חוות דעת לגבי סקיצות

ניר 600

New member
חוות דעת לגבי סקיצות

שלום לכולם,
אשמח לחוות דעת (הערות + הארות) לגבי סקיצות בשלבים מתקדמים.
אנחנו זוג +1 בן חצי שנה ומתכננים לבנות באזור הדרום
מגרש 400 מ"ר, בצד האחורי של המגרש יש בית שנמצא כ3 מטר מתחתינו, שכנים משני הצדדים ומקדימה כביש
בקומת המרתף מתוכננות 2 יחידות דיור להשכרה.
בקומת הכניסה החלל הציבורי, חדר הורים וממ"ד שישמש חדר מעבר לקטנים לפני שיעלו למעלה.
בקומה א שני חדרים, ממ"ד ופינת משפחה.
לגבי החוץ עדיין לא מתוכנן ככל הנראה לא תהיה בריכה
תודה לכל המגיבים!
 

גלמיש1

New member
שלום

אתיחס בתחילה לקונספט הכללי.
יש לכם מגרש לא גדול, עליו אתם בונים את מלוא התכסית האפשרית, מה שמשאיר לכם את החצר כארוחת-שאריות, דהיינו רצועות רצועות סביב הבית.
רצועות צרות בצדדים - ש'נאכלות' ע"י חניות מצד אחד וחצר אנגלית+מדרגות בשני. ועוד רצועות רחבות יותר מלפנים ומאחור. כשמלפנים - התכנון לא עושה בחצר כל שימוש, וגם לא מייצר לה קשר אל הבית. מאחור, איפה שמיקמתם את החצר העיקרית, ישאר מקום לרחבת ישיבה וקצת גינה מהצדדים.
האם זה מספק אתכם?
לטעמי זו טעות תכנונית שאי אפשר יהיה לתקן אחר כך, שכן לא תהרסו חלקים מהבית לשם הרחבת החצר.
הייתי שואפת להגיע לתכנון שיקטין את תכסית הבית ע"י צמצום חללים מבוזבזים בתכנון. והיות שממילא יש לכם 3 קומות הייתי שואפת להעלות מה שאפשר למעלה. לדוגמה - להגדיל את הממד בהרבה ולהפוך אותו ליחידת ההורים, ולוותר על החדר הנוסף למטה.
מאחר שילדיכם קטנים (קטנים מאד עד עתידיים כרגע) יקח עוד עשורים עד שהם יעלו למעלה, ויוכלו ללון בקומה נפרדת מכם, ההורים.
ככה שבמודל הנוכחי אתם מסנדלים את עצמכם למצב בו כולם גרים למטה בצפיפות יחסית, עם חדר רחצה אחד שנמצא בתוך יחידת ההורים (ובלי אמטיה). כשהחללים למעלה נשארים בעצם בתת שימוש.

לפיכך בשלב ראשון הייתי מתכננת כך :
למטה יהיה רק חדר שינה אחד - הממד, שיהיה רחב ידיים, ויוכל לשמש כחדר הורים עתידי ו/או יחידה לאורחים/לילד גדול וכו.
אחד החדרים למעלה יהווה חדר הורים (או יחידת הורים) בשנים הקרובות - ובבוא היום כשהילדים יהיו מתבגרים, ותרצו להתרחק מהם, תוכלו אתם לרדת למטה.
כך יתפנה הרבה מקום למטה, תכסית הבית על המגרש תיקטן, והחיים יהיו הרבה פחות צפופים.

עוד משהו עקרוני - אני לא רואה פה שום התיחסות לאקלים, לכיווני השמש והאויר.
פרגולה ארוכה תוכננה דוקא לכיוון צפון ?!! הרי משם לא מגיעה בכלל שמש ישירה. וגם אין שם איזור ישיבה. אז לשם מה?
מדרום - כיוון מרובה שמש בקיץ, לא תוכננה שום הצללה על הקירות/פתחים.
למערב - תוכנן חלון גדול. איך תחסמו בו את כניסת השמש הלוהטת?

ונעבור לתכנון הפנים, אתיחס לדברים הראשיים :
הכניסה לבית היא כמו כניסה לדירה. אין באמת מבואה, אין מקום לתלות מעילים, להניח תיק וכו.
אם שתי המכוניות חונות בחניה (אגב, היא צרה מדי כשקיר הבית 'עולה' עליה) נוסעי המכונית הפנימית/הראשונה יתקשו לפתוח דלת (אני מקווה שאתם רזים ואתלטים) וללכת אחורה בין 2 המכוניות לקירות כדי להגיע לכניסה לבית.
המטבח - למרות החלל הגדול , קיבלתם מטבח סופר צפוף. כזה שרק אדם אחד יכול לעבוד בו בזמן נתון. למה? הרי אפשר בקלות להוציא את דלפק האכילה אחורה, לכיוון פ.האוכל, בעוד כמטר. תקבלו חלל מרווח לפעילות במטבח, אכילה לא ליד חום הבישול והשפרצות השמן בכיריים, וכו.
החלל בו נמצאת פינת האוכל - גדול ובזבזני. תכנון נכון ומהודק יותר היה חוסך את הבזבוז הזה. ובכלל - האם באמת חייבים 2 פינות אכילה זו לצד זו?! למה לא להציב שולחן במקום הדלפק, ולחסוך את כל המרחב הגדול הזה במרכז החלל הציבורי?
הסלון - רחב מאד ומייצר מרחב צפיה גדול. האם זה צורך? לטעמי - אפשר להקטין.
המסדרון לחדרים רחב. הורדת חדר מהקומה יחסוך גם הרבה שטח מסדרון.
חדר הכביסה - ממש גדול. היציאה ממנו היא לרצועה צרה כל כך שלא מובן למה זה טוב. לעומת זאת ח. שרותי האורחים צר מדי בשביל התקנת כיור סביר. אפשר לכל הפחות לבצע הסכם-חליפין בין החדרים, לגנוב נישה מארון הכביסה לטובת כיור נוח לשרותים.
בחדר ההורים שוכבים עם הגב לחלון. כשהחלון מעל ראש המיטה - מה שמקשה מאד על התפעול והניקוי שלו. זה משהו שעושים בבתי דירות כשאין ברירה, אבל בבית פרטי - למה לא לראות קצת נוף, או שמים, מהמיטה?
בקומה השניה - חדר הרחצה ממש מרווח - אבל שוב התכנון שלו שגוי ומייצר צפיפות.
חדרי השינה בגודל נאה. אבל הסידור שלהם חסר הגיון והתוצאה היא מבנה מזוגזג ביותר, שמיצר מרפסת מאד גדולה, אבל לא נוחה לשימוש שכן היא מבוזרת לחתיכות.
המבנה המזוגזג של הקומה מייצר שטח מעטפת גדול מאד שפירושו חשיפה גדולה מאד לאקלים, לקרינת שמש, ואובדן חום/קור מתוך הבית. או בקיצור - מבנה לא נכון אקלימית.

בכללי ההתיחסות לחלונות ארביטררית משהו. בפינת האוכל הויטרינה יכלה להיות רחבה יותר, אבל היות שממילא היא צופה בעיקר על החניה....בחדרי השרותים/רחצה החלונות צרים, כמו בדירת שיכון. למה? בממד החלון פונה וצמוד דוקא למדרגות של הדיירים למרתף. כל הרעש ואובדן הפרטיות... וכן הלאה.

באופן כללי - הרושם שלי מהתכנית, החל מהמבט הראשון, זה של תכנית מסוג "מה שיוצא אני מרוצה". לא נעשה ניתוח מעמיק של המגרש, תנאי האקלים וכיווני השמש/אויר. לא נעתה חשיבה על אופי המבנה ואיך רוצים שהוא יראה בסוף. אלא נעשה תכנון בו מושיבים מבנה מלבני כי קווי הבנין מלבניים. אז ממלאים אותם. אחר כך ע"פ רשימה, צריך עוד חדר? נוסיף כאן. אפשר להצר - נוריד מכאן. וכו. מתקבל מבנה שכאמור אין לו הקשר לסביבה, למגרש, לא נראה שנעשה עיבוד של הצורה שלו, או החזיתות. אין פה שום ערך מוסף.
בקיצור - זה תכנון שעובד. אבל לא יותר מזה. חבל.
 

ניר 600

New member
היי גלמיש

תודה רבה על החוות דעת המפורטת,
ניקח לתשומת ליבנו
 
למעלה