שאלות לקלינאית תקשורת

שאלות בושא התפתחות תקשורת, שפה ודיבור

להורים שלום, ביום שיש בשמונה בבוקר אענה על שאלות בנושא התפתחות תקדשורת, שפה ודיבור. אשמח לענות, אסנת
 

ליהיא 5

New member
בן שנה ושבעה חודשים אוטוטו

האם אוצר מילים בין 40-50 הוא סביר לגיל זה ? האם כאשר שואלים אותו "איך עושה כלב " והוא תמיד עונה "האו", זאת גם מילה ? ושאלה נוספת : ברור שהדבר משתנה בין ילד אחד לשני, אבל פחות או יותר, מתי מתחיל הצורך לשחק "עם ילדים" ולא רק " ליד ילדים " ? אני שואלת, כי כאשר אנחנו נמצאים בגינה הציבורית, ולבן שלי יש משהו ביד, למשל כדור או כף, הוא הולך אחרי ילד או ילדה שהוא לא מכיר, ורוצה לתת להם את המשחק. למה הוא עושה את זה ?
 
מחקר עם תינוקות-משמיעה לדיבור

להורים שלום, בחוג להפרעות בתקשורת, אונ' ת"א, נערך מחקר ראשון מסוגו בישראל לגבי האופן שבו תינוקות מאזינים ומבחינים בין מילים. למחקר חשיבות להבנת תהליכים ראשוניים של רכישת שפה, ולשיקום תינוקות ופעוטות לקויי שמיעה ומושתלי שתל השבלול. אנו זקוקים לתינוקות שומעים בני 6-14 ח'לבדיקה חד פעמית, קלה וידידותית הנערכת בתל-השומר.מוזמנים להרשם גם תינוקות צעירים יותר. משך הבדיקה כעשר דקות, ובמהלכה התינוק יושב על ברכי ההורה, צופה במסך ושומע צלילי דיבור. אנו עוקבים אחר תנועות עיניו. המשתתפים מקבלים תעודת "מדען צעיר". ניתן להגיע במונית וההוצאה משולמת. למשתתפים ינתנו תלושי שי לשילב בסך 100 ש"ח. חניה חינם לבאים ברכב. מצ"ב מכתב הסבר עם פרטים נוספים. עזרו לנו לעזור, כי כולנו רוצים לשמע "קול" מילה. תודה, לפרטים נוספים ניתן לפנות לאסנת סגל, דוקטורנטית בחוג להפרעות בתקשורת אונ' ת"א. 0522-998404 [email protected]
 
בן שנה ושבעה

שלום, אוצר מילים של כמה עשרות מילין הוא בהחלט סביר לגיל זה (כולל האו לכלב). הצורך והיכולת לשחק עם ידלים מתפתח בהדרגה. בנך מראה ניצנים לכך בכך שהוא מנסה ליצור קשר עם ילדים אחרים. זו הדרך שלו לומר "רוצה לשחק"? אסנת סגל קלינאית
 

yulilior

New member
התפתחות שפתית - שנתיים

יהלי שלי בן עוד מעט שנתיים , גיל מתוקן שנה ו10. אני יודעת שפגים אמורים לסגור פערים עד גיל שנתיים ומבחינה מוטורית נראה לי שאנחנו בסדר: הולך,רץ, הולך אחורה, מטפס על סולמות. מוטוריקה עדינה אף פעם לא הייתה בעיה: מצייר, משחיל ,נורא אוהב לאכול אורז אחד אחז עם ידיים. הדבר היחידי שנראה לי שאנחנו עדיין בעיכוב זה שפתי. אני רושמת את כל המילים שהוא אומר והגעתי ל כ 45 מילים ויש לו כ 3 צירופי מילים אבל הוא מחבר אותם ולכן נראה לי שזה לא נחשב (לארוצה עודפעם אתזה). ברשימה הזאת יש גם מילים שפעם הוא היה אומר הרבה ועכשיו הוא החליף אותם במילים חדשות - ז.א. יש כל הזמן הוספה של מילים חדשות אבל גם מילים שהוא מפסיק להגיד. מה לעשות כדי לעודד צירופי מילים? אנחנו במעקב במכון להתפתחות הילד (בגלל הפגות) וכעיקרון אמרו לנו שהוא נמצא בחלק התחתון של הנורמה וכרגע לא צריך קלינאית תקשורת ובכל מקרה הוא קטן מדי לטיפול. האם באמת בגיל שנתיים הוא קטן מדי? עוד שאלה קצרה על סיפורים. אני קוראת לו כל לילה לפני שינה אבל הדרך היחידה שהוא מוכן לשמוע לסיפור זה כשהוא במיטה עם בקבוק ואני יושבת לידו ומקריאה אבל נראה לי שזו הקשבה מאוד פסיבית. הייתי רוצה שנשב ביחד ונקרא ביחד ושהוא גם ישתתף אבל ככה הוא מוכן לשבת בדיוק 2 דקות ואז הוא מבקש ללכת למיטה. בצוהרים אני גם מנסה לרקוא איתו אבל יש לוסבלנות לכמה דקות ואז הוא בורח. (דווקא ילד שיכול לשחק בריכוז הרבה זמן אבל לסיפורים אין לו סבלנות) תודה
 
התפתחות שפתית-שנתיים

שלום, כיום מטפלים בהחלט בילדים בני שנתיים. יחד עם זאת למוסדות ציבוריים יש לפעמים קריטריונים משלהם. לגבי הקראת סיפורים, היא דורשת קשב למידע המועבר בערוץ השמיעתי. זה שונה מריכוז הדרוש לבניה והרכבה. נסי לבחור סיפורים קצרים עם מעט מלל והרבה תמונות, וכם שירים קצרים ודקלומים. כמו כן אפשר לעודד צרופים ע"י צרוף מילים שונות למילת ציר. (למשל, "עוד מים, עוד פעם, עוד שוקו", או, "דובי בוא, בובה בואי, אבא בוא" ). אסנת סגל קלינאית
 

yulilior

New member
האם לדעתך כדאי לטפל?

האם המצב שתיארתי באמת מצב שמצריך טיפול?
 

דנדיה1

New member
בת דנה וחמישה חודשים

הי אסנת: ביתי בת שנה ו-5 חודשים ומלבד המילים "כן" ו"לא" אינה מדברת. יש לציין כי היא מבינה כל מילה וכל דבר כאשר פונים אליה, מצביעה וכד', אך אינה מדברת או חוזרת אחרי מה שאומרים לה.היא עדיין לא הולכת לגן (מתחילה בספטמבר הקרוב), אני חוששת מאחר ונולדה עם לשון קשורה (שהותרה בגיל 3 חודשים - אך לא בטוחה כי יש קשר. האם ישנה סיבה לדאגה? מה ניתן לעשות או כיצד לטפל? תןדה מראש על העזרה והמשך יום נעים
 

y l a n

New member
היא עוד קטנה לפחות נדמה לי ככה

שלום דנדיה, יש לי תינוק בן שנה וארבע חודשים וגם לא מדבר אומר כן ולא אך לא יותר מזה, מנסה לחזור אחרי ביתויים שאני אומרת לו אך לא מצליח, אפשר להבין שהוא חוזר אחרי מה שאמרתי אך לא מצליח להגות אותם, וא מבין כמעט הכל, אני חושבת שתני לה הזדמנות עוד מוקדם לא מאוד מוקדם אך קצת. הילד הראשון שלי כבר קישקש בגיל הזה אך השני "מאחר" אם אפשר לקרא לזה ככה.
 
בת שנה וחמישה חודשים

שלום, אין קשר בין לשון קשורה להתפתחות שפה. בכל מקרה בו הורים מביעים חשש מעיכוב מומלץ לפנות להערכה של קלינאית תקשורת. בינתיים ניתן להדגיש ולעודד הפקת קולות בכלל (קולות של חיות, מכוניות, קדם מילים כמו: הופ, הופה, בום, אנאנאנ, פיפ פיפ, המ ומילים כמו ביבי, אין, עוד, די, בוא הנותנות אפשרות לשליטה). אסנת סגל קלינאית
 

רחלוש29

New member
בת שנה ו10 חודשים שפה ואוכל

בתי הקטנה בת בשנה ו 10 חודשים מדברת מעט מאוד מילים בסה"כ 23 מילים וצירוף של 2 מילים זה רק נד-נד היא עם עיכוב שפתי לא ברור, עשתה בדיקת שמיעה רק בטיפת חלב יש לה גם קושי ללעוס והפה שלה מלא שיניים היא לא אוכלת מוצקים אני מנסה לתת לה לדוגמה קציצה מרוסקת היא לא אוכלת נותת לה את הקשה של הלחם היא ממוססת אותו בפה וככה גם עם במבה מה שמצריך לעיסה היא א רוצה או שפשוט דוחפת את כולו לפיה את זה היא עושה הרבה עם הלחם והבמבה ועלולה להיחנק היא אוכלת פורמולה עם תוספות גרבר פירות מעדנים ואני מנסה לתת לה מוצקים ללא הצלחה של ממש מה אפשר לעשות חוץ מלדבר איתה לעודד אותה לדבר יותר וברור לא כל המילים שלה מובנות היא ילדה חכמה מקשיבה ומלאת אנרגיה באיזה גיל מתחילים עם טיפול אצל קלינאית תקשורת? האם יש קשר בין זה שהיא לא אוכלת מוצקים לשפה ומה רמת ההשפעה?
 

Shurik7

New member
בן 11 חודש

שלום רציתי לדעת מה תינוקות סביב גיל שנה אמורים לדבר. הבן שלי התחיל להשמיע סביב 8 חודש צלילים כמו :אוווו, אאאא, בנוסף מבטא גה גה גה, מבטא אות ד ופעם אחת שמעצי את האות ב. הוא אינו אומר שום מילה, כאשר מדברים איתו או שרים לו, הוא מקשיב אך בפועל אינו אומר כלום. בדיקת שמיעה בטיפת חלה בשבע חודש תקינה. האם זה תקין שלא מדבר בשפת התינוקות? יש לציין הוא תינוק עם מזג רציני ( נראה לי :) ), אינו מתביע אך תמיד מסתכל אם אומרים לו "הנה חתול, הינה כלב" האם יש מקום לדאגה?
 
בן 11 חודש

שלום, בגיל 11 חודש עדיין לא מצפים למילים ראשונות אך בהחלט מצפים למלמול. מלמול הינו רצף של הברות חזרתי או משתנה (למשל, בבב, דדד, בבי, גדו). אם את מתרשמת שהוא אינו ממלמל מספיק ניתן להתייעץ עם קלינאית תקשורת. אסנת סגל קלינאית
 

רחלוש29

New member
שכחתי לציין לגבי בתי בת השנה ו 10 חודשים

שלבתי יש עיכוב התפתחותי כללי הכוונה גם במוטוריקה היא עדיין לא הולכת לבדה ללא עזרה היא הולכת מסביב לשולחן או כשנותנים לה יד 1 והליכה מצחיקה על הברכיים היא התחילה לנסות לעמוד התיחלה ללמוד לטפס לספה אבל לא יודעת לרדת רציתי לדעת אם יש קשר בין שני ההתפתחויות השונות שפה ומוטוריקה? ואם אני צריכה לעשות לה בדיקת שמיעה בגלל העניין השפתי? היא עשתה בדיקת שמיעה רק בטיפת חלב והיה בסדר גמור כעת היא בת שנה ו10 חודשיםאומרת רק 23 מילים ולא כולם מובנות עזרה בבקשה!
 
בת שנה ועשרה חודשים

שלום, אני ממליצה לפנות למכון להתפתחות הילד להערכה כוללת, ועל מנת לברר האם יש קשר בין תפקודי האכילה לבין התפתחות הדיבור. לעיתים יש קשר בין יכולות סנסומוטוריות המתבטאות באכילה לבין היכולת המוטורית הדרושה לביצוע הדיבור. אולם, קשר כשה לא תמיד קיים ויש ילדים עם בעיות אכילה ללא בעיות דיבור ולהיפך. ידוע לי שבבית חולים שניידר יש במקביל להתפתחות הילד גם מרכז רב תחומי לטיפול בבעיות אכילה בילדים. אסנת סגל קלינאית
 
בת 11 חודש

מקשקשת די הרבה במהלך היום דהדהדה מהמהמה אבאבאבא אמאמאמא להלה וכיוב' יש לי שאלה בקשר למילים ראשונות בתגובה לאיך עושה פרה אומרת מאוווו איך עושה סוס? עושה באופן עקבי נקישות עם הלשון (כך אנחנו מתארים לה צליל של דהירה) בתגובה לאיך עושה דג עושה תנועה של דג עם הפה בלי קול האם נחשב מילים למרות שזה עדין בעיקר צקצוקים נקישות ותנועות עם הפה?
 
למעלה