זיכרון לטווח ארוך

מצב
הנושא נעול.

תן שקט

New member
זיכרון לטווח ארוך

זיכרון לטווח ארוך
בעבר שילמתי למסגרות ללימוד אנגלית תמורה מלאה שדרשו עבור לימוד אנגלית, אבל רק בשלושה חודשים ראשונים התמדתי ואח"כ לא התמדתי ללכת וסתם שילמתי כסף לשווא. חבל על הכסף. אני רוצה ללמוד אצל מורה שתדע לגרום לי להתמיד גם אח"כ מס' חודשים, לא להימאס ולהמשיך להנות מלימוד אנגלית כפי שאני בחודשים הראשנים. ישנה בעיה שבחודשים הראשונים, לומדים מילים חדשות שנשמרות בזיכרון לטווח בינוני, אבל אם אחרי עוד מס' חודשים אף אחד לא שואל אותך את כל המילים האלה, אז הן נמחקות ולא עוברות לטווח ארוך ואז כל הכסף ששילמת למכונים ללימוד אנגלית הלך פרש. האם יש לכם רעיונות איזה מסגרות לימוד הן כאלה שגורמות ללומד להקדיש זמן לתירגול זכירת מילים חדשות גם אחרי מס' חודשים?
 
מסגרות לא "גורמות"

זיכרון לטווח ארוך
בעבר שילמתי למסגרות ללימוד אנגלית תמורה מלאה שדרשו עבור לימוד אנגלית, אבל רק בשלושה חודשים ראשונים התמדתי ואח"כ לא התמדתי ללכת וסתם שילמתי כסף לשווא. חבל על הכסף. אני רוצה ללמוד אצל מורה שתדע לגרום לי להתמיד גם אח"כ מס' חודשים, לא להימאס ולהמשיך להנות מלימוד אנגלית כפי שאני בחודשים הראשנים. ישנה בעיה שבחודשים הראשונים, לומדים מילים חדשות שנשמרות בזיכרון לטווח בינוני, אבל אם אחרי עוד מס' חודשים אף אחד לא שואל אותך את כל המילים האלה, אז הן נמחקות ולא עוברות לטווח ארוך ואז כל הכסף ששילמת למכונים ללימוד אנגלית הלך פרש. האם יש לכם רעיונות איזה מסגרות לימוד הן כאלה שגורמות ללומד להקדיש זמן לתירגול זכירת מילים חדשות גם אחרי מס' חודשים?
מסגרות לא "גורמות"
לשום דבר, הן מציעות את הידע שלהן, אבל מי שצריך לקחת אחריות על הלמידה שלו זה הלומד עצמו. אם אדם יודע שעליו לשנן יותר מאחרים - אזי עליו לשנן יותר מאחרים. המסגרת לא אמורה לקחת את האחריות ולהזכיר לו שעליו לשנן יותר מאחרים או לתת שיעורי בית של שינון לחומר שעברו עליו כבר ושלאחרים באותה מסגרת הם מיותרים לגמרי. בגדול - כשיש קשיי לימוד שיודעים אותם, מי שאמור לקחת אותם בחשבון כשהוא לומד, זה הלומד עצמו.
 

תן שקט

New member
יעל תראי

מסגרות לא "גורמות"
לשום דבר, הן מציעות את הידע שלהן, אבל מי שצריך לקחת אחריות על הלמידה שלו זה הלומד עצמו. אם אדם יודע שעליו לשנן יותר מאחרים - אזי עליו לשנן יותר מאחרים. המסגרת לא אמורה לקחת את האחריות ולהזכיר לו שעליו לשנן יותר מאחרים או לתת שיעורי בית של שינון לחומר שעברו עליו כבר ושלאחרים באותה מסגרת הם מיותרים לגמרי. בגדול - כשיש קשיי לימוד שיודעים אותם, מי שאמור לקחת אותם בחשבון כשהוא לומד, זה הלומד עצמו.
יעל תראי
שלום מתוקה, את צודקת שהרבה תלוי במוטיבציה של האדם ושלמוטיבציה הזאת יש תפקיד חשוב בהפעלת הלומד ללמוד, ושלכן הלומד עצמו צריך לקחת אחריות על ההתמודדות עם שקיי הלמידה שלו. אבל לפעמים הקשיים הם לא במוטיבציה או בלקויות למידה מוכרים אחרים (דיסלקציה, דיסגרפיה וכו') אלא אחרי שיש את המוטיבציה (ללמוד) הגדולה שכן קיימת, אז נותרה ההפעלה. זאת אומרת אם נדמה את המוטיבציה לכוח שאמור להרים משאית אז אותה מידת כוח יכולה להשתנות ממקרה למקרה. זאת אומרת ייתכן שאותה כמות כוח תצליח להרים את המשאית היכן שאותה כמות כוח לא תצליח להרים בכלל את אותה משאית. (אולי הדוגמא לא טובה, אבל אני מנסה להעביר את המסר של הכוונה שלי). אז יש כאלה שצריכים איזשהי מסגרת ללמוד בה. למשל, יש כאלה שרוצים לקרוא מכתב שמגיע אליהם אבל מצליחים רק כשהם נמצאים במצבים עם תנאים עדינים כשהם נמצאים באוטובוס עם אנשים כשהעצירה שלהם רחוקה בזמן. בבית הם לא קוראים אפילו שהם רוצים. לכי תדעי מה הבעיה שלהם. אז "מסגרות" יכולות כל דבר. למשל פעם מישהו רצה ללמד נושא מסוים באינטרנט, ובסוף לא נכנסתי לאיי סי קיו (ולפורום שניהל) כי זו לא צורה שמתמידה בה. גם נרשמתי לקורסים (בכיתה) ולא הלכתי. לעומת זאת, השיטה של ללמוד בפגישה של אחד על אחד (כמו אצל פסיכולוג) בפגישות בזמנים קבועים (למשל ביום מסוים X בשעה Y כל שבוע באופן קבוע) אז יוצא לי להתמיד. אבל שיטת לימוד שכזו היא יקרה ביותר ולא מתאימה לבעלי הכנסה נמוכה של 1600 ₪ בחודש כשצריך לשלם מזה לשכר דירה, לאוכל וכו'. השאלה היא האם אפשר למצוא דרכים אחרות ללמוד שיש להן אות אותן תכונות יעילות שקיימות בשיטת לימוד של אחד על אחד בפגישה פנים מול פנים.
 
מוטיבציה

יעל תראי
שלום מתוקה, את צודקת שהרבה תלוי במוטיבציה של האדם ושלמוטיבציה הזאת יש תפקיד חשוב בהפעלת הלומד ללמוד, ושלכן הלומד עצמו צריך לקחת אחריות על ההתמודדות עם שקיי הלמידה שלו. אבל לפעמים הקשיים הם לא במוטיבציה או בלקויות למידה מוכרים אחרים (דיסלקציה, דיסגרפיה וכו') אלא אחרי שיש את המוטיבציה (ללמוד) הגדולה שכן קיימת, אז נותרה ההפעלה. זאת אומרת אם נדמה את המוטיבציה לכוח שאמור להרים משאית אז אותה מידת כוח יכולה להשתנות ממקרה למקרה. זאת אומרת ייתכן שאותה כמות כוח תצליח להרים את המשאית היכן שאותה כמות כוח לא תצליח להרים בכלל את אותה משאית. (אולי הדוגמא לא טובה, אבל אני מנסה להעביר את המסר של הכוונה שלי). אז יש כאלה שצריכים איזשהי מסגרת ללמוד בה. למשל, יש כאלה שרוצים לקרוא מכתב שמגיע אליהם אבל מצליחים רק כשהם נמצאים במצבים עם תנאים עדינים כשהם נמצאים באוטובוס עם אנשים כשהעצירה שלהם רחוקה בזמן. בבית הם לא קוראים אפילו שהם רוצים. לכי תדעי מה הבעיה שלהם. אז "מסגרות" יכולות כל דבר. למשל פעם מישהו רצה ללמד נושא מסוים באינטרנט, ובסוף לא נכנסתי לאיי סי קיו (ולפורום שניהל) כי זו לא צורה שמתמידה בה. גם נרשמתי לקורסים (בכיתה) ולא הלכתי. לעומת זאת, השיטה של ללמוד בפגישה של אחד על אחד (כמו אצל פסיכולוג) בפגישות בזמנים קבועים (למשל ביום מסוים X בשעה Y כל שבוע באופן קבוע) אז יוצא לי להתמיד. אבל שיטת לימוד שכזו היא יקרה ביותר ולא מתאימה לבעלי הכנסה נמוכה של 1600 ₪ בחודש כשצריך לשלם מזה לשכר דירה, לאוכל וכו'. השאלה היא האם אפשר למצוא דרכים אחרות ללמוד שיש להן אות אותן תכונות יעילות שקיימות בשיטת לימוד של אחד על אחד בפגישה פנים מול פנים.
מוטיבציה
זו לא המילה שאני השתמשתי. אתה אמרת. להערכתי זו לא מוטיבציה. מוטיבציה יש לך. עובדה: דברים מעניינים אותך, אתה רוצה ללמוד - רק שדרך ההוראה הרגילה לא מתאימה לאיך שאתה לומד באופן ייעיל. מה שאני אמרתי קשור יותר ללקיחת אחריות על מי שאתה ואיך שאתה לומד. הבקשה שלך היא למצוא מסגרת שתתאים בדיוק לאיך שטוב לך ללמוד - ולדאבוני אין כזו. רוב האנשים שמתמודדים עם לקויי למידה כאלה או אחרים לומדים איך ללמוד כחלק מהלימודים. במקום לחפש את הפתרונות בחוץ, מעצימים את היכולות בפנים.
 

SHIKUMTA

New member
שלום רב

זיכרון לטווח ארוך
בעבר שילמתי למסגרות ללימוד אנגלית תמורה מלאה שדרשו עבור לימוד אנגלית, אבל רק בשלושה חודשים ראשונים התמדתי ואח"כ לא התמדתי ללכת וסתם שילמתי כסף לשווא. חבל על הכסף. אני רוצה ללמוד אצל מורה שתדע לגרום לי להתמיד גם אח"כ מס' חודשים, לא להימאס ולהמשיך להנות מלימוד אנגלית כפי שאני בחודשים הראשנים. ישנה בעיה שבחודשים הראשונים, לומדים מילים חדשות שנשמרות בזיכרון לטווח בינוני, אבל אם אחרי עוד מס' חודשים אף אחד לא שואל אותך את כל המילים האלה, אז הן נמחקות ולא עוברות לטווח ארוך ואז כל הכסף ששילמת למכונים ללימוד אנגלית הלך פרש. האם יש לכם רעיונות איזה מסגרות לימוד הן כאלה שגורמות ללומד להקדיש זמן לתירגול זכירת מילים חדשות גם אחרי מס' חודשים?
שלום רב
ראשית, המעבר בין זיכרון לטווח קצר וארוך לא נעשה אחרי מספר חודשים אלא זה משהו שקורה הרבה יותר מהר. לא מדובר כאן בבעיה בזיכרון, כמו בהיכדר שימוש במידע שאתה לומד. העצה הטובה ביותר היא ללמוד, לרשום את החומר החדש ולעבור עליו מפעם לפעם, לנסות ולדבר אנגלית, לשמוע מוסיקה ולקרוא ספרים או עיתון באנגלית, לנסות ולצפות בסרטים ולא להסתכל על התרגום. כך אתה "תיפגש" עם חומר שלמדת, תחזק את הקשרים שהמוח שלך יצר בעת הלמידה, וגם תהיה לך חוויה מתקנת של למידה. שבת שלום פביאן ב. - מנהל הפורום
 

תן שקט

New member
שבת שלום

שלום רב
ראשית, המעבר בין זיכרון לטווח קצר וארוך לא נעשה אחרי מספר חודשים אלא זה משהו שקורה הרבה יותר מהר. לא מדובר כאן בבעיה בזיכרון, כמו בהיכדר שימוש במידע שאתה לומד. העצה הטובה ביותר היא ללמוד, לרשום את החומר החדש ולעבור עליו מפעם לפעם, לנסות ולדבר אנגלית, לשמוע מוסיקה ולקרוא ספרים או עיתון באנגלית, לנסות ולצפות בסרטים ולא להסתכל על התרגום. כך אתה "תיפגש" עם חומר שלמדת, תחזק את הקשרים שהמוח שלך יצר בעת הלמידה, וגם תהיה לך חוויה מתקנת של למידה. שבת שלום פביאן ב. - מנהל הפורום
שבת שלום
כמה זה מהר? נאמר שאתה לומד עכשיו אוצר מלים חדש באנגלית של 50 מלים שאותן אתה קורא מס' פעמים מתוך כוונה ורצון לחזור כל יום במשך שבוע על המלים (באמצעות קריאה חוזרת כל יום) ומחורתיים והכל מתוך כוונה שזה יעבור לזיכרון לטווח ארוך, אז תוך כמה זמן מהיום זה אמור להגיע לזיכרון לטווח ארוך? כמה זמן זה מהר המעבר הזה? אתה כותב היעדר שימוש. אז כמה פעמים צריך להיפגש עם אותן מלים כדי שהן יכנסו לזיכרון לטווח ארוך? האם זה תלוי בכמות הפגישות עם אותן מלים או שזה יותר תלוי במשך הזמן שעבר (מס' שעות - ימים - שבועות - חודשים - שנים) מאז שנפגשת לאחרונה עם אותן מלים? אם זה קשור לכמות אז מדוע לא להציב את המלים במסך שיהבהב לך את המילה שאתה רוצה לזכור בכמות של 120 פעמים בדקה וכך למעשה נפגשת עם המילה 120 פעמים? - מדוע לא?
 

SHIKUMTA

New member
המשך

שבת שלום
כמה זה מהר? נאמר שאתה לומד עכשיו אוצר מלים חדש באנגלית של 50 מלים שאותן אתה קורא מס' פעמים מתוך כוונה ורצון לחזור כל יום במשך שבוע על המלים (באמצעות קריאה חוזרת כל יום) ומחורתיים והכל מתוך כוונה שזה יעבור לזיכרון לטווח ארוך, אז תוך כמה זמן מהיום זה אמור להגיע לזיכרון לטווח ארוך? כמה זמן זה מהר המעבר הזה? אתה כותב היעדר שימוש. אז כמה פעמים צריך להיפגש עם אותן מלים כדי שהן יכנסו לזיכרון לטווח ארוך? האם זה תלוי בכמות הפגישות עם אותן מלים או שזה יותר תלוי במשך הזמן שעבר (מס' שעות - ימים - שבועות - חודשים - שנים) מאז שנפגשת לאחרונה עם אותן מלים? אם זה קשור לכמות אז מדוע לא להציב את המלים במסך שיהבהב לך את המילה שאתה רוצה לזכור בכמות של 120 פעמים בדקה וכך למעשה נפגשת עם המילה 120 פעמים? - מדוע לא?
המשך
אולי כרעיון תיאורטי עניין הבהוב המילים הוא רעיון טוב, אולם תחשוב על אדם שצריך לשבת מול מסך כזה, מהר מאוד ישתעמם, הקשב שלו יירד - ואז הזיכרון שלו יהיה עם בסיס רעוע. מעבר לכך, מוטב כי הזיכרון לא יהיה בעל אופן אחד, דהיינו, רק מילולי, אלא יתלווה לזה אופן אחר, דימוי, ייצוג - אפילו פנימי של האדם ולא משהו אוניברסלי - או משהו רגשי, או אסוציאציה אישית - ואז סביר כי האדם יזכור יותר טוב. זה לא "להיפגש" עם המילה וזהו, צריך הקשר ושוב, שימוש באופנים שונים, כך הקשר שנבנה במוח יהיה חזק ויציביותר. פביאן ב. - נוירופסיכולוג
 

תן שקט

New member
שאלות לנוירופסיכולוג

המשך
אולי כרעיון תיאורטי עניין הבהוב המילים הוא רעיון טוב, אולם תחשוב על אדם שצריך לשבת מול מסך כזה, מהר מאוד ישתעמם, הקשב שלו יירד - ואז הזיכרון שלו יהיה עם בסיס רעוע. מעבר לכך, מוטב כי הזיכרון לא יהיה בעל אופן אחד, דהיינו, רק מילולי, אלא יתלווה לזה אופן אחר, דימוי, ייצוג - אפילו פנימי של האדם ולא משהו אוניברסלי - או משהו רגשי, או אסוציאציה אישית - ואז סביר כי האדם יזכור יותר טוב. זה לא "להיפגש" עם המילה וזהו, צריך הקשר ושוב, שימוש באופנים שונים, כך הקשר שנבנה במוח יהיה חזק ויציביותר. פביאן ב. - נוירופסיכולוג
שאלות לנוירופסיכולוג
שבת שלום, בעצם מה שאתה אומר הוא שהלמידה תהיה יעילה אם הלומד יפגש עם אוצר מילים חדש אבל בכל פעם שהמילה החדשה "מהבהבת" מחדש יש צורך שהפגישה שלו עם המילה תהיה על רקע "רומנטי" שקושר הנחה מובנת פנימית שלו לפיה ההקשר חשוב לו. ההקשר שהמילה מופיעה שוב אמור להיות חשוב או שהמילה עצמה צריכה להיות חשובה? - זה לא הבנתי. ובכלל לא הבנתי איך עושים את זה כך שתהיה חזרתיות על אותה מילה אך בכל פעם תהיה לה חשיבות לגבי הלומד שנחשף (או ניזקק לה) למילה החוזרת?
 
תרגילים לשיפור האנגלית

זיכרון לטווח ארוך
בעבר שילמתי למסגרות ללימוד אנגלית תמורה מלאה שדרשו עבור לימוד אנגלית, אבל רק בשלושה חודשים ראשונים התמדתי ואח"כ לא התמדתי ללכת וסתם שילמתי כסף לשווא. חבל על הכסף. אני רוצה ללמוד אצל מורה שתדע לגרום לי להתמיד גם אח"כ מס' חודשים, לא להימאס ולהמשיך להנות מלימוד אנגלית כפי שאני בחודשים הראשנים. ישנה בעיה שבחודשים הראשונים, לומדים מילים חדשות שנשמרות בזיכרון לטווח בינוני, אבל אם אחרי עוד מס' חודשים אף אחד לא שואל אותך את כל המילים האלה, אז הן נמחקות ולא עוברות לטווח ארוך ואז כל הכסף ששילמת למכונים ללימוד אנגלית הלך פרש. האם יש לכם רעיונות איזה מסגרות לימוד הן כאלה שגורמות ללומד להקדיש זמן לתירגול זכירת מילים חדשות גם אחרי מס' חודשים?
תרגילים לשיפור האנגלית
אני מורה לאנגלית והנה מספר טיפים שנתתי לתלמידים מתקשים: 1)לרכוש תוכנת מחשב לאנגלית לתרגול או ללימוד מקיף. התוכנה מתאימה את התרגילים לפי מספר התשובות שהצלחת לפתור. 2)אתה יכול להכין רשימות של מילים שלמדת ולשבץ את המילים שבכל רשימה בסיפור נחמד. לאחר מכן העתק את הסיפורים ללא המילים המשובצות וצלם את הדפים ומידי מספר ימים/שבועות/חודשים נסה להשלים את הסיפורים. 3)תכין לאחר כל שיעור רשימה של המילים החדשות באנגלית בלבד וכן רשימה בעברית בלבד. צלם את הדפים ומידי מספר ימים שבועות או חודשים תרגם את המילים בשתי הרשימות.
 
טיפים נוספים

תרגילים לשיפור האנגלית
אני מורה לאנגלית והנה מספר טיפים שנתתי לתלמידים מתקשים: 1)לרכוש תוכנת מחשב לאנגלית לתרגול או ללימוד מקיף. התוכנה מתאימה את התרגילים לפי מספר התשובות שהצלחת לפתור. 2)אתה יכול להכין רשימות של מילים שלמדת ולשבץ את המילים שבכל רשימה בסיפור נחמד. לאחר מכן העתק את הסיפורים ללא המילים המשובצות וצלם את הדפים ומידי מספר ימים/שבועות/חודשים נסה להשלים את הסיפורים. 3)תכין לאחר כל שיעור רשימה של המילים החדשות באנגלית בלבד וכן רשימה בעברית בלבד. צלם את הדפים ומידי מספר ימים שבועות או חודשים תרגם את המילים בשתי הרשימות.
טיפים נוספים
4) הקלט טקסט שלמדת מספר אך בכל מקום שמופיעה מילה חדשה דלג עליה והמתן כ15 שניות. מידי מספר ימים, שבועות או חודשים הקשב לקלטת והשלם את המילים. במידה ולא הצלחת להיזכר במילה, כבה את הקלטת, פתח את הספר וקרא בקול את המשפט בו מופיעה המילה החסרה. הדלק שוב את הקלטת והאזן לטקסט מהתחלה והשלם את המילים החסרות. 5)רשום כל מילה חדשה באלפון אנגלי פלוס התרגום לעברית. בכל יום בחר באות כלשהי ונסה לשלוף מהזכרון כמה שיותר מילים שמתחילות באות זו. בהצלחה!
 

תן שקט

New member
שבת שלום

טיפים נוספים
4) הקלט טקסט שלמדת מספר אך בכל מקום שמופיעה מילה חדשה דלג עליה והמתן כ15 שניות. מידי מספר ימים, שבועות או חודשים הקשב לקלטת והשלם את המילים. במידה ולא הצלחת להיזכר במילה, כבה את הקלטת, פתח את הספר וקרא בקול את המשפט בו מופיעה המילה החסרה. הדלק שוב את הקלטת והאזן לטקסט מהתחלה והשלם את המילים החסרות. 5)רשום כל מילה חדשה באלפון אנגלי פלוס התרגום לעברית. בכל יום בחר באות כלשהי ונסה לשלוף מהזכרון כמה שיותר מילים שמתחילות באות זו. בהצלחה!
שבת שלום
אני בפירוש אכתוב במחברת את העיצות שלך כי הן נראות לי די יעילות. הזכרת בתגובתך הראשונה תוכנה ללימוד אנגלית שמתאימה את עצמה לתוצאות הקודמות של התשובות שהצלחת לפתור. איך קוראים לתוכנה, מי החברת שמשווקת אותה והאם אפשר לקנות אותה בישראל? אם אי אפשר לקנות בישראל, אז איך מאתרים אותה באינטרנט ולאיזה אתר משלמים?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה