בניית קירות חוץ- דילמה

shtaz

New member
בניית קירות חוץ- דילמה

בוקר טוב,

אשמח לתובנות ממי שמבין, או התנסה.

אנחנו בונים בית בקיבוץ בתהליך של בניה מרוכזת בדגמים מוכתבים מראש ע"י קבלן שלא אנחנו בחרנו או אחראים אליו, כך שהרוב המוחלט של ההחלטות לא מבוצע על ידינו או נתון לשיקול דעתנו.

בתחילת התהליך-החלק השיווקי והפרסומי, מפרט הבניה כלל בניית קירות חוץ של בטון+בלוקים.

עכשיו שמגיעים לתחילת הבניה מסתבר כי הקבלן דורש על בניה זו תוספת כספית, אשר לפחות לי, היא משמעותית וקריטית וכדי לעמוד בהצעת המחיר הראשונית הוא מציע חלופה (חלופה 1) של קיר בטון עם לוחות גבס.
קיבלנו חוות דעת של מהנדס בניין שקשור לפרויקט (מצ"ב).

אני לא מבינה כלום בנושא ועל פניו דווקא לא נשמע לי כזה גרוע ללכת על האלטרנטיבה הזולה יותר, כלומר מבחינה כספית אין לי ברירה אלא ללכת עליה כי מבחינתי זו הוצאה שלא אוכל לעמוד בה, השאלה כמה גרוע אני עושה לאיכות הבית שיבנה לי אם אבחר בה?

אדגיש, כי מדובר על קירות המעטפת של הבית בלבד, קירות פנימיים נבנים מבלוקים, כאשר-
1. קיר אחד הוא קיר משותף של הדו ולכן אין לו קשר לחלופות.

2. במטבח הקיר החיצוני היחידי הוא בעצם חלון לכל אורכו ואינני מתכננת לתלות עליו כלום.
3. בסלון קיר אחד הוא ויטרינה לכל אורכו והקיר השני מכיל חלון גדול ולמעט מיקום מזגן מעליו אין תכנון לתלות עליו משהו מיוחד.
4. גם בשני החדרי שינה שבהם יש קירות מעטפת (מין הסתם הממד לא נחשב) מדובר על קירות עם ויטרינה החוצה או חלונות ואין לי תכנון להשתמש בהם לתליית דברים מיוחדים, אפילו לא טלביזיה...
4. מבחינת רגישות הקיר - אמנם יש לי 3 בנים אבל היום אנו חיים בבית בבניה טרומית וואלה לא נשבר עדיין שום קיר עקב חיים סבירים בתוכו...ולכן גם זה פחות מפחיד אותי.

כך שהדילמה העיקרית שלי היא מבחינת בידוד ואיטום - אם זה רעשים- מבחוץ פנימה ומהפנים החוצה ו/או חימום וקירור הבית.

חוות דעת נוספת שקיבלתי ממהנדס (בע"פ) טוענת שדווקא חלופת הגבס טובה יותר מבחינת הבידוד (אם התהליך נעשה נכון) בעוד שחוות דעת, שחברים אחרים הביאו אומרת ההפך ואני יוצאת מבולבלת עוד יותר.

מצטטת מדברי שאר החברים
1. בידוד:
החישוב מדוייק , אך הוא מראה רק מדד של בידוד הבעת מהסביבה החיצונית.
יש פה גם עניין של שימור טמפ' בתוך הבית.
דוגמא:
אם בחורף מחממים את הבית ומכבים את המזגן.
בחלופה מקורית הטמפ' תשאר זהה לאורך זמן רב יחסית מכיוון שהבלוקים יפלטו את החום שקלטו ויווסתו את הטמפ' לפי מה שקיבלו במשך הזמן שהחימום דלק.
בחלופה חדשה החום יתנדף מהר יחסית מכיוון שאין רכיב שיודע לאגור חום ולפלוט אותו כשמתחיל להתקרר.
הבלוקים פה מתפקדים כמסה טרמית ( תריצו בגוגל).
הגבס לא מתקרב להיות שווה ערך מבחינת מסה וזה מה שחשוב בשימור החום /קור בתוך הבית.
אמנם הבידוד כלפי חוץ דומה אך שימור הטמפ' הקיימת בבית טוב משמעותית בחלופה מקורית.

אולי זה נכון- כאמור לא מבינה בזה אבל האם זה לא נכון גם הפוך? כלומר חימום/קירור הבית לוקח זמן רב יותר ומצריך השקעת יותר זמן כיוון שלפני תחילת התהליך הבלוקים סופגים קור/חום מהטמפ' בחוץ? כלומר אם הבית עומד בשמש רוב היום ואני מגיעה אחהצ- ומדליקה קירור יקח לי יותר זמן לקרר את הבית כי הבלוקים חמים מיום שלם בטמפ חיצונית, לא?!?

2.
נוחיות.
זה לא פשוט לתלות אלמנטים על קירות גבס.
צריך דיבלים מיוחדים שנפתחים ואם זה משהו כבד (כמו ארונות מטבח) העסק מסתבך וצריך לגשש את פרופילי האלומניות שבגבס (עם מכשיר מיוחד) ולקדוח ברגים אליהם.
לקדוח דרך קיר הגבס ולהגיע לבטון החיצוני לא נוח,קשה,ופוגע בבידוד ובמערכות שאולי עוברות באיזור.
בקירות בלוקים זה די פשוט לקדוח ולתלות מה שנרצה.
הנושא חשוב.

כאמור- זה נושא שפחות קיריטי לי כי בתכנון הבית הספציפי שלי למעט מזגן אחד שכל ההכנות שלו נעשות בבניה לא מתוכנן להתלות על הקירות יותר מתמונות/שעון ווילונות.

3.
חוזק.
הגבס פשוט חלש, כל מכה מעקמת או שוברת אותו.

מנסיוני חיים סבירים לא מצריכים פגיעה בקירות אלו.

4.אסטתיקה:
גימור על גבס יפה ונקי יותר מאשר טיח סטנטרטי על בלוק שחור.

5.
שיפוצים.
קל יותר משמעותית לפרק קירות גבס אך יש לזכור שלא משפצים כל כך הרבה פעמים , אם בכלל במהלך המגורים בבית.

לסיכום.
למרות סיבות 4 ו 5 סיבות 1 2 3 משפיעות משמעותי. על החיים בבית.
כל בעל מקצוע שדיברתי איתו המליץ על החלופה המקורית חד משמעית ואפילו השוו את החלופה השנייה ל"חיים בקראוון".

הסיכום נשמע לי מאוד קיצוני ולכן באתי להתייעץ פה אולי יש מבינים או מנוסים בנושא.

מודה מראש לכל מי שטורח.
 
לא מומחה. אבל מספר הערות

ראשית לא ציינת כלל את סוג הגג, כך שאם הדילמה שלך היא בידוד אזי סוג הגג ובידודו לא פחות חשוב ( ואף יותר) מבידוד הקירות , לא שצריך לזלזל בקירות אבל חשוב להתייחס לגג.
1.הצורה הנכונה לבניית קיר חיצוני היא כזו שהחומר המבודד יהיה בחלקו החיצוני של הקיר והחומר בעל המסה התרמית יהיה בחלקו הפנימי של הקיר, בשתי החלופות זה לא כך - בחלופה השנייה " עיוותו" מעט את העקרון הזה בכך שיישמו את הבלוק (בעל המסה התרמית) לאחר הבידוד, אך עדיין בחלקו הפנימי של הקיר.
2. לא נכון!!! תליה על קיר גבס קלה יותר ופשוטה יותר מקיר בלוקים. פשוט מדובר בטכנולוגיה אחרת שצריך להכירה . תמונות ומוצרים קלים ניתן לתלות ישירות לגבס מבלי לקדוח כלל, מוצרים כבדים ניתן להבריג לשדריות המתכת ( מגלים אותם באמצעות מגנט ) . כיום ניתן להשיג את כל סוגי הדבלים לגבס .
כאחד שכל קירות הבית ( פנימיים) הם גבס יכול להעיד שתלויים עליהם ארונות מטבח, מזנון תלוי בסלון....
3. נכון.
4. נכון
5. נכון
 

israelknowsit1

New member
בניית קירות חוץ

לפני שתגיעו לכלל החלטה עליכם לדרוש מהקבלן לתת לכם בכתב וחתום על ידו חתך מקומי של הקיר החיצוני עם 2 החלופות.
ללא חתכים כאלו אין על מה להמשיך ולדבר.
במקביל. יש לכם תכנית חתומה לביצוע. בתכנית רואים את מידות החדרים.
כמו כן על פי חוק המכר אין אפשרות לקבלן להקטין מידות החדר. כי אז הוא יהיה חשוף לתביעות גדולות.
אם אין בתוכנית המקורית ציון ברור לביצוע החלופות הללו , אזי נראה שהקבלן
" בבעיה".
לדעתי, אתם לא צריכים לפחד מקירות גבס. קירות גבס העשויים נכון משדרגים את הבית. רק חשוב להקפיד על פרטי הביצוע באזורי הפתחים.
 

גלמיש1

New member
שלום

אני לא מבינה בדיוק את סיפור המעשה. האם נחתם חוזה? איזה מפרט קירות היה כלול בו? ואם הוחלט בו על מבנה קיר מסויים - למה לשנות עכשיו? אינטרס של מי זה? ומה זה אומר המפרט המקורי כלל קירות בטון ובלוקים, זה הרי לא כל המפרט של ה קיר, כי אין פה בידוד ואין ציון סוג הבלוק ועובי יציקת הבטון, נכון?
בקיצור - ספרי באופן בהיר יותר מה באמת קורה פה.

בינתיים אענה על מה שיש. נדמה לי שאת מבלבלת פה מושגים:
1. בניה טרומית היא מבטון משוריין (בדרך כלל) וזה ממש לא דומה לגבס. גבס הרבה יותר פריך ופגיע. ככה שזה שעד היום הבית הטרומי לא התפרק זה לא אומר כלום על גבס. ומשזה נאמר - אזי בבניה טובה, עם גבס בשכבה כפולה, זהו חומר מספיק עמיד לשימוש ביתי סביר. הבעיה העיקרית שלו היא בפינות שנוטות לקבל מכות ומעיכות.

2. אין לי תכנון להשתמש לתליית דברים מיוחדים, אפילו לא טלביזיה...
אבל את לא בונה רק בשביל עכשיו ואולי לא רק בשבילך. את בונה בית שיהווה גם השקעה עתידית ואולי ישמש גם אחרים (את ילדיים למשל). והם עשויים לרצות לתלות דברים...ככה שזה משהו שצריך להתחשב בו.

3. מבחינת איטום - לא צריך להיות שום הבדל בין החלופות.
מבחינת בידוד - הדופן הפנימית בשתי החלופות כמעט לא תורפת לבידוד , הן הגבס והן בלוק שחור. ולכן מה שמשנה זה עובי שכבת הבידוד באמצע. מאחר שהגבס דק יותר זה מאפשר להכניס בידוד עבה יותר כלומר לייצר קיר מבודד יותר.
מבחינת מסה תרמית מה שאמרו חברייך נכון. זה משמעותי בעיקר באיזורים בהם יש הפרשי טמפרטורה ניכרים בין יום ולילה, ופחות ברוב איזורי הארץ. אבל...
אגב - גם עם קירות גבס זה לא נכון שאין אגירת חום/קור בתוך הבית. ישנה רצפה כבדה וגג יצוק (או שלא?) וגם אלו מהווים מסה תרמית.

מאחר שלגבס יתרונות רבים יותר (בעיני) זו נראית לי האופציה הטובה מבין השתיים. ואם תזכרי שבכל רחבי ארה"ב , ובכלל העולם המערבי המתקדם, הבניה בגבס היא הסטנדרט, תביני שלא כצעקתה מבחינת תליה ושימוש בקירות.

זו דעתי, אבל כאמור - חסרים לי הרבה פרטים כדי באמת לעשות שיקול מושכל.
 

גלמיש1

New member
ולגבי התכנית האדריכלית - האם נכון שראינוה פה בעבר?

כמה הערות לתכנון:
1. המטבח מתוכן גרוע. יש 2 פינות מתות. לא ברור איפה יש ארונות גבוהים (כי אם הם על הקיר הימני המשותף, הם יחסמו את קצה החלון?) . מיקום המקרר הכי גרוע שאפשר, באמצע המעבר ומייצר צוואר בקבוק.
2. נושא החלונות פה ארביטררי לגמרי. החלון במטבח כאמור - לא מאפשר מיקום ארונות. בסלון יושבים עם הגב לפתחים, אבל גם זה לא ממש - אלא חלקית על הפתח וחלקית לא...
בחדר הורים - אותו דבר. מה הסיבה שממיטת ההורים יש חלון דוקא אל רחבת הכניסה לבית?
 

בינא

Member
לא הפסדת כלום. היעוץ היה מכוון למי ששאל...

ההמלצה שורה תחתונה היתה לא לבצע ולא לבקש שום שינוי מקבלן שבונה בניה קיבוצית למי שאין ידו משגת, אלא לקבל את המבנה כפיש הוא וברבות הימים, כשיהיה כסף, לבצע תיקונים.
 
למעלה