צנרת ביוב מתחת לבית

plastikon

New member
צנרת ביוב מתחת לבית

שלום, יועץ האינסטלציה תכנן לנו צנרת ביוב היקפית, שעוברת למעשה ברוב השטח הלא-בנוי (כולל סמוך לגינה הקטנה). לחילופין, הוא הציע להעביר צנרת ביוב מתחת לבית, וכך גם לחסוך 3 שוחות ביוב וגם להרחיק את הביוב מהגינה (המרחק בין הקו ביוב לגינה מטריד אותי יותר ממנו). על פניו נשמע עדיף, אבל תמיד יש חשש מתקלות שאין גישה אליהן... האם יש סיבה לפחד מצנרת ביוב מתחת לבית? (אין מרתף, ביסוס כלונסאות)
 

plastikon

New member
אפשר פירוט?

האם הכוונה היא שעדיף להימנע, או שפשוט צריך להקפיד על הביצוע? &nbsp בנוסף, נניח שיש בעיה... אני מניח שאפשר לחזור לתוכנית המקורית ואז לעשות את הקו החיצוני (מן הסתם בעלות יותר גבוהה ויותר כאב ראש, אבל עדיין)?
 

גלמיש1

New member
תכננתי בית עם קו ביוב מתחת לרצפה, מתוך אילוץ.

הבית קיים כבר 20 שנה והכל בסדר. יש מנהול אחד שנמצא בתחתית חדר ההסקה, ויש פתח שירות נוסף באמצע הדרך למנהול הבא (בחניה). כשהיתה פעם סתימה רצינית (הפועלים בשיפוץ החדירו לבנה לתוך הביוב, מה שנקרא חבלה מכוונת) פתחו את שתי קופסאות הביקורת ופתרו את הבעיה. בקיצור - פחות רצוי, אבל אפשרי.
 

plastikon

New member
תודה. נשמע לי שהעברת ביוב באזור הגינה יותר מפחיד

גם את מדברת על בית אחד שתכננת ככה לפני 20 שנה... ככה שכנראה זה לא מאוד נפוץ. &nbsp לכאורה זה פתרון פשוט בשביל להימנע (בהרבה מקרים) מהעברת הביוב באזור הגינה... אז למה הוא לא יותר נפוץ?
 

גלמיש1

New member
התשובה מורכבת

אם ישנה בעיה רצינית ותהיה זליגת ביוב מהקו, בגינה אתה תראה את זה/תריח, וזה יזהם חלקת אדמה...לא ביג דיל. ואילו מתחת לבית אתה לא תדע שזה קורה, וזה יכול להיספג בשלד הבנין ולגרום לנזקים לשלד ולריחות שלא תדע מה מקורם. אם יהיה צורך לתיקון מאסיבי ו/או צורך להחליף קו - יש בעיה להגיע לשם. בעוד שבגינה אתה מפנה קצת אדמה, כאן תצטרך לנסר בטונים. מצד שני - רוב הכשלים בצנרת ביוב נוצרים בגלל שורשים של עצים בגינה, ואם הקו טמון מתחת לבית - לא יגיעו אליו שורשים.
 

רשר

Well-known member
מנהל
אם מבצעים צנרת PVC מתחת לבית אין דרך לעצור שורשים

כולל מרחקים של 10 מטר כי שורש יגיע לכל מקום אם יש שם מים, לכן בכל מקרה שמחליטים להניח צנרת ביוב מתחת לבית היא חייבת להיות בהלחמה (גביריט),
 

גלמיש1

New member
זה נכון אם זה מתחת לבית אבל קרוב לקצה, לדופן החיצונית

אם זה עובר ככה באמצע הבית, ולא מדובר על אדמה מחלחלת במיוחד או מעין שנובע מתחת לבית (גם בזה כבר נתקלתי) לא יגיעו מים לאדמה שמתחת לבנין, וגם שורשרי עצים לא יגיעו.
 

בינא

Member
מתכנן הביוב הציע, העונים ענו מה שענו. תשובתי שונה


1.1. על פי התקנות, אין להעביר צנרת ביוב מתחת למבנה!!! ; 1.2. חריג לכלל זה יוכל להתבצע לפי סעיף 4** למטה ; 2. מותר להעביר בתוך רצפת הבטון ובתנאי שלא לאורך* קורות...*מותר לעבור דרך קורה ובתנאי שיש מרווח מתאים בין מוטות הברזל והם אינם נוגעים בצנור ; 3. מעבר בתוך רצפת הבטון מחייב עיבוי הרצפה לפי הנחיות קונסטרוקטור ; 4. חובה להשתמש אך ורק בצנור ביוב מולחם דוגמת "גבריט" או שווה ערך (ש"ע) בתוך בטון** **מותר להעביר צנור גברית מתחת ל-20 ס"מ רצפת בטון, אך ורק עם ציפוי בטון = קורה שתורכב מ-4 ברזלים בקוטר 12 עם חישוקים כל 20ס"מ שיבוצעו סביב הצינור לכל אורכו עד ליציאה מתחום המבנה ו/או מדרכה בהיקף המבנה ו/או משטח חניה מבטון וכיו"ב ; 5. מומלץ בכל מקרה להוציא צנרת ביוב 4" אל מחוץ לקירות המבנה ולתכנן את תא הביוב הראשון, כך שיקבל מהבית לפחות 2 יציאות + יציאת אוויר אל מעל לגג ; 6. במידה ואין כל ברירה אחרת, מומלץ שהצנור העובר מתחת למבנה יהיה בקוטר 6" ולא 4" למניעת סתימות וללא כל חיבור, כל עוד הוא עובר מתחת למבנה, למעט חיבור מולחם עם חיזוק של שרוול מחזק על ההלחמה ; 7. תאי הביוב בגינה אינם "מסוכנים", לא "מפריעים" אם מתכננים את מיקומם עם אדריכל נוף שידע מה לעשות כדי להסתירם ו/או עם מכסה עם רשת שיקבל יציקת בטון או גרנוליט או כל חומר מקשה אחר, אם הוא במשטח דריכה, או מכסה למשקל דריכה של 5 טון אם הוא בחניה שיורכב על תחתית פוליאטילן שמותאמת לקבלת טבעת בטון לביוב עם טבע ומכסה שיותאמו לגובה יציקת החניה ו/או המשתלבות ו/או הקרמיקה המחוזקת נגד שחיקה ומונעת החלקה המתאימה לקבלת משקל הרכבים בהדבקה לבטון המוחלק (לא על מילוי!!!). 8. בכל מקרה, אין לכסות את עבודת הנחת הצנרת והגובים (בריכות הביוב) ללא העברת בדיקה וקבלת אשור ממכון בדיקות מוסמך (לא רק מהמתכנן), אשר יזכו בחתימת המתכנן שיבדוק שהתאים נשארו במקומם לאחר המילוי סביבם והידוק הקרקע, כדי שלא יפסל בבדיקה של מפק3ח הועדה ו/או המועצה ו/או העירייה שמתפקידם לוודא זרימה תקנית והעדר עמידת מים בתחתית הגובים, לפני אשורם לקבלת טופס4 +תעודת גמר (היום מקבלים ביחד). 9. ביוב ומים הם הנושא המציק ביותר במבנה, אם חסכתם כסף והבאתם איזה "בדואי" שיבצע את העבודה. ראו הוזהרתם! עדיף לעבוד עם אינסטלטור שמכיר את תקנות האינסטלציה על בוריין ונותן אחריות של שנה לפחות על עבודתו בכתב!
 

plastikon

New member
מה משמעות ההחרגה של גיבריט?

תודה על התשובה המפורטת. &nbsp אם אני מבין נכון, אתה (ואני משער שגם רשר) ממליץ בכל מקרה לא להעביר צנרת ביוב מתחת למבנה, אבל אם כבר מעבירים אז רק גיבריט. &nbsp וכמו שזה נשמע לי מהדרישות הנוספות (תוספות ברזל, הקפדה על עבודה מדויקת וכו'), מבחינה כספית החסכון של 3 שוחות ביוב יהיה יחסית שולי (זאת מראש לא היתה הסיבה המרכזית פה, אבל עדיין)
 

רשר

Well-known member
מנהל
עזוב כסף כי זה די זהה, הבעיה היא השוחות בשטח הגינה

שבפועל מונעות שתילה של צמחים שעלולים להגיע לעומק שורשים שיזיק לצנרת, כאן היתרון של הצנרת המולחמת שמקשה על שורשים לחדור כי אין חיבורים, זה לא אומר ששורש לא יכול למחוץ צינור מבחוץ בלי לחדור ולגרום כך סתימות, עבודה עם ביוב מחייבת תמיד בכל מצב דיוק כדי לשמור על שיפועים תקניים, בשילוב עם תוכנית פיתוח ואדריכל נוף ההחלטה תהיה יותר פשוטה, לדוגמה מכל 5 השוחות שסביב ביתי (החלטה לא לעבור מתחת לבית) 3 משולבות במדרכה כך שאין שורשים כי במעבר הצר יש רק פרחים ותבלינים, עוד 2 שוחות בשטח דשא גם שם העומק רחוק משורשים,
 

plastikon

New member
אז למה בעצם החלטת לא לעבור מתחת לבית?

אני מבין שבסוף הצלחת לתכנן כך שהשוחות לא יפריעו יותר מדי, אבל אני משער שמעבר מתחת לבית היה חוסך לפחות חלק מהם
 

רשר

Well-known member
מנהל
קיבלתי הצעות מחיר לא הגיניות מבחינתי ל 2 האפשרויות

מתחת לבית חייב לעבוד עם הקבלן ומכשיר ההלחמה שלו, לכן פשוט הזמנתי מחפרון שהכין את התעלה וחפר שוחה עמוקה (3 מ') לחיבור לרחוב, כל העבודה בוצע בעבודה עצמית,
 

בינא

Member
שובות והבהרות


1. צנרת מסוג "גבריט" או שווה ערך (ש"ע) היא צנרת שמלחימים את חלקיה ולכן תקנית להתקנה בתוך אלמנטים של בטון כמו רצפות, עמודים וקורות ; 2. "גבריט" היא צנרת ומחברים מכל הסוגים המיוצר בשווייץ ולכן רמתה גבוהה ; 3. "גבריט" היא סוג צנרת שמיועד אך ורק לכיסוי מלא של בטון ולכן איננה מתאימה לתת הקרקע, כי תולעים ומכרסמים יודעים לחדור אותה ; 4. מותר להתקין צנרת מסוג "גבריט" מתחת לרצפת בטון ובתנאי שהיא נמצאת בתוך "קורת" בטון = ציפוי בטון בעובי של לפחות 5ס"מ בכל ההיקף ; 5. קורות מסוג זה ניתן לבצע יחד עם ההכנות לרצפה שעומדים לצקת כחלק מהרצפה כשהן מחוברות עם ברזל בנין בכיפוף מתאים שמחובר לרצפה והצנרת יושבת על מרווחים (ספייסרים) מבטון להרחקת הברזל מהצנור לפחות 2.5ס"מ ; 6. חובה שצנור שעובר מתחת לרצפת בטון יהיה בקוטר 6" ומעלה, בשפוע של 2%, כאשר גם הקורה בחלקה התחתון תהיה באותו שפוע או מספיק גבוהה לקבלת שפוע הצנור שעובר לאורכה ללא מגע עם הברזל. 7. ההמלצה היא לעבוד נכון כדי למנוע סתימות עתידיות ולא משנה אם מניחים נכון את תאי הביוב בגינה או מחליטים בכל זאת לעבור מתחת לבית משיקולים שאינם כספיים, אלא מקצועיים בלבד(!), לכן השאלה של מה אני חושב מה טוב יותר איננה רלוונטית, מה עוד שיש לך מתכנן אינסטלציה שאחראי ב-100% על-כך שהתכנון שלו יבוצע בדיוק לפי התוכנית ולכן אם הוא רוצה, שייתן אלטרנטיבה תכנונית שעוברת מתחת לבית ומהנדס המבנה ייתן את תכנון הקורות שיחזקו ויגנו על הצנרת... ;
 

plastikon

New member
כמובן שאני מתכוון לעבוד נכון...

אבל ליקויי בניה קורים כל הזמן
&nbsp מתכנן האינסטלציה הוא זה שכאמור הציע לי לעבור מתחת לבית אם אני מעוניין (הוא אומר שעם ביצוע נכון אין מה לחשוש משתילה קרובה לביוב, אבל הציע לי בכל זאת חלופה) &nbsp השאלה העיקרית היא בסוף איפה יש פחות סיכוי לבעיות עתידיות (ומה המשמעות של כל תקלה). מבחינה אסתטית כנראה שכולם יסכימו שעדיף כמה שפחות שוחות.
 

בינא

Member
תשובותיי בהמשך לשאלותיך וקביעותיך...


אבל ליקויי בניה קורים כל הזמן... לא מבין... אתה מעוניין להנציח את הבעיה הזאת? ליקויי בניה לו "קורים"(!), הם נגרמים ע"י בעלי מקצוע שאינם מתכננים נכון, אינם מבינים בתחומים התלויים בתכנון שלהם כמו המתכנן שלך שעונה לך שטויות רק כדי לא לעבוד יותר על התכנון והמשך באנשים שקוראים לעצמם "אינסטלטורים" והם ממש לא כאלה מבחינת הידע שלהם... מתכנן האינסטלציה הוא זה שכאמור הציע לי לעבור מתחת לבית אם אני מעוניין ??? אם אתה מעוניין?! ממתי מתכנן אינסטלציה עובד לפי מה שהלקוח שאיננו מבין בכלל בנושא "מעוניין"? זו בריחה של המתכנן מאחריות!!! (הוא אומר שעם ביצוע נכון בצוע נכון של מה? של מה שהוא תכנן עם 5 תאים או מתחת לבית? אין מה לחשוש משתילה קרובה לביוב, על איזו שתילה קרובה לביוב מדובר? פרחים? שיחים? עצים? שתילת עצים מותרת במרחק של 4 מ' מקירות מבנה ולפחות 1מ' מקווי ביוב וגם זה מותנה בסוג העצים ובתנאי ששורשיהם אינם מהסוג המסוכן למבנה וליסודות כמו פיקוסים למיניהם (כל ההדרים אפשריים לשתילה בסביבות ביוב) שיחים? כמעט אין שיחים שיוצרים בעיות למעט פיקוסים כנ"ל פרחים אינם מהווים בעיה בכלל וגם דשאים מכל סוג ...אבל הציע לי בכל זאת חלופה) הצעה כזאת צריכה להיות מתוכננת בתאום עם הקונסטרוקטור. במידה ומדובר על חלופה מתחת לבית, כפי האמור, יש לתכנן את צנרת הביוב בקוטר 6 -8" על תוכנית הכלונסאות (יסודות) כאשר הבצוע בהתאמה עם קורות היסוד (טפסנות וברזל כמו בקורת יסוד בהתאמה לקוטר הצינור). השאלה העיקרית היא בסוף איפה יש פחות סיכוי לבעיות עתידיות (ומה המשמעות של כל תקלה). אין "סיכון" לתקלות בעתיד, אם תכנון נכון ובצוע בהתאמה לתכנון, כולל בקרה ואשור של המתכנן במסגרת פקוח עליון ומכון בדיקות איתו חתמת על בדיקות מסוג זה. האחריות היא 100% על מתכנן האינסטלציה והבצוע 100% באחריות האינסטלטור ו/או הקבלן המעסיק את האינסטלטור שחזקה עליהם שיבצעו כפי שצריך בכל תכנון, אם יודיעו להם ש-50% מהתשלום עבור הבצוע יהיה תלוי באישורים הנ"ל. מבחינה אסתטית כנראה שכולם יסכימו שעדיף כמה שפחות שוחות. איך אתה יודע ש"כולם יסכימו"?... על שוחות ניתן להתקין אדניות עגולות המגביהות את הפרחים העונתיים שגודלים בהם ואז בכלל לא רואים אותן. אם שוחות יוצאות כחלק ממדרכה, ניתן לבצע עם מכסה מבטון עם אותו חיפוי שעושים במדרכה כמו אבן טבעית או קרמיקה מונעת החלקה, גרנוליט או אחר שלמעשה יבליעו את מיקום התאים כמעט לחלוטין. אם תא יוצא מתחת לדק, ניתן לבצע בדק מכסה שיהיה כחלק ממנו... וכיו"ב.
 

רשוי

New member
אסור לבצע צנרת מכל סוג מתחת לבית או הסתרה אחרת,

תמיד יש תקלות,בדרך כלל אחרי חמש שש שנים
 
למעלה