בנייה קלה

נויה136

New member
בנייה קלה

שלום!
אנחנו עומדים בפני בניית בית ביישוב בנגב המזרחי. רציתי לקבל המלצות (אם מישהו התנסה באופן אישי) על חברה לבנייה מתקדמת, עם דגש על בנייה ירוקה, ובעיקר אם יש למישהו ניסיון בסוג בנייה כזה באקלים מדברי.
בנוסף מעוניינים לקבל המלצה על אדריכל שיש לו ניסיון בבנייה מדברית.
תודה
 

גלמיש1

New member
שלום נויה. הנה כמה הצעות בשבילכם:

א. מומלץ לא ללכת שבי אחרי ה"ירוק" באשר הוא. מציעה לכם ללמוד את הנושא לעומק כדי להבין במה מדובר, מה באמת אתם צריכים ומה לא. בכללי (לשיטתי) - בניה ירוקה היא בניה טובה. כזו שמתחשבת בסביבה מבחינת משאבים, כיוונים, טופוגרפיה, שממזערת את התפרשות הבית על המגרש וכו. וגם זו שמתחשבת בסביבה הבנויה ומשתלבת בה.
רצ"ב קצת אינפורמציה (מאתר 'סף') על קצה המזלג.
אגב - במכון המחקר המדברי בשדה בוקר יש הרבה ידע בתחום, בפרט בנוגע לאיזור שלכם.
ב. מומלץ למצוא אדריכל/ית שתכנון טוב באופן כללי, וטוב אקלימית באופן ספציפי, נמצאים באג'נדה שלו/ה. (כמובן לא על חשבון הצרכים שלכם והתקשורת הטובה ביניכם וכל הפרמטרים ה'סטנדרטים')
ג. לגבי בניה קלה - כדאי לבדוק אם זה מתאים לאיזור האקלים שלכם. באיזורים בהם יש הפרשי טמפ. בין היום ללילה (בד"כ באיזורים מדבריים) מומלץ דוקא לבנות עם מסה טרמית גבוהה שיוצרת נוחות תרמית ולכן חסכונית יותר בתחזוקה (פחות חימום וקירור).
&nbsp
 

נויה136

New member
בניה בבלוקים

תודה רבה על התשובה!
אני חשבתי שבנייה קלה היא דווקא ברוב הפעמים טובה יותר בבידוד מאשר בנייה בבלוקים שנהוגה בארץ .
 

גלמיש1

New member
בדיוק בגלל זה שלחתי אותך ללמוד את הנושא

כי יש המון מיסקונספציות שנובעות מיידע חלקי.
בבניה קלה אכן אפשר להגיע לבידוד מצויין. אבל זה נכון גם בבניה קונבנציונלית (יש המון סוגי בלוק חלקם מבודדים בעצמם ולחלקם תידרש הצמדת בידוד נוסף. כנ"ל לגבי בניה בבטון. יש גם שיטות בניה 'כבדה' אחרות שמספקות בידוד מצויין) ו/או בבניה לא קונבציונלית (למשל עם בלות קש או אדמה נגוחה...).

אבל - בידוד זה לא הכל!!!
יש איזורים כאמור שלמסה התרמית יש חשיבות גדולה (למשל באיזור בו אני גרה - איזור ירושלים) .
בנוסף לבידוד טוב של הקירות - יש להבין שבידוד הגג חשוב אף יותר.
ובנוסף לבידוד - אלמנטים חשובים לא פחות:
העמדת הבית,
הפניה נכונה של הפתחים,
הצללה נכונה מעל הפתחים,
ביצוע נכון ומתאים של סוג הגג,
וכן הלאה - אלו מכריעים לא פחות לגבי הנוחות האקלימית ואיכות החיים בתוך הבית.
לדוגמה - אנשים בונים קירות סופר מבודדים, אבל גג לא מבודד מספיק, ו/או גג רעפים חסר פתחי שחרור אויר חם - ומתפלאים למה הבית לוהט בקיץ.
או בונים עם המעטפת הכי מבודדת בעולם - אבל פותחים ויטרינה גדולה לדרום מערב - ומקבלים בית שהוא חממה.

בקיצור - תעשי שיעורי בית ואחר כך תדעי מה ואיך לחפש אדריכל מתאים שידע לתת פתרונות מתאימים.
 
כפי שגלמיש כתבה

חשוב להכיר וללמוד את הנושא.
היתרון בבניה מבלוקים הוא האפקט של המסה התרמית ( כמובן שתלוי בסוג הבלוק - איטונג פחות טוב בפרמטר זה ) אך כפי שצוין ניתן ואף צריך להוסיף בידוד, בעוד שבבניה קלה לרוב הבידוד הוא אכן טוב אך היכולת ליצור מסה תרמית בעייתי יותר. ( נושא המסה התרמית שנוי במחלוקת - יש הטוענים נחרצות בעדו ויש הטוענים שלא מאד חשוב. כנראה שאין מספיק מידע מהו היחס הנכון בין הבידוד למסה, בגדול כפי שגלמיש ציינה באזורים בעלי טמפ קיצון בין יום ללילה החשיבות של המסה עולה)
בנוסף חשוב להתייחס לנושא של הוצאת אוויר מחלקו העליון של הבית , מאזור הגג , גלמיש ציינה ובצדק את חשיבות בידוד הגג אך חשוב גם להתייחס להוצאת האוויר החם המצטבר באזור זה .
תעשו הרבה שעורי בית
 
למעלה