצות לשמוע אפילו אומרות-כסלע אתבצר זקופה ולא אבגוד באהובי -אך בהמשך הפיתוי גדול והסוף טוב.

האופרה ארוכה מעל ל3 שעות כולל ההפסקה אך אין סצינות משעממות.הבמאי ביים את האופרה בקצב הנכון,באופרה שזורות סצינות מעולות מלאות הומור.יש הרבה תעלולים ופעלולים .
התזמורת מעולה והמנצח דניאל כהן שלט היטב על הנעשה בתזמורת והבמה.

כל הזמרים הראשיים 6 במספר היו מעולים הן בשירה והן במשחק.
בהפקה שראיתי בבכורה הופיעו נעמה גולדמן כדורבלה.יש לה קול מקסים,עמוק וחם.הוא יודעת לשחק ולהתנועע בקלילות ובחן.דון אלפונסו-יונץ פאסקו המוכר אצלנו היה כרגיל טוב מאוד.נועה דנון -כפיורדיליג'י העושה חיל בחול כנעמה גולדמן ,מקפידות מפעם לפעם לחזור ולשיר כאן.תענוג היה לשמוע את הדואט של שתיהן.עודד רייך כגליילמו היה נהדר.יש לו קול שהוא משתמש בו היטב ומופיע לא רק באופרות אלא בהרבה הזדמנויות אחרות בקונצרטים ,מיסות ועוד.כאן הוא צריך היה ריגושים וקיבל והראה אותן היטב..
פרננדו-אלאסדיר קנט כמו כולם היה טוב מאוד.האופי שלו שונה מחברו לכן גם התנהגותו היתה שונה.הוא היה שובב,נמרץ ומילא את תפקידו על הצד הטוב ביותר.
מוצרט אוהב סוג מסויים של קולות בעיקר גבריים נמוכים ומזניח במקצת את הקולות הגבריים הגבוהים.לכן גם כאן גוליילמו קיבל יותר אריות ותפקיד גדול יותר.

דספינה-בביצוע הנהדר של הילה בג'יו היה מעולה.כל מה שמצפים מעוזרת שובבה תחמנית,האוהבת מתנות היה לה במנות גדולות.תענוג גדול היה לראות אותה ולשמוע את שירתה המעולה.

הפעם תפקיד המקהלה היה קטן ולא משמעותי אך בקטעים שהמקהלה שרה היא עשתה זאת היטב.

הפקה מעולה,תפאורה נהדרת,קולות מקומיים טובים מאוד.

לראות או לא לראות;ערב מעולה ,נעים,מבדר ומומלץ ביותר


נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 3/6/2019 23:49





 
למעלה