Doctor Who and the Crusaders -1st Dr

MonicaF

New member
Doctor Who and the Crusaders -1st Dr

כמה דברים על הספר Doctor Who and the Crusaders, ספר המבוסס על הפרק The Crusade, הדוקטור הראשון, עונה 2.

הספר איננו נאמן במלואו למקור, לתסריט. מצחיק לקרוא לתסריט - מקור, ולספר – עיבוד (ספרותי) אבל זה המצב. לא בדקתי את כל ההבדלים ביניהם, הספיק לי לדעת רק שהם שונים. ככל שצללתי יותר לתוך הספרון בן כ-170 עמודים, התעורר אצלי החשד שעיבוד זה לא היה מתאים לילדים, למרות האיורים שמעטרים אותו מבפנים.
ככל הנראה הספר טוב יותר. אל מול ההפי-אנדינג המאפיין את פרקי דוקטור הו, מתאזנים באותה מידה הרוע והאכזריות שהפתיעה אותי.

אחד הדברים הטובים עבורנו, בספר זה, הוא שהוא מתרחש ממש כאן: יפו, רמלה, לוד, עכו. מעין wishful thinking של איחוד בין ישראל לבריטניה. אלא שאין יהודים בסיפור הזה. יש אנגלים וטורקים, ורק ערבי אחד, גנב מקצוען אך מרופט, שגונב את ההצגה לקראת סוף הסיפור. מדובר בתקופת מלחמה קשה בה כמעט כל מקצוע מצדיק הישרדות.

העלילה בקצרה: הטארדיס נוחתת בסביבת יפו, ליד קטטה שהפכה לניסיון חטיפת המלך האנגלי על ידי הטורקים. בעוד הדוקטור, ויקי ואיאן מצליחים להציל אנגלי אחד ולהגיע למלך ריצ'רד, נחטפת ברברה, מתגלגלת בדרך תלאות ומגיעה לידיו של טורקי סדיסט אכזר, אשר אימלל מאות של אנשים וזכה לאויבים רבים. הדוקטור עם ויקי כמעט ואין להם תפקיד בסיפור זה למעט היותם עדים למאורעות היסטוריים. יחד עם זאת, הם עושים זאת בחן, עם לא מעט סכנות ואכזבות, כולל סילוקם מהארמון המלכותי.

יש בספר זה אחווה ברורה מאליה בין האנגלים דאז לאנגלים של ימינו, הקומפניונס של הדוקטור. זה קצת הצחיק אותי, כי הדוקטור וחבורתו כה שונים משני העמים שם, שבקלות יכלו להתפש בעיני האנגלים מהמאה 12, לאויבים גם. אותה אחווה מובנת מאליה בין האנגלים מביאה אותנו לרגע מרגש בו המלך ריצ'רד מעניק אבירות-יפו(Knight of Jaffa) לאיאן.

רציתם רומנטיקה בין איאן לברברה? קיבלתם. ברברה מתוארת כ"האישה שאיאן אהב". אחרי שהוא זוכה בתואר אביר ומנסה לשאת ולתת עם הסולטן, הוא יוצא לדרך להציל אותה. בסוף הספר הוא זוכה לנשיקה על השפתיים מברברה החבולה והפצועה. אבל אין שום דבר מחייב ביניהם מן הסתם, ואיאן, לפחות כמו כל שאר הגברים מתפעל ארוכות מיופיה של ג'ואנה, אחותו של ריצ'רד.

ברברה מתוארת רוב הזמן כ-girl רזה ויפה. אני מסכימה עם כותב ההקדמה לספרון שלדיויד וויטקר, כותב הספר והתסריט, היתה חולשה מסוימת לברברה: הטורקים מתפעלים ממנה, המשרתת הזמנית שלה מסרקת אותה ומתפעלת משערה, מלבישים אותה במינימום בגדים כדי לשעשע את הטורקים והיא סובלת מקור, היא זוכה למנה הגונה מהסדיזם של החוטף שלה ועומדת בזה בגבורה עד כמה שאפשר.

זהו ספר שני על הדוקטור שאני קוראת, במסגרת השלמת ידיעות על הפרקים שאבדו. הספר הראשון היה 'מרקו פולו' ואין מה להשוות ביניהם. בעוד במרקו פולו העלילה כללה בעיקר "הלכו, באו, הלכו, עשו, הגיעו, עזבו", הספר על הצלבנים פחות קצרני, פחות עקר. הסופר נכנס לפרטים ויצר אווירה, הרשה לעצמו להציץ פנימה ולחוש בעצמו, ולאחר מכן לשתף את הקורא, אך רק במסגרת שהספרון הקצה.
 

MonicaF

New member
איור של הדוקטור וג'ואנה, אחות המלך ריצ'רד

יש איזו תהילה, איזה זוהר, באיורים אלה, הדוקטור עצמו נראה מלכותי.
 

Lior Knight

New member
נשמע נחמד

אבל קצת מאכזב שהם גלשו עם הנובליזציה מחוץ לקאנון. עדיין משער שזה נחמד בתור ספר בפני עצמו אבל חבל שלקחו את זה מחוץ לייקום של הסדרה.
 

MonicaF

New member
לא חשבתי על יציאה מחוץ לקאנון

מבחינתי דוגמה טובה ליציאה מהקאנון היא הסרט עם פיטר קושינג, נדמה לי שאתה מכיר.
בספר הזה, השינויים רק עשו את הספר למעניין, את העלילה לחכמה יותר ולמותחת יותר.
הדבר הכי בולט מבין כל ההתאמות בספר, הוא הרומנטיקה בין איאן לבין ברברה. כל השאר די זניח, כמו הדוגמאות להלן:
* בפרק המצולם, המלך לא באמת גירש את הדוקטור והאמין לו שהוא חף מפשע. אבל הוא כן יעץ לו לברוח.
* בפרק המצולם, הסולטן לא עודד את איאן לצאת לדרך לחפש אחר ברברה. הוא גירש אותו בצעקות. בספר הטורקים מוצגים גם כטובים וגם כרעים. בפרק המצולם הם טיפוסים די אחידים.
* בפרק המצולם, היו שני גנבים, אחד טורקי ואחד ערבי.
* ישנו סוחר מגנואה ולו תפקיד חשוב בעלילה. בספר גורלו אכזרי יותר מאשר בפרק המצולם.
ועוד.
 

Lior Knight

New member
על סרטי פיטר קושינג אין ויכוח זה פשוט לא

אבל לגבי הספר - במה שציינת נוצר רושם שזה סיפור חמוד אבל שונה כי הסופר רצה להעביר אותו מנקודת המבט שלו. כל הקטע של הרומטיקה בין איאן לברברה זה משהו משמעותי אבל בסדרה - בפרקים הבאים לא היה זכר לזה. נכון בסוף אפילו ראסל טי דיוויס ציין שהם נשארו כזוג אבל בהמלך הסדרה זה בקושי נרמז מעבר לזה שהם היו ידידים ממש קרובים.

יש המון סיפורים של הדקוטור שהם מעולים אבל לא בהכרח קאנון וזה גם בסדר לגמרי. לדוגמא הסיפור Lungbarrow של Marc Platt הוא אחד המעניינים ביותר שקראתי ומומלץ בחום אבל מה שאהבתי שמראש לא צריך לקחת אותו כקאנון.
 

MonicaF

New member
תודה רבה על ההמלצה

הצצתי בויקיפדיה בנושא Lungbarrow - אני מאמינה שאקנה אותו מתישהו. אולי כשאצפה בדוקטור השביעי כמו שצפיתי בראשון.
אולי באמת תמליץ לנו על ספרות, קומיקס, סרטים מצוירים - כמו שהמלצת בזמנו על פרקים של הדוקטורים הישנים?
 

Lior Knight

New member
האמת

אני לא חזק בספרות על הסדרה. לקומיקסים לא נכנסתי כלל וLungbarrow קראתי במקרה כשחיפשתי מידע על מה שקרה לדוקטור בין סיום הסדרה לסדרת של 1996.

מה שכן, לאחרונה נתקלתי בסיפור שמסתבר שהוא דווקא סוג של קאנון ונקרא Downtime - זה סרט שיצא ישירות לוידיאו והוא מתרכז סביב Great Intelligence והוא כולל את המלוות ויקטוריה ושרה ג'יין, הבריגדיר והבת שלו שאותה משחקת אותה השחקנית שאנחנו מכירים מהפרקים של הדוקטור ה-11. עוד לא ראיתי בעצמי אבל בהחלט משהו שנשמע מעניין מאוד.
 

MonicaF

New member
נובליזציה של גלקסי 4

אני קוראת את הספרון בן ה-135 עמודים, שנכתב בהתבסס על התסריט של גלקסי 4, דוקטור 1, עונה 3, פרק ראשון.
לפרק זה יש 4 חלקים.
מדובר בפרק שאבד, אבל קיים האודיו בשלמותו.
יצא לי להקשיב לחלק הראשון של האודיו, ולאחר מכן לקרוא בספר.
אז ככה:
הסיפור זהה לגמרי ואין יציאה מהקאנון, אבל, וזה אבל גדול
:
1 - הספר נכתב ב-1985 והתסריט ב-1966. הספר בכל זאת עבר אדפטציה לתקופה בה הדוקטור שלנו התחדש כבר מספר פעמים. לכן, כאשר אנו קוראים את מחשבות הרופא, הוא לא מפסיק להזכיר את גילו של הגוף שהוא נמצא בו, את שני הלבבות שלו, את ההקלה שתבוא עם ההתחדשות, וכו'.
2 - יש משהו בספר הזה שדי מפריע לי, והוא ניסיון להיות חכם משהו. למשל מייחסים לאפלטון דברים שמידיעותיי, אריסטו אמר אותם. ומייחסים לברטרנד ראסל דברים שדיויד יום אמר, לפחות מאה שנים לפניו.
טרם סיימתי את הספר (עוד כ-40 עמודים) וקשה לי להאמין שהסופר יתקן את הטעות.

יחד עם זאת, מדובר באחד הסיפורים הטובים של הדוקטור, ואסור לפספס אותו.
 

BloodyRose

New member
לא זוכרת הרבה מהפרקים האלה

קצת מוזר שהם זכורים לי כ"כ במעורפל, למרות שעבר כ"כ הרבה זמן מאז שראיתי אותם... מניחה שזה בגלל שרק חלק מהם קיים ופשוט השתעממתי מה"מצגת" תמונות

וכמה שאני שמחה לאיזכור רומנטי בין איאן וברברה, עדיין חבל לי שזה לא משהו שנכנס לסדרה עצמה


מלא זמן לא יצא לי לראות עוד פרקים...אולי אני פשוט לא רוצה להיפרד מהארטנל כ"כ מהר?
 

MonicaF

New member
לדעתי זה עינוי לראות בתמונות וקולות

עדיף ספר.
למרות זאת, לא נראה לי שאשקיע בעוד ספרים נכון לעכשיו ופשוט אתרכז בסרטים ששרדו.
הבאים על הכוונת:
the gunfighters
the war machines
וכמובן, כוכב הלכת העשירי, בו התחדשות ראשונה.

וכן, נראה לי שקשה לך להיפרד מהדוקטור הראשון


אני ראיתי מכל דוקטור פרקים נבחרים, ועכשיו בזכות הצפייה שלך, התחלתי מחדש לצפות בסדרה הישנה, במאמץ לדלג כמה שפחות על פרקים. בעצם רק בצפיה שניה זו נקשרתי להרטנל, אז אני מבינה על מה את מדברת.
 
למעלה