אז מה בדיוק כל ההתלהבות סביב הסדרה הזאת?

BloodyRose

New member
בנוגע לסוף של יום האב

לא אומרים בפרק במפורש שמכיוון שהאירועים לכאורה לא התרחשו, מי שהיה חלק מהם לא יזכור אותם?
הרי כל מי שנהרג מהמפלצות במהלך הפרק, חי בסופו, כך שזה בעצם לא התרחש.

ג'קי לא רק זוכרת שמישהי הייתה עם בעלה כשהוא מת - כל היום הזה זכור אצלה אחרת בגלל אירועי הפרק.
בהתחלה היא מספרת מת כשהוא היה בדרך לחתונה, והוא היה לבד, והנהג ברח מבלי לעזור לו. בסוף הפרק היא מספרת שמשהו גרם לו לרוץ החוצה מהכנסייה, והייתה איתו מישהו, והנהג חיכה עד שהאמבולנס הגיע.
היום הזה נכתב מחדש פעמיים - פעם אחת כשפיט לא מת, פעם שנייה כשהוא כן מת. מי שהיה שם, זוכר רק את היום בתצורתו האחרונה. הם מגיעים לכנסייה, פיט רץ החוצה ונדרס, והייתה איתו מישהי.
 
לא התחברת. קורה

אני גם לא התחברתי למשחקי הכס. לא מבינה מה הביג באזז סביב זה.
אז מה? ככה זה, זה נקרא הטעם האנושי המגוון.

אין מה להסביר, מה שאתה רואה זה מה שיש. היא לא מושלמת הסדרה ויש בה הרבה דברים שבאופן עקרוני לא היו אמורים להיות הגיוניים. זה לא מה שמפריע לי לצפות בה. אם לך זה לא מתחבר, אל תצפה. לא ביג דיל
 

phoenix2000

New member
לגבי משחקי הכס

קראתי את הספרים הרבה לפני שמישהו החליט לעשות מהם סידרה אז נורא אהבתי אותה. אני לא יודע אבל לגבי אנשים שלא קראו את הספרים. הסידרה מלאה בדמויות ואירועים שלצופה שלא קרא את הספרים יהיה קשה לעקוב אחרי הכל.
 

ailag

New member
קשה להסביר, וזה היופי

ראית עונה וקצת מסדרה עם 33 עונות, ספרים, תסכיתים.. חתיכת עושר. כמו שכתבו, אולי אתה לא מתחבר, וזה בסדר. לא כל אחד אוהב כל דבר שאחרים אוהבים.

הרבה מהיופי לדעתי הוא בפשטות ובגלובליות. "דוקטור הו" מספרת על חייזר שמטייל בזמן ובחלל בסופו של דבר. וזהו. אלו רעיונות מאוד פשוטים בבסיסם, לפני שמשלבים את הקנון על רבדיו. אלו רעיונות שמעניינים הרבה מאתנו, רעיונות שחוזרים בכל מיני סיפורי מד"ב אחרים, רעיונות עם פוטנציאל לממש כל מיני סיפורים מכל מיני סוגים.
גם כשמכניסים את הקנון אלו רעיונות פשוטים וגלובליים בד"כ. טיול עם חברים. דבר שהוא גדול יותר מבפנים - בדיוק כתבתי משהו על רעיון דומה שהיה לי בגיל שש!. שרביט קסמים. התקלות בתרבויות שונות. פתרון של בעיות בעזרת השכל ולא כוח הזרוע. זה הבסיס של הקנון והוא אלגנטי וקל להזדהות איתו.

ואתה מסתכל על העולם הזה, לא רק על עונה מסוימת ופרק מסוים, ויש בזה קסם. זה לדעתי מה שתופס אנשים.

-=-=-

אגב, אני לא מתה על החצי הראשון של העונה הראשונה, היא באמת עוד לא התגבשה עדיין אז. אותי בכלל תפסה העונה החמישית קודם (היתה במקרה בVOD, ראיתי ונתפסתי, אחרי שראיתי כמה פרקים אקראיים לאורך השנים)

לגבי החזרה בזמן כדי לתקן בעיות, לפעמים משתמשים בזה בסדרה, אבל במשורה. בעולם של הסיפור זה יוצר פרדוקסים ולכן אתה לא יכול לחזור אחורה ולתקן טעויות. מבחינת המספר אם כל פעם שיש בעיה נסע בזמן ונתקן אותה הסיפור יהיה משעמם, אז מוצאים סיבות למה לנטרל את האפשרות הזאת.
במקור, אגב, היה "אסור". בעונות הראשונות של הסדרה הישנה החוק היה בעיקר שאם מנסים לשנות את ההסטוריה יקרה משהו והיא תקרה בכ"ז. אחרי זה, כשהוסיפו את אדוני הזמן, החוקים שלהם היו שאסור להתערב. אבל הדוקטור לא בהכרח מקשיב לחוקים שלהם..

"לא נראה שיש לסדרה הגיון פנימי אחיד" - נכון. הקנון בא לשרת את הסיפור ולא להפך.
למשל עם חציית קו הזמן של עצמך, ברוב המוחלט של המקרים צריך שתהיה סיבה מאוד טובה לזה, אבל אם זה יכול ליצור סיפור מרתק - פתאום זה יהיה אפשרי. אם אתה מחפש עולם פיזיקלי מלא וחסר סתירות אולי לא תמצא, אבל אם אתה מחפש סיפורים יש פה בשפע.

לגבי "יום האב", העולם כמעט קרס בגלל הפרדוקס שנוצר, לא בגלל שפיט היה אמור למות ספציפית. רוז חצתה בעקיפין את קו הזמן של עצמה. אם תמשיך לצפות בסדרה תראה שיגידו מפורשות - אסור לחצות את קו הזמן של עצמך, אלא אם זה בשביל טריקים מטופשים :)

חוץ מזה, אתה מכוון פה בעקיפין לשאלות מעניינות. האם הדוקטור מציל עולם שהיה אמור להחרב בלעדיו, או שהוא מביא איתו את ההרס כשהוא בא? האסונות האלו כל פעם מפתיעים אותו. איך זה? מה אם הוא חלק מאסון? אלו דברים שבהמשך יתייחסו לחלקם.

-=-=-

וזה ממשיך את התשובה שלי על מה הקסם של הסדרה. מעבר לכך שהנושאים שלה מאוד פשוטים וגלובליים ומעניינים, יש הרבה מה להתעסק ולדוש בה מעבר. דוקטור הו היא לא סיפורים שנגמרים וזהו, היא נוטה להעלות שאלות כמו שהעלית, ואז אתה נפגש עם חברים, דן בזה, נכנס לפורום, מגיעים לתובנות...
דוקטור הו היא מעבר לסכום פרקיה, הסדרה גדולה יותר מבפנים.

(שוב, אין לי בעיה אם לא התחברת לזה, קורה)
 

GeJuFan

New member
אני חושבת

שדוקטור הו זו סדרה שאם רואים אותה, ומתחילים רק מהעונה הראשונה של הסדרה החדשה חייבים מתישהו לעצור ולקרוא קצת על העונות הקלאסיות ואף לכל הפחות לראות פרקי ספיישל של הקלאסית בכדאי לא רק להבין קצת יותר טוב את העולם הזה, אלא גם בכדאי לספק בסיס חזק שאפשר לשאוב ממנו הבנה לאירועים שקורים בעונות החדשות.
כמו גם, אני חושבת שבהחלט חייב אם לא צפייה בטורצ'ווד (איך אפשר לוותר?!) אז קריאה קצת על המהות של הסדרה או יותר נכון על קפטן ג'ק פוסט העונה הראשונה של הדוקטור בשביל להבין את ההשלכות של מה שרוז עשתה מעבר לרק למוסס את הדאלקים לאבק. במיוחד למי שהולך אחרי זה לצפות בפרקים האחרונים של העונה השלישית של הדוקטור (למרות שטכנית הדוקטור כן מסביר לג'ק ת'כלס מה רוז עשתה).

אני חושבת אגב שאולי זו חלק מהבעיה, בגלל שהו היא בת 50 שנה יש כל כך הרבה רבדים ותת רבדים ותת-תת רבדים שמי שמגיע לתוכנית ללא מעט ידע מוקדם וקצת הבנה על מה התוכנית וכו' יכול באמת למצוא עצמו כמו חברנו למעלה מתקשה לקבל את מה שקורה.
מצד שני יש אנשים שאוהבים שהמדע בדיוני שלהם הוא ישר לעניין בלי יותר מדי התפתלויות. אגב אני בטוחה שגם בסדרה כמו סטאר טרק יש המון שבירה של החוקים האישיים שנכתבו כי (אבל אני לא יודעת באופן אישי כי מעבר לסרטים החדשים וקצת מידע על העולם הישן אין לי שמץ של מושג).. אין מה לעשות בתוכנית מהסוג הזה שנמשכות כל כך הרבה חייבים לשנות קצת דברים, להתעדכן אפילו עם הזמנים.

אבל זו רק הדעה שלי. בשבילי דוקטור הו היא סדרה מעניינת, עם עלילות מפותלות ומעניינות שלעיתים נמתחות על פני עונה אבל לא בצורה מעייפת כמו שקורה לא פעם בסדרות אמריקאות, צוות שחקנים וכתיבה טובה למדי, צוות שחקנים לא קבועים שלא פעם כולל שחקנים מהשורה הראשונה (ובאמת שאני נשבעת רק בשבילם שווה לצפות!).
אני לא מחפשת יותר מדי בדוקטור, בשבילי זו סדרה להעביר איתה כשעה, על נושא - מדע בדיוני, פנטזייה, וכו'- שמעניינים אותי. ואם יש קרטועים פה ושם וואל.. שום תוכנית היא לא מושלמת.
 

BloodyRose

New member
אני אמנם אהבתי את הסדרה ישר מהעונה הראשונה

(המחודשת), אבל רוב האנשים שראו את הסדרה בגלל המלצה שלי, התחברו אליה יותר רק אחרי העונה השנייה והשלישית (כשהסדרה באמת מתחילה להיות יותר "מגובשת", דבר שהיה קצת חסר בעונה הראשונה), כך שאם אתה באמת רוצה לנסות ולהבין, תמשיך לצפות. זה משתפר.

בדיוק השבוע אמרתי לידיד שלי שלנסות להסביר את הסדרה או פרק ממנה, זה כמו לנסות לספר חלום. זה נשמע תלוש ומוזר ובעיקר - לא מעניין למי שלא ראה.
לכן, ברשותך, אדלג על ההסבר של "מה זה דוקטור הו".
אבל בנוגע לפרדוקסים שנוצרים מנסיעה בזמן - אני אתן דוגמא דווקא מספר שלא קשור לדוקטור, כדי לנסות להסביר איך *אני* רואה חלק מהשתלשלות העניינים בסדרה - "עושים הסטוריה" של סטיבן פריי. כמובן שזה מכיל ים ספויילרים לספר (המומלץ בחום), לכן אם אתה מתכוון לקרוא אותו ואתה רגיש לספויילרים, אולי כדי שתדלג על זה.

הדמות הראשית בספר פוגשת פרופסור שחושב שהוא מצא דרך להחזיר דברים אחורה בזמן. הם מחליטים ביחד לשלוח כדורים שגורמים לעקרות לבאר ממנה ההורים של היטלר היו שואבים מים, ובכך למנוע את לידתו של היטלר, ובכך למנוע את מלחמת העולם השנייה ואת השואה.
הפלא ופלא, התכנית מצליחה, והגיבור שלנו מתעורר בעולם חדש, שנוצר בעקבות השינוי שהוא חולל. הוא לומד את ההסטוריה של אותו עולם חדש, ומגלה שאמנם היטלר לא נולד, אבל את מקומו תפס מישהו נוראי הרבה יותר (ש"במציאות המקורית", היטלר גורם למותו בטעות). אמנם מלחמת העולם השנייה מתנהלת בצורה שונה לחלוטין (כי הבחור החדש, מה לעשות, חכם הרבה יותר מהיטלר ונמנע מטעויות קריטיות שהיטלר עשה), וגרמניה בעצם מנצחת במלחמה וחלק גדול מהעולם נתון תחת השפעתה. הגיבור שלנו מבין מה ההשלכות השליליות של המעשה שעשה, וחוזר אחורה בזמן כדי למנוע מההורים של היטלר לשתות מאותה באר מעקרת. חוזרים להתחלה - היטלר נולד, אותו בחור מת בגללו, העולם ממשיך בסדרו כמו שאנחנו מכירים אותו.

מה זה אומר לנו על העולם של הדוקטור ועל הפרדוקסים שהזכרת? שנכון שיש אולי דברים שהדוקטור יוצר אותם (כמו לווין 5, שהזכרת), אבל אולי אותם דברים היו קורים בכל מקרה והם בלתי נמנעים, והדוקטור נמצא כדי להציל מה שהוא יכול. אולי הם צריכים להתרחש, ואולי הוא זה שצריך לגרום להם, אבל הוא גם מגיע כדי לתקן. אם מלכתחילה הוא לא היה מונע את אירועי לווין 5 מלכתחילה, האנושות גם ככה הייתה בסכנת הכחדה, ואז מה עשינו בזה?
ניקח גם דוגמא יפה מהעונה הרביעית של הסדרה המחודשת - ושוב, ספויילרים לפנינו: פומפיי.
הדוקטור מגלה במהלך הפרק שהוא זה שגורם להתפרצות הר הגעש ולהחרבת פומפיי. אממה, אם הוא לא היה מגיע לשם, דבר גרוע הרבה יותר היה קורה - העולם כולו היה נמצא בסכנה, לא רק פומפיי. אז ההר מתפרץ, פומפיי נחרבת, משהו שאנחנו תופסים כאירוע הסטורי בלתי נמנע (אאל"ט, גם הדוקטור מתייחס לזה כאל נקודה קבועה בזמן).
אז אמנם הדוקטור גרם להתפרצות ולחורבן פומפיי, אבל הוא היה צריך להיות שם כדי לגרום לזה לקרות. אם הוא היה מסתובב והולך, העולם כולו היה נהרס. (גם לזה יש התייחסות מעניינת לקראת סוף העונה הרביעית, שמראים לנו מה היה קורה אם הדוקטור היה מת כמה שנים לפני כן, ולא היה שם כדי להציל, לגרום ולמנוע אירועים מסויימים).

שורה תחתונה - נכון, יש פרדוקסים בסדרה הזו. המון. לרוב מצליחים להסביר אותם בצורה נכונה, ולפעמים גם נותנים לצופים את האפשרות להבין את הדברים בעצמם. ולפעמים גם אומרים "אז מה, זה יצר סיפור מעניין". עוד פרק מעולה בנושא הזה הוא Blink, שמומלץ בחום גם אם תחליט לא להמשיך לראות את הסדרה (זה הפרק שבד"כ מראים למי שרוצים להכיר לו את הסדרה מבלי להיכנס ליותר מדי פרטים. פרק מבריק שבנוי כולו על הפרדוקס הזה ועל נסיעה בזמן במובן הכי בסיסי שלה).

ויותר מכל - באמת לא צריך לנתח לפרטי פרטים את הסדרה. אם אתה מהאנשים שצריך לנתח לפרטי פרטים כדי להנות, אז עזוב. באמת. זו לא סדרת חובה. זו גם לא סדרת מופת. זו סדרה מהנה שכייף להעביר איתה את הזמן. זו סדרה שתמיד אפשר להמשיך ולחפור בה, זו סדרה שתגרום לך לראות פרקים מסויימים שוב, כדי להבין אותם לאור הדברים שתלמד בעוד עונה או שתיים. הכותבים מתכתבים עם עצמם המון, זורקים רמזים ושותלים משפטים ורעיונות שיתבהרו רק בהמשך. מופאט (הכותב הראשי של העונה החמישית ואילך) מזכיר בעונה החמישית דברים שאולי נגלה ונבין רק בפרק הכריסמס שיגיע אוטוטו. כן, 3 שנים אנחנו מחכים שהוא יסגור את הסיפור הזה. וזו גדולתו של מופאט. זה לא היה עובד להרבה תסריטאים אחרים...

אם אתה לא נתפס לסדרה, זה בסדר. באמת. תדלג ותחפש סדרות אחרות. אם בכל זאת אתה מעוניין לתת לה צ'אנס, תמשיך לעוד עונה או שתיים (למרות שאני לא סובלת את העונה השלישית מלבד כמה פרקים גאוניים, יש כאלה שנתפסים אליה). אתה תלמד במהלך הפרקים הנוספים עוד דברים על העולם של הדוקטור שיעזרו לך להבין, או לראות בצורה שונה, את הפרקים שכבר ראית.
 

May2112

New member
דומה לתחושה שלי

נכון, העולם של הדוקטור בנוי מפרדוקסים וחורים כי בכל זאת מדובר במסע בזמן, אבל יש עדיין היגיון בכל הבלאגן הזה (או לפחות בשבילי).
כמו שאני רואה את זה, יש טיים ליין לכל אחד ביקום - חייזר או אדם, ובדרך כלל הוא הולך בצורה לינארית כשיום רודף יום ואז ההיסטוריה היא בעבר מבחינתו והעתיד לא ידוע. כל זה משתנה ברגע שיש לך מכונת זמן שהופכת את העבר לעתיד שלך ואת העתיד שלא היית אמור לקחת בו חלק להווה שלך - הזמן נשאר מבחינתך לינארי (אתה מתבגר ועובר עוד חוויות) אבל קו הזמן של היקום משתנה מבחינתך (ועל זה יאמר וויבלי וואבלי טיימי וואימי - פרק שמסביר ממש למה אני מתכוונת). כלומר, אתה יכול להיות חלק מהותי באירוע שלמדת אותו כהיסטוריה בלי לדעת את זה (כמו הפרק על פומפיי שהדוקטור ידע שהאירוע קיים, ידע שהוא בלתי נמנע, אבל לא ידע שהוא בעצם זה שגרם לו). העולם קבוע מראש ואין יכולת לשנות באמת מפני שהכול מתרחש באותו הזמן בדיוק כשיש לך מכונת זמן, לזמן אין משמעות וכל עוד אתה לא סותר או מונע משהו שכבר עשית, המצב יישמר.

מה שאני מנסה לומר זה שגם כשהדוקטור אומר דברים כמו "זה לא מתאים לתקופה" הוא אומר את זה בגלל ביקור שעשה בעבר בנקודת זמן כלשהי שבה היה כבר משהו אחר, אבל הוא לא יודע אם בנקודת זמן אחרת הוא היה במקום ושינה משהו שבגללו העולם הגיע לנקודה אותה הוא ראה. מכאן גם ההתעקשות על לא לשנות פרטים בטיים ליין האישי שלך, לא ליצור את הפרדוקס בו אתה מונע מעצמך להגיע לנקודה שבה אתה נמצא כעת כי זו נקודה שהיית אמור להיות בה מאז ומעולם.

מקווה שהצלחתי להסביר בערך את המחשבות שלי :)
וכמו שכולם פה אמרו, רואים סדרות כי נהנים. אתה לא נהנה? אין צורך להמשיך לראות רק כי עושים עליה קצת רעש (וגם זה רק בגלל הספיישל).
 

timetraveler900

New member
אני חושבת שמשפט המפתח שלך הוא

"ראיתי את העונה הראשונה של הסדרה החדשה+2 פרקים מהעונה השנייה + פרק ראשון מהעונה הראשונה הישנה"

זה כמו חלק אחד בפאזל ענקי. פאזל של אלפי חלקים. כי ככה הסדרה בנויה, ואפילו מי שעוקב אחריה מהרגע הראשון ועד עכשיו לא ראה את התמונה המלאה.
כמו שהרבה כאן אמרו - זה היופי של הסדרה. המורכבות של העלילה, של הדמויות ושל החוקיות. גורם אחד הוא באמת מסע בזמן אבל הגורם האחר הוא הגורם האנושי. אנחנו לא מסוגלים להסביר הכל ואפילו הדוקטור - כמו שאמרת - שהוא פתאום מוציא הסברים מסובכים, לא מסוגל להסביר ולהבין הכל.

בעיניי, הסדרה הזאת באה גם להראות את הגודל של היקום שלנו. את מגוון האפשרויות האינסופי ואת שלל החיים שמתקיימים ושהתקיימו שלא בהכרח מתכתבים עם ההגיון שלנו.

דוגמה קטנה - קראתי לפני כמה שנים שמדענים אמרו שעל איזושהי פלנטה (באמת שאני לא זוכרת עכשיו איזו) לא יכולים להתקיים חיים כי אין שם מים או אפילו צורה חלקית של מים - חמצן.
מי אמר שכל צורות החיים זקוקות חמצן או למים. מי אמר שאין צורת חיים (אפילו אינטלגנטית) שמתקיימת על פני פלנטות עם אקלים קיצוני.

הכל אפשרי כשחיים ביקום כזה גדול. וזו אחת הסיבות שאני אוהבת את הסדרה - היא שומרת על ראש גדול. לא שוללת אפשרויות. אפילו כשהדוקטור עושה את זה (אתה תראה בהמשך אם תמשיך לצפות), אומר שזה לא יכול להיות ולא אפשרי, הוא מגלה שהוא טועה. וזה לא רק כדי לקדם את העלילה ולהמציא סיפורים מעניינים - זה גם. אבל זה גם להוכיח שאנחנו לא באמת יודעים את כל מה שיש לדעת על העולם. וכאן אני אכניס משפט של הדוקטור שאני מאוד אוהבת (לא ציטוט מדויק) - "Once I'll know everything I might as well die". הדוקטור, ואנחנו איתו, ממשיך ללמוד כל הזמן. אז מה אם הוא דמות סופר חכמה ואינטילגנטית. זה לא אומר כלום. עם כמה שהדוקטור הוא נפלא הוא רק ישות אחת מבין הרבה.

ואני אחזור למה שאמרתי בהתחלה - כדי באמת לגבש דעה על הסדרה אני חושבת שאתה צריך להמשיך לצפות לפחות עוד שתי עונות אם לא יותר.

כן, יהיו כמה פרקים מופרכים גם בהמשך - הסדרה הזאת היא לא מושלמת - וזה היופי בה. היא נותנת גישה לכולם.

חוץ ממה שכולם אמרו - שאני לגמרי מסכימה איתם - ההומור הבריטי, החוסר מושלמות של הדמויות והאנטי גיבור שהדמות של הדוקטור מייצגת (לא תמיד בהצלחה אבל זה העיקרון). דוקטור הו היא סדרה לא טיפוסית לכל הדעות וזו אחת הסיבות שאני כל כך אוהבת אותה.

היא מחנכת גם לערכים - משהו שמאוד חסר בתכני הבידור של היום. היא מעלה קונפליקטים ומתעסקת עם נושאים קשים מאוד.

חוץ מזה - איפה תמצא עוד סדרה שמחליפה את השחקן הראשי כל כמה עונות ואת כל צוות השחקנים והדמויות וממשיכה למשוך אליה עוד ועוד צופים ולהשאיר מיליוני צופים נאמנים?

בקיצור, אני ממליצה לך להמשיך לצפות, כי אני קיבלתי את הרושם שהסדרה כן מעניינת אותך ואתה כן תאהב אותה ברגע שתיכנס עוד קצת :)
 
למעלה