שאלת שילוב אדריכלית, מעצבת פנים וקונסטרוקטור

שאלת שילוב אדריכלית, מעצבת פנים וקונסטרוקטור

שלום אדריכלים יקרים, אני מעצבת פנים בפרוייקט שכולל גם בניה על הגג, כלומר בפרוייקט 3 מתכננים. מה שמעניין אותי זה איך אתם נוהגים להתייחס לדרישות הקונסטרוקציה. עד כמה שאני מבינה על האדריכלית להכניס את מיקומי החיזוקים (ברזל, בטון מזויין) לתכנית הבניה ולהפיק תכנית בניה לביצוע שהיא מסודרת וכוללת הכל, היכן עמודי RHS, היכן בטון, היכן קורות לחיזוק פתח מדרגות וכו'. האדריכלית להפתעתי אומרת שלא צריך, אומרת שתמיד עובדת ככה ונותנת תכנית בניה מקורית ללא תוספות קונסטרוקטיביות ואת תכנית הקונסט' שהנפיק הקונסטרוקטור בנפרד, מסרבת לספק גם חתכים. אני קטונתי, אחראית על חלוקת מחיצות הפנים בהתאם. איך אתם עובדים? תודה רבה!
 

AlonPe

New member
תיאום יועצים

האדריכל הוא (או היא - כותב בלשון זכר, אבל כמובן....) המתכנן הראשי של המבנה. הוא אחראי לא רק על התכנון של המבנה, האדריכל יכול להיות מעורב גם בשלבים ההתחלתיים, הבסיסיים הראשונים - כמו בחירת מגרש, בניית פרוגמה, וגם בשלבים של התכנון המפורט.
תיאום יועצים הוא אחד התפקידים החשובים של האדריכל. למעשה האדריכל הוא המתכנן היחיד שרואה את התכניות של כל שאר היועצים והמתכננים, וזה תפקידו ואחריותו לערוך תכניות קומפילציה, ולתאם בין התכנונים של היוצעים השונים.

אבל לא - האדריכל לא צריך להכניס לתכנית שלו את הפרטים של הקונסטרוקטור, פירוט של הברזל וכו'. מה שכן - האדריכל צריך להכניס לתכניות האדריכליות את האלמנטים הקונסטרוקטיביים, עמודים, קורות, עוביים של רצפות וכן הלאה.
כמו גם את האלמנטים של היועצים האחרים - אינסטלציה, חשמל, בטיחות. וכו'.
ביצוע הקונסטרוקציה בשטח, נעשה על פי תכניות של הקונסטרוקטור, ולא תכניות האדריכל. אבל האדריכל צריך לאשר את התכנית שהקונסטרוקטור, ולוודא שהיא תואמת את התכנית האדריכלית (וכך גם שאר התכניות של שאר היועצים)

יכולים להיות סיכומים שונים בין האדריכל לבין הלקוח. על היקף העבודה. יש פרויקטים שהלקוח לוקח רק תכנון חלקי של האדריכל, שלא כולל אלמנטים מסוימים.
 
תודה אלון על הפירוט, חיזקת באופן מסודר את מה שחשבתי

גם אני כאחראית על חלוקות הפנים, התאמתי את פתחי חלונות בקומת הגג למה שמתאים לתכנון הפנים שלי, ושלחתי לאישורה לגבי גבול החלק הבנוי (מדובר בגג של בניין קיים) גודל פרגולות, מעקות וכו', כדי שיהיו בהתאמה לדרישות העיריה שאין לי מידע מקצועי עליהן. איזה עוד אופציות של תכנון חלקי הגיוניות? לאלמנטים מבניים צריך להתייחס בכל מקרה, כן? לתת למכרז קבלנים תכנית בניה עם קוי קירות בלי
לציין היכן בלוק, היכן בטון\ברזל, לא סביר, נכון?
 

גלמיש1

New member
נכון, אבל זה לא תפקיד האדריכל.

האדריכל מתכנן את החלוקות, כלומר איפה יהיו קירות ופתחים וכו.
מה שבתוך הקירות (זה בהפשטה כמובן, כי יש קונסטרוקציה או מערכות שאינן טמונות בקירות) נחלק לתחומים שונים - קונסטרוקציה שמתכנן הקונסטרוקטור. צנרות של מים וחשמל שמתכננים היועצים הרלוונטים. וכו.
יש חלוקת תחומי מומחיות - ועל כולם מנצח האדריכל. במובן שהוא צריך לוודא שהקונסטרוקציה מתאימה לתכנון האדריכלי, וכנ"ל שאר המערכות.
כמעצבת פנים את לא אמורה להתעסק בפתחים חיצוניים, פרגולות וכו, אבל אם בפרויקט מסויים את כן מתבקשת לטפל גם באלמנטים מבניים - זה צריך להיעשות בשת"פ עם האדריכל.

לגבי התכניות לביצוע - לא נהוג להכניס את אלמנטים הקונסטרוקטיבים, בוודאי לא האופקיים, לתכנית הבניה.
הבנאים בשטח מבצעים את הבניה מול תכנית קונסטרוקציה, לצד תכנית אדריכלית.
אם יש משהו מיוחד בקירות - או בכל חלק אחר של התכנית - האדריכל יתן פירוט נקודתי.

האם הבנתי נכון את שאלתך?
 
אני משרטטת את מה שאני רוצה להשיג בשטח

כולל קירות ופתחים, שטח שאני רוצה להצליל, האדריכלית מאשרת אם תואם
לדרישות החוקיות ואם לא, יש דיאלוג עד התוצאה שגם טובה לי לתכנון וגם עומדת בתקן.
ומיכל, מה שאת אומרת סותר את מה שאלון כתב, לא? אם מורידים עמוד בתכנית הריסה, הקונסטרוקטור ביקש עמוד פלדה במקום קרוב, זה לא אמור להופיע בתכנית בניה?? והאופקיים, נגיד שיש קורות חיזוק לפתח מדרגות, לא יופיע בתכנית בניה, גובה, מיקום וכו'?
 

רשר

Well-known member
מנהל
זה לא סותר אלא מאלץ שיתוף

אם צריך לחזק קטע יש לכך מספר רב של פתרונות ותפקיד המהנדס (קונסטרוקטור) למצוא יחד עם האדריכל את הפתרון המיטבי ולהענות לדרישות היזם (חסר עד כה בדיון) ומעצב הפנים , והדוגמה לעמודי RHS הנה חלק מהפתרון הקלאסי לעובי עמודי הבטון שבעיצוב הנכון יוסיפו למראה ולנוחיות (מותר באלכסון),
 

גלמיש1

New member
מה שאת קוראת תכנית בניה זו לא תכנית אחת !

זה כמה תכניות שכל אחת מכילה את המידע הספציפי של המומחה, ויחד הן מהוות תכנית בניה. כשאני מוציאה תכניות עבודה לבית - מדובר בספר! כמות של תכניות שמכילות את כל ההוראות לבנית הבית.תכניות אדריכליות לצד תכניות קונסטרוקציה, חשמל, אינסטלציה וכו.
&nbsp
לכן קורות החיזוק במדרגות, במידה והן קבורות בבטון לא יופיעו בתכניות אדריכלות.
עמוד שעומד נפרד מהקירות בוודאי חייב להיות מסומן בתכנית האדריכלית.
עמוד כזה הוא כבר חלק מהאדריכלות אחרי שעבר אישור אצל האדריכל, או הועמד במיקום המתאים.
&nbsp
בכללי - מהנדס לא מנחית לי עמודים בבית. הוא מקבל תכנית אדריכלית ונדרש למצוא פתרונות קונסטרוקטיביים במסגרת התכנית. אם יש בעיה, והוא למשל צריך להוסיף עמוד, אנחנו נחשוב יחד ונעלה פתרונות שונים עד לנגיע למשהו שיהיה מקובל על שנינו, וכמובן גם על הלקוח.
יש בתים שזה עובד חלק, אבל לפעמים זה דורש ישיבות חוזרות ונשנות עם המהנדס.
קרה לא פעם שהייתי צריכה למצוא פתרונות ולתת למהנדס כי הפתרון שלו/ה היה לא סביר. עם זאת כמובן המהנדס הוא הסמכות העליונה בעיני קונסטרוקציה.
 
בטח, זה ברור

רק שהאדריכלית, אחרי הגשת הקונסטרוקטור, לא שינתה דבר בתכנית הבניה, לא הוסיפה עמוד, אני לא סגורה כרגע על גובה הקורות אם הן קבורות ברצפה, הבנתי שבולטות.
 

AlonPe

New member
זו שאלה מורכבת

ושוב - זה קשור לעניין תיאום העבודה, ולשלב שבו היא נמצאת.
באיזה שלב את נכנסת לעבודה? האם היו כבר תכניות סגורות? היתר בנייה?
מצורת ניסוח השאלות שלך, אני מבין ש-כן. אני מניח שמדובר על חלל גג, שהתכנון המפורט שלו הושאר לאחר כך, תכנון של מעצבת פנים. זו לא צורת עבודה בריאה או טובה. אבל זה נעשה ככה לפעמים.
אם יש אלמנטים קונסטרוקטיביים גלויים - עמודי בטון או RHS, או אלמנטים אחרים של אינסטלציה - צמ"גים, קולטנים, שהאדריכלית לא הכניסה לתכניות שלה, זו עבודה לא מקצועית.
אבל ברור ש- האדריכלית לא תעשה סתם עבודה מיותרת (תכנון של חלוקה פנימית, או שרטוט חתכים לא נחוצים) אם נקבע מראש שתהיה מעצבת שתעשה את העבודה הזו.
וברור (או צריך להיות ברור) שאם את נכנסת לעבודה, אחרי שיש כבר תכניות סגורות, והיתר בנייה - כל שינוי "מבני" (שינוי מיקום חלונות, אלמנטים של קונסטרוקציה או אינסטלציה, הוספת פרגולות וכן הלאה) גורר הוצאות נוספות (אם זה לא בנוי בפועל, בשטח, הוצאות של שכר תכנון השינויים על ידי האדריכל/קונסטרוקטור)
ברור ש- שינויים בתכנון, הרבה יותר פשוט וזול לעשות אותם, על הנייר, מאשר אם בנוי בשטח. וברור ש-עדיפה ה-טירחה הזו של עריכת השינויים, אם זה מייצר תכנון יותר טוב. אבל אין שום סיבה שהאדריכל (או הקונסטרוקטור) ייספגו את העלות של הטירחה הזו.
 
אכן, יש מורכבות

אני קיבלתי תכניות עם חלוקת פנים בקומה התחתונה וגם באיזור הגג לבניה. התכניות לא סגורות וללא היתר בניה. בתל אביב אנחנו כנראה על הגדר זמן ארוך, לא חד משמעי מה ניתן לבנות ויקבל אישור (זאת מידע כללי שלי מהתקשורת ומה שהאדריכלית אמרה)
אני שיניתי לחלוטין את חלוקת מחיצות הפנים בקומה התחתונה ואת ההעמדות בקומה העליונה כשבאחרונה התאמתי גם את הפתחים (אפשרי) לפרוגרמה, לנוף, להעמדת הפנים. עד כאן הכל טוב, דיאלוג טוב עם האדריכלית, אישרה חוקית את גבול המבנה ששיניתי ואת הפתחים. ברגע שנכנס קונסטרוקטור לתמונה משהו השתבש. יש שם מדרגות שצריך לסגור, פתח חדש לגג למיקום מדרגות שונה והזזת עמוד אחד 20 ס"מ. אני מבינה מעט מאד בקונסטרוקציה וגם לא אמורה לעסוק בזה, מה שאני כן מבינה זה שקורות התמיכה לפתח ישפיעו על תכנית התקרה שלי, העמוד שזז צריך להופיע בתכנית הבניה. הקונסטרוקטור עשה תכנית שכוללת את הפרטים האלה ועוד רבים שהם די סינית בשבילי, בתכנית הבניה לביצוע לא מופיעות הקורות וגם לא מצויין עמוד RHS שמחליף את זה שנהרוס. האדריכלית אומרת שלא צריך, פשוט לתת לקבלן את תכנית הקונסטרוקציה בצמוד לתכנית הבניה. גם התמיכות לקומת הגג שתבנה הן באויר כי האדריכלית לא מתחייבת על מה שיאושר. בקיצור במקום לבצע את עבודתי, את עיצוב הפנים, אני מנסה לקדם תחומים שאין לי מושג בהם כי הם לא זזים.. מקווה שאני פחות או יותר ברורה ותודה על הפירוט שלך, מאד מועיל ומלמד גם בלי קשר לפרוייקט הספציפי..
 
אני לא אדריכל אבל ארשה לעצמי להגיב.

אני כרגע בונה. ורואה שתוך כדי בניית השלד. בכל מקרה של ספק בתכניות הקונסטרוקציה (במיוחד בנושא מידות) הפועלים חוזרים לתכנית האדיכלות ומצליבים נתונים. ולכן, לדעתי כל האלמנטים שציינת חייבים להופיע בתכנית האדריכלות היות והיא הקובעת מבחינת מידות. חוסרים של דברים כאלה מאוד מקשים בשטח. על כמה דקות כאלה של חיפוף יכולות להתבזבז שעות בשטח.
 

גלמיש1

New member
יקירתי - זה נראה באמת מצב מסובך. קראתי כל פוסט שלך

כמה פעמים, ועדיין לא לגמרי ברור לי על מה מדובר, איפה המחלוקת, מה חסר ? וכו.
את יכולה להעלות תכניות ? ואז נבין מה קורה, ואולי גם יהיו רעיונות לעזור...
ואת מוזמנת להתקשר אלי....
 

AlonPe

New member
רוצה לחדד

לא הייתה שום סתירה בין מה שגלמיש כתבה, לבין מה שאני כתבתי.
את התייחסת ל-"ברזלים". בעקרון ברזל הזיון שבתוך הבטון, הכמות, הגודל, צורת ההנחה, לא מעניין אותי בתור אדריכל. גם קורות סמויות בתוך הרצפות, צורת הסידור של הבלוקים בתוך היציקות.
גם לזה אפשר להוסיף הסתייגות מסויימת. למשל: אם האדריכל מתכנן אלמנט כלשהו, נגיד איזו מרפסת קונזולית ענקית או לא יודע מה, שהוא מסובך (כלומר יקר) מבחינה קונסטרוקטיבית, החובה של המהנדס להאיר את פניהם גם של האדריכל וגם של הלקוח. זה לא שהאדריכל נכנס ל... זיונים של הקונסטרוקטור
למה שמת פה כל כך הרבה ברזלים, או למה קוטר 8 ולא 6... אלא ש-הרבה פעמים ניתן למצוא פתרונות אחרים, כמו למשל להוסיף עוד איזה עמוד איפושהו, וכך לחסוך הרבה כסף.
אבל עמודי או קורות RHS גלויים (או עמודי וקורות בטון, עובי רצפה וכן הלאה) הם לא רק אלמנטים קונסטרוקטיביים, אלא גם אלמנטים אדריכליים עיצוביים בעלי נוכחות בחלל, ואליהם האדריכל, ועוד איך חייב להתייחס.

בעבודה משותפת עם מעצב/ת פנים, כמובן שצריך להיות שיתוף פעולה, חלוקה והגדרה של תחומי עבודה. נגיד, למשל - בפרויקטים שבהם לא מעורב מעצב פנים (שוב - כותב בלשון זכר, אבל הכוונה גם וגם) ברוב המקרים, האדריכל נותן גם תכניות שניתן להגדיר את התחום שלהן כ-"עיצוב פנים" כמו - תכניות ריצוף ותקרות, נישות גבס, תכניות חשמל ותאורה, פרישות אמבטיות וכיו"ב. (וכמובן יש אדריכלים שהם גם מעצבי פנים, שהולכים the full monthy, עם בחירת גוונים, בחירות אביזרים ואפילו רהיטים ווילונות)
מאידך גיסה, יש מקרים שבהם הלקוחות מבקשים רק "תכנון ראשוני", מקסימום היתר בנייה, בלי תכניות עבודה בכלל, ואחר כך "מסתדרים" בעצמם. (לא אומר אם זה מומלץ או לא. רק מציין את זה כעובדה)

למשל - את התייחסת ל-"חתכים".(שהאדריכלית מסרבת לעשות) במבנה פשוט, נגיד בית מרובע, עם גגות שטוחים (לדוגמה) בשביל עצם הבנייה מספיקים שני חתכים. בעבודה משותפת עם - מעצב פנים - צריך להגדיר (גם בינהם וגם מול הלקוח) חלוקת עבודה. האם האדריכל צריך להכין חתכים מפורטים לחדרי אמבטיות כבסיס להכנת פרישות קרמיקה על ידי המעצב? או שזה תפקידו של המעצב? כנ"ל לגבי חתכי מדרגות וכן הלאה.

ברור ש-אלמנטים "מבניים" כמו קירות (גם פנים וגם חוץ) פתחים, מיקום מדרגות וכן הלאה - הם תחום אחריות משותף של אדריכל ומעצב פנים. אי אפשר להזיז סתם ככה מיקום של חלון, בגלל שהוא מסתדר פחות טוב בתוך החדר. יש לזה השלכות אדריכליות - על החזית של הבית מבחוץ. יש לזה השלכות רישויות - ייתכן שזה ידרוש הגשת תכנית שינויים להיתר. וגם השלכות אחרות - מבחינת קונסטרוקציה, אינסטלציה וכו' - צריך לוודא שניתן להזיז את אותו חלון לכאן או לכאן. יש לזה השלכות גם של - אקסטרה עבודה עבור האדריכל (לפעמים גם עבור הקונסטרוקטור) האם הם צריכים לספוג את זה?
כמובן שמומלץ מאוד, שאם מעורב מעצב פנים, שיהיה מעורב בתכנון כבר מהשלבים המוקדמים, בשביל לחסוך את כל התיזוזים האלו.
 
למעלה